لیلا دودمان، تنها مخالف مصوبهی افزایش قیمت مترو در شیراز در گفتگو با ریواس جنوب: دست کردن در جیب مردمی که ۱۷ سال سختیِ ساختوسازهای مترو را تحمل کردند، منصفانه نیست!
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر شیراز معتقد است افزایش قیمت مترو در این شهر، تصمیمی نادرست و در نتاقض با اهداف شورای پنجم است. لیلا دودمان میگوید دست کردن در جیب شهروندانی که ۱۷ سال به پای سختی ساختوسازهای مترو ماندند، منصفانه نیست.
به گزارش ریواس جنوب، شورای شهر شیراز در جلسه پیشین خود افزایش قیمت بلیت مترو را از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان (در صورت استفاده از کارت شهروندی) و از ۶۰۰ تومان به یکهزار تومان (در صورت پرداخت نقدی و توکن تکنفره) تصویب کرده بود، اما این مصوبه از طریق کمیته تطبیق فرمانداری شهرستان، رد شد.
در ادامه، اعضای شورای شهر در جلسه اخیر خود، با اکثریت آرا «اصرار» بر مصوبهی رد شدهی خود و ارسال مجدد آن را تصویب کردند.
با این حال یک عضو این شورا، در هر دو جلسه، مخالف اصل مصوبه و حالا اصرار بر آن بوده است.
** با افزایش قیمت مترو، شعارهای خودمان را هم نقض میکنیم
«لیلا دودمان» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، تنها عضوی که در مقابل این مصوبه مخالفت کرده، در گفتگو با ریواس جنوب، میگوید: «من بهعنوان نماینده مردم حتی اگر تنها نماینده مخالف این مصوبه باشم، حرف دارم و در کار شورایی باید به حتی یک رأی منفی هم توجه کرد.»
او با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت مترو در هر دو حالت معادل افزایش ۴۰ و ۶۷ درصدی است، میگوید: «افزایش قیمت با این شتاب منطقی نیست؛ ضمن اینکه با سیاستهای عمومی دولت هم مطابقت ندارد چرا که نرخ تورم در تعیین سیاستهای عمومی نقش کلیدی دارد.»
دودمان با اذعان اینکه «ما با این مصوبه عملاً شعار پیادهمحوریِ خودمان را هم نقض میکنیم»، میافزاید: «وقتی قیمت بلیت مترو با هر لیتر بنزین هر دو ۱۰۰۰ تومان باشد، شما فکر میکنید بین وسیله نقلیه عمومی و خودروی شخصی، شهروند کدام را ترجیح میدهد؟ اتفاقاً ما باید با سیاستهای تشویقی مردم را به استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی ترغیب کنیم نه اینکه عملاً نقض غرض کنیم و شهروندان را به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی هُل بدهیم.»
این نماینده مردم در پارلمان محلی اضافه میکند: «من از رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا و رئیس سازمان قطار شهری پرسیدم که افزایش درآمد ناشی از افزایش قیمتها قرار است صرف چه چیزی شود که اعلام داشتند قرار است صرف ساخت خط ۲ مترو میشود؛ اما آیا این منطقی و منصفانه است که ما یک جا به اسم همین امکانات حملونقل عمومی از مردم عوارض بگیریم بعد دوباره یک جای دیگر هم پول بیشتری از مردم بگیریم که خرج ساخت مترو کنیم؟»
دودمان با توصیف مترو به عنوان “یک شهر زیرزمینی بهتمام معنا”، ادامه میدهد: «چرا ما حاضر نیستیم از کارشناسان خبره کمک بگیریم تا از خود این شهر زیرزمینی درآمدزایی کنیم؟ متأسفانه ما در عوض این راهکار پایدار، سادهترین راه را انتخاب میکنیم و دست در جیب مردم میکنیم؛ گویی ما به این انتخابهای آسان عادت کردهایم.»
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در پایان با اشاره به تأثیر این تصمیمات بر افکار عمومی، میگوید: «شهروندان ما ۱۷ سال شرایط سختِ ساختوسازهای خیابانی مترو را تحمل کردند که هنوز هم ادامه دارد؛ حالا ما علاوه بر اینکه از این طریق آزارشان دادیم و میدهیم، عوارض هم میگیریم، بخشی از پول ساخت همین مترو را هم میخواهیم از راه دیگری از آنها بگیریم و دستِ آخر هم بهجای سیاستهای تشویقی حملونقل عمومی، قیمت مترو را مساوی با قیمت بنزین کنیم. این شیوه نه منصفانه است و نه منطقی.»
گفتگو از: سجاد بنام
انتهای پیام/ س۲۵۳۹
خدا خیرت بده
واقعن اون ۱۲ نفر دیگه رای علیه مردم دادند؟؟