پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد سالانه شمار تصادف های منجر به مرگ در استان گفت: مشکل اصلی، نداشتن جاده های چهارخطه است.

به گزارش ریواس نیوز، علی خوانپایه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از تصادف های منجر به فوت به صورت ‘شاخ به شاخ’ رخ می دهد که دلیل اصلی آن دو خطه بودن جاده هاست.

وی اظهار کرد: بیشتر تصادف های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد تلفات سه و چهار نفره داشته است که نشان دهنده شدت تصادف هاست.

خوانپایه بیان کرد: ۵۴ درصد مرگ و میرهای جاده ها در این استان در ۲۰ کیلومتر ورودی شهرها بویژه شهر یاسوج رخ می دهد.

وی عنوان کرد: شمار تصادف های منجر به مرگ در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت.

خوانپایه گفت: در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه پارسال شمار تصادف های منجر به مرگ در استان ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته ،۱۵۴ نفر، سال ۹۲ حدود ۱۲۵ نفر و در دوماه نخست سال جاری نیز ۲۷ نفر در جاده های برون شهری کهگیلویه و بویراحمد کشته شدند.

خوانپایه افزود: ایمنی ترافیک در این استان در وضعیت خوبی قرار ندارد که دلیل عمده آن استانداردهای پایین جاده های این استان کوهستانی است.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۹ دهم درصد جمعیت ایران را دارد گفت: این در حالی است که ۱/۲۶ درصد مرگ و میرهای جاده ای ایران در این استان رخ می دهد.

پیش از این نیز نداشتن راه های ایمن و بویژه چهارخطه به شکل های گوناگون مورد اعتراض مسوولان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته بود.

از جمله استاندار کهگیلویه وبویراحمد چند هفته پیش، وضعیت راههای استان را نامطلوب دانست و تصریح کرد: از شش هزار کیلومتر راه استان بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است و بیشتر راههای روستایی خاکی و نامناسب است.

سیدموسی خادمی با بیان اینکه ۱۵٫۹درصد راه های ایران بزرگراه است گفت: اما تنها ۴٫۲ درصد از راه های این استان ویژگی های بزرگراه را دارند.

وی بیان کرد: این استان تنها ۶۵ کیلومتر بزرگراه دارد درحالی که در ورودی ۱۷شهر استان به ساخت ۷۶۰ کیلومتر بزرگراه طبق قانون نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی نیز گفته بود که ۸۱ نقطه حادثه خیز در این استان شناسایی شده که از بین بردن آنها هزینه های زیادی لازم دارد.