نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار با اصولگرایان: به اشتباه اصولگرا را در برابر اصلاحطلب قرار دادهایم/ به بازاندیشی در تفکر اصولگرایی و اصلاحطلبی نیاز داریم/ این مملکت مشکل دارد اما باید راهحل ارائه دهیم (+تصاویر)
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
دبیران تشکلها و جریانات اصولگرای استان فارس با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دیدار کردند.
به گزارش ریواس جنوب، حجتالاسلام لطفالله دژکام در این دیدار ضمن تأکید بر لزوم بازاندیشی در تفکر اصولگرایی و اصلاحطلبی، به مشکلات کشور اذعان کرد و در عین حال تلویحاً از همه جریانات خواست که به جای آسیبشناسی بر روی ارائهی راهحل متمرکز شوند.
متن اظهارات نماینده ولی فقیه در استان فارس به این شرح است:
بحث اول ما در خصوص عنوانی که همه شما را تحت عنوان اصولگرایی دور هم جمع می کند. در این خصوص اصطلاحاتی که به فرموده مقام معظم رهبری ترجمه اصطلاحات سیاسی اروپا هست گاهی پاسخگوی آن انگیزه ها و نیازهای مد نظر نیست.
ما به اشتباه اصولگرا را در برابر اصلاح طلب قرار دادیم و اصلاح طلبی را رفرم دانستیم اما این مفهوم چیز منفی و بدی نیست و اصول گرایی با اصلاح طلبی به نوعی قابل جمع است و در تضاد نیست. درواقع رفرم در اروپا که نظیرش در ایران است به معنی این است که یک سری مبانی فکری را در جامعه قبول نداریم و می خواهیم آن را تغییر دهیم و به جای انقلاب، تغییر تدریجی ایجاد کنیم.
تغییر، در راستای از بین بردن ارزش های اصیل دینی هست که مشکل دارد وگرنه خود تغییر خوب است به خصوص اگر تغییرات در جهت بازگشت به ارزش ها باشد ما هم استقبال میکنیم.
اصلاح به معنای رفرم خیلی فرق دارد با اصلاحی که در قرآن است؛ قرآن می گوید پیامبران به دنبال اصلاح بودند تا جامعه را به سمت ارزش های اصیل الهی تغییر دهند اما اصلاح طلبان در اروپا جامعه را تغییر دادند و از دین دور کردند و به سمت انسان پرستی بردند.
پس به طور خلاصه می شود گفت یک اصلاح طلبی می شود به هم ریختن ارزشهای الهی و دینی که در کشورهای غربی استفاده می شود و یک اصلاح طلبی به فکر سامان دادن به ارزش ها است که قرآن به آن اشاره می کند و طرفدار این نوع اصلاح طلبی است و اصولگرایی با این اصلاح طلبی نوع دوم تجمیع می شود.
در روایات ما هست که سنت ها ۲ جور هستند، سنت حسنه که به سمت ارزش هاست و سنت سیئه که به آن بدعت می گویند و ما با آن مخالفیم اما از سنت حسنه استقبال میکنیم.
نگاه ما در این تقابل ها گاهی برگرفته از آن طرف آب است که باید اصلاح شود و تغییر یابد. باید ببینیم درون جریان داخلی کشور که به دنبال اصلاح هستند چه واقعیتی حکم فرما هست. اگر بعضی از آنها دلسوز هستند و به دنبال بهتر شدن اوضاع در جهت ارزش های الهی هست قطعا با ما همراه است. در این زمینه سطحی نگاه نکنیم شاید در عمق نگاه خود به دنبال ارزش هایی باشد.
ما باید برای آینده جهان نظریه پردازی سیاسی کنیم و آن را صادر کنیم.
آنچه ما از قرآن، حدیث و سنت اهل بیت استفاده می کنیم این است که می شود گاهی تغییراتی ایجاد کرد و نوآوری هایی استفاده کرد در راستای ارزش های اصیل که مطلوب است. هر جا حسنه باشد استفاده میکنیم وگرنه می شود بدعت که مخالف آن هستیم.
نیاز به بازاندیشی در تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی داریم. فلسفه قضیه را باید بررسی کنیم. ما فلسفه را محدود کردیم و به آن کم اهمیت دادیم و خلاصه کردیم آن را در بحث های اصالت وجودی در حالیکه حکمت عملی باید بسط داده بشود و در بطن و درون انقلاب اسلامی رشد کند و برای دنیا حرف داشته باشد و این مایه کاری است که همه احزاب نیاز دارند. حزب بدون اندیشه،تفکر و حکمت معنا ندارد.
استدعای بنده از همه احزاب و گروه های مختلف این است که یک فضا برای اندیشه ورزی درباره چارچوب های تفکری خود ایجاد کنند. اکنون احزاب پشتوانه فکری قوی ندارند، در واقع امروز علاقه حزبی هست اما تفکرات حزبی قوی وجود ندارد.
امروزه همه گروه ها به آسیب شناسی وضعیت سیاسی اجتماعی کشور پرداخته اند. ما در مسئله آسیب شناسی بین طیف های مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نمیبینیم یعنی تفاوت ما در شناخت آسیب ها زیاد نیست. آن چیزی که تفاوت ۲ جریان و گفتمان سیاسی است در راه حل ها و راهبردهاست که مشکلات را چگونه باید حل کنیم؟!
بنده تا کنون خیلی مواجه با ارائه راه حل نشده ام و در این زمینه خیلی ضعیف هستیم. کشور ما اکنون نیاز به آسیب شناسی ندارد و به ارائه راه حل نیاز دارد. در این فضای محدودی که از نظر ذهنی ایجاد کردیم فرصت اندیشیدن به راه حل وجود ندارد.
در انتخابات گذشته کسانی که آمده اند و همه در قله جریان های مختلف سیاسی بودند چیزی به عنوان راه حل نداشتند. به طور کل چیزی برای راه حل نداریم و باید بازنگری کنیم. این مملکت مشکل دارد باید همه به فکر باشیم. الان باید جوان ترها به میدان آمده و به دنبال راه حل باشند.
در ادامه راه حل ها وقتی درون حزب می آید باید به فکر باشیم که راهکار ارائه شده از نظر علمی درست باشد و از نظر اقناع مردم به گونه ای باشد که طرفدار داشته باشد.
اگر نشاط می خواهیم می توان نشاط غافلانه یا عاقلانه باشد.
امروزه برای نشاط عاقلانه پیشنهادی نداریم. یک سری کارها نیاز است که با هم انجام داده و بعد از آن برایش طرفدار جمع کنیم.
شما در یک نظامی که مبنایش مردم سالاری دینی است می خواهید راه حل هایتان را برای حل مشکلات جامعه ارائه داده و رای بیاورید. ما چهره ها را آوردیم تا رای بیاورند و کاری به راهکارهایشان برای مشکلات نداریم. هر کسی که فیلم تبلیغاتیش زیباتر باشد رای می آورد. این تقصیر همه ما است. تقصیر همه احزاب و جریانات سیاسی است.
ما باید راه حل ارائه دهیم و بعد برویم سراغ مردم تا آنها را اقناع کنیم و هر طیفی راه حل خود را ارائه دهد و این می شود حزب که باید مستمر کارش را انجام دهد.
اما بعضی ها به خصوص ائمه جمعه باید فراتر از یک حزب باشند یعنی حضور سیاسی اجتماعی داشته باشند اما وابسته به یک حزب نباشند تا بتوانند فراتر بیاندیشند و پدرانه همه احزاب را جذب کنند.
سعی کنید این جاذبه را برای نگاه حزبی خود ایجاد کنید تا طرفدار بیشتر داشته باشید. زوری نمی شود، مردم باید اقناع شوند. برتری تفکر را باید در عرصه اندیشه اثبات کنیم. با زور نمی شود اثبات کنیم.
همه باید بازنگری کنیم تا درون مجموعه خود حرف حقمان را به صورت درست توجیه کنیم.
خدا دل ها را به سمت حرف حق می آورد اما ما هم وظایفی داریم و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که پیروزی نزدیک است به شرطی که وظایمان را به خوبی انجام دهیم.
ما نظام مردم سالاری دینی را نمی خواهیم تغییر دهیم و باید برای تفکر و حرف هایمان به دنبال توجیه های عقل پسند باشیم.
گزارش و عکس: امین برنجکار
انتهای پیام/ سجاد بنام