پایگاه اطلاع‌رسانی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مسیر یاسوج به دهدشت از محور باغچه‌سادات در قطعه آب‌حیات آنقدر خطرناک بود که از سالیان قبل متولیان حوزه راه را بر آن داشت تا این قسمت را اصلاح کنند اما آن‌ها به جای پاک کردن “بینی” این راه، چشم طبیعت را کور کردند و می‌خواستند با یک آزمون و خطا ده‌ها میلیارد تومان از بیت‌المال را هدر دهند که دست غیر فنی آن‌ها رو شد هر چند تا همین جای کار هم یک مشاوره غلط، مسیری نا امن با میلیاردها تومان هزینه اضافی را روی دست مردم گذاشته است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، گاهی باید برای روشن شدن لودرها و بولدزورهای اداره‌کل راه و شهرسازی برای احداث و تکمیل یک راه ارتباطی، راه‌های زیادی را رفت، وقت و انرژی گذاشت و حتی التماس کرد ولی گاهی برای خاموش کردن آن‌ها و نجات جنگل و طبیعت از چنگال‌های بی‌رحم آن‌ها، باید چندین برابر وقت و انرژی گذاشت.

یکی از محورهای پرتردد در استان کهگیلویه و بویراحمد، محور یاسوج به دهدشت از مسیر سپیدار- باغچه سادات است که به علت فاصله کمتر، رفت و آمد زیادی در آن وجود دارد.

اما این مسیر اگر چه از سمت یاسوج تا حدی روی آن کار می‌شود ولی در چند کیلومتر به یک راه مال‌رو و عشایری شبیه است.

غیراستاندارد بودن این مسیر در چندین نقطه از جمله منطقه آب حیات به حدی است که پلیس‌راه این استان، عبور خودروهای مسافربری عمومی را از این محور ممنوع اعلام کرده است.

سالانه شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم که می‌طلبید دولت‌های قبل فکری به حال این مشکل مهم می‌کردند.

اما آنچه اکنون دردآورتر از نامناسب بودن و غیراستاندارد بودن این محور ارتباطی است، اشتباهات فنی در راهسازی است که آنقدر عجیب هستند که بیشتر به یک کار عامدانه شبیه هستند.

این پیچهای تند در یک راه روستایی تعریف شده است!

شیب بسیار بالای این مسیر و قوس‌های تند و زیاد به حدی است که تنها با این توجیه مشاور که می‌گوید این جاده در دهه ۴۰ طراحی شده و یک مسیر روستایی است، قابل هضم است.

اما موضوعی که اشتباهات تیم فنی استان کهگیلویه و بویراحمد را در سالیان قبل عجیب و نابخشودنی می‌کند، این است که تصمیم به اصلاح آن گرفتند ولی باز هم با یک اشتباه فنی و غیرمسئولانه!.

ابتدا خاکبرداری کردند بعد استانداری را مطلع کردند

در واقع مشاور این پروژه و اداره‌کل راه و شهرسازی این استان –در سال‌های قبل) مسیری را برای جایگزینی جاده فعلی با هزینه‌های هنگفت در دل جنگل، خاکبرداری کردند که به گفته مدیرکل دفتر فنی استانداری این استان حتی مشخصات راه روستایی را هم ندارد؛ آن‌ها ابتدا طراحی و خاکبرداری کردند و بعد به استانداری اطلاع دادند!

مسیری که ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بخش زیادی از این اعتبار نیز در این اشتباه فنی هزینه شده است ولی به گفته خود متولیان حوزه راه، ایمنی مناسب را ندارد.

اشتباه فنی را میخواستند با یک مسیر جدید پیشنهادی جبران کنند

بعد از آن بود که اداره‌کل راه و شهرسازی به این اشتباه بزرگ رسیدند و به فکر طراحی یک مسیر جدید افتادند تا اصطلاحا با واریانت، جاده‌ای را طراحی و احداث کنند که هم شیب بهتری داشته باشد و هم به استانداردهای راهسازی نزدیک‌تر باشد و هم حدود هفت میلیارد تومان کمتر از مسیر قبلی پول بیت‌المال در آن هدر رود.

اما این همه دردهای دلسوزان این استان در چنین ندانم‌کاری‌هایی نیست؛ در مسیر قبلی که اکنون به نتیجه رسیدند اشتباه است، ده‌ها هکتار جنگل بکر و انبوه تخریب شد و مجدا” نیز به پیشنهاد مشاور این طرح! باید برای احداث مسیر دوم جنگل‌های زیادی قطع شود! چرا که مسیر اول ایمنی کافی را ندارد و هزینه احداث آن هم بسیار بالا است!

چون “پیکور” نبود مسیر قبلی را پیشنهاد و اجرا کردیم

مشاور این طرح که باید اکنون پاسخگوی افکار عمومی، بر باد دادن پول بیت‌المال و این آزمون و خطاها در اقدامات فنی باشد؛ در جلسه‌ای رودروی استاندار و مسئولان فنی و متولی می‌نشیند و می‌گوید: جاده دهدشت به سرفاریاب در سال‌های ۴۰ تا ۵۰ به عنوان یک مسیر روستایی مطالعه شد و به علت عبور خط لوله گاز از این منطقه، امکان انفجار وجود نداشت؛ از سوی دیگر برای مسیر اصلاحی نیز در زمانی که ما طرح ارائه کردیم، امکانی به نام “پیکور” نبود و عملا این امکان از سال ۸۵ وارد عملیات راهسازی این استان شد و لذا ما به این فکر افتادیم که مسیر را تغییر دهیم و راهی ایمن‌تر تحویل مردم دهیم.

آنگونه که مشاور می‌گوید عملیات راهسازی در مسیر اصلاحی اول به علت نبود امکاناتی همچون “پیکور” برای احداث یک مسیر استاندارد بوده نه اشتباه فنی و از طرفی کار هم در این سال‌ها تعطیل بود ولی اکنون شرایط طراحی یک مسیر جدید استاندارد به وجود آمده است و ما مسیر بهتری را پیشنهاد دادیم.

۳ کیلومتر، ۳۰ قوس خطرناک با شیب بسیار تند!

او می‌گوید: در مسیر اولیه اصلاحی در سه کیلومتر، ۳۰ قوس وجود دارد ولی در مسیر اصلاحی دوم تنها هشت قوس وجود دارد ضمن اینکه مسیر اولی ۱۸ میلیارد تومان پول نیاز دارد و مسیر دوم تنها ۱۰ میلیارد تومان.

آقایان اشتباه خود را بپذیرید/ تا ۲ سال پیش روی همان مسیر اولی کار میکردید حالا میگویید چون “پیکور” نبود کار میکردیم؟!

موضوعی که حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی این استان به کلی آن را رد می‌کند و می‌گوید که آقایان بهتر است اشتباه خود را بپذیرند چرا که این حرف‌ها توجیه است و شما ابتدا می‌گفتید چون این مسیر راه روستایی تعریف شده است این مدل راهسازی پیشنهاد شد!

همچنین اسناد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز نشان می‌دهد که اداره‌کل راه و شهرسازی تا ۲ سال پیش روی همان مسیر اول، کار می‌کردند و صورت وضعیت‌ها کاملا معلوم است! بنابراین نبود امکان “پیکور” و امکانات راهسازی را بهانه می‌کنند.

این موضوع اگر چه چندین مدیرکل و حتی استاندارد را به محل طرح کشاند ولی واکنش‌های متفاوتی در بدو افشای چنین اشتباهاتی به دنبال داشت.

پول کمتر، امنیت جان مردم و خسارت کمتر به منابع طبیعی کلیدواژه های یک تصمیم برای جبران یک اشتباه

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه گفته بود که به هر حال میان کمتر هزینه کردن پول، امنیت جان مردم و منابع طبیعی و محیط زیست باید راهکاری معقول اندیشیده شود و همه جوانب در نظر گرفته شود.

چرا تیم فنی ما بهترین گزینه به ذهنشان نرسید! اشتباه گذشتگان جای خودش هست

سید موسی خادمی ادامه می‌دهد: جای تعجب است که چرا مجموعه فنی این استان قبل از هزینه کردن، مطالعه کارشناسی نداشتند و بهترین گزینه به ذهنشان نرسید!

او روی این موضوع تأکید دارد که اشتباه قبلی‌ها جای خودش هست و باید پاسخگو باشند ولی راهی نداریم جز اینکه برای مردم راه درست کنیم بنابراین اکنون نباید اشتباههات گذشته را تکرار کنیم بلکه باید مسیری انتخاب شود که هم یمن باشد هم کمترین خسارت را به منابع طبیعی بزند و هم پول کمتری را لازم داشته باشد.

با این تفکر برای مردمی جاده می کشید که نه آب دارند و نه هوای طبیعی؛ به فکر کدام مردمیم؟

مدیرکل محیط زیست این استان نیز بر اشتباه بودن تصمیم مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی وقت شکی ندارد و می‌گوید: برخی در این استان فقط هزینه‌های جاده‌سازی را محاسبه می‌کنند و ارزشی برای محیط زیست، زیستگاه وحوش و پرندگان قائل نیستند.

اسدالله هاشمی با انتقاد شدید از وجود چنین تفکری در کهگیلویه و بویراحمد ادامه می‌دهد: با این رویکرد شما برای مردمی جاده می‌برید که به علت تخریب محیط زیست اطرافشان نه آبی خواهند داشت و نه طبیعت و هوای مناسب.

یکی از مسئولان ثبت و اسناد نیز احداث یک پل هوایی را بهترین راهکار برای جلوگیری از قطع درختان و آسیب به منابع طبیعی مطرح کرد.

مسیر دوم ایمن تر است/ پول کمتری هم میخواهد/یک مخالف سرسخت

علی‌شیر راستا، مدیر توسعه راه‌های این استان نظر متفاوتی دارد  و می‌گوید که مسیر اصلاحی دوم، هزینه کمتری دارد و ایمن‌تر است و بهتر است مسیر اولی رها شود و روی مسیر دوم کار شود.

اما در این بین دیدگاه‌های عمرانی و راهسازی البته با رویکرد آزمون و خطایی، یک مخالف سرسخت دارند که حداقل در این موضوع خاص، دفاع جانانه‌ و به حقی از منابع طبیعی و محیط زیست داشت.

او عزت‌الله بهشتی بود که با قاطعیت تمام مخالفت کرد و گفت: طبیعت و جنگل جای آزمون و خطا نیست که آقایان با آن حجم تخریب درختان بلوط مسیری را احداث کردند و اکنون به همین راحتی بخواهند مسیر دیگری را جایگزین کنند و باز هم طبیعت را تخریب کنند.

چه کسی پاسخگوی این همه ندانم کاری است؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با کنایه به برخی افراد که فقط کار خودشان را می‌بینند، گفت: برخی مسائل فنی و مالی را خوب می‌دانند و مطرح می‌کنند اما کاری به طبیعت و محیط زیست و منابع خدادادی مردم ندارند.

باید اکنون از این فراد پرسید با چه مجوزی این همه درخت را در مسیر اولی قطع کردید که بخواهید مسیر را در این منطقه کوهستانی و جنگلی تغییر دهید؟

چه کسی جوابگوی این همه خسارت و ندانم‌کاری است؟ عرصه غنی با پوشش گیاهی بالا را به این روز درآوردند اکنون به بهانه صرفه‌جویی هفت میلیادری می‌خواهند، مسیر اول را رها کنند و مسیر جایگزین را احداث کنند؛ صرفه‌جویی به چه بهانه و قیمتی؟

۲۰ هکتار از جنگل‌های انبوه منطقه آب حیات در مسیر یاسوج– سرفاریاب دهدشت تخریب شد ولی برای مسیری که هم ایمنی مناسبی ندارد هم با هزینه‌‌ای نزدیک به دو برابر داته و پر است از قوس‌ها و پیچ‌های غیر ضروری!

متصرفان را شکایت میکنیم/بهشتی رضایت نداد

برخی مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی هم برای جبران این اشتباه نابخشودنی همکاران وقت خود پیشنهاد دادند که آن حجم از جنگل‌های قطع شده در مسیر اول را به طرق مختلف احیا می‌کنیم اما منابع طبیعی مجوز احداث مسیر اصلاحی دوم را صادر کند؛ موضوعی که بهشتی به آن اینگونه واکنش نشان داد که اگر تعهد می‌دهید درختانی که کاشته شوند به سن و سال فعلی درختان بلوط این جنگل برسند، می‌پذیریم ولی این غیر ممکن است.

بهشتی که با وجود فشارهایی که از سوی مسئولان این استان در جلسه تحمل می‌کرد، رضایت به احداث مسیر دوم اصلاحی در جنگل‌های آن منطقه نداد، از شکایت متصرفان قبلی در صورت اصرار به احداث مسیر جدید خبر داد.

او که پیاده از محل احداث این مسیر جدید بازدید کرد، به شدت معتقد است که باید همین مسیر اصلاح شود و از احداث مسیر جدید خودداری شود.

نتیجه بازدید استاندار و پیامک تعیین کننده او

اصرار و مقاومت بهشتی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به آب حیات کشاند؛ خادمی که از نزدیک ندانم‌کاری و اشتباه نابخشودنی کارشناسان فنی این استان را دید، با یک پیامک به مدیرکل منابع طبیعی، حرف او را تصدیق کرد و گفت: احداث مسیر دوم با وجود این حجم از تخریب اشتباه دیگری است بر اشتباه گذشتگان و لذا باید همین مسیر اصلاحی اول تکمیل و اشکالات آن رفع شود.

پیامکی که بیش از هر کسی، مدیرکل منابع طبیعی و دلسوزان طبیعت این استان را خوشحال کرد.

افکار عمومی این خطا را نمی بخشند/۳۰ قوس در ۳ کیلومتر

اکنون اگر چه خطر تخریبی خائنانه از بیخ گوش جنگل‌های منطقه آب حیات در مسیر یاسوج- سپیدار- سرفاریاب به دهدشت البته برای بار دوم گذشته است ولی افکار عمومی چنین خطای بزرگی را از اداره‌کل راه و شهرسازی، مشاور این پروژه و تیم فنی و کارشناسی این استان فراموش نخواهد کرد.

اگر نبود صداقت برخی مسئولان در افشای این اشتباه فاحش در حوزه راهسازی و همچنین مقاومت سرسختانه متولی طبیعت و البته رویکرد معقول و کارشناسانه تیم فعلی مدیریتی این استان، اکنون محور ارتباطی آب حیات، نه تنها از انسان‌ها حیات می‌گرفت بلکه جان جنگل و طبیعت را نیز بیش از این می‌گرفت.

طبق آخرین پیگیری‌های ریواس جنوب، موضوع احداث مسیر دوم، منتفی شده و قرار است پیچ‌ها و شیب‌های تند این محور با تکمیل همان مسیر اصلاحی اولی رفع شود و دیگر نیازی به قطع درختان بلوط نباشد؛ هر چند بحث امنیت این مسیر به نسبت ۱۸ میلیارد تومانی که در آن هزینه شد هنوز محل تردید است؛ امنیتی که با وجود ۳۰ قوس خطرناک با شیب بسیار تند در سه کیلومتر جان هر رهگذری را تهدید میکند.

_________________

گزارش از کریم بنام

_________________

انتهای پیام/ک-ب