انتظاری 10 ساله که خوب به پایان نرسید بازیگران اصلی سریال پر از قتل و خون محور دشتروم به یاسوج/ مردم به اندازه خوشحالی از افتتاح باند دوم اکنون نگران هستند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
باند دوم محور دشتروم به یاسوج در حالی افتتاح شد که امروز به همان اندازه که مردم و مسافرین خوشحال از یک طرفه شدن آن هستند، نگران ایرادات فنی و مرگباری هستند که در نتیجه عدم توان و تعهد پیمانکار، ضعف ادارهکل راه و شهرسازی و سهلانگاری و عدم اقتدار مسئولان نظارتی قربانی میگیرد.
به گزارش ریواس، ۱۰ سالی بود انتظار مردم برای افتتاح ۱۸ کیلومتر خط چهار بانده از محور ارتباطی بابابامیدان به یاسوج در دشتروم طول کشید،
اکنون و بعد از این همه مدت پروژهای که خود به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده بود، افتتاح شد و انتظار مردم پایان گرفت اما با همراهی میهمان ناخوانده و نامآشنایی به نام عدم رعایت اصول فنی، ایمنی و راهسازی!
میهمان ناخواندهای که اگر سلامتی میزبانانش را میخواهد باید تن به تخریب و اصلاح بخشهای زیادی از باند دوم محور دشتروم به یاسوج دهد و یا هم اینکه بدون اصلاح همچنان قربانی بگیرد.
کارشناسان هم نگرانند
کارشناسان و متولیان نظارت بر پروژههای فنی نیز همانند مردم نگرانند و میگویند: باند دوم جاده دشتروم به یاسوج همراه با ایرادات فنی بسیار افتتاح شده که موجب کشته شدن انسانهای بیشتری در جادههای کهگیلویه و بویراحمد میشوند.
کمتر کسی است که مرگهای دردناک و ظالمانه افراد بیگناه را در این محور پرتردد از بین برده باشد ولی آنچه اکنون یاد کردن از آن دردناکتر است این بوده که با احداث غیرفنی و پرایراد باند دوم محور دشتروم به یاسوج، گویا قرار نیست این محور دست از قتلهای بیرحمانه خود بردارد.
طراحی که گویا هدفش کشتن انسانها بود
در این محور که در صحرایی صاف احداث شده در اقدامی تعجبآور، قوسها و انحرافهایی طراحی و احداث شده که گویا طراح آن هدفی جز کشتن مسافران بیگناه نداشته است.
با نخستین بارندگی در پاییز سال گذشته، دسته پلهایی که هنوز ترافیکی روی آنها نرفته بود، بیرون زدند و دچار آبشستگی شدند و در برخی دیگر از این پلها، شکستگیهای کشندهای به علت همین آب شکستگیها به وجود آمده است؛ این بارندگی ایرادات فنی این پروژه مهم را برملا کرد تا شورای فنی این استان دست به کار شود.
بازیگر نقش اول این سریال پر از خون و قتل
جانپناههایی که در این محور طراحی شدند نیز بیش از آنچه بخواهند جانی را نجات دهند، به علت عدم رعایت اصول فنی و عدم ارتفاع مناسب، خود عاملی برای جان گرفتن میشوند؛ این جانپناهها از محور جاده زاویه زیادی دارند که هر رهگذری را به تعجب وامیدارند و بسیار مرگبار هستند.
البته در این ایرادات و ضعفهای بحرانآفرین حوزه راه و شهرسازی، مدیرکل قبلی و فعلی کمترین تقصیر را دارند ولی ادامه این روند و عدم نظارت و کنترل و اصلاح، حسین فدایی را به بازیگر نقش اول این سریال پر از خون و قتل تبدیل خواهد کرد.
این پلها باید تخریب شوند
موضوع ایرادات فنی پروژه باند دوم محور دشتروم به یاسوج در هنگامی که این پروژه در مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود به شورای فنی رفت.
در همان شورا مقرر شد که چند پل و جان پناه و شانه راه تخریب و اصلاح شوند و راه و شهرسازی شفاف این مسائل را بررسی و گزارش کند؛ ولی نشد و دست کم اینکه گزارشی در اختیار رسانهها قرار نگرفت.
حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری که همواره با شجاعت و شفافیت مثالزدنی، مشکلات و واقعیات طرحها و پروژههای این استان را با رسانهها در میان میگذارد، در همینباره میگوید: سادهترین و ابتداییترین اصول فنی در این محور رعایت نشده است.
او اگر چه خودش هم برای ضعفهای نظارتی شورای فنی زیر سؤال است ولی میگوید: در همه نواقصی که امروز بیم آن میرود که به بحرانی تبدیل شوند، دفتر فنی استانداری با ادارات مسئول، نامهنگاری کرده و ایرادات را گوشزد کرده است؛ در همین محور دشتروم در حین اجرای نیز مشکلات را به راه و شهرسازی منعکس کردیم ولی آنها توجهی نکردند.
مشاور وظیفه خود را نمیدانست، راه و شهرسازی هم نمیدانست؟
وی گفت: حتی آزمایشگاه مکانیک خاک، نیز طی نامهای بتن به کار رفته در پلهای این محور را تأیید نکرده ولی مسئولان راه و شهرسازی توجهی به این مسائل بحرانآفرین نکردند و این رویه پر از ایراد ادامه پیدا کرد.
کاظمی بیان کرد: بخش زیادی از پلهای این محور باید تخریب شوند، و بخش دیگری نیز باید تعمیر و بازسازی شوند.
اینگونه کار کردن، ماستمالی است نه خدمت!
وی با ابراز تعجب از وجود این همه ایراد در یک جاده مهم گفت: اگر مشاور وظیفه خود را نمیدانست جای سوال اینجا است که دوستان ما در راه و شهرسازی هم وظیفه خود را نمیدانستند؟
کاظمی تصریح کرد: برخی پلها در بارندگی دوساعته پاییز سال گذشته دچار آبشستگی و از وسط دچار شکستگی شدند.
وی اینگونه کار کردن پیمانکار، ناظر، مشاور و مسئولان راه و شهرسازی را «ماستمالی» خواند و تأکید کرد: این ضعفها مرگآفرین در حالی هستند که پیمانکار این قطعه پول خود را گرفته و در کمال آرامش بدون اصلاح نواقص آن را آسفالت کرده است.
پاسخ متولی احداث راههای استان به نقایص آشکار محور دشتروم
به گزارش ریواس، شیرمحمد راستا، معاون ساخت و توسعه راههای استان کهگیلویه و بویراحمد صحبتهای حسین کاظمی را در آن زمان، بیپاسخ نگداشت و گفت: آنچه امروز به عنوان ایراد در باند دوم محور دشتروم به یاسوج مطرح میشوند، مربوط به قبل است و برخی از ایراداتی که واقعیت دارند نیز متأسفانه بزرگ جلوه داده میشوند.
وی توپ ضعفهای فنی این پروژه را در زمین رسانهها انداخت و بیان کرد: برخی رسانهها یک ترک کوچک در یک پل را بزرگ میکنند و این همه بر راه و شهرسازی فشار میآورند.
جانپناه طراحی نکردیم، اینها قرنیز هستند
راستا بیان کرد: آنچه در این محور به عنوان جانپناه نام برده میشوند و میگویند که فنی و اصولی نیستند، در واقع جانپناه نیستند بلکه قرنیز پل هستند و ارتفاع آنها نیز اصولی است.
وی به طور کلی منکر وجود انحراف و عدم وجود شانه راه در برخی قسمتهای باند دوم این محور شد و ادامه داد: این محور دارای شانه بوده ولی تا خط کشی نشود شانه و همچنین عدم وجود انحراف و قوس در آن، مشهود نیست.
معاون ساخت و توسعه راههای استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از برخی بزرگنماییهای رسانهای تأکید کرد: هر کس راهکاری دارد ارائه دهد.
مگر شورای فنی ۲ روز است تشکیل شده است؟ تا بوده همین بوده!
اما این همه پاسخ ابهامات و ایرادات این پروژه مهم نبود و اسحاق جهانگیری مدیرکل وقت راه و شهرسازی، در هنگام اجرای این پروژه، شورای فنی را به باد انتقاد گرفت و گفت: هر کس نداند فکر میکند که شورای فنی ۲ روز است که تشکیل شده است؟! اگر ایرادی بوده چرا تا حال نمیگفتید؟
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد تلویحی از حسین کاظمی بیان کرد: برخی منتقدین به گونهای از ایرادات حرف میزنند که گویی موضوع جدیدی را کشف کردند؛ تا بوده است همین بوده!
جهانگیری در حالی این ایراد را به شورای فنی و دفتر فنی استانداری گرفت که حسین کاظمی پیش از این گفته بود که همه موارد را از قبل به راه و شهرسازی مکاتبه کرده ولی توجهی به نامه او نشده است.
جهانگیری چه مسائلی را میخوست افشا کند؟
ایرادات فنی این پروژه در حوزه راه آنقدر مهم بود که اسحاق جهانگیری که چند ماهی است جای خود را به حسین فدایی داده است، مسئولان را تهدید به افشای برخی مسائل کرد؛ جای سوال است که جهانگیری چه چیزی را میخواست افشا کند؟
مدیرکل راه و شهرسازی وقت، ابراز داشت: اگر این فشارهای بیانصافانه علیه این ادارهکل برداشته نشود، مجبور به گفتن برخی مسائل میشود.
جهانگیری برخی انتقادات را تکراری و دایه دلسوزتر از مادر خواند و تصریح کرد: از دفتر فنی انتظار داریم که دست از این رویه انتقادی بردارد و مسائل را این سایت به آن سایت نچرخاند!
این دفاع خوب در مقابل فشارها، سرپوشی بر ایرادات فنی جاده دشتروم نیست
وی گفت: هزاران نقص و ایراد وجود دارد حرفی نمیزنند ولی یک عکسی را گوشهای پیدا میکنند و آن را بزرگ میکنند؛ حالا یک سنگ مالون در یک پل بد کار شده، دنیا که به هم نخورده است که شما اینچنین میکنید؟!
این صحبتهای جهانگیری اگر چه دفاع خوبی از فشارهای وارده بر راه و شهرسازی بود ولی هرگز سرپوشی بر مشکلات و نقایص فنی و مهندسی جاده دشتروم به یاسوج نبوده است.
حل مشکلات فنی، فضای آرام میخواهد
پژمان نیک اقبالی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در هنگام طرح ایرادات فنی این پروژه مهم در هنگام ساخت، گفت: شورای فنی جای مطرح شدن ایرادات است و نباید این تصور شود که همه پروژههای این استان ایراد دارند.
وی بیان کرد: ایرادات جاده دشتروم قابل دفاع نیست و حتی مدیرکل راه و شهرسازی نیز قصد دفاع از این ایرادات را ندارند ولی آنچه مهم است این بوده که مسائل فنی را باید در فضایی آرام و کارشناسی به بحث بگذاریم نه جنجالهای دو طرفه!
اگر بدقولی هم کنیم نباید با این ایرادات پروژه را تحویل دهیم
نیکاقبالی حدود یک سال پیش گفته بود قرار است، این جاده تا یکماه دیگر زیر بار ترافیک برود، ولی حتی اگر بدقولی کنیم و یک ماه دیرتر این پروژه را به اتمام برسانیم باید این ایرادات برطرف شوند؛ موضوعی که البته به طور کامل محقق نشد و این پروژه افتتاح شد ولی همچنان پر از ایراد و نقص و خطر است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: بدون شک اگر در جایی ایرادی باشد و آن را با صراحت اعلام و اصلاح کنیم، مردم این اقدام را شجاعت میدانند و راضیتر از آن هستند که پروژهای را با چنین خطراتی در اختیار آنها قرار دهیم چرا که ما میخواهیم مردم راحتتر و مشکلات آنها برطرف شوند نه اینکه مشکلی به مشکلات آنها اضافه شود.
این گفته معاون عمرانی استاندار، اکنون نمایندگان افکار عمومی یعنی رسانهها را امیدوار کرده تا مسئولان ارشد این استان گزارش شفاف و واقعی را در این خصوص به مردم ارائه دهند.
انتظاری که خوب به پایان نرسید
به هر حال، انتظار ۱۰ ساله کهگیلویه و بویراحمدیها برای افتتاح پروژه باند دوم محور دشتروم به یاسوج در حالی پایان یافتن گرفته است که به گفته اهالی فن، این پروژه نقایص فنی فراوان و مرگباری دارد.
موضوعی که حسین کاظمی بار دیگر در شورای فنی هفته قبل آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: محور دشتروم به یاسوج، لکه ننگی در این استان است.
مقصرین پرونده باند دوم دشتروم به یاسوج/ پاسخگوی مردم باشید
مدیرکل دفتر فنی استانداری گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاهی هم مسیر و هم ابنیه آن مشکل دارد و مسیر کج اجرا شده که این امر باعث بروز مشکلات متعددی برای هموطنان که در این مسیر تردد دارند شده است.
وی همچنین از بیتوجهی مدیران کل به کیفیت پروژهها و شرکت در جلسات این شورا به شدت انتقاد کرد.
با همه این صحبتها و مشکلات بسیار واضح است که مقصرین این همه ضعف و ایراد در باند دوم جاده دشتروم به یاسوج، کم نیستند و ادارهکل راه و شهرسازی، پیمانکار پروژه، ناظریان، شورای فنی و دیگر مسئولان نظارتی همه مقصر هستند و اکنون باید شفاف به مردم بگویند چرا این پروژه این همه نقص و ایراد دارد و از سوی دیگر برای اصلاح این عیوب که با جان مردم سر و کار دارد، چه کاری انجام داده یا میدهند؟
نکته پایانی اینکه، به واسطه این دوبانده شدن و یک طرفه شدن سرعت مجاز افزایش یافته ولی از سوی دیگر با وجود عدم رعایت نکات ایمنی و فنی، باید بیم این را داشت که این افزایش سرعت به سوی مرگ خواهد بود اگر بیدقتیها و فرهنگ ضعیف رانندگی رد این استان را نیز به آن اضافه کنیم.
——————–
گزارش از کریم بنام
——————–
انتهای پیام/ ک
سلام به نظر بنده که ۱۶سال در پروژوای عمرانی کار میکنم
پروژه دشتروم از بهترین پروزهای استان شورای فنی و آقای
کاظمی چیز دیگری را دنبال میکند از زمانی پروژه افتتاح شده
هیچ گونه تصادفی در این محور رخ نداده