سرپرست آموزش و پرورش فارس توضیح داد: بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش استان/ کمبود ۲۵۰۰ نفری نیرو در فارس
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
سرپرست آموزش و پرورش فارس درباره برخی اظهارات مبنی بر موانع احتمالی انتصاب قطعی وی در سمت مدیرکلی این ادارهکل توضیح داد. او همچنین پیرامون آخرین وضعیت و سیاستهای پیش روی آموزش و پرورش فارس، مواضع خود را اعلام کرد و از بدهی مالی و کمبود نیرو در این ادارهکل خبر داده است.
به گزارش ریواس جنوب به نقل از فارس، عبدالرسول احمدی در نشست خبری به مناسبت هفته معلم با بیان اینکه باور به نقش مهم آموزش و پرورش و تاثیرگذاری فرهنگی آن باید در جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: اگر شهرداری یا دیگر دستگاههای اجرایی به دنبال فرهنگسازی هستند، بهترین محل برای تحقق اهداف آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: اجرای سند تحول بنیادین برعهده آموزش و پرورش است که البته تنها در آموزش صرف خلاصه نمیشود و ماموریت اصلی ما تربیت در ابعاد علمی، اخلاقی، دینی و عملی به ویژه محوریت قرار دادن تمامی برنامهها بر مبنای پرورش و تقویت تفکر دانشآموزان است.
** پیچ و خمِ مدیرکلی “احمدی” در آموزش و پرورش فارس
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش فارس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر منع قانونی بهکارگیری افراد بازنشسته در سمتهای اداری و مسئله بازنشسته بودن وی و پیگیری از استانداری فارس برای حذف ۳ سال حقالتدریسی برای کسب مسند ادارهکل آموزش و پرورش فارس، بیان کرد: بیش از یکسال و هفت ماه از سنوات خدمت من مانده است و هنوز بازنشسته نشدهام. من در اصل نیروی وزارت کشور هستم، قبلاً هم آموزش و پرورش بودم که به وزارت کشور منتقل شدم و از آنجا مجدداً به خاطر ذوق معلمی برگشتم به آموزش و پرورش.
وی در ادامه با تصریح بر اینکه در حال تلاش برای حذف سوابق حقالتدریسی خود است، افزود: من گفتم اگر مقدور است این سه سال خدمت حقالتدریسی از خدمت رسمی من کسر شود، اما در عین حال محدودیت بهکارگیری هم نداریم. شما اگر بررسی کنید نظر سازمان استخدامی کشور اینطور است که یک فرد با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تا ۶۵ سالگی میتواند در مسئولیت بماند، یعنی میتواند بازنشسته نشود. منع قانونی برای افرادی است که بازنشسته شدند و مجدد به کار گرفته میشوند. در همین اداره هم تعدادی فرد بازنشسته داشتیم که اولین اقدام بنده لغو قرارداد با این افراد بود که بتوانیم از نیروهای جوان استفاده کنیم.
** بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش فارس
احمدی در ادامه سخنانش به بدهی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش فارس به معلمهای حقالتدریسی و اضافهکاری، حوزه اجرایی امتحانات، سرویس مدارس و… اشاره کرد و گفت: در استان فارس برای امسال بیش از ۳ هزار نیروی بازنشسته داریم که ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر نیروی جدید جذب کردیم و فاصله استخدامیها با نیاز فعلی بسیار است و در برخی مدارس کمبود معلم داریم.
** مدارس دولتی حق دریافت شهریه ندارند
این مقام مسؤول در خصوص شهریه مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: استان فارس در جذب دانشآموزان به مدارس غیردولتی ۴ درصد از میانگین کشوری جلوتر است که ضمن حمایت از این مدارس اجازه تخطی کردن از چهارچوب شهریه تعیین شده را نمیدهیم.
وی افزود: مدارس دولتی نیز اجازه اخذ شهریه را ندارند، البته برخی مدیران از ما گلایه دارند که سرانه دانشآموزان کم است و شما هم اجازه دریافت مشارکت مالی از دانشآموزان را به ما نمیدهید.
احمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص انجام فعالیتهای قرآنی در مدارس ابراز داشت: به دلیل کمبود اعتبارات مجبوریم که به برخی ارگانها مثل اداره اوقاف مراجعه کنیم تا با حمایت مالی آنها از محل وقفهای قرآنی، برنامههایی در این زمینه برگزار شود.
سرپرست آموزش و پرورش فارس به حذف آزمون تیزهوشان نیز اشاره کرد که به گفته وی یک خواست عمومی بود اما طرح شهاب از مقطع دبستان به صورت غیرملموس با استعدادیابی از دانشآموزان، هدایت آنها را برعهده دارد.
** تغییراتی در سیاستهای آموزش و پرورش اعمال کنیم
احمدی اولویتهای خود را توجه به آموزش و غالباً حوزه تربیتی دانشآموزان بر مبنای سند تحول بنیادین، تقویت فعالیتهای پژوهشی و آزمایشگاهی دانست و بیان کرد: ساختوساز را به نوسازی مدارس واگذار کردیم و یک تیم فکری تشکیل شده که براساس مصلحتهای آموزشوپرورش حرکت خواهیم کرد و ممکن است سیاستها و اولویتها در مقایسه با گذشته تغییراتی داشته باشد.
احمدی با اشاره به اینکه خودم هم به وضعیت آموزشوپرورش نقد دارم و باید دید خروجی مدارس که دانشآموزان هستند، چقدر به تعهد اجتماعی، حفظ آداب و رسوم و … عامل هستند، تصریح کرد: باید ضعفها را رفع کنیم و تنها به دنبال انبار کردن فرمولهای ریاضی و فیزیک در ذهنهای دانشآموزان نباشیم.
** تنبیه معلم و دانشآموز هر دو اتفاق میفتد و ما پیگیری میکنیم
احمدی همچنین پیرامون برخی برخوردها با دانشآموزان، سیاست کلی آموزش و پرورش را مقابله با تنبیه بدنی دانست و تصریح کرد: هرکجا برای دانشآموز مشکلی پیش بیاید، پیگیری میکنیم و با ضرب و شتم معلم هم برخورد میشود، اما استثناها را نباید به قاعده تبدیل کرد، گاهی هم معلم مورد حمله قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه دانشآموزانی که مسائل اجتماعی ایجاد میکنند عموماً از خانوادههایی هستند که دچار مشکلات طلاق، اعتیاد، فقر و… هستند، یادآور شد: علاوه بر مشکلات دانشآموزان در خانواده، گروه همسالان و فضاهای مجازی نیز بر روی دانشآموزان تاثیرگذار است؛ از طرفی در مدارس با کمبود مشاور، مربی پرورشی و معلم مواجه هستیم، به همین دلیل به دنبال راهکارهایی در جهت کاهش آسیبها هستیم و با دانشگاه شیراز و بهزیستی نیز تعاملاتی داشتهایم اما دیگر ارگانها نیز مسئولیت دارند و آموزشوپرورش به تنهایی نمیتواند این مشکلات را حل کند.
** بازماندن حتی یک دانشآموز از تحصیل هم فاجعه است
سرپرست آموزشوپرورش فارس آمار کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع دبستان را ۲ درصد اعلام کرد و ابراز داشت: اگر حتی یک دانشآموز هم از تحصیل باز بماند، فاجعه است. ما عوامل بازماندگی از تحصیل را بررسی میکنیم و با همکاری خیرین و افراد نیکوکار از دانشآموزان کمبضاعت حمایت میشود.
انتهای پیام/ سجاد بنام