پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس، پیشنهاد ایجاد مراکز محلی، برای آموزش پناهندگان بی سواد در جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد.

عیسی ملک‌پور - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس

عیسی ملک‌پور – معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس

به گزارش گروه دریافت خبر ریواس جنوب، عیسی ملک‌پور، در جمع گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان که برای بررسی شیوه آموزش و فعالیت های سوادآموزی  فارس به این استان سفر کردند ،گفت: با تحت پوشش قرار دادن ۲۱۵ تن از پناهندگان گروه سنی ۱۰تا۴۹  در کلاس های سواد آموزی، توانستیم به صد درصد تعهدات خود ،بر اساس تفاهم نامه با کمیساریای پناهندگان عمل کنیم.

وی گفت: برای این مهم ، ابتدا ستاد آموزش اتباع در استان تشکیل شد و شهرستانهای دارای بیشترین اتباع نیز بهترین و کارآمدترین آموزش دهندگان خود را برای این موضوع انتخاب کردند.

تأمین و توزیع لوازم آموزشی ، آموزش مهارتهای زندگی ، توجه به تفاوت مذهبی پناهندگان و  احترام به عقاید دینی آنها وتفکیک جنسیت در کلاس های سواد آموزی ، از مهمترین اقدامات سواد آموزی فارس در آموزش پناهندگان بود که ملک پور به آنها اشاره کرد.

ملک پور  با بیان اینکه” بیشترین افراد  تحت پوشش کلاس های سواد آموزی در بین پناهندگان را خواهران تشکیل دادند ” افزود: باتوجه به  قرارداد  سواد آموزی فارس با کمیساریا ، اولویت تشکیل کلاس و تحت پوشش قرار دادن پناهندگان به مناطق و شهرستان هایی داده شد که بیشترین آمار اتباع را داشتند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس افزود: بر همین اساس ،بیشترین جذب بی سوادان اتباع خارجی ،در نواحی ۳ و ۴ شیراز و شهرستان مرودشت انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه” آموزش دهندگان این کلاس ها، از بین کسانی انتخاب شدند که بیشترین سابقه و همچنین  علاقه به آموزش اتباع را داشتند ” افزود : برای نظارت بر آموزش پناهندگان، علاوه بر همکاران حوزه معاونت سواد آموزی  اداره کل و آموزش و پرورش شهرستانها ،در مواردی نیز کمیساریا  و امور اتباع استانداری نیز  از روند آموزش این گروه بازدید به عمل آورده اند.

ملک پور گفت: تعهدات ما در قبال این گروه تا پایان سال ۲۰۱۵ بوده است و خوشبختانه فارس توانسته است به تعهدات خود عمل نماید.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: این معاونت علاوه بر اجرای تعهدات خود در قبال پناهندگان در حوزه آموزش ، به آموزشهای جنبی مانند آموزش مهارتهای زندگی ، سبک بهتر زندگی و ارائه مشاوره نیز پرداخته است.

 وی گفت: از نظر آموزشی در ماده درسی ریاضی ۷۰ ساعت ،فارسی ۲۶۰ ساعت و فرهنگ اسلامی ۷۰ ساعت  و در  مجموع ۴۰۰ ساعت آموزش ارائه شده است  که در مواردی نیز به دلیل عدم کفایت این آموزش ها ، به افراد ضعیف نیز ۱۵۰ساعت آموزش اضافی داده شده و ارزشیابی دروس فارسی و قرآن به صورت شفاهی ،و املا ،انشا و ریاضی نیز  به صورت کتبی برگزار شده است .

در ادامه جلسه ، معاون سواد آموزی فارس  پیشنهاد کرد: با ایجاد مراکز یادگیری محلی برای پناهندگان ، می توان آموزش بهتر ، همراه با  برنامه های جنبی مانند آموزش مهارتهای زندگی ، برنامه های مشاوره ای نیز  در نظر گرفت و با ارائه مشوق برای آموزش دهندگان و سوادآموزان نسبت به  جذب و نگهداشت آنان و همچنین  ایجاد بانک اطلاعاتی بی سوادان پناهنده  اقدام کرد، که این پیشنهاد ها مورد تایید گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان قرار گرفت.

گفتنی است ،این گروه تحقیقی متشکل از : خانم کارین سیفرت ،مشاور و محقق از مرکز مدیریت آکسفورد ، آقای مکس ازنبرگ مدیر پروژه و مشاور از مرکز مدیریت اکسفورد ، متین مرتضوی کارشناس امور برنامه ریزی و مترجم گروه از دفتر تهران ، نماینده استانداری فارس در امور اتباع  و دستیار ارشد امور برنامه ریزی اتباع در استان فارس ، به مدت دو روز از کلاسها و سوادآموزان پناهنده  استان فارس به صورت حضوری دیدار و بازدید کردند.

گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان فارس

گروه تحقیق و پژوهش کمیساریای عالی پناهندگان فارس

انتهای پیام/ شعبانی پور