پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

آنگونه که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز وعده می‌دهند، اجرای طرح‌های جدید در ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز از ماه جاری، باعث بهبود وضعیت حمل و نقل ساکنان این مناطق خواهد شد.

اجرای فاز نخست ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز نشست کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز و سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز امروز با موضوع «ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز» برگزار شد.

به نقل از فارس، مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز در دو فاز اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: ۲۶ دستگاه اتوبوس سریع السیر و ۱۶ دستگاه اتوبوس عادی در دو خط، ساکنان شمال غرب شیراز را از پایانه شهید طبایی به میدان نمازی و میدان قصردشت منتقل می‌کنند که مرحله نخست از ۴ مهر سال جاری عملیاتی خواهد شد.

مسعود حسن شاهی ادامه داد: به دلیل اینکه مقصد حدود ۹۰ درصد از ساکنان شهرک‌های واقع در شمال غرب شیراز میدان نمازی است، این خط در اولویت قرار گرفته است و  فاز دوم طرح ساماندهی نیز با فاصله ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از اجرایی شدن فاز نخست، از پایانه شهید طبایی به میدان قصردشت اجرایی خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این طرح هیچ کدام از شهرک‌های محور شمال غرب شیراز، اتوبوس مستقل به نمازی یا قصردشت نخواهند داشت، اتوبوس‌ها مسافران را از داخل شهرک‌ها به پایانه شهید طبایی منتقل و با اتوبوس‌های دیگری به میدان نمازی و قصردشت منتقل خواهند شد، این جابه‌جایی بین اتوبوس هزینه اضافه برای مسافران نخواهد داشت و انتظار برای اتوبوس از ۸ دقیقه به ۳ دقیقه کاهش خواهد یافت.

حسن شاهی یادآور شد: راه‌اندازی بی‌آرتی در شیراز در دستورکار قرار گرفته است، علاوه بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و با توجه به شرایط حوزه اتوبوس‌رانی کشور شاید این موضوع را نتوانیم به طور کامل عملیاتی کنیم اما منطبق بر خط ویژه تا ماه آینده برنامه اجرایی در دو محور پایانه شهید طبایی به میدان قصردشت و میدان نمازی را شروع خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه ساماندهی خطوط اتوبوس در دیگر نقاط شهر را نیز مدنظر داریم، ابراز داشت: به دلیل اینکه شمال غرب شیراز از محورهای پرتردد است، کار را از اینجا آغاز کردیم؛ بیش از یکصد هزار نفر با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در حال جابه‌جایی هستند و طی ۳۰ سال گذشته وضعیت به همین منوال بوده و مردم درخواست ساماندهی محور را داشتند.

حسن شاهی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ خط در محور شمال غرب فعال هستند که به دلیل خصوصی بودن شرکت‌های اتوبوس‌رانی رقابت منفی ایجاد می‌کرد اما با اجرای طرح ساماندهی و تعیین ۲ خط وضعیت مناسب‌تر می‌شود.

وی با اشاره به نظارت سنتی که بر حوزه اتوبوسرانی درون شهری شیراز می‌شود، گفت: ما به دنبال عملیاتی کردن نظارت الکترونیکی هستیم.

مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز در پایان افزود: همکاری یاوران شورا با شهرداری و شورای شهر موجب هموار شدن مسیر برای خدمت به شهروندان می‌شود.

به دنبال زیر سؤال بردن زحمات مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک نیستم

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه سامانه جامع یکپارچه حمل‌ونقل عمومی، با آغاز فعالیت شورای پنجم در دستورکار این شورا قرار گرفت، اظهار داشت: به دلیل وجود دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد همچنین شهرک‌های اقماری میزان تردد در محور شمال غرب بالا بوده و ساماندهی این محور را ضروری می‌کرد.

نواب قائدی ادامه داد: اگر بخواهیم شهروندان را به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشویق کنیم، اتوبوس ایمن و جابه‌جایی همراه با آسایش و آرامش همچین به موقع با کمترین مسافت پیمایش را باید برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: در دوره شورای چهارم و شهرداری وقت بخشی از اتوبوس‌ها نوسازی شد و در این دوره نیز ۱۸۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شد.

قائدی با اشاره به اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز از هفته آینده، گفت: محدوده شهرک میانرود نیز قابلیتی همچون محور شمال غرب برای ساماندهی دارد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز که دیروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز انتقاداتی را به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بیان کرده بود، تصریح کرد: من به دنبال زیر سؤال بردن زحمات مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک را نداشتم، دغدغه من همواره حمل‌ونقل عمومی بوده و در جهت اصلاح انتقادات را مطرح کردم.

وی ابراز داشت: به نظر من اگر در شهری هیچ اقدامی نشود اما حمل‌و‌نقل ایمن و سریع برای مردم فراهم شود، رسالت مدیران آن شهر در حق مردم انجام شده است.

انتقادات و پیشنهادات یاوران شورا در حوزه حمل‌ونقل عمومی

در این جلسه یاوران شورا شهرک‌های شمال غرب شیراز نیز حضور داشتند و به بیان مشکلات مورد مطالبه مردم و پیشنهادات خود به مدیریت شهری پرداختند.

یاور شورا شهرک گویم با بیان اینکه ما طرح ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز را تایید یا رد نمی‌کنیم، ابراز داشت: این طرح برای مردم مبهم است، مزایای آن باید به شهروندان توضیح داده شود و تکلیف میزان کرایه پرداختی مردم نیز مشخص شود.

وی به مشکل ترافیک در گویم نیز اشاره کرد و افزود: برای کاهش ترافیک دو پیشنهاد دارم، مدرسه‌ای در پشت ایستگاه اتوبوس گویم با مساحت ۷ هزار متر با ۸۰ دانش آموز قرار دارد که باید عقب‌نشینی کند، یک درمانگاه نیز وجود دارد که داروخانه و تاکسی تلفنی در حریم آن واقع است و عقب‌نشینی آن نیز باید تسریع شود.

قائدی در پاسخ به این یاور شورا گفت: گویم جز شهرک‌های متصل به شیراز است و یک دوگانگی بین شهرداری و راه و شهرسازی وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا رفع ترافیک گویم نیز به سختی پیش برود.

یاور شورا شهرک آرین نیز ابراز داشت: شهرک آرین چون در مسیر اصلی نیست مردم برای رفت و آمد به داخل شهرک دچار مشکل می‌شوند، این شهرک تنها یک ایستگاه اتوبوس دارد و مردم ناچار به استفاده از تاکسی می‌شوند که تنها یک خط آن فعال است.

یاور شورا صدرا نیز با طرح این سؤال که چرا مردم زیادی از صدرا و شهرک‌های شمال غرب به میدان نمازی می‌آیند، در توضیح چرایی آن گفت: تمرکز مراکز خدمات‌رسانی و منابع موجب شده تا مردم به نقاطی رو بیاورند که ترافیک را نیز در پی دارد، اگر خدمات عمومی که مورد نیاز مردم است در صدرا و گلستان و دیگر نقاط وجود داشته باشد مراجعه کمتر و ترافیک نیز کاهش می‌بابد.

وی ادامه داد: آیا بهتر نبود ساکنان شهرک‌های شمال غرب به جای پایانه شهید طبایی به میدان احسان منتقل شوند و با مترو به میدان نمازی بیایند؟ به نظرم بهتر است طرح ساماندهی خطوط اتوبوس محور شمال غرب شیراز به صورت آزمایشی اجرا و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود نه به یکباره عملیاتی شود.

یاور شورای دوکوهک نیز با بیان اینکه از شهرک‌ها عوارض شهری اخذ می‌شود اما عنوان شهرک منفصل برای آنها به کار برده می‌شود، از تردد کامیون‌ها در جاده فجر که موجب بروز سوانح نیز می‌شود گلایه کرد و خواستار رسیدگی به موضوع شد.

 وی در خواست افزایش ساعت کار اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس را نیز مطرح کرد.

در پایان این نشست از یاوران شورا تقدیر شد.

انتهای پیام/ منبع اصلی