پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

فاطمه رشیدی در گزارشی به مشکلات ایستگاه تاکسی شهر مادوان از یاسوج پرداخته و آن را یکی از هزاران مشکل این شهر تازه تأسیس می‌داند.

ساعت یک بعد از ظهر است و در خیابان انتقال خون منتظر تاکسی می مانم.آن طرفتر ایستگاه مارگون و پاتاوه است. در همین نیم ساعت ده ها ماشین پر و خالی شده اند و من هنوز همینجا منتظرم.

تصمیم می گیرم به سمت میدان شهدا یا همان فلکه ساعت بروم. جایی که در گذشته ایستگاه مادوان بلهزار مهریان گوشه و بنسنجان بود.در مسیر مسافربران شخصی کنارم توقف می کنند و برخی می گویند مادوان بالا برخی مادوان پایین.

من اما دنبال تاکسی هستم. جلوتر می روم تا به فلکه ساعت می رسم. اینجا چند افسر راهنمایی و رانندگی خودروهایی که توقف کنند را در چشم به هم زدنی جریمه می کنند و همان لحظه هم یکی از رانندگان با افسر درگیر است.

راننده داد و بیداد می کند و عده ای اطرافش جمع شده اند .پلیس می گوید اینجا که ایستگاه نیست و راننده فریاد می زند شما فقط زورتان به ما تاکسیهای بدبخت می رسد . بیخ گوشتان مسافربران شخصی مسافران را سوار می کنند و عین خیالتان نیست. آخر سر راننده سرخورده از برگه جریمه ای که در دست دارد خالی از مسافر حرکت می کند. من هم عطای تاکسی را به لقایش می بخشم و یک لحظه دور از چشم افسر راهنمایی و رانندگی سوار ماشین شخصی می شوم .با اینکه سالهاست نشستن دو مسافر جلو ممنوع و منسوخ است اما راننده آسوده خاطر دو نفر را سوار می کند.

این اتفاق بهانه ای است که پس از پنج ماه که از انتقال ایستگاه شهر مادوان از خیابان سردار جنگل شمالی به یک کیلومتر آن طرفتر یعنی خیابان انتقال خون می گذرد ،نگاهی  بیندازیم.%d9%81%d9%84%da%a9%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa

مادوان شهریست که به هزار و یک درد مبتلاست. ساخت و سازهای بی حساب و کتاب در این شهر بیداد می کند. مردمان این شهر اغلب مهاجرانی هستند که از روستاهای دور و نزدیک به سودای داشتن کار و نیازهای اولیه ای مانند آب شرب، جاده ،برق و گاز راهی مرکز استان شده اند  و به ناچار حاشیه شهریعنی مادوان را انتخاب کرده اند.

مادوان شهر مهاجران

آیت الله ارمغانی معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:  شهرستان بویراحمد بیشترین خروجی و ورودی جمعیت مهاجر را دارد. ۴۸ هزار و ۴۴۴ نفر مهاجرت داخل استانی در چهار سال منتهی به ۹۴ انجام گرفته است که ۲۰ هزار و ۹۵۷ نفر ازاین تعداد به شهرستان بویراحمد مهاجرت کرده اند

با توجه به اینکه اغلب مهاجران در جستجوی شغل و امکانات زندگی وارد شهرستان بویراحمد می شوند پس باید شهر یاسوج را مرکز ثقل جمعیتی دانست و از آنجایی که به لحاظ جغرافیایی امکان توسعه این شهر کم است مهاجران  شهر مادوان را برای زندگی انتخاب می کنند.

اگرچه این زندگی که از آن به عنوان حاشیه نشینی یاد می کنیم در ادبیات مسئولان تعریف دیگری دارد  و به گفته  سهیلی معاون راه و شهرسازی  حاشیه نشینی تنها به آن ساخت و سازهایی اطلاق می شود که در مکانهای فاقد طرح مصوب شهری و یا بدون پروانه شهرداری بنا گذاشته شده اند.آنچه امروز در شهر مادوان جریان دارد خانه هایی است که پروانه ساخت و ساز دارند و به دید این اداره کل مصداق حاشیه نشینی نیست با این حال همین ساخت و سازهای مثلا قانونی مشکلاتی را برای این شهر ایجاد کرده است.

بزرگ شدن مادوان ناگهانی و غافلگیر کننده بوده است.به همین دلیل  کمتر به مشکلات این شهر پرداخته می شود و در بسیاری از موارد مدیران سعی می کنند مسایل این شهر را محرمانه بگذارند. اما یکی از مهمترین مشکلات این شهر درست در مرکز استان رقم می خورد.

شهر مادوان بین دو شهر یاسوج و سی سخت قرار گرفته است و روزانه چندین هزار نفر بین این دو شهر در رفت و آمد هستند اما هنوز در مرکز استان جایی به نام ایستگاه برای شهر پر تردد مادوان در نظر گرفته نشده است.

از گذشته تا همین چند ماه پیش خیابان سردار جنگل شمالی به عنوان ایستگاه این شهر استفاده می شد اما به تشخیص شهرداری ،پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک برای گشودن ترافیک این خیابان تصمیم بر جابه جایی ایستگاه به یک کیلومتر آن طرفتر گرفته شد.

این جابجایی از همان ابتدا مورد اعتراض مسافران و تاکسیها قرار گرفت. مردمی که باید به این ایستگاه می رفتند معتقد بودند مسیرشان زیاد شده و حتما باید برای رسیدن به ایستگاه یک کورس تاکسی سوار شوند و تاکسی ها هم به دلیل اینکه مردم حاضر نشدند به ایستگاه بیایند آرام آرام ایستگاه را خالی کردند.

ترافیک نه تنها کمتر نشد بلکه گره کوری شد و مردم سرگردان باید در خیابان اصلی راه بروند تا تاکسی به مقصد مادوان جلوی پایشان نگه دارد و همه این شهر ایستگاه شهر مادوان شده است.

از جمله اهدافی که برای جابجایی این ایستگاه عنوان شده بود تامین امنیت مسافران بود که حالا با این پراکندگی که به وجود آمده به سختی می توان مسافربران رسمی را از غیر رسمی تشخیص داد و مسافر فقط برای اینکه به مقصد برسد مجبور است سوار هر خود رویی شود.

با این حال شهردار یاسوج به عنوان یکی از موافق این جابجایی ، می گوید: مکان قبلی باعث ایجاد ترافیک می شد و لازم بود این ایستگاه جابجا شود.

محمد علی جاوید اضافه می کند:در شهرهای بزرگ مردم برای رسیدن به ایستگاه هر شهری چندین کیلومتر پیاده می پیمایند و مردم ما نیز اگر می خواهند زندگی شهری داشته باشند کم کم باید عادت کنند.

وی می افزاید:مسافربران شخصی در میدان اصلی و مرکزی شهر برای مسافر تجمع می کردند که با جابجایی این مساله حل می شود و نظارت تاکسیرانی راحت تر صورت می گیرد.

جاوید تاکید می کند: قرار گرفتن ایستگاه در میدان شهدا باعث ایجاد نا امنی هایی در این مکان شده بود  و همه این دلایل برای جابجایی ایستگاه کافی بود.

البته مدیر سابق تاکسیرانی  پیش از این گفته بود هیچ کس از ما نظر نمی خواهد اما اگر از من بپرسند معتقدم ایستگاه مادوان نباید از حد فاصل خیابان سردار جنگل شمالی تا چهار خیابان آن طرفتر برود چرا که تجربه نشان داده مردم این مکان را به عنوان ایستگاه رسمی می شناسند و حاضر نیستند  جابجا شوند.اما شهرداری اعتبار لازم برای خرید مکانی در خیابان های شهدا ندارد.

محمد دانش برای اثبات حرفش ،به انتقال این ایستگاه به زمین تامین اجتماعی در حد فاصل میدان هفت تیرو میدان شهدا  اشاره کرد و گفت: با اینکه همه چیز آنجا مهیا بود ،تاکسی هااستقبال کردند ولی مسافران حاضر نشدند به این ایستگاه بیایند در نهایت ایستگاه به جای اولش برگشت.

وی تاکید کرد:با مصوبه و دستور  و جریمه فقط می توان خودروها را جابجا کرد اما مسافر را نمی توان به زور جابه جاکرد.

با این حال ایستگاه به ۱۰ خیابان آن طرفتر منتقل شد و اکنون نه تنها مسافران و مسافر برها از ایستگاه جدید استقبال نمی کنند بلکه همان مسافران از میدان هفت تیر به عنوان میدان مرکزی شهر تا میدان شهدا و چند خیابان آن طرفتر  پرا کنده شده اند و در ایستگاه جدید پرنده هم پر نمی زند. این بار سازمان حمل و نقل شهرداری برنامه دیگری برای حل این مشکل دارد.

ایستگاه های سرگردان ساماندهی می شوند

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری می گوید: سازمان تاکسیرانی فقط مجری است و جانمایی ایستگاه مادوان بر اساس تصمیم شورای ترافیک است.

سجاد بهرامی با گلایه از شهروندان می گوید: متاسفانه مردم ما عادت کرده اند هر جا دلشان می خواهد تاکسی سوار شوند در حالی که در شهرهای برخوردار مرذم با این مساله کنار آمده اند و در استانهای کوچک نیز این موضوع باید فرهنگسازی شود.

بهرامی می افزاید:زیرساخت های لازم مانند سایبان،صندلی و غیره  باید برای پایانه های درون شهری فراهم باشد که متاسفانه هنوز این زیرساختها برای ایستگاه های شهر یاسوج فراهم نشده است.

وی ادامه می دهد:برای حل مشکل ایستگاه شهر مادوان و چند ایستگاه دیگر بنا داریم تمام ایستگاه های جانمایی شده در خیابان اصلی شهر یاسوج را در  یک مکان تجمیع  و ساماندهی کنیم.

بهرامی تاکید کرد:با موافقت شهرداری،اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان های متولی قرار است ایستگاه های سرگردان شهر یاسوج به زمینی پشت زورخانه یاسوج واقع در میدان هفت تیر منتقل شوند.

حال باید منتظر ماند که آیا مسافران به ایستگاه جدید می آیند یا همه چیز برای ایستگاه مادوان افسار گسیخته تر می شود.

گزارش:فاطمه رشیدی