سید احمدرضا دستغیب، رئیس سابق شورای اسلامی شیراز: اصلاحات با مشورت معنا پیدا میکند نه تصمیمات از بالا به پایین
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
ریبس سابق شورای شهر شیراز با بیان اینکه اصلاحات با مشورت معنا پیدا میکند نه تصمیمات از بالا به پایین، گفت: یک اصلاحگر واقعی، باید ابتدا خود را از پلیدیها، حسد و افکار انحرافی پاک کند.
به گزارش ریواس جنوب، سید احمدرضا دستغیب در نطق پیش از دستور خود که به نظر میرسید با گلایههای تلویحی و حتی مستقیم نسبت به همکاران خود همراه بوده، از مسؤولیتهای خود در دو سمت ناظر شورا در منطقه سه و کمیسیون ماده ۷۷ نیز اعلام کنارهگیری کرد.
متن کامل نطق رئیس سابق شورای شهر شیراز در سالهای اول و دوم دورهی فعلی شوراها، در ادامه عیناً منتشر میشود:
اسلام علی الحسین وعلی علی ابن حسین و علی اولاد حسین و علی اصحاب حسین و علی اخ حسین ابوالفضل العباس
عمده ترین دلیلی که امام حسین (ع) برای آن قیام کرد را ایشان در وصیتش به محمد حنفیه بخوبی بیان کرده است و در بخشی از وصیت نامه میخوانیم که می فرماید : « انی لم اخرج اشراً و لا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی رسوال الله (ص) اُرید اَن آمرَ بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و ابی علی ابن ابی طالب (ع)»
همانا من در پی جاه و مقام و فساد انگیزی و اخلال قیام نکردم بلکه قیام کردم تا امت جدم رسول الله (ص) را اصلاح کنم، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و سیره جدم و پدرم علی ابن ابی طالب را پیاده کنم .
هزاران نفر کوفیان ، از امام حسین دعوت کردند و او را برای رهبری مسلمین بهترین می دانستند اما اکنون عهد و پیمان خود را شکسته اند و با شمشیر های برهنه ، سد راه او شده اند . که ای پسر پیامبر، یا با یزید بن معاویه بیعت کن و یا تو و فرزندان ویارانت را می کشیم و زنان و کودکان را اسیر می کنیم ! امام حسین (ع) هیچگاه اقدام به شروع جنگ نکرد و تا آخرین لحظات ، لشکر یزیدیان را نصیحت می کرد و حتی با برخی به صورت اختصاصی به گفتگو نشست اما این هدایتگری ، بی نتیجه ماند و تنها افراد اندکی به دعوت امام لبیک گفتند . اما چرا دم مسیحیایی حضرت ابا عبدالله تاثیری در خیل عظیم لشکریان کوفه نداشت ؟ امام حسین (ع) در پاسخ به این پرسش در خلال نصیحت و خطبه های خویش که سپاهیان عمر ابن سعد را نصیحت می کردند ، فرمود : من شما را به راه کمال دعوت میکنم پس کسی که از من اطاعت کند از سعادتمندان و کسی که از من نافرمانی کند از هلاک شدگان است . همه شما از سفارش من سرپیچی می کنید و کلام مرا گوش نمی دهید زیرا شکم های شما از حرام انباشته شده و قلب های شما مهر خورده است .
در لشکر عمر ابن سعد افرادی بودند که اهل نماز یا قرآن باشند ، برای نمونه شمر ابن ذی الجوشن که از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت ، شمر ۱۶ بار با پای پیاده به سفر حج رفته است بسیاری از لشکریان یزید آدم هایی هستند که پیشانی پینه بسته داشته اند و اهل تهجد بودند .
شمر سه ویژگی مهم داشت :
اول میگفت : شکم از همه چیز برای من مهم تر است و برای دست یافتن به این غذا دست به هر کاری میزد
دوم : چشم پیشرفت هیچ کس را نداشت و به خاطر همین مساله به کربلا آمد .
سوم : شمر باز با زبانش زخم زبان بر جان دیگران می زد . در کربلا شمر بارها حرف های ازار دهنده ای به
ابا عبداله (ع) می زد .امام حسین با قوم و گروهی که بیعت خود را زیر پا گذاشتند روبرو بود .
امام حسین (ع) آنگونه که خود فرمود ، یک اصلاح گر بود یک مصلح بود . اصلاح گر واقعی ، زمانی می تواند جامعه را اصلاح کند که ابتدا خود را از پلیدی ها ، حسد و هرگونه افکار انحرافی پاک کند . یقیناً با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد .
بدون اصلاحات ، نظام اداری ، سیاسی ، اقتصادی جامعه دچار واماندگی و فساد میشود . ترس ، زدودن و آفت زدایی جامعه ، موجب رشد و بالندگی جامعه است . رکن اساسی اصلاحات ، گفتگو است ، گفتگویی بر محور مروت و مدارا ، آنچنان که سعدی شیرازی علیه الرحمه فرمود :
آسایش دو گیتی ، تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا.
اصلاحات با مشورت معنا پیدا می کند . تصمیمات از بالا به پایین و در خانه های تیمی و بین جمع های چند نفره گرفته نمی شود ، بلکه تصمیم سازی و تصمیم گیری بر عهده مردم است.
اصلاح طلبی با رادیکالی و تند روی فاصله دارد هرجا که رادیکالی باشد ، گفتگو نیست و جایی که گفتگو نباشد ، خشونت است و حق مردم از بین خواهد رفت . اصلاح طلب ، نظام قانون اساسی را قبول دارد برانداز نیست بلکه به دنبال زدودن گرد و غبار از چهره پاک جمهوری اسلامی است.
البته قرارمان در لیست امید ، شعار « زنده باد مخالف من بود » اما امروز به جایی رسیدیم که به دنبال حذف منتقدمان هستیم و به سخره انگاشتن رای مردم و سوگندی که خورده ایم ، به دنبال تک صدایی هستیم . تصمیمات درخانه ای تیمی چند نفره گرفته می شود و عواملشان آن را طوطی وار اجرا می کنند . و بعد با صدای بلند ، سخن از قانون گرایی و اخلاق سر میدهیم . حذف منتقد ، نه قانون گرایی است و نه اخلاق و نه مصلحت مردم . متاسفانه آنچه که امید مردم را از بین برده عملکرد خود ماست .
جلسات مشورتی شورای شهر دو مصوبه مهم داشت که رای اکثریت اعضای شورا به محور عدالت مصوب گردید .
۱-تقسیم مسئولیت های شورا بین همه اعضای شورا به گونه ای که همه اعضا مسئولیت را بعهده بگیرند . بر این اساس مصوب گردید که ریاست کمیسیون ها به ۵ نفر اعضای هیئت رییسه ، محول نگردد تا ۸ نفر دیگر از اعضا هم بتوانند عهده دار ریاست هریک از کمیسیون ها شوند.
۲-در صورت انتخاب آقای موسوی به ریاست شورا ، به لحاظ حجم وظایف و مسئولیت ها در ریاست شورا و هم حضور در شورای عالی استان ها ، ایشان از مسئولیت شورای عالی استان ها استعفا و فرد دیگری در این سمت انتخاب گردد .
این دو تصمیم عادلانه ، اخلاقی و به مصلحت مردم بود که متاسفانه هیچکدام انجام نشد .
اکنون که در تقسیم دهها وظایف شورا در سازمانها، کمیته ها و … عدالت، اخلاق و مصالح مردم رعایت نشده است، از تنها دو مسئولیت ناظر شورا در منطقه سه و کمیسیون ماده ۷۷ هم انصراف می دهم و به موجب آیین نامه داخلی شورا فقط در یک کمیسیون و آن کمیسیون فرهنگی شورا عضو می شوم و بر اساس رأی اعتماد مردم شریف شیراز، اساس سوگندی که در برابر کلام الله مجید به خداوند متعال یاد کردم را ، دوباره تکرار و یاداوری می کنم که با تکیه به شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چهارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را درنظر داشته باشم و مادامی که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار
انتهای پیام/ سجاد بنام