پایگاه اطلاع‌رسانی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه‌ترین راه حل کاهش فشار خون است.

به گزارش ریواس جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، راضیه نجات زاده در جمع خبرنگاران با تبریک هفته جهانی غذا، با بیان اینکه سدیم کلرید یا همان نمک نوعی ماده حیاتی بر روی کره زمین است، اظهار کرد: اغلب مایعات و بافت‌های بدن حاوی مقادیر متفاوت نمک می‌باشند، غلظت یون پتاسیم در خون با تنظیم سطح مایعات بدن مرتبط است به انتقال تحریکات عصبی را یونهای سدیم تنظیم می‌کنند.

وی مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی را لازم و ضروری دانست و افزود: سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می‌کنیم به صورت نهفته در غذاهای فرایند شده و آماده است و فقط یک چهارم آن را سر سفره یا هنگام پخت اضافه می‌کنیم.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شهرنشینی استفاده از وسایل مدرن با به طور خلاصه ماشینی شدن تحرک انسان‌ها را در دهه‌های اخیر کاهش داده است با تغییر در شیوه زندگی افراد کمتر تغذیه بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون بالا بیماری‌های قلبی عروقی دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

نجات زاده با بیان اینکه فشارخون اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان است، افزود: این بیماری در بیشتر موارد علامت مشخص ندارد و قاتل خاموش نامیده می‌شود. حدود یک پنجم مردم کشور ما مبتلا به پرفشاری خون هستند و با افزایش میانگین سنی در ایران شیوع بیماری‌های غیرواگیر مانند پرفشاری خون بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها رو به افزایش است که بروز این بیماری‌ها ارتباط مستقیم با دریافت نمک دارد.

این کارشناس مواد غذایی در ادامه نکات مهمی را در باره مصرف نمک مطرح و اظهار کرد: کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه‌ترین راه حل کاهش فشار خون است.
وی افزود: میزان نمک مجاز مصرفی یک قاشق مرباخوری در روز است، در حالی که متوسط مصرف نمک در کشور ما در حدود ۱۰ گرم در روز است.

نجات زاده با بیان اینکه تاثیر نمک ید دار بر افزایش فشارخون تفاوت با نمک‌های معمولی ندارد، گفت: کاهش مصرف نمک در حدود ۵- ۶ گرم در روز خطر بیماری‌های قلبی را ۱۸ درصد و خطر سکته مغزی را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: منبع اصلی نمک مصرفی تنقلات شور از جمله چیپس، پفک، ساندویچ‌ها و غذاهای آمادهف سس کچاپ، بیسکویت و غذاهای کنسروی است.
وی ادامه داد: مصرف غذاها و تنقلات سالم (میوه و آجیل خام بدون نمک) در مدارس و مهدکودک‌ها جایگزین مناسبی برای غذای آماده است.

نجات زاده گفت: به جای نمک از چاشنی‌های جایگزین مانند آبلیمو آب نارنج، آبغوره کم نمک و سبزیجات معطر استفاده نماییم.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سر سفره از نمکدان به هیچ وجه استفاده نکنید، و مقدار زیادی سبزیجات و میوه تازه مصرف نمایید از اثرات مفید مصرف میوه و سبزی پتاسیم موجود در آنها باعث تعادل نمک می‌شود. در هنگام خرید مواد غذایی اطلاعات و نشانگر رنگی تغذیه شده روی برچسب مواد غذایی توجه نمایید.

وی در پایان گفت: مصرف متعادل نمک و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی کمک خواهد کرد تا احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها کاهش یابد.

انتهای پیام/د

انتهای پیام/د