پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

یادداشت/محمد پاک سیرت/ ریواس جنوب

بابک جوکار خواننده چوپان روستایی عصر جدید رو که یادتونه! بابکی که تلویزیون در خانه ندارند نکته ای در برنامه عصر جدید گوشزد میکند که خود تلویزیون بعنوان رسانه میلی باید شرم کند.
سلبریتی ها و داورهایی که نگاه از بالا به پایین به ایشان داشتند و مدعی فرهنگ و سواد بودند و حتی لهجه ایشان را نقد میکردند در مکالمه با داوران در مقابل تهیه نوشابه از شهر، بابک روستایی بیسواد چیزی گفت باعنوان نوشابه قند داره و نباید کسی مصرف کنه
موضوعی که رسانه های ما نه تنها فرهنگ سازی نمکینند که چنین موادی برای سلامتی مضره بلکه با تبلیغات گسترده در پیام های بازرگانی و سریال ها و برنامه ها به مصرف آن و سایر مواد آسیب رسان به سلامت مثل پفک و نوشابه و چیپس و‌ …که برای سلامتی مضر هست میپردازند. بعنوان مثال یکی از تبلیغات تلویزیون این است اشی مشی ترد ترده_ هر کی نخورده مرده! اتفاقا برعکس این جمله، هر کی خورده ممکنه دچار عوارض و مرگ بشه‌.
البته عدم تخصص و مشاوره و سواد بهداشتی در این زمینه و مهم تر از آن سودکلان اقتصادی ناشی از این تبلیغات باعث میشود که صداوسیمابجای فرهنگ سازی، ضد فرهنگ کار کنه و این خلاف رسالت مهم ترین و بانفوذترین رسانه ملی هست.

در سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت لیستی را منتشر کرد که طبق آن صداوسیما نباید کالاهای آسیب‌رسان را تبلیغ کند که این لیست در سه بخش فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها، روغن‌ها، سایر اقلام خوراکی، دخانیات و کالاهای آرایشی تقسیم‌بندی و به جزییات کالاهای ممنوعه نیز اشاره شده است. اما صداوسیما از این لیست سرپیچی کرده و اقدام به تبلیع این کالاهای ممنوعه کرده است. پیش از این نیز صداوسیما با تبلیغ کرم حلزون، تقویت‌کننده‌های مو برای رویش دوباره، سردوشی که فشار آب را چندبرابر می‌کند و .. نشان داده بود که هیچ نظارتی بر محصولاتی که تبلیغ می‌کند ندارد و تنها به سود و درآمد حاصل از آن بسنده می‌کند.

محمد پاک سیرت
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان لنده