پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

بیستمین نشست شورای شهرستان شیراز با حضور بهرام پارسایی، مسعود رضایی و علی اکبری سه تن از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

به گزارش ریواس جنوب، در این نشست سه ساعته نمایندگانِ ۶ شهر و ۳ بخش شهرستان شیراز در شورای اسلامی، مطالبات مردم را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

** تلاش برای تدوین سند توسعه‌ی ۱۴۰۰ شهرستان شیراز

 «حسین جعفری»، رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز در ابتدای این نشست با تأکید بر ضرورت افزایش تعاملات مجلس و شوراها، گفت: پس از یک سال فعالیت، گفتمانی بین شورا و مجلس ایجاد شده که امیدوار هستیم با تقویت این گفتمان و افزایش جلسات مشترک شوراها و نمایندگان مجلس بتوانند به عنوان دو بال به حل مشکلات مردم کمک کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ی این شورا برای تدوین و تصویب سند توسعه‌ی ۱۴۰۰ شهرستان شیراز، گفت: به اعتقاد ما طرح و برنامه‌هایی که از شهر و روستاها تهیه شوند عملاً می‌توانند به عنوان یک طرح میدانی در دل روستاها و شهرها در نظر گرفته شوند چرا که یقیناً آنها بسیار بهتر از مقامات کشوری و استانی نیازهای خود را می‌دانند و لمس می‌کنند.

* ضرورت همکاری نمایندگان در تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری

جعفری در ادامه به پیگیری طرح مدیریت یکپارچه شهری توسط “عبدالرزاق موسوی” در شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: اگر نمایندگان مجلس در تصویب این طرح همکاری کنند بخش زیادی از مشکلات مدیریت شهرها حل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز همچنین با تأکید بر اهمیت مصونیت قضایی همه نمایندگان مردم اعم از اعضای شوراهای اسلامی، اضافه کرد: از میان قریب به دو میلیون نفر جمعیت شهرستان شیراز، تنها ۴ نماینده‌ی شیراز از مصونیت قضایی برخوردارند؛ خواهش من این است که اولاً نمایندگان خود از این فرصت مهم در راستای انعکاس تمام مطالبات مردم استفاده کنند و ثانیاً در تصویب طرح مصونیت قضایی نمایندگان دیگر مردم در شوراهای اسلامی نیز همراهی کنند.

* توافق دو شهر اصلی بخش زرقان برای ارتقا به شهرستان

نماینده بخش لپویی در شورای شهرستان شیراز در ادامه از حصول توافقات لازم برای ارتقای بخش زرقان به شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه با تعامل و همکاری مردم دو شهر زرقان و لپویی، پیگیری‌های شوراهای ادوار روستاها و شهرهای این بخش و نمایندگان شهرستان در مجلس، موضوع ارتقای بخش زرقان به شهرستان پس از ۲۰ سال در حال نتیجه‌بخشی است.

* مسیر را اشتباه می‌رویم!

جعفری از ارتقای زرقان به شهرستان حمایت کرد اما در عین حال گفت: رفاه و آسایش واقعی حق مردم است اما در این میان یک نکته نهفته است و آن هم اینکه گاهی به دلیل افزایش شدید مشکلات، مسیر را اشتباه می‌رویم.

وی با اذعان به اینکه به جای توسعه‌ی بخش خصوصی، شبکه‌های دولتی را در قالب مقامات و مسؤولان جدید گسترش می‌دهیم، تأکید کرد: متأسفانه این رویه که دولت را به جای کوچک‌سازی بزرگ‌تر می‌کنیم، غالباً موجب تضعیف توانمندی‌های بخش خصوصی می‌شود در حالی که باید با تقویت این بخش‌ها و توزیع عادلانه‌ی اعتبارات، رفاه عملی حاصل شود و نه اسمی.

** عملکرد مجلس در تقویت جایگاه ملی، نزولی بوده است

«عبدالرزاق موسوی»، نماینده شهر شیراز در شورای اسلامی شهرستان هم نمایندگان مجلس را عصاره‌های ملت توصیف کرد و گفت: باید اذعان کنیم که با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب، نمایندگان مجلس در این مسأله که نگاه ملی دارند یا محلی، روندی نزولی داشته‌اند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در کمیسیون قضایی مجلس، افزود: به دلیل اشکال در ساختارهای ما است که امروز شاهد هستیم حجم عمده‌ی مسائلی که از نمایندگان مطالبه می‌شود مربوط به آنها نیست و وظیفه‌ی مسوولان اجرایی است.

موسوی ادامه داد: به اعتقاد من تنها راهکارِ اینکه نمایندگان ما در مجلس، رویکرد و عملکرد ملی داشته باشند، تقویت شوراها است؛ به ویژه در فضایی که احزاب نمی‌توانند رشد کنند شوراها می‌توانند بخشی از خلأ نهادهای مدنی را پر کنند.

* نگاه فعلی به شوراها، ابزاری و انحرافی است

وی با تأکید بر اینکه از هر منظری به مسأله نگاه کنیم، ضروری است که شوراها تقویت شوند، تصریح کرد: متأسفانه با گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب قانون مهم شوراها در دولت اصلاحات، نگاه فعلی به این نهاد، ابزاری و انحرافی است؛ من معتقدم مجلس یک بار برای همیشه باید روی این موضوع تصمیم بگیرد که آیا شوراها می‌توانند جایگاهی در پیگیری امورات مردم داشته باشند یا خیر.

* طرح مصونیت اعضای شورای اسلامی، به منظور احترام به جایگاه منتخب مردم است

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه شهری را در شورای عالی توانستیم با تلاش زیاد به نتیجه برسانیم، اظهار داشت: معتقدم اگر این طرح مصوب شود، بخشی از مشکلات نمایندگان را نیز حل خواهد کرد و نمایندگان به جای برخی مسائل خرد و جزئی یک شهر یا روستا، می‎توانند به مسائل کلان بپردازند؛ این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای مجلس دهم باشد و امیدوارم مجلس در این دوره این کار ماندگار را به نتیجه برساند.

موسوی همچنین در خصوص بحث مصونیت قضایی اعضای شوراها، خاطرنشان کرد: البته منظور از مصونیت اعضای شورا این سطحی که درباره نماینده مجلس وجود دارد، نیست؛ بلکه بر اساس این طرح پیشنهادی، اگر عضو شورا خارج از حوزه‌ی نمایندگی خود مرتکب تخلفی شود، تشریفات احضار و برخورد با او را به گونه‌ای متفاوت از سایرین ببینیم؛ در واقع به نوعی صرفاً بحث احترام به جایگاه منتخب مردم مطرح است.

** مدیریت مستقل شهر صدرا، خود عامل توقف پروژه‌ها شده است!

 «حسام پرواز دوانی» نماینده شهر صدرا در شورای اسلامی شهرستان شیراز نیز با بیان اینکه دیدگاه وی در خصوص تقسیمات شهری متفاوت است، تصریح کرد: معتقدم مدیریت مستقل در شهری که چسبیده به کلان‌شهر شیراز است و تقریباً مشکلات متأثر از همدیگر دارند، اشتباه بوده و خود عامل توقف پروژه‌ها شده است.

وی افزود: نمونه‌های چالش‌های این مدیریت مستقل فراوان است؛ ازجمله چپ‌گرد خلیج فارس و یا توسعه‌ی محور دوکوهک که می‌گویند در حریم ماست و صدرا نمی‌تواند ورود کند و در این میان، این دو پروژه معطل می‌مانند!

پرواز دوانی اضافه کرد: به عنوان نمونه‌ای دیگر محور قره‌پیری است که بهره‌برداری از آن می‌تواند بار ترافیکی شدیدی را از روی دوش شمال غرب شهر بردارد اما علی رغم تأکیدات استاندار وقت در حال حاضر به دلیل عدم توافق کلی، معارضات موجود و ماجراهای تملک آن که بخشی در شیراز و بخشی در صدرا واقع است، روی زمین مانده است.

* تشکیل مستقل شورای شهر صدرا اشتباه بود!

رئیس شورای شهر صدرا با تصریح بر اینکه در حال حاضر حتی وجود شورای شهر صدرا هم اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم در سنوات آینده یکپارچه‌سازی صدرا و شیراز، به صلاح کل شهرستان و استان خواهد بود.

** صدها هزار ساخت و ساز بلاتکلیف در حاشیه شهر شیراز

«سعید فرمانی» نماینده بخش مرکزی شیراز در شورای شهرستان، خواستار همکاری نمایندگان مجلس در تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری شد و گفت: این طرح منافع بسیار زیادی حتی برای روستاها در پی خواهد داشت.

وی همچنین به مشکلات ساخت و سازهای گسترده در حاشیه شهر شیراز پرداخت و اظهار داشت: امور اراضی با استناد به قانون می‌گوید که ساخت و سازها باید از دادگاه حکم بگیرند اما در نظر داشته باشید که صدها هزار مورد ساخت و ساز در روستاهای مختلفی همچون شاهپورجان، سلطان‌آباد و کیان‌آباد همه دچار این مشکل هستند و لازم است تدبیر ویژه‌ای برای این جمعیت زیاد اتخاذ شود.

* عدم الحاق روستاهای بزرگ حاشیه شیراز، باعث مشکلات امنیتی و اخلاقی شده است

فرمانی، گسترش حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر شیراز را به غده‌ی سرطانی تشبیه کرد و گفت: قانون می‌گوید روستاهایی بالای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر باید به شهر الحاق شوند اما چندین روستا با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر در حاشیه شهر شیراز وجود دارد که عدم الحاق آنها به شهر زمینه‌ساز مشکلات امنیتی و اخلاقی زیادی شده است.

** برخی از مردم زرقان، نان خوردن هم ندارند!

«امیرحسین کشاورز» نماینده زرقان در شورای شهرستان به مشکلات شدید بخش زرقان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۸ سال است که خشکسالی امان مردم زرقان را بریده و باید بگویم که معیشت بسیاری از مردم این دیار با تهدید جدی مواجه است و برخی حتی نان خوردن هم ندارند!

* مسؤولان اگر کاری نمی‌کنند، قول دروغ هم ندهند!

وی با این ادعا که متاسفانه دروغ در استان فارس رایج شده، تأکید کرد: من نمی‌دانم مسؤولان قول‌های خود را بر چه اساسی می‌دهند! درخواست ما از مسؤولین این است که اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، حداقل به مردم قول غیرعملی ندهند.

کشاورز افزود: یک نمونه از وعده‌های بی‌عمل مسؤولان گازرسانی به بخش زرقان است که ادعا کردند تا پایان ۹۷ به اتمام می‌رسد اما در حال حاضر که در نیمه دوم ۹۷ هستیم هنوز حتی امورات مقدماتی این طرح نیز انجام نشده است.

نماینده زرقان در شورای شهرستان شیراز به موضوع سهم مسیر پروژه آّب‌رسانی از سد درودزن به خرامه پرداخت و تأکید کرد: اگر قرار است آبی به بخش زرقان هم تعلق گیرد، باید سریع‌تر قطعی و عملی شود و اگر نه باید شفاف به مردم اعلام شود.

کشاورز با اشاره به مشکلات طرح نکاشت کشاورزی در زرقان، بار دیگر بر مشکلات معیشتی مردم این منطقه تأکید کرد و گفت: باور کنید بسیاری از روستاییان زرقان نان خوردن هم ندارند؛ بروید ببینید چه تعداد کارت یارانه در کشوی نانوایی‌های دهستان رحمت‌آباد وجود دارد گذاشته‌اند!

** مشکل قیر مازاد در داریون

«هادی بداقی داریونی»، نماینده شهر داریون در شورای شهرستان شیراز هم در سخنانی کوتاه با اشاره به مشکلات شهرداری داریون در هزینه‌های اولیه ازجمله حقوق کارکنان، گفت: قبلاً موضوعی به نام ارزش افزوده وجود داشت که واریزی‌های خوبی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این موضوع انجام نمی‌گیرد.

وی با تقدیر از همکاری‌های پارسایی نماینده مردم در مجلس برای نامه‌نگاری‌های مربوط به اختصاص قیر مازاد به این شهر، اذعان داشت: با این حال در پاسخ به پیگیری‌های ما در این خصوص اعلام می‌‌کنند که قیر وجود ندارد و باید این موضوع حل شود.

** آب داریم ولی تشنه هستیم!

 «عابدین بختیاری» نماینده بخش ارژن در شورای شهرستان نیز با اشاره به مشکلات این بخش، تصریح کرد: ما در بخش ارژن و به‌ویژه دهستان کوهمره با بحران خشکسالی شدیدی موجه هستیم؛ ما آب داریم ولی تشنه هستیم!

وی سرعت اجرای پروژه‌های آبی در روستاهای بیگدانه، فتح‌آباد، مختارآباد، بُن‌رود، جمالی و… را بسیار پایین توصیف کرد و تأکید کرد: هشدار می‌دهم اگر این پروژه‌ها تسریع نشوند سال آینده تمام این روستاها تخلیه می‌شوند و این موضوع قطعاً روی کلان‌شهر شیراز هم تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

نماینده شورای بخش ارژن اضافه کرد: همچنین شوری آب رودخانه روستاهای بزرگ بیگدانه، مسقان و… به یک چالش جدی تبدیل شده که با وجود وعده‌های مکرر مسؤولان، اقدام مؤثری برای بهبود کیفیت آن صورت نگرفته است.

* چطور توقع دارند روستاییان وام ۲۵ درصدی بگیرند؟

بختیاری با این ادعا که به دلیل موانع مختلف حتی نیم درصد مردم هم نمی‌توانند از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند، اضافه کرد: در حالیکه از ۷۰ سال پیش مردم در روستاهای خود در سه مرحله خانه سنگی، گِلی و آجری ساخته‌اند اما حالا بنیاد مسکن پولش را از مردم می‌گیرد و با این احتساب وام‌هایی در نظر گرفته‌شده نه ۴ درصد بلکه بیش از ۲۵ درصد خواهد بود؛ چطور از روستاییانی که هیچ ندارند توقع دارند از چنین تسهیلاتی برای ساخت مسکن در روستا استفاده کنند و بتوانند چنین مبالغی را بازپرداخت کنند؟

* مشکلات باغ‌شهرها مهم است اما باغداران روستایی نه!

وی با انتقاد از اینکه برخلاف مشکلات باغ‌‌شهرها، مشکلات باغ‌داران روستایی مورد توجه نیست، بیان داشت: چرا کسی که در روستای قطب کشاورزی و باغداری، برای گرفتن یک امتیاز برق به منظور حفظ تنها منبع درآمد خود باید اینقدر به دردسر بیفتد؟

این نماینده مردم در شورای شهرستان شیراز ضمن تقدیر از بهرام پارسایی برای پیگیری بحث جاده و تعریض آن در بخش ارژن، یادآور شد: البته برخی از مشکلات در حوزه‌ی راه‌سازی هنوز پابرجاست و روزانه شاهد چندین سانحه‌ی رانندگی در این بخش هستیم.

* گویا درد دل‌های مسؤولان و نمایندگان بیشتر از مردم است!

بختیاری با بیان اینکه نمایندگان باید پس از ورود به مجلس از حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند، گفت: ما دیدار با نمایندگان را فرصت خوبی می‌دانستیم و آماده‌ی این نشست شدیم اما گویا گویا درد دل‌های مسؤولان و نمایندگان بیشتر از مردم است و امروز بیش از اینکه مسائل و مشکلات ما مطرح شود، مشکلات بالا به ما منتقل شده است!

* بسیاری از مصوبات مجلس به اندازه‌ی یک بیل آسفالت برای روستاییان هم ارزش ندارد!

وی تصریح کرد: با عرض پوزش، واقعیت این است که تصویب بسیاری از موضوعات پرطمطراق مجلس، برای روستاییان به اندازه‌ی یک بیل آسفالت که برایشان ریخته شود ارزش ندارد چرا که متأسفانه امروز آن‌ها برای آب و نان هم معطل هستند!

بختیاری با بیان اینکه بسیاری از جلسات خروجی مشخصی ندارد، تأکید کرد: متأسفانه ما در جلسات می‌آییم، می‌نشینیم و حرف می‌زنیم اما هیچ اقدام عملی برای روستاییان نمی‌شود؛ ما باید در این جلسات متعدد، به نتایج عملی برای روستاییان برسیم در غیر این صورت تردید نکنید که دلیلی برای ماندن آن‌ها در روستاها باقی نمی‌ماند و باید شاهد افزایش چالش حاشیه‌نشینی در شیراز باشیم.

** راهکار حذف بروکراسی سنگین و طاقت‌فرسا، طرح مدیریت یکپارچه شهری است

«ابوطالب نیک‌اقبال» نماینده خانه‌زنیان در شورای شهرستان شیراز نیز در این نشست، با اشاره به بروکراسی پیچیده اداری به‌عنوان یکی از معضلات بزرگ شیراز و بلکه تمام کشور، اظهار داشت: معتقدم فقدان مدیریت یکپارچه باعث شده که روند اداری بسیار پیچیده، سنگین و طاقت فرسا شود و بخش زیادی از انرژی و وقت مردم و مسؤولان هدر رود.

وی اقتدار شهری را در گرو مدیریت واحد شهری دانست و گفت: طرح مدیریت یکپارچه شهری در کمیسیون‌های مجلس در حال پیگیری است و امیدوار هستیم که با همراهی نمایندگان مجلس به تصویب برسد.

* شوراهای شهر و روستا اطلاعات و قدرت تحلیل بیشتری نسبت به مناطق دارند

نیک‌اقبال شورای شهرستان شیراز را چکیده‌ای از مردم این شهرستان توصیف کرد و بیان داشت: به اعتقاد من نمایندگان شهرها، بخش‌ها و روستاها در شورای شهرستان، چون اطلاعات بیشتری از مناطق خود دارند از توان تجزیه و تحلیل بهتری نیز برخوردارند و در نتیجه می‌توانیم در جلساتی منسجم با نمایندگان مجلس به آنها کمک کنیم تا وقت آنها برای امورات مقدماتی مناطق هدر نرود.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های بهرام پارسایی در دفاع از حقوق شهروندان مختلف، گفت: باید بگوییم ایشان در شأن نماینده واقعی همه مردم، در پیگیری و حل مشکلات اقشار مختلف مردم از جمله خود اعضای شوراها شجاعت و همکاری ستودنی داشتند که باید قدردان این روحیه باشیم.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست، ۳ تن از نمایندگان مردم شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و توضیحات خود در خصوص اظهارات اعضای شورای اسلامی شهرستان پرداختند که در ادامه می‌آید:

** پارسایی: مشکلات شهرستان شیراز از چند دهه پیش انباشته شده است

بهرام پارسایی- نماینده مردم شیراز در مجلس

 «بهرام پارسایی» نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در این نشست، با بیان اینکه مشکلات شهرستان شیراز در حوزه‌های مختلف از چند دهه گذشته انباشته شده است، اظهار داشت: دغدغه‌ی ما رفع همه‌ی مشکلاتی هست که امروز مطرح شد اما فراموش نکنیم که انتظارات باید در حد منابع و توان‌مان باشد.

* در بدترین زمان ممکن وارد مجلس شدیم

وی با تصریح اینکه در وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار داریم، گفت: شفاف بگویم که در بدترین زمان ممکن به عنوان نماینده‌های مردم به مجلس وارد شدیم؛ از لحاظ اقتصادی روزی که شروع به کار کردیم بنا بر اعلام وزیر وقت اقتصاد، دولت بالغ بر ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت. با این حال برخی تلاش‌ها ازجمله تصویب اختصاص ۵۰۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها از جمله اقدامات چشمگیر مجلس دهم بود که در حال حاضر هرچند با سرعت کم اما در حال اجرا است.

* توضیحاتی درباره مشکلات عملیات گازرسانی و کمبود قیر در شهرداری‌های شهرستان

پارسایی در ادامه به توضیح برخی از مشکلات مطرح‌شده در این نشست پرداخت و بیان داشت: دغدغه‌ی اصلی ما در ارتقای بخش زرقان، اختلافات محلی بین مردم دو شهر لپویی و زرقان بوده که کوچکترین دلخوری در این ماجرا به وجود نیاید؛ اما اگر این دغدغه برطرف شود شهرستان شدن زرقان نیز نهایی خواهد شد.

وی در خصوص گازرسانی به بخش زرقان نیز گفت: واقعیت این است که نه‌تنها در حوزه‌ی گازرسانی بلکه در حوزه‌های دیگر مانند برق، آب و… با توجه به تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت‌ها، تقریباً تمام قراردادهای اولیه پیمانکاران لغو شده و انعقاد قرارداد جدید نیز نیازمند اعتبارات کلان است.

نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس در خصوص مشکلات کمبود قیر در شهرداری‌های این شهرستان هم گفت: اخیراً دستورات لازم را برای اختصاص سه هزار تن قیر به ۵ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر شهرستان، گرفته‌ایم و در حال اجرا است.

پارسایی با بیان اینکه به زودی در خصوص اقداماتی که در حوزه‌ی شهرستان شیراز انجام گرفته به اعضای شورای شهرستان به‌صورت مکتوب گزارش خواهد داد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم تمام مسائل و مشکلات مشترک بین حوزه‌های مختلف جمع‌بندی شود و در نشست‌های چند جانبه‌ای با حضور متوالیان دستگاه‌های اجرایی، اعضای شورای شهرستان و نمایندگان شهرستان در مجلس به خروجی‌های مشخص برسیم.

* با این وضعیت سیاسی کشور، وضعیت معیشتی هم راه به جایی نمی‌برد

سخنگوی فراکسیون امید، در خصوص وضعیت نامطلوب معیشت مردم، تصریح کرد: باید بدانیم که معیشت این نیست که به مردم بُن و کوپن و یارانه بدهیم، بلکه ایجاد اشتغال و در واقع یاد دادن ماهیگیری به مردم است که این موضوع جز با سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود و این نیز به امنیت سرمایه‌گذار و سیاست‌های کلان ما گره خورده است؛ بنابراین من معتقدم اقتصاد و معیشت ما کاملاً وابسته به سیاست داخلی و خارجی‌مان است.

پارسایی تأکید کرد: تردید نکنید که با سیاست‌هایی که ما در حال حاضر داریم برای معیشت مردم کار خاصی صورت نخواهد گرفت.

* نبود مدیریت یکپارچه شهری خسارت‌بار است

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه در خصوص طرح مدیریت یکپارچه شهری که در مجلس مطرح است، گفت: من زمانی در شورای شهر عضویت داشتم و بنابراین کاملاً لمس می‌کنم که عدم مدیریت یکپارچه شهری خسارات‌های زیاد و در نتیجه نارضایتی‌های مردمی عمیقی را به بار می‌آورد.

* پیش‌بینی مخالفت با طرح مصونیت قضایی اعضای شورا

پارسایی در خصوص طرح مصونیت اعضای شوراهای اسلامی، تصریح کرد: البته من باور دارم که مردم و به ویژه نمایندگان آنها در شورا و مجلس هر دو باید یک سری مصونیت‌هایی برای پیگیری صریح مطالبات مردم داشته باشند اما احتمال می‌دهم این پیشنهاد با موانع جدی ازجمله در شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

* ما در مجلس با گروه عوام‌فریبی سر و کار داریم

سخنگوی فراکسیون اصل نود مجلس در واکنش به این اظهارنظر که در حال حاضر مجلس آنطور که باید در جایگاه ملی خود و در رأس امور قرار ندارد، با بیان اینکه گویی ما باید پاسخگوی سوء مدیریت مسؤولان اجرایی باشیم، اذعان کرد: من هم قبول دارم مجلس با اهرم‌هایی که دارد می‌تواند کارایی به مراتب بیشتر از این داشته باشد، اما این را هم نباید فراموش کنیم که ما با گروه سختی سر و کار داریم؛ کسانی که در عوام‌فریبی قدرتمند هستند و اهرم‌های قوی هم در اختیار دارند.

* اهداف خاص در پشت پرده‌ی طرح شفافیت آرای نمایندگان

وی برخی مخالفت‌ها با تصویب لوایح مهم و همچنین طرح شفافیت آرای نمایندگان را از جمله نمونه‌های اخیر این جریانات برشمرد و گفت: باید دقت کنیم افرادی که بیشترین منافع را در عدم شفافیت می‌برند، چه شده که در دو ماه اخیر عَلَم شفافیت آرای نمایندگان را بلند کرده‌اند؟ آیا در حالیکه قانون اساسی آرای نمایندگان را مخفیانه تعیین کرده، طرح این موضوع جز این است که می‌خواستند با فضاسازی مانع از رأی آوردن CFT و FATF بشوند؟!

* اینکه یک ایرانی حاضر شود هموطن‌اش را ترور کند ناشی از خلأ انسجام ملی است

پارسایی با اظهار امیدواری برای اینکه کشور مسیر اصلاحات را به عنوان بهترین راه برون‌رفت از وضعیت فعلی بپذیرد، گفت: باید تلاش بیشتری شود تا هویت و انسجام ملی افزایش یابد و به نفع مردم بتوانیم از این بحران خارج شویم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اهمیت اعتماد عمومی و انسجام ملی، تصریح کرد: باید واقع‌بینانه بررسی کنیم که چرا ما نمی‌توانیم حتی یک روز به نام کوروش را تاب بیاوریم و دانسته یا نادانسته به این انسجام ملی خدشه وارد کنیم؛ به اعتقاد من اتفاقات تلخی مانند حادثه‌ی اهواز در خلأ این انسجام رخ می‌دهد وگرنه هرگز یک ایرانی حاضر نیست هموطن خودش را ترور کند!

** رضایی: مسؤولان اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، وعده‌ای هم ندهند

مسعود رضایی- نماینده مردم شیراز در مجلس

 «مسعود رضایی»، نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس با اشاره به برخی از پیگیری‌های خود در خصوص حل مشکلات شهرستان، گفت: در بازدیدهایی که اخیراً از روستاها و بخش‌های مختلف شهرستان داشته‌ام سعی کردیم که با حضور اعضای شورا و خود مسؤولان اجرایی، مسائل و مشکلات را مورد بررسی دقیق قرار دهیم که پیگیری موضوعات صریح‌تر و سریع‌تر انجام شود. من حتی تأکید می‌کنم که مسؤولان هیچ قول غیرعملی ندهند و اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، وعده‌ای هم ندهند که لااقل برای مردم توقع ایجاد نشود.

* با این سیاست‌گذاری‌ها، وضعیت وخیم اقتصاد روز به روز بدتر هم می‌شود!

وی با اذعان به وضعیت وخیم اقتصاد کشور، تصریح کرد: شفاف بگویم که وضعیت مملکت از لحاظ اقتصادی بسیار خراب است؛ شما ببینید کجای دنیا تمام اقتصادش به خاطر ارز به هم می‌پیچد؟ از سویی دیگر چرا در کشوری مانند ترکیه مردم دولت را مقابل تهدیدهای ارزی حمایت و همراهی می‌کنند اما در کشور ما رفتار مردم دقیقاً برعکس است؟

رضایی با تأکید بر اینکه تا زمانی‌که سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به همین صورت باشد هیچ شخص یا جناحی هم نمی‌تواند اقتصاد را نجات دهد، خاطرنشان کرد: لازم است با اصلاح گفتمان ملی، گسلی که بین مردم و حاکمیت ایجاد شده از بین برود و با یکپارچگی مسائل مردم را حل کنیم در غیر این صورت باید بدانیم که روز به روز به سمت سراشیبی سقوط خواهیم کرد.

* جایگاه شوراها باید تعیین تکلیف شود

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص طرح مصونیت قضایی اعضای شورا هم گفت: به‌نظر من پیش از طرح این موضوع باید روشن شود که وظایف و جایگاه شورا چیست و آیا مانند مجلس در قبال همه‌ی مسائل و عموم مردم مسؤولیت دارد یا خیر. من اعتقاد دارم باید تکلیف در این زمینه روشن شود چرا که اگر قرار باشد وظایف شورا صرفاً راجع به شهرداری‌ها باشد باید نام آن هم شورای شهرداری یا دهیاری تغییر یابد!

رضایی با تأکید بر اینکه شوراها مشکلات زیادی در ساختار خود دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال از ابتدا قرار بود شورا شغل نباشد و بدون حقوق در حوزه‌ی مسائل مردم نظر بدهند و پیگیری کنند، اما رفته رفته ساختاری برای آن‌ها تعریف شده و حقوق و مزایایی هم در نظر گرفتند. به دلیل همین روند، بدون تعارف بگویم که در حال حاضر شوراها راحت نمی توانند با دستگاه‌های اجرایی برخورد کنند و دلیل این موضوع آن است که تکلیف شورا را از ابتدا مشخص نکرده‌اند، خود شوراها هم دنبال این موضوع نبودند و در نتیجه‌ی این ضعف چند جانبه، عملاً یک کلاف سردرگمی تشکیل شد.

به اعتقاد این نماینده مردم در مجلس، حکومت‌های متمرکز معمولاً قدرت‌شان را موکول به مناطق نمی‌کنند و در عین حال شوراها شمه‌ای از تمرکززدایی محسوب می‌شود که در پی آن انباشتِ قدرت از مرکز کنده شود و به شهرها و روستاها برسد.

* امید چندانی به تصویب مصونیت قضایی اعضای شورا وجود ندارد

وی با تصریح اینکه به دلیل مخالفت اغلب نهادها با قدرت گرفتن نهاد شورا، امید چندانی به تصویب مصونیت قضایی اعضای شورا هم وجود ندارد، در عین حال تأکید کرد: البته شخصاً موافق این موضوع هستم و اگر شورای پنجم بتواند یک تعریفی از جایگاه قانونی خود داشته باشد، ما هم در این مسیر کمک می‌کنیم. در واقع پیش از هر توقعی، شوراهای سراسر کشور خود برای ارتقای جایگاه شورا به پارلمانی تلاش کند در غیر این صورت واقعاً شانس کافی برای نتیجه‌بخشی این مسائل وجود ندارد.

رضایی در خصوص طرح مدیریت یکپارچه شهری نیز گفت: من همیشه به اهمیت بالای مدیریت یکپارچه شهری اعتقاد داشته‌ام و حالا نیز خوشبین هستم که بتوانیم از پیشنهادات شورا در مجلس دفاع کنیم.

** اکبری: درباره سند توسعه شهرستان شیراز دوباره‌کاری یا موازی‌کاری نشود

علی اکبری – نماینده مردم شیراز در مجلس دهم

 «علی اکبری» نماینده دیگر مردم شهرستان شیراز در مجلس نیز در این نشست به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص اظهارات نمایندگان شهرها و بخش‌های شیراز در شورای این شهرستان پرداخت.

وی در خصوص پیشنهاد تدوین سند توسعه شهرستان شیراز، گفت: به اعتقاد من ما سندهای بالادستی پرشماری داریم و اگر به هر دلیلی بنا شد اقدام خاصی درباره سند توسعه شهرستان صورت گیرد، لازم است حداقل از سندهای دیگر استفاده شود تا شاهد کارهای تکراری و موازی نباشیم.

اکبری درباره طرح مدیریت یکپارچه خاطرنشان کرد: اگر این طرح دو فوریتی باشد ممکن است به نتیجه برسد در غیر این صورت عمر این مجلس برای تصویب آن کفاف نخواهد کرد کما اینکه ما در برخی مسائل دیگر ازجمله بحث مهم مالیات نیز بیش از یک سال است نتوانسته‌ایم به خروجی مشخصی برسیم.

* بنیاد مسکن دست در جیب مردم کرده است!

وی موضوع حریم‌شکنی در محدوده‌ی روستاها را مرتبط با بنیاد مسکن، امور اراضی، منابع طبیعی و محیط زیست دانست و تصریح کرد: از دیدگاه من بنیاد مسکن دست در جیب مردم کرده و می‌خواهد هزینه‌های خودش را از سمت مردم تأمین کند و این رفتار یک گرفتاری ملی از جمله در حاشیه‌ی کلان‌شهر شیراز ایجاد کرده است.

* اصلاح مشکلات توزیع آب در سد درودزن، زمان‌بر اما امکان‌پذیر است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره مشکلات مربوط به سد درودزن نیز گفت: این طرح سال ۹۲ مصوب شده و بر اساس آن از مجموع ۱۷.۵ میلیون متر مکعب آب آن، حدود ۸.۵ میلیون متر مکعب را برای مصارف شُرب و ۹.۵ میلیون متر مکعب هم برای انتقال به شهرستان خرامه در نظر گرفته‌اند؛ متاسفانه در آن زمان هیچکس اعتراضی نکرده و الان هم تغییر در این مصوبه اگرچه زمان‌بر اما امکان‌پذیر است.

* دولت عیال‌وار در یک چرخه‌ی باطل بخش اعم بودجه را صرف تنه‌ی سنگین خود می‌کند!

اکبری گرفتاری‌های مالی و همچنین برخی گلایه‌ها درخصوص توزیع اعتبارات و منابع را ازجمله شرایط ناگزیر وضعیت فعلی توصیلف کرد و بیان داشت: واقعیتی وجود دارد که دولت عیال‌وار است و با یک تنه‌ی سنگین و ناکارآمد دچار یک چرخه‌ی باطل شده که باید هر چه بودجه دارد صرف خودش کند!

وی تصریح کرد: کل بودجه دولت در سال جاری ۳۸۶ هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان آن نیز محقق نشود؛ در این میان ۸۵ تا ۹۰ درصد این رقم برای مصارف جاری ازجمله حقوق‌ها هزینه می‌شود و عملاً برای فعالیت‌های عمرانی منابعی باقی نمی‌ماند؛ به همین دلیل هم تعریف پروژه‌ی جدید ممنوع شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اعلام اینکه ۷۱ هزار پروژه با اعتبار ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام روی دست دولت قرار دارد، گفت: مجلس برای روشن نگه داشتن فتیله فعالیت‌های عمرانی به دولت اختیاراتی داده از جمله اینکه پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، اوراق صادر کند و اسناد خزانه ارائه کند و یا اینکه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران، بانک‌ها و… به‌صورت تهاتری عمل کند تا فشار بر دولت کمتر شود.

انتهای پیام/ سجاد بنام