پایگاه اطلاع‌رسانی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در جلساتی که این روزها در سازمان هواپیمایی کشور برگزار می شود، فایلی صوتی پخش شد که کمک خلبان هواپیمای سقوط کرده تهران به یاسوج از خلبان می خواهد که برگردد. هر دو خلبان به علت خرابی هوا و نداشتن دید فکر می کردند کوه دنا را رد کردند و برای همین موتور هواپیما را برای فرود آمدن خاموش کردند و فرصتی برای اوج گرفتن و عبور از نوک قله را نداشتند.

به گزارش ریواس جنوب به نقل از الف در جلسات بررسی علت سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۶۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان، نتایج اولیه بدست آمده و علت سقوط مشخص شده است.

این جلسات که در سازمان هواپیمائی کشور و با حضور مسئولین مختلف از جمله نمایندگان مجلس، نماینده دادستانی، مسئولین وزارت راه و شهرسازی، مسئولین شرکت هواپیمائی آسمان و… برگزار می شد، اطلاعات بازخوانی شده جعبه سیاه هواپیما قرائت و حتی صدای ضبط شده خلبان و کمک خلبان در جلسه پخش شد.

اعضای کمیته سوانح بررسی این سانحه در نهایت به این نتیجه رسیدند که به علت خرابی ناگهانی هوا، مه گرفتگی شدید، نبود دید کافی به جلو، خلبان در هدایت هواپیما دچار اشتباه شده است.

همچنین یک منبع آگاه در مجلس به خبرنگار الف گفت: قرار است سازمان هواپیمائی در روزهای آینده علت سقوط هواپیما را رسما اعلام کند.

وی افزود: با توجه به صحبت های خلبان و کمک خلبان، مشخص است که اشتباه فردی باعث سقوط هواپیما شده است.

در ساعت ۸:۰۵ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی یاسوج به قله های دنا برخورد کرد.

این هواپیما ۶۶ مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جان باختند.

بعد از این سقوط، جستجوی برای یافتن اجساد و لاشه های هواپیما شروع شد که تا سه روز اول هیچ اثری از اجساد و هواپیما نبود اما در نهایت محل سقوط کشف شد.

جعبه سیاه هواپیما نیز بعد از ۱۴ روز جستجو پیدا شد که برای باز خوانی اطلاعات به شرکت سازنده هواپیما در فرانسه ارسال شد.

در جلسات بررسی دلایل سقوط هواپیما، صدای دانلود شده آخرین مکالمات خلبان و کمک خلبان برای حاضرین در جلسه پخش شد که بر اساس آن دقایقی قبل از سقوط، کمک خلبان از خلبان می خواهد که به دلیل نبود دید کافی، باید برگردند.

بر اساس صداهای ضبط شده، هر ۲ خلبان دستگاه اتوپایلت را از ۱۷ هزار پا به ۱۵ پا و ۱۴ پا تنظیم می کنند. ۲ خلبان فکر می کردند که قله دنا را رد کردند و برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند و وقتی به کوه نزدیک می شوند، سیستم حسگر هواپیما ۲ بار اعلام می کند که هواپیما به مانع نزدیک می شود و باید اوج بگیرید که متاسفانه به دلیل خاموش بودن هواپیما، به کوه برخورد می کند.

مسئول هواشناسی در همان روزهای اول سقوط هواپیما، در جلسه ستاد بحران اعلام کرد که ما وضعیت بد هوا و مخاطرات احتمالی را هشدار داده بودیم.

به گزارش ریواس جنوب، بر اساس اطلاعات قبلی اثبات شده، خلبان در دقایقی قبل از سقوط با برج مراقبت فرودگاه یاسوج تماس گرفته بود که معلوم نیست چه اطلاعاتی باعث شد تا علی رغم درخواست کمک خلبان برای برگشتن به تهران و عدم مواجهه با شرایط جوی مرگبار دنا، اما خلبان تصمیم به ادامه پرواز گرفته است.

این سانحه هوایی بعد از حدود ۵۰ روز همچنان ابهامات بزرگی دارد که افکار عمومی منتظر برملاشدن این رازها است.

انتهای پیام/ د