پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب هر هفته شما را با یک ترفند کاربردی و آموزشی عمومی آشنا می‌کند؛
این هفته به آموزش اینکه چگونه خودمان را معرفی کنیم؟، می‌پردازیم.

یکی از ملزومات انسان به عنوان موجودی اجتماعی، توانایی برقراری ارتباطی مؤثر با دیگران است. این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه بتوان در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون، خود را در ابتدا به نحوی احسن به طرف مقابل معرفی نمود. در سری آموزش‌های عمومی و ترفندهای کاربردی این هفته، بر آن شدیم تا با برشمردن نکاتی چند از ترفندهای معرفی خود به دیگران، شما را در بهبود روابط اجتماعی‌تان با جامعه یاری کنیم. از اینکه تا پایان این گزارش با ما همراه هستید، از شما سپاسگزاریم.

در ادامه، با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید تا به آموزش چگونگی معرفی خودمان به دیگران، بپردازیم:

معرفی خود به دیگران

معرفی خود به دیگران

مقدمه

معرفی خود به دیگران، چیزی بیشتر از گفتن فقط یک اسم است. معرفی کردن، راهی برای ارتباط برقرار کردن با شخصی جدید از طریق تبادل کلمات و بیشتر وقت‌ها تماس فیزیکی است. معرفی خود به غریبه‌ها حتی می‌تواند پیچیده‌تر هم باشد چرا‌‌که نحوه‌ی معرفی بسته به وضعیت و شرایط محیط، متفاوت است. برای مثال وقتی می‌خواهید یک سخنرانی را شروع کنید، کسی را در یک همایش ملاقات کنید، خودتان را به همکلاسی‌هایتان معرفی کنید و یا در یک مهمانی با شخص جدید‌ی گفتگو‍‌‌ای را شروع کنید، باید خودتان را به روش‌های متفاوتی معرفی کنید. مهم این است که خودتان را طوری معرفی کنید تا دیگران از شما خوش‌شان بیاید و شما را به خاطر بسپارند.

روش ۱

معرفی خود در موقعیت‌های مختلف اجتماعی

  1. ارتباط چشمی برقرار کنید. ارتباط چشمی نشان‌دهنده‌ی این است که تعامل برقرار شده است. ارتباط چشمی روش مناسبی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر است و نشان می‌دهد که به طرف مقابل توجه می‌کنید. زمانی‌که ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، نشان می‌دهید که آماده‌ی برقراری ارتباط هستید.

نکته ۱: اگر از این که به چشم‌های طرف مقابل خیره شوید حس خوبی ندارید، به وسط ابرو‌هایش نگاه کنید؛ او متوجه این تفاوت نمی‌شود.

نکته ۲: اگر در یک جمع یا گروه هستید، سعی کنید با تمام افراد آن جمع به صورت منظم تماس چشمی داشته باشید.

  1. لبخند بزنید. هنگام ملاقات با یک شخص جدید، لبخندی زیبا و واقعی بر لب داشتن بسیار مهم است. از این که شخص جدید‌‌ی را ملاقات می‌کنید، واقعاً خوشحال باشید و انرژی مثبت بدهید. این کار باعث می‌شود که لبخندتان واقعی باشد. لبخند زدن با همه‌ی اجزای صورت باعث می‌شود لبخندتان مصنوعی به نظر نرسد.
  2. زبان بدن مناسبی داشته باشید. زبان بدن‌تان باید این پیام را بدهد که راحت و با اعتماد به نفس هستید. سرتان را بالا نگه‌دارید و صاف بایستید. مراقب باشید قوز نکنید. حرکات بدن اطرافیان را تقلید کنید. همچنین، سرعت و لحن صحبت کردن‌تان را با کسانی که اطرافتان هستند، هماهنگ کنید تا بتوانید اعتماد و صمیمیت بیشتری ایجاد کنید.

روش ۲

معرفی خود به یک شخص

  1. اسم‌ها‌یتان را رد و بدل کنید. اگر معرفی در جلسه‌ای رسمی است، بگویید “سلام، من [نام][نام خانوادگی] هستم.” اگر معرفی در مکان و جلسه‌ای غیررسمی است، بگویید “سلام، من [نام] هستم.” بلافاصله بعد از این که اسم خودتان را گفتید، با لحن دوستانه‌ای اسم طرف مقابل را با گفتن “اسم شما چیست؟” بپرسید و سپس اسمش را با گفتن “از آشنایی با تو/ شما خوشوقتم، مهدی” یا ” از ملاقات با تو خوشحال شدم، مریم” تکرار کنید.

تکرار کردن اسم طرف مقابل کمک می‌کند که اسم او یادتان بماند و معارفه حالت صمیمانه‌تری داشته باشد.

  1. از روش‌های مرسوم احوالپرسی مثل “دست‌ دادن” هنگامی که جنسیت یکسان است، استفاده کنید. مراقب باشید دست دادن کوتاه، نه خیلی شل (سست) و نه خیلی محکم (طوری که دست طرف بشکند) باشد.
  2. سؤال بپرسید. علاقه نشان دادن به طرف مقابل بسیار مهم است. از او بپرسید که اهل کجاست و چه کاری می‌کند. در مورد موضوعات مشترکی که ممکن است با هم داشته باشید، سوال کنید. در مورد این‌ که دوست دارد چه کارهایی انجام بدهد و برای زندگی‌اش چه اهداف و آرزو‌هایی دارد، بپرسید. به او نشان بدهید که با او ارتباط برقرار کرده‌اید و به آنچه که می‌گوید علاقه‌مند هستید.

نکته ۱: برای این که بتوانید مکالمه را برقرار کنید، بهتر است کمی در مورد خودتان و گذشته‌تان صحبت کنید. صحبت کردن در مورد این که کجا کار می‌کنید و یا به عنوان مثال عاشق کوهنوردی هستید، می‌تواند موضوعات مناسبی باشد و فرصت را برای صحبت درباره‌ی موضوعات بیشتر باز کند.

نکته ۲: از فرصت موجود فقط برای صحبت کردن درباره‌ی خودتان استفاده نکنید. زیرا، در این‌صورت خودخواه و غیر‌جذاب به نظر می‌رسید.

  1. مکالمه را پایان بدهید. بعد از این که برای اولین بار با کسی ملاقات کردید، باید مکالمه را با گفتن اینکه از ملاقات با او لذت بردید، به پایان برسانید. اگر ملاقات رسمی بود می‌توانید بگویید: “آقای احمدی، از آشنایی با شما خوشوقت شدم. امیدوارم به زودی بازهم همدیگر را ملاقات کنیم.” اگر ملاقات غیر رسمی بود می‌توانید بگویید: “از آشنایی با تو خوشحال شدم، سینا. امیدوارم به زودی دوباره همدیگر را ببینیم.”

روش ۳

معرفی خود قبل از شروع سخنرانی

  1. به مخاطبان سلام کنید و اسم‌تان را بگویید. گفتن نام و نام خانوادگی قبل از شروع سخنرانی ضروری است. یادتان باشد وقتی‌‌که سلام می‌کنید و اسم‌تان را می‌گویید واضح و با اطمینان صحبت کنید.

به طور مثال بگویید: “صبح بخیر، من آرش راد هستم” یا “همگی خوبین؟ من الهه گودرزی هستم”.

  1. بسته به موضوع سخنرانی اطلاعاتی درباره‌ی خودتان بدهید. بعد از اینکه خودتان را معرفی کردید، در مورد ارتباط بین خودتان و موضوع سخنرانی توضیحاتی بدهید و کاری کنید که اعتماد آن‌ها جلب شود. نوع اطلاعاتی که می‌دهید به مخاطبین و موضوعی که درباره‌ی آن سخنرانی خواهی کرد، بستگی دارد. به طور مثال اگر قرار است در مورد اهمیت خوردن غذاهای ارگانیک سخنرانی کنید، به مخاطبین بگویید که شغل‌تان چیست. بگویید که دانشمند، سرآشپز یا متخصص محیط‌‌زیست هستید. اگر روانشناس هستید و در مورد رشد کودکان سخنرانی می‌کنید، حتما بگویید که یک روانشناس کودک هستید.

اطلاعات تکمیلی بیشتری درارتباط با موضوع در اختیار آن‌ها بگذارید. برای مثال، می‌توانید پیشینه‌ی مختصری از تجربیات موثق خودتان ارائه کنید. “من مونا دلیر، استاد علوم زیست‌محیطی دانشگاه تهران هستم. بعد از انجام تحقیقاتی در جنگل‌های مازندران، متوجه شدم که اطلاع‌رسانی در مورد راه‌های حفاظت از محیط زیست چقدر مهم است.”

  1. به طور موثر ارتباط برقرار کنید. از همان ابتدای سخنرانی مطمئن شوید که صدای‌تان به قدر کافی بلند است و به گوش همه می‌رسد. زیرلبی حرف نزنید، شمرده شمرده صحبت کنید. حتی می‌توانید از مخاطبین خود بپرسید آیا صدای‌تان به اندازه کافی رسا است و به گوش همه می‌رسد یا خیر. اگر حاضرین نتوانند صدای‌تان را خوب بشنوند، متوجه صحبت‌هایتان نمی‌شوند و نمی‌توانند به حرف‌هایتان احترام بگذارند.
  2. ثابت نایستید و حرکت کنید. با حالت مناسبی بایستید و در‌حالی‌که صحبت می‌کنید آزادانه حرکت کنید. صاف و محکم بایست، به جای اینکه قوز کنید شانه‌هایتان را عقب بدهید، دست‌هایتان را آزاد بگذارید و در صورت لزوم آن‌ها را حرکت بدهید. اگر ایستادن پشت تریبون اجباری نیست قدم بزنید و به جمعیت نشان بده که چقدر راحت و بدون استرس هستید.

روش ۴

معرفی خود در یک جلسه‌ی کاری

  1. اسم‌تان را کامل بگویید. اسم‌تان را به صورت کامل بگویید تا طرف مقابل آن را به خاطر بسپارد. می‌توانید از جمله‌هایی مثل، “سلام، اسم من علی حدادی است،” یا “سلام، من سارا شیبانی هستم،” استفاده کنید. بدین ترتیب امکان این که شما را به خاطر بسپارند بیشتر است.
  2. در یک جمله توضیح بدهید که چه کار‌هایی می‌کنید. اگر در یک جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اینترنتی هستید احتمال دارد مجبور بشوید، برای افراد مختلفی در مورد کار‌هایتان صحبت کنید. حالا اگر شخصی که تازه به جلسه وارد شده، سوال کرد: “شغل شما چیست؟” آیا می‌خواهی ده دقیقه در مورد سوابق شغلی‌‌ات صحبت کنی؟ یا می‌خواهی لیستی از کار‌هایی را که برای رسیدن به اینجا انجام داده‌ای بگویی؟ مسلماً نه. از آنجایی که در چنین مواقعی زمان برای صحبت کردن محدود است، باید آمادگی این را داشته باشید تا در یک جمله اطلاعات زیر را بدهید:
  • شغلت چیست؟ معلم، مدیر پروژه یا متخصص سلامت؟
  • با چه کسانی کار می‌کنی؟ بچه‌ها، تیم‌های پروژه‌های بین فرهنگی یا سازمان‌های خرد مالی؟
  • چه کار‌هایی انجام می‌دهی؟ آموزش روش نگارش به کلاس دومی‌ها؟ کمک به تیم‌های پروژه‌های بین فرهنگی برای رسیدن به هدف‌ها‌یشان ضمن حفظ بودجه‌ی مالی یا کمک به سازمان‌های کوچک برای گسترش بازار خود در کشور‌های در حال توسعه؟
  • حالا افکارتان را جمع بندی کنید. بگویید که چه‌کسی هستید، با چه‌کسانی کار می‌کنید و چه کاری انجام می‌دهید؟
  1. به قلمروی افراد احترام بگذارید. اگر وسیله‌ای همراهتان است، آن را روی میز منشی یا مسئول پذیرش نگذارید. به قلمروی آن‌ها تجاوز نکنید و احترام بگذارید. ممکن است با کار‌هایی مثل دست زدن به پوستر‌های روی دیوار یا به‌هم ریختن کاغذ‌های روی میز، به وسایل آنجا آسیب بزنید. منتظر بمانید تا موقعیت مناسب برای تبادل کارت ویزیت، رزومه و غیره مهیا شود.
  2. شما هم سؤال‌هایتان را بپرسید. اگر اول طرف مقابل از شما خواست کاری را انجام بدهید، بلافاصله قبول نکنید و طوری رفتار نکند که انگار همه چیز حل شده است. شما هم بپرسید که او متقابلاً چه کاری انجام خواهد داد. این کار نه تنها مؤدبانه است بلکه نشان می‌دهد که موضوع برای شما نیز اهمیت دارد و می‌خواهید ارتباط مؤثر برقرار کنید.
  3. مثل حرفه‌ای‌ها خداحافظی کنید. فقط به این که دست تکان بدهید و بگویید “از آشنایی با شما خوشوقت شدم” و دور شوید، اکتفا نکند. “تمام کسانی” را که در یک جلسه ملاقات می‌کنید ممکن است این پتانسیل را داشته باشند که در آینده برایتان مفید باشند. بنابراین، قبل از این که شخصی را ترک کنید، مطمئن شوید که ارتباط چشمی را برقرار، نام او را تکرار و کارت ویزیت یا هر نوع اطلاعات مرتبط دیگر را رد و بدل کرده‌اید.

نکات تکمیلی

  • روی شخصی که ملاقات می‌کنید، تمرکز کنید. همانطور که انتظار دارید دیگران به شما احترام بگذارند، شما هم به آنها احترام بگذارید.
  • طی جلسه، از خوردن چیز‌هایی که ممکن است به دندان‌هایتان بچسبد، خودداری کنید.
  • با حواس پرتی به اطراف نگاه نکنید، چرا‌که بی‌حوصله یا بی‌علاقه به نظر خواهی رسید.
  • با دهان پر صحبت نکنید.
  • روی نکات مثبت تمرکز کنید. اولین دیدار زمان مناسبی برای مطرح کردن نکات منفی در مورد خودتان یا دیگران نیست.
  • سعی کنید با گفتن یک لطیفه یا چیزی شبیه آن جو را سبک کنید.
  • اگر کف دست‌تان عرق می‌کند، قبل از شروع جلسه آن را با دستمال خشک کنید.
  • به خودتان فرصت بدهید. اگر کسی را خوب نمی‌شناسید و می‌خواهید بیشتر بشناسید، بهتر است ابتدا تماس چشمی برقرار کنید و روز بعد معارفه انجام شود. اما، اگر راحت هستید می‌توانید هر وقت که آمادگی‌اش را داشتید این مراحل را انجام بدهید.

 

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و از آن در زندگی روزمره بهره ببرید. اگر خواندن این مطلب باعث شد مقداری اطلاعات عمومی شما در حوزه‌ی ترفندهای مربوط به معرفی خود بالاتر برود، آن را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و ترفندهای کاربردی، همچنان با پایگاه خبری – تحلیلی ریواس جنوب همراه باشید.

چنانچه نظر و یا تجربه‌ی ارزشمندی در زمینه‌ی چگونگی معرفی خود به دیگران دارید، آن را برای ما و سایر مخاطبان ریواس جنوب به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع

منبع ۱

منبع ۲

 

 

پایان / مهشید آردی