پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

ریواس جنوب/

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توییتی با ارائه آمار تسهیلات پرداختی ازدواج در سال ۱۴۰۰ از عملکرد بانک های استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بدترین عملکرد در سطح کشور یاد کرد تا سوالات زیادی را در خصوص عملکرد بانک ها در اذهان ایجاد کند.

در اقتصاد ایران بانک‌ها نقش محوری و اثرگذاری دارند. به همین میزان این اثر در استان‌های کم برخورداری چون استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است و توسعه در همه بخش‌ها در این استان به طرز محسوسی وابسته به عملکرد بانک‌ها است. این دقیقا همان نکته ای است که به نظر می رسد چندان مورد توجه مسئولان ارشد کشوری و استانی نیست و به ویژه در انتخاب مدیران بانک‌ها حساسیت‌های خدمتگزاری در استان لحاظ نمی‌شود.

چرا آقای استاندار!

نماینده عالی دولت در استان آقای استاندار است و بیش از هر کسی می داند دولتی که با شعار خدمت به محرومین بر سر کار آمد برای تحقق شعار هایش در این استان محروم باید یک سیستم بانکیِ پای کار داشته باشد و سیستم بانکی پای کار، مدیران پای کار می‌خواهد؛ مدیرانی که همراه با استاندار برای تسهیل در خدمات بانکی به مردم محروم استانش از مرکز (تهران) مطالبه‌گری کنند، نه مدیرانی که صرفاً مجری در یک کلیاتِ تعیین شده بدون الزامات منطقه‌ای و سخت گیر در جزئیات پیچیده  ی بدون انعطاف باشند. بنابراین آقای استاندار باید حساسیت ویژه ای روی عملکرد مدیران بانکی اش داشته باشد اگر می خواهد در کاهش دردهای این مردم نقشی ایفا کند که در این مدت سکانداری اش نشان داد بیش از درد مردم برای رفع آنها دردمند است و الحق که سید علی احمدزاده مسائل و مشکلات مردم و توسعه ی استان را به جد پیگیری می کند.

مدیران وصول مطالباتی

 افکار عمومی یک سوال از مدیران بانکی استان دارد و آن اینکه آیا همان قدر که برای وصول یک قسط ۱۰۰ هزار تومانیِ یک وام گیرنده ی روستایی پیگیری می‌کنند و فشار می‌آورند برای کسب اعتبار لازم جهت پرداخت در پروژه ها و طرح های توسعه ای استان یا تسهیلات خُرد و کارگشا به مردمِ نیازمند، از مرکز پیگیری می‌کنند؟ یا اینکه همان فشار را برای پرداخت تسهیلات ازدواج به شعب یا به مرکز می آورند؟ واضح است که اغلب چنین نیست.  قطعاً وصول مطالبات لازمه پرداخت تسهیلات مجدد است اما موضوع به نحوه فشار بر مردم در بحث اقساط معوقه از سمت سیستم بانکی از یک سو و عدم پویایی آنها برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خرد و تولیدی و پروژه محور اشاره دارد، آن هم در استانی که اغلب مردم برای پرداخت قسط یک وام ضروری و مورد نیاز شان باید تمام درآمدشان را بگذارند.

آقای استاندار بررسی کنید ببینید کدام بانک در استان حتی یک مکاتبه برای افزایش در تعداد تسهیلات ازدواج با ادارات مرکزی خود داشته است و از آنها خواسته است که مثلاً سهمیه ماهیانه ۵۰ نفر را ۶۰ نفر کنید یا سهمیه پرداخت تسهیلات به خانواده شهدا و ایثارگران یا کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دهید اما از طرف دیگر مکاتبات فشار آور برای اقساط معوقه کمتر از ۵ میلیون تومان را هم بررسی کنید!

معلوم است مدیری که تمام هم و غمش بستن حساب ضامنین یک وام گیرنده ی نیازمند برای معوقه کمتر از ۵ میلیون تومان است، نمی تواند در کنار شما برای توسعه بجنگد!

این اول شدن ها به درد خودشان می خورد و نه مردم!

 نکته قابل تامل اینکه اغلب بانکهای استان در ارزیابی عملکرد کشوری، مطابق با شاخص‌های درون سازمانی خود، رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص می‌دهند اما وقتی آثار خدمات آنها را برای استان بررسی می‌کنید با ابهامات زیادی مواجه می‌شوید از جمله اینکه نکند شاخص های عملکرد درون سازمانی با شاخص‌های خدمت واقعی و توسعه گرای استانی در یک راستا نباشند و پرسشی که مطرح می‌شود این است که این برتر شدن ها به کدام قیمت است؟

یک سوال از نمایندگان مردم و استاندار استان

همواره در جلساتی که مدیران بانکی استان حضور دارند و مقامات مسئول استانی از جمله استاندار و معاونانش و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظارات خود را بیان می کنند با یک پاسخ کلیشه‌ای از سوی اغلب مدیران بانکی ( و نه همه آنها) مواجه می‌شوند و آن اینکه ما تابع مرکز هستیم و اختیار استانی نداریم ، پاسخی که با شرایط موجود درست است اما با شرایط ایده‌آل و لزوم وجود یک مدیر چانه زن و مطالبه‌گر هرگز درست نیست و این سوال از این مسئولین قابل طرح است که شماره چند نفر از مدیران عالی بانک‌های کشور را دارید یا با چند نفر از آنها ارتباط اداری و سیستمی دارید و تاکنون چند بار ضعف عملکردی مدیران بانکهای استان را یا مطالبات این مردم نیازمند خدمت را مستقیماً به مدیران بانک‌ها ارجاع داده اید؟ موضوع مهمی که اگر مورد توجه نبوده بایستی به جد مورد توجه قرار گیرد و اگر هم بوده و لکنت زبانی در بیان مسائل و موارد وجود داشته بایستی برطرف گردد چرا که به یقین مدیران عالی بانک‌های کشور علاقه‌مند به گره‌گشایی در مسائل مردم هستند و اگر ایرادی هست در مدیران میانی است.

مسئله دیگری که در ارزیابی، رصد و بررسی عملکرد مدیران استانی از سوی مقامات استان باید مورد توجه واقع شود، این است که با توجه به انتظارات کم اهمیت و بعضاً فردگرایانه که از مدیران بانک وجود دارد، ضعف های عملکردی اساسی آن ها  مورد اغماض قرار نگیرد.

کارکنان خدمتگزار سیستم بانکی

 در میان مطالب مطرح شده یک نکته حائز اهمیت است و اینکه کارکنان رده عملیاتی شعب بانکهای استان اکثراً پرکار و زحمتکش هستند و در طول روز کاری بدون وقفه به ارائه خدمت می‌پردازند لیکن در برخی مواقع به خاطر محدودیت های سیستمی و درون سازمانی از ارائه خدمت واقعی و اثرگذارِ مورد نظر این نوشته معذورند.

نکته پایانی

بررسی عمیق و مسائل و مشکلات بانکی در بخش‌های مختلف مجال خاص خود را می‌طلبد و در این نوشتار، فقط قصد ایجاد حساسیت مسئولان ارشد استان دنبال شده است. از طرفی منصور دانش آموز مدیر بانک ملی استان و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در سال های اخیر تلاش های موثری برای هماهنگی بانک های استان داشته است و همواره با مجموعه استانداری برای اجرای سیاست دولت همگام بوده ولی باید با ایجاد پویایی بیشتر در بانک ملی الگوپذیری بیشتری برای بانک ها ایجاد کند. مسئله مهم آخر هم این است که این نوشتار به هیچ وجه نافی زحمات و خدمات سیستم بانکی در استان نیست و صد البته عملکرد مدیران بانک‌ها هم به یک شکل نیست و آن چه که بیان شده است بر لزوم یک نگاه جهادی و مردم مدارانه در این استان فراتر از خدمات معمول بانک ها در سطح کشور تاکید دارد.