پایگاه اطلاع‌رسانی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در حالیکه بسیاری سید محمدعلی افشانی استاندار فارس را یکی از برجسته‌ترین استانداران کشور در زمینه استفاده حداکثری از داشته‌های خود آن هم در وضعیت اقتصادی دشوار می‌دانند اما مجری پروژه خط ریلی شیراز- کرمان، وی و مسئولان ارشد استان فارس را به کم‌کاری در این زمینه متهم می‌کند و می‌گوید که بی‌توجهی‌ها در این زمینه، بعد از تعطیل کردن خط ریلی شیراز – بوشهر، حالا پروژه بزرگ خط ریلی شیراز-کرمان را نیز به تعطیلی کامل رساند و بیش از ۹۰۰ کارگر را از کار یبکار کرد.

جواد زارع‌پور مدعی است که  موسسه الهادی ۸ پروژه بزرگ ساخت و ساز در بوشهر در دست اجرا دارد و استاندار آن استان با حمایت‌های خود اجازه تعطیلی هیچ یک از پروژه ها را نداده در حالیکه در فارس تنها خط ریلی در حال ساخت و فعال، به دلیل عدم حمایت مسئولان ارشد این استان به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش ریواس جنوب و بنا بر اظهارات مدیر عامل موسسه الهادی، خط ریلی شیراز-کرمان با ۳۵۰ کیلومتر طول، از سال ۹۱ فعال شده که ۲۰۰ کیلومتر از آن در استان فارس قرار دارد و در دو قطعه در حال ساخت بود. این مسیر ۸ تونل دارد که ۶ تونل آن حفر شده و زیرسازی در بخش عمده ای از مسیر نیز انجام شده و تا چندی پیش، پیشرفت آن ۶۰ درصد اعلام شده بود.

* تنها خط ریلی در حال ساختِ فعال استان هم متوقف شد

هفته گذشته، در گزارشی به نقل از مجری خط ریلی شیراز-کرمان که احداث بخشی از خط ریلی شیراز-بوشهر را هم برعهده داشت اعلام شد که مشکلات موجود بر سر راه احداث خطوط ریلی هر دو خط را به اغما فرو برد؛ ابتدا احداث خط ریلی شیراز–بوشهر را تعطیل کرد و حالا هم ساخت راه آهن شیراز-کرمان به عنوان تنها خط ریلی در حال ساخت فعال در این استان را متوقف کرده است.

زارع پور، مدیر عامل موسسه الهادی و مجری ساخت این پروژه، در گفتگو با جنوب‌نیوز ضمن تایید تعطیلی کامل خط ریلی شیراز – کرمان، گفت: متأسفانه عدم پرداخت مطالبات این پروژه را به تعطیلی کشاند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۱ که اجرای این خط ریلی آغاز شد بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شد که تنها ۴۵ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شد و مابقی از منابع داخلی این موسسه تامین شده است و از اول سال ۹۴ تاکنون نیز هیچ پولی از سوی دولت برای این پروژه تخصیص نیافته است.

* بیش از ۹۰۰ کارگر بیکار شدند

زارع‌پور با بیان این که در خط ریلی مذکور ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم و بالغ بر ۸۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بودند افزود: با تعطیلی این خط ریلی ۹۰۰ کارگر از کار بیکار شدند ضمن آن که کسانی که به صورت غیرمستقیم با ما در ارتباط بودند همچون پیمانکار، فروشنده تجهیزات، راننده، صاحبان دستگاه‌ها و ماشین آلات استیجاری و … نیز بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست دادند.

وی بیان داشت: متاسفانه با تعطیلی این خط ریلی هم کارگران از کار بیکار شدند و هم سرمایه ده ها میلیارد تومانی مملکت بلاتکلیف مانده است.

زارع‌پور با اشاره به این که حقوق کارگران تا پایان آذرماه پرداخت شد افزود: در خط ریلی شیراز- کرمان ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات و دستگاه‌های سنگین، نیمه سنگین و تجهیزات مربوطه مشغول کار بود که همگی آن ها از فارس خارج شد و به استان های دیگر همچون بوشهر و سیستان و بلوچستان منتقل شدند.

* مقایسه استانداران فارس و بوشهر!

مدیرعامل موسسه الهادی با گلایه از نبود هر گونه حمایتی برای ساخت این پروژه گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته حتی یک بار هم شاهد حضور و بازدید مسئولان ارشد استان از این پروژه عظیم نبودیم و این بی‌توجهی‌ها بالاخره خط ریلی شیراز – کرمان را تعطیل کرد.

زارع‌پور یادآور شد: موسسه الهادی ۸ پروژه بزرگ ساخت و ساز در بوشهر در دست اجرا دارد و استاندار آن استان با حمایت‌های خود اجازه تعطیلی هیچ یک از پروژه ها را نداده است اما در فارس تنها خط ریلی در حال ساخت که فعال بود به دلیل عدم حمایت مسئولان ارشد فارس به تعطیلی کشیده شد.

* سکوت استانداری فارس

سیدمحمدعلی افشانی- استاندار فارس

به گزارش ریواس جنوب این مقایسه در حالی صورت می‌گیرد که یقیناً اولویت‌بندی و عملکرد مسئولان ارشد هر استان متناسب با شرایط خاص آن استان صورت می‌گیرد و پرواضح است که این اظهارات نمی‌تواند مفهوم مقایسه‌ای بین مسئولان دو استان مختلف داشته باشد.

با این حال اظهارات اخیر مجری پروژه بزرگ راه‌آهن شیراز-کرمان و شیراز-بوشهر قابل تأمل است؛ به‌ویژه آنکه نوک انتقادات به سمت کسی است که توانسته تا حد زیادی رضایت مردم و مسئولان استان فارس را در توسعه این استان جلب کند. از قضا سیدمحمدعلی افشانی توانایی و تجارب ویژه‌ای در حوزه عمرانی ازجمله حمل و نقل و راهسازی دارد اما با وجود آنکه بیش از یک هفته از این انتقادات می‌گذرد هنوز توضیحی در این زمینه ارائه نداده است.

انتهای پیام/ سجاد بنام