پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در ماههای اخیر، اظهارات مختلفی پیرامون شیوه برخورد با مسئله آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان خردسال مطرح شده است.

به گزارش ریواس جنوب، چندی پیش رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه حریف ما چنین برنامه‌ای برای نسل آینده‌ی کشورمان دارد، تأکید کردند: متأسفانه در برخی مواقع به‌جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.

حالا در استان فارس نیز معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش این استان از ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی و هرنوع الفبا حتی الفبای فارسی در دوره پیش دبستانی خبر داده است.

علی عسگر جمشیدی به ایرنا گفت: پیش دبستانی ها همواره باید اصول کلی همچون پرهیز از آموزش کتاب های کمک درسی غیراستاندارد و خودداری از آموختن مفاهیم انتزاعی که ذهن کودک آماده فراگیری آن نیست را در دستور کار داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این دوره، تنها باید پیش نیازهای خواندن، نوشتن و حساب کردن به کودکان آموخته شود و آموزش الفبا و ریاضی به معلمان پایه اول دبستان سپرده شود.

** اولویت در آموزش الفبا با زبان مادری است

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: اگر بنا به آموزش الفبا به کودکان باشد، باید الفبای زبان فارسی به عنوان زبان مادری در پایه اول دبستان به آنها آموخته شود.
وی افزود: بنا بر اعتقاد متخصصان تعلیم و تربیت، اولویت در آموزش الفبا با زبان مادری است.

** اقدام اشتباه

جمشیدی در پاسخ به پرسشی درباره آموزش الفبای عربی در برخی مراکز حفظ قرآن کریم به کودکان در محدوده سنی چهار تا شش سال گفت: این مراکز در چارچوب و ساز و کار داخلی خودشان که به تایید مراکزی همچون حوزه علمیه قم رسیده است فعالیت دارند اما از نظر معیارهای وزارت آموزش و پرورش، آموزش الفبا باید تنها در پایه اول دبستان و توسط معلمان صورت گیرد.

وی افزود: از آنجا که مربیان این گونه مراکز، آموزش های لازم را فرا نگرفته اند، آموزش الفبا توسط آنها به کودکان اقدامی اشتباه است.

** پیش دبستانی، دوره الزامی یا غیرضروری

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: دوره پیش دبستانی از یک نگاه و با توجه به نیاز کودکان برای کسب آمادگی تحصیل در دبستان، دوره ای الزامی است و از سوی دیگر هیچ مدرسه ای وجود ندارد که کودکان را به خاطر نرفتن به دوره پیش دبستانی، در پایه اول دبستان ثبت نام نکند.

وی ادامه داد: دوره پیش دبستانی، دوره ای غیررسمی است که مقدمه ورود کودکان به دبستان محسوب می شود و در قالب آن، بچه ها با یکسری هنجارهای اجتماعی و مدرسه آشنا می شوند.

جمشیدی اظهار کرد: پرورش مهارت های جسمی حرکتی، مهارت های ذهنی، صفات اخلاقی، ذوق هنری و زیبایی شناسی، مهارت تکلم زبان فارسی، آشنایی با محیط زیست، علاقه به طبیعت و ارتقای سطح بهداشت، تقویت هویت ملی، حس دینی و علایق مذهبی و ایجاد علاقه به یادگیری از اهداف دوره پیش دبستانی است.

** ارزیابی ها با رویکرد تشویقی باشد

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس افزود: در این دوره باید از فعالیت های تایید شده وزارت آموزش و پرورش بهره گرفته شود و ارزشیابی کودکان بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی آنها با رویکرد تشویقی باشد و در این ارزیابی ها، تفاوت های فردی کودکان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: توجه به رشد همه جانبه کودک در ابعاد جسمانی، عاطفی، اجتماعی و دینی باید در دستور کار برنامه های پیش دبستانی ها باشد.

جمشیدی بیان کرد: در دوره پیش دبستانی همچنین باید از طرح مباحث حزن انگیز خودداری و بر شاد بودن برنامه ها و ایجاد نشاط در کودکان تاکید شود.

به گفته این مقام مسئول، حدود ۷۰ هزار کودک پنج تا شش ساله در سال تحصیلی ۹۵ -۹۴ در پیش دبستانی های استان فارس نام نویسی کردند.

انتهای پیام/ ایرنا