پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

روابط فامیلی و رفاقتی برخی پیمانکاران با مقامات در کنار مشکلات مالی کشور، کمر پروژه‌های عمرانی را شکسته است؛ حالا سؤال این است که آیا مدیری هست که جرأت و ریسک ورود به این گلوگاه‌های رانت و فساد را داشته باشد؟ گلوگاه‌هایی که از ابتدای واگذاری یک پروژه تا زمان تحویل آن، دست روی گلوی بیت‌المال دارند.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، پیمانکاران در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در سال‌هایی که به علت مشکلات کشور، کمترین اعتبارات تخصیص پیدا می‌کردند، در اتمام طرح‌ها و پروژه‌ها اقدامات قابل توجهی داشتند.

این نقش قابل تقدیر پیمانکاران البته یک روی خائنانه دیگر هم دارد؛ پیمانکارانی که به هر دلیل از اقتدار پول تا روابط فامیلی و رفاقتی به برخی افراد ذی‌نفوذ و مقامات دولتی و غیردولتی وصل هستند، کارنامه سیاهی در این استان دارند.

فارغ از این موضوع، در حوزه راه و ابنیه، استان کهگیلویه  بویراحمد بیش از هر موضوع دیگری تشنه کار و تلاش است اما برخی پیمانکاران، این راه‌ها را راهی برای پارو کردن پول می‌بینند و عزمی برای اتمام آنها ندارند.

در این دست از پیمانکاران گویا سود در کار نکردن است.

چند روز پیش در شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد که نخستین شورایی بود که به ریاست معاون جدید و غیربومی عمرانی استاندار برگزار شد، زوایایی از این سهل‌انگاری‌های پیمانکاری به صراحت مطرح شد.

یادمان نرفته است که روزی که علی‌محمد احمدی در توجیه انتصاب معاون غیربومی در حوزه عمرانی گفته بود که عدم وابستگی او به افراد و مسئولان، عدم رودربایستی و تلویحا” زد و بندها می‌تواند عزیز فیلی را در کاری که به او سپردم موفق کند.

اکنون در نخستین مواجهه معاون جدید عمرانی استاندار چند مورد از موج‌سواری‌های پیمانکاران و سوءاستفاده از قدرت مطرح شده که او نیز بدون ملاحظه دستور برخورد و تعیین تکلیف این پروژه‌ها را داد.

یکی از این پروژه‌ها قطعه‌ای از بزرگراه یاسوج به سپیدان بود که گویا پیمانکار آن از بستگان، یکی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی است!

موضوعاتی که با شهامت و صراحت مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح و فرصتی شد تا رسانه‌ها بتوانند با پیگیری این موضوع از نهادهای امنیتی تقاضای ورود به موضوع کنند.

گویا پیمانکار این محور مهم در جاده شیراز حدود یک سال است که کار را رها کرده اما به شیوه‌های مختلف هم صورت وضعیت‌ پاس می‌کند.

این پروژه یک پروژه ملی است و اعتبارات آن به نسبت سایر پروژه‌ها کمترین مشکل را دارد اما گویا سود پیمانکار در این پروژه، کار نکردن است چرا که قوانینی چون تعدیل، تأخیر و تمدید مجاز و مواردی از این دست پول‌آور هستند.

در نشست شورای فنی که طرح این موضوع از اولین برکات حضور معاون غیربومی بدون ملاحظه‌کاری بود، مدیرکل راه و شهرسازی به نوعی از این پیمانکار حمایت کرد و مدعی شد که این پروژه فعال است اما این ادعای او با واکنش قاطع عزیز فیلی و حسین کاظمی مواجه شد.

حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آقای علیمردانی ملاحظه را کنار بگذارید، همه ما می‌دانیم که پیمانکار، کار نکرده است؛ اگر واقعا صاحب نداشت همینگونه با او برخورد می‌کردید؟

عزیز فیلی، معاون عمرانی استاندار نیز با بیان اینکه از این پروژه بازدید کردم و متأسفانه کار را رها کردند، افزود که تا ۲۰ دی‌ماه فرصت می‌دهم تا اگر شرایط فسخ قرارداد پیمانکار وجود دارد آن را فسخ و اگر هم قصور از پیمانکار است با اعمال ماده ۴۸ آن را تعیین تکلیف کنید.

فیلی تأکید کرد که نمی‌شود کارفرما با هزاران مشقت برود و پول بیاورد بدهد پیمانکار و مردم و مسئولان متولی هم منتظر بمانند که آیا پیمانکار میلش می‌کشد کار کند یا نه!

او به مدیرکل راه و شهرسازی دستور داد تا ۲۰ دی‌ماه با نامه‌ای کتبی تکلیف این پیمان را مشخص کند چرا که تأخیر و طولانی شدن این پروژه مهم دیگر به صلاح نیست.

یکی از اعضای شورای فنی نیز با طرح یک سؤال مهم که اگر آقای علیمردانی می‌گوید که پروژه‌های حوزه راه مشکل اعتباری دارند، پس په حکمتی دارد که مرتب پروژه‌های میلیاردی تعریف می‌کند بدون اینکه عزمی برای اتمام به موقع آنان باشد؟

بر اساس طلاعاتی که از این جلسه به دست آمد، واگذاری پروژه  این قطعه از بزرگراه یاسوج به سپیدان در محور شیراز با هماهنگی مستقیم اداره‌کل راه و شهرسازی بوده اما هیچ مستنداتی از این واگذاری وجود ندارد و البته این پروژه در دوره قبل از مدیریت آقای علیمردانی بود.

حال سؤال اساسی این است که کدام مدیر و نهاد جرأت ورود به این پیمان و تعیین تکلیف آن را دارد؟ راه و شهرسازی، شورای فنی، کمیته پیمان، استانداری یا نهادهای نظارتی؟

در احداث باند دوم محور بابامیدان در منطقه تنگاری هم وضع بر همین منوال است

اوضاع و احوال نابسامان پروژه‌های حوزه راه به همین یک پروژه محدود نیست؛ در پروژه احداث باند دوم محور یاسوج به بابامیدان در منطقه تنگاری نیز اوضاع بهتر از محور یاسوج به شیراز نیست.

در این محور نیز با وجود پرداخت‌های قابل توجه به پیمانکار اما کاری انجام نمی‌شود و این پروژه نیز رها شده تا به جای باند دوم، یک نقطه حادثه‌خیز برای مردم درست کنیم.

این پروژه پیش از این نیز محلی برای پارو کردن پول بود چرا که بعد از هزینه کردن میلیاردها پول بی‌زبان و شکافتن کوه‌ها و سنگ‌ها بعد مسیر آن تغییر کرده و باند دوم در نزدیکی رودخانه فصلی و زمین هموار آن شروع شد.

قرارداد جدید این پروژه که فقط تعریض راه از دو طرف و نوعی خاکبرداری است و هیچ تراشی و مسیر کوهستانی ندارد، در حال اتمام است اما تقریبا کار هنوز شروع هم نشده و با اندک اقداماتی که انجام شد، تبدیل به یک نقطه حادثه‌خیز شده است.

محمدعلی علیمردانی، طبق معمول با بیان اینکه پیمانکار این محور مطالباتی دارد گفت که این پروژه هم فعال است!

او البته این را هم گفت که هر چند از ما طلبکار است اما به پیمانکار این پروژه اخطار دادیم و اگر کار نکند، فکر دیگری می‌کنیم.

علیمردانی ادامه داد: پیمانکاران ما با ماشین‌آلاتی که دارند عملیات خاکی را با یک هزینه سوخت انجام می‌دهند و طبق قولی که دادیم ۵۰ درصد صورت وضعیت آنها را نیز در این مقطع می‌دهیم اما سایر عملیات فیزیکی که با ماشین‌آلات خودشان انجام نمی‌شود در این پروژه‌ها مشکلاتی دارد.

معاون عمرانی استاندار با ابراز تعجب از این وضعیت تصریح کرد که مگر یک پل کوچک چقدر هزینه دارد که نمی‌توانید مدیریت کنید، تمام شود؟ این پروژه را در اولویت قرار دهید و اگر پولی هست اینجا بگذارید چرا که وضعیت آن به گونه‌ای است که هم در اولویت است و هم با یک مدیریت درست سریعا به اتمام می‌رسد.

پل سوم بشار و چند بهانه برای توجیه سهل‌انگاری‌ها

این هم پایان پروژه‌های حرف و حدیث‌دار راه و شهرسازی نیست؛ در پل سوم بشار با آن همه تزریق منابع وضع به همین منوال است هر چند با تغییر استاندار جدید این پروژه هم نیمه جانی گرفت اما روند آن بسیار کند و فرسایشی است.

بر اساس جلسات متعدد و قول و قرارهای مکرر بنا بر این شد که تا ۱۵ اسفند این پل مهم روی رودخانه بشار زیر ترافیک برود اما با روند موجود گویا این هم قول بی‌حساب و کتابی بوده است!

مدیرکل راه و شهرسازی در این مورد نیز موضوع اعتبارات را پیش می‌کشد و با متهم کردن حسن نوروزی می‌گوید اگر من قولی دادم وی نیز قولی داد و این قول‌ها دو طرفه بوده است.

اشاره علیمردانی به قول رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان برای تزریق ۲ میلیارد تومان به این پروژه بود در حالی که به گفته او فقط ۸۰۰ میلیون تومان آن هم غیرنقدی پرداخت شده است!

موضوعی که نوروزی به آن واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید کی قول ۲ میلیارد را داده؟ من قول یک میلیارد را دادم که اتفاقا  حتی یکصد میلیون بیشتر از آنچه گفته بودم، به این پروژه اختصاص داده شد.

نوروزی گفت که من قولم برایم مهم است؛ او از غضنفر آرام، رئیس خزانه این استان خواست تا واقعیت موضوع را به شورای فنی بگوید.

آرام هم در سخنانی گفت که مبلغی که آقای نوروزی قول داده بودند به صورت نقدی به خزانه ابلاغ شد اما اداره‌کل راه و شهرسازی حتی درخواست وجه هم از این خزانه نکرده است!

این سخن رئیس خزانه استان در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی علت تعطیلی و رند کند این پروژه را به بحث اعتبارات مرتبط می‌داند و می‌گوید که آقایان یک برگ کاغذ می‌دهند و از ما کار می‌خواهند! پول که نمی‌دهند یک ابلاغ کاغذی است فقط!

نوروزی هم حرف‌هایش را تکمیل می‌کند و با بیان اینکه حداقل در پروژه پل سوم بشار هر جای که ممکن بود کمک کردیم، گفت که بهتر است آقای علیمردانی در مورد پول حرفی نزند و دلیل دیگری بیاورد؛ پول آماده در خزانه است حتی یک پیگیری ساده هم نکرده است.

اگر این پروژه برای او مهم است چرا تا الان حداقل سؤال نپرسیده است که این یک ابلاغ کاغذی است یا پول نقد تا یکی به او بگوید پول در خزانه آماده است!

نوروزی بیان کرد که ۵۰ پیمانکار را از خود ناراضی کردیم تا بلکه این پروژه مهم پل سوم بشار به نتیجه برسد اما این هم خروجی و نتیجه آن!

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد حرف پایانی‌اش با انتقاد به شورای فنی تمام می‌شود که می‌گوید: بهتر است شورای فنی به شکل دیگری به ما کمک کند نه بخش کوچکی از کار که ایراد دارد را بزرگ کند اما اگر هم غیر از این است حداقل سوژه دیگری پیدا کنید نه پروژه‌هایی که در حال کار هستند.

اما معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در همین مدت اندکی که آمده هم از این پروژه‌ها بازدید کرده است خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی تأکید می‌کند که حتی اگر ماشین زیر پایت را هم بفروشید باید پل سوم بشار، قبل از سال تمام شود و هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

این‌ها تنها سه تا از پروژه‌های مهم حوزه راه و شهرسازی در شهر یاسوج بودند که به این حال و روز افتادند؛ پروژه‌هایی که یا قربانی روابط فامیلی پیمانکاران و نفوذ آنها هستند یا اسیر سهل‌انگاری و ملاحظه‌کاری برخی مدیران!

———————-

گزارش از کریم بنام

————————–

انتهای پیام/ ک-ب