پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مطلب زیر از یادداشت های مخاطبان ریواس جنوب است که به این پایگاه خبری ارسال شده است و انتشار آن به منزله تایید یا رد آن نیست.

در سالهای اخیر استعدادهای فراوانی در منطقه چاروسا در حال تحصیل هستند که اکثرا در رشته تجربی تحصیل کرده و چندین نخبه در انسانی که بیش از نیمی از آنها شکست خوردگان تجربی هستند که کنکور ۹۷ امید چاروسابود به این دلیل که نخبگان فراوانی شرکت کرده بودند و همه این کنکور را اوج موفقیت چاروسا میدانستند ولی متاسفانه با اعلام نتیجه اندوه فراوان، بخاطر شکست نخبگان چاروسا را فرا گرفته است.
و بر خلاف جو موجود مدیر آموزش و پرورش همراه با چند کارشناس با شنیدن چند رتبه ی ضعیف در انسانی که هیچ یک در حد نام این بچه ها نبوده اند ( چند نفر که رتبه زیر هزار آوردند که همه انتظار تک رقمی را داشتیم که متاسفانه خود این رتبه ها شوک بزرگتری بوده) در فضای مجازی با دادن پیامهایی با جملات غرور آفرین و جملاتی از این نوع سعی در استتار این فضا دارند که جای بسی تاسف است و مانند تیم ملی در جام جهانی ،بعد از شکست برای شادی به خیابان آمدند (تیم ملی در برابر اسپانیا بود که البته نسبت به همیشه ضعیف بوده و ایران حداقل نسبت قبل قوی تر اما نمیدانیم شادی اینها بعد از شکست این همه نخبه چرا!!!).

آماری که به نام چاروسا در سایت های خبری که بدون تحقیق منتشر شده ،همه میدانند که در مرکز استان و شهر های دیگر استان ویا استانهای همجوار هستند و فقط پدرانشان اصالتا چاروسایی هستند و چاروسا فقط در انسانی رتبه هایی آورد که چند نفر پشت کنکوری سالهای قبل بوده و رتبه های زیر هزار امسال به تعداد انگشتان یک دست نمیرسند و در تجربی رتبه ها بسیار ضعیف بوده وهیچ رتبه سه رقمی نداشته و اندک دواطلبانی زیر ده هزار .
علاوه بر این همه استعداد که در این سال به علت بی تدبیری و نبود برنامه از کنکور شکست خوردند ،متاسفانه چندین دانش آموز مدرسه نمونه با معدل های بسیار بالا در پیش دانشگاهی برای افتخار به منطقه آورده شدند که متاسفانه جو موجود آنها را هم ناامید کرد و رتبه های بسیار ضعیفی کسب کردند.

تکرار رتبه های ضعیف در کنکور سراسری به نحوی، در منطقه چاروسا نهادینه شده است اما تا کی بایدمنطقه چاروسا شاهد این نتایج ضعیف باشد .
در یک جمله میتوان گفت: نتایج ضعیف در کنکور سراسری (بخصوص رشته تجربی)خطری بسیار بزرگ برای آینده و پیشرفت منطقه چاروسا ست و تکرار نتایج ضعیف کنکور و راه نیافتن دانش آموزان به مراکز بزرگ علمی کشور و پشت کنکور ماندن در واقع حکایت از محروم تر شدن منطقه را دارد چرا که سایه ی نبود مدیر متخصص در زمینه های مختلف همچنان بر سر چاروسا می ماند و این روند آموزشی در حال تباه کردن نسل هاست.
میدانیم که هم اکنون بار سنگین مالی و عاطفی یک دانش آموز کنکوری بیشتر بر دوش اعضا و اقتصاد متزلزل خانواده هاست.یقین داشته باشید اگر شخصی کارآمد ، توانا و با برنامه
بر کرسی مدیریت چاروسا تکیه میداد امروز همه شاهد آمار فوق العاده و رتبه های عالی بودیم اما افسوس و صد افسوس که از نخبگان و شایستگان در تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده نشده و مجالی جهت ابراز شایستگی در آموزش و پرورش چاروسا را نداشته اند.فضای حاکم بر آموزش و پرورش چاروسا فضای بسته و غیرپاسخگوست و اعتماد و ارتباط لازم درون آن به شدت تضعیف شده است و این فضا در هیچ زمان و مکانی در دنیای امروز قابل دفاع نیست‌.

متاسفانه در انتخاب مدیرآموزشپرورش،معاونین،کارشناسان،معاونین و مدیران مدارس شایستگی های کافی برای ایجاد یک مدیریت خلاقانه و با برنامه ریزی درست ملاک نبوده و اکثر این افراد تخصص و تجربه و استعداد کافی و لازم را ندارند و رویکردهای مغرضانه و شخصی را مبنای کار وفعالیت خود قرار داده اند .
متاسفانه بسیاری از نیروهای کارآمد ،صادق و توانای مجموعه ی آموزش و پرورش تنها به دلیل اینکه محبوبیتی نزد مدیریت فعلی ندارند ،این نهاد مهم و تاثیرگذار از دانش و تجربیات و استعدادشان بی بهره مانده است‌.
دلایل دیگر شکست فرزندانمان در چاروسا در پایین ذکر شده اند:
۱.نداشتن برنامه مشخص و بیگانگی مطلق با مدیریت ها در آموزش و پرورش
۲.اشتباه در مورد نقل و انتقالات پرسنل در آموزش و پرورش موجب شده است قریب به اتفاق معلمان کارآمد و علمی از منطقه چاروسا به دلیل لابی گریهای غلط و نداشتن قدرت “نه گفتن ”
مدیر آموزش و پرورش و موافقت برای بقای مدیریت خود و راضی کردن بالا دستی ها،به جاهای دلخواهشان رفته اند و منطقه چاروسا تبدیل به آزمایشگاهی برای کسب تجربه معلمان غیربومی شده است(گر چه قدردان زحمات معلمان دلسوز غیربومی هستیم) و این امر باعث کمبود نیرو در منطقه محروم چاروسا شده است و قطعا معلم به عنوان اصلی ترین رکن آموزش توان و نقش به سزایی در کارآمدی آموزش دارد و بهره مندی از معلمان توانمند و علمی یکی از مصادیق بارز عدالت آموزشی است ولی شوربختانه در این امر همه به دلیل مصالح و شرایط(در مدیریت ماندن و تلاش برای ابقا)صرف نظر کرده اند که موجب مشکلات زیادی شده است.
۳.تصمیم گیریهای عجولانه و بدون مشورت و اعمال سلیقه شخصی در عزل ونصب مدیران
۴.اکثر مشاوران تحصیلی به نقش خانواده در گرایش روزافزون به رشته تجربی تاکید ندارند بلکه مسئولیت این موضوع را بیشتر متوجه آموزش و پرورش و مدارس میدانند که با چندین جلسه علمی و با دلایل و مستندات علمی و واقعی درباره رشته های تحصیلی و بازارکار و آینده آن باعث میشد عطش رفتن به رشته تجربی تا این حد زیاد نباشد و در همه ی سالهای گذشته گرایش به سمت رشته های فنی و حرفه ای فقط در صدور بخشنامه خلاصه شده و به طور درست درباره فواید این رشته ها و بازار کار خوب آنها با خانواده ها و دانش آموزان صحبت نشده،آن هم در شرایطی که واقعیات بازار نشان میدهد یک تعمیرکار دستگاههای پزشکی چندین برابر یک پزشک کسب درآمد میکند.
به هر حال نباید از نگرانی و اضطراب و ناامیدی خانواده ها و دانش آموزان چاروسایی به سادگی گذشت و خانواده ها و دانش آموزان اعتراض های بسیار جدی به مدیریت آموزش و پرورش این منطقه وارد میدانند و این امر نه تنها باعث ناامیدی خانواده ها شده بلکه از لحاظ روحی و روانی و جسمی خسارات جبران ناپذیری برای استعدادهای منطقه داشته و علاوه برا اینکه باعث ناامیدی دانش آموزان در حال تحصیل خواهد شد ،موجب میشود خیلی ها مهاجرت را چاره کار بدانند چرا که استعدادهای فراوان این نسل با این مدیریت های بدون برنامه تباه خواهند شد و امیدواریم مسئولین به جای تلاش شبانه روزی برای بقا حداقل وقت کمی را برای موفقیت این دانش آموزان کنند که اگر تابا حال تلاشی صورت میگرفت وضعیت اینچنین بحرانی نبود.