پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

رئيس پليس راه شمالی فارس به كاهش ٤ درصدي متوفيان ناشي از حوادث ترافيكي در جاده‌هاي استان در سال ٩٧ اشاره و اعلام كرد كه تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ٩٦ شاهد افزايش ١٤ درصدي متوفيان بوديم.

به گزارش ریواس جنوب به نقل از ايسنا منطقه فارس، سرهنگ عبدالهاشم دهقاني چهارشنبه ٢٦ تير در جمع خبرنگاران با بيان اينكه فارس به دليل دارا بودن جاذبه‌هاي تاريخي، مذهبي، فرهنگي و .. همواره در طول سال پذيراي بسياري از هموطنان در اقصي نقاط كشور است، گفت: حجم سفر و ترافيك در محورهاي مواصلاتي در اين شرايط افزايش مي‌يابد و به همين ميزان هم امكان تصادف بالاتر مي‌رود.

وي ادامه داد: فارس از قطب‌هاي كشاورزي است و فصل تابستان هم زمان برداشت محصولات باغي است و به سهم خود اين موضوع، حجم عبور و مرور ناوگان حمل و نقل را افزايش مي‌دهد و در كنار افزايش حجم سفرها، يك تركيب ناهمگوني را تشكيل مي‌دهد.

رئيس پليس راه شمال فارس همچنين فارس را ايده‌آل ترين كريدور ارتباطي بين استان‌هاي جنوبي، مركز و شمال كشور دانست و گفت: در تابستان امسال اقداماتي اتخاذ شده تا بستري امن، ايمن و آرام براي سفر مردم در جاده‌هاي استان فراهم شود.

دهقاني به طرح ترافيكي تابستانه كه از ٣١ خرداد آغاز شده و تا ٣١ شهريور ماه ادامه دارد، اشاره و ابراز اميدواري كرد كه در تابستان امسال نسبت به سال گذشته شاهد حوادث كمتري در جاده‌هاي فارس باشيم.

فارس استان اول حوادث ترافیکی نیست

وي ادامه داد: اگرچه طبق آمارها گفته مي‌شود كه فارس رتبه اول در بحث حوادث ترافيكي دارد اما بايد ساير مولفه‌هاي حمل و نقل را در نظر بگيريم و با اعمال ساير آيتم‌ها، رتبه ١٤ كشور را داريم.

رئيس پليس راه شمال فارس همچنين با بيان اينكه در سه ماهه اول امسال ١١ درصد ميزان متوفيان كاهش داشته است، از آغاز رسمي گروه كنترل ترافيك در محورهاي استان در قالب تيم‌هاي نامحسوس از امروز خبر داد و گفت: ٢٥ دستگاه خودرو نامحسوس وارد محورها خواهد شد و  هيچگونه اغماض و گذشتي در برخورد با متخلفان حوادث رانندگي نداريم.

وي با بيان اينكه ١٠٧ تيم گشت آشكار و ٢٦ تيم گشت نامحسوس روزانه به محورهاي شمال فارس اعزام مي‌شوند، اعلام كرد كه محورهاي نورآباد-گچساران، قائميه-كازرون، كمربندي شيراز به طول٤٢ كيلومتر و فيروزآباد-شيراز بيشترين محورهاي حادثه خيز استان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئيس پليس راه شمال فارس با تصريح بر اينكه متولي مشخصي در ايمن سازي كمربندي شيراز نداريم، خاطرنشان كرد: كمربندي شيراز در حال حاضر به دليل احداث شهرك‌ها به يك رينگ شهري تبديل و موجب بروز مشكلات عديده‌اي شده است.

دهقاني با بيان اينكه نگاه پليس، ترافيكي است، لزوم تعیین تکلیف کمربندی شیراز به لحاظ ایمنی را یادآور شد و خاطرنشان کرد:  حدود ٨ درصد از تصادفات جاده‌ای استان فارس در كمربندي شيراز حادث می‌شود.

رئيس پليس راه شمال فارس با بيان اينكه ترافيك مقوله چند وجهي اجتماعي است، افزود: انسان، راه و وسيله نقليه هر كدام سهم خود را در حوادث دارند اما بالاي ٧٠ درصد را براي انسان متصور شده‌اند.

دهقاني با بيان اينكه فارس داراي بيشترين نقاط حادثه خيز با ٢١٣ نقطه در كشور است، گفت: ١٧٠ نقطه آن به تاييد راهداري كشور رسيده است.

وی همچنين با بيان اينكه بيشتر قربانيان حوادث رانندگی در سطح محورهای فارس افراد زیر ۳۰ سال هستند، تصريح کرد: بیشتر تصادفات جاده‌ای و شهری به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی،‌ تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ رخ داده است.

رئیس پلیس راه شمال فارس با اشاره به اینکه ارائه خدمات به مردم و حفظ امنیت آن‌ها مهم‌ترین رویکرد پلیس‌راه است، ادامه داد: برنامه‌های متنوعی از جمله نصب دوربین کنترل سرعت و … برای کاهش آمار تصادفات اجرایی شده است.

دهقاني ادامه داد: در حوزه حمل و نقل بیشتر خودروها مجهز به سامانه سپهتن هستند در طول مسیر توسط پلیس کنترل می‌شوند.

وی اظهار کرد: بیشترین تصادفات بین ساعت ۱۶ عصر تا ۲۴ شب رخ می‌دهد و اوج حوادث نیز در ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده که ناشی از خستگی و عدم توجه به جلو رانندگان است.

رئیس پلیس راه شمال فارس استفاده از مواد روان گردان در حوادث رانندگی موثر دانست و گفت: ۳۸ درصد حوادث عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت مطمئنه، ۱۱ درصد انحراف به چپ و ۲۲ درصد مابقی تخلفات را شامل می‌شود.

دهقانی اعلام كرد که طبق آمار ۵۸ درصد جان باختگان سر صحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۳۶ درصد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/ سحرفکورپور