در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه صادر شد؛ بیانیه انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت روز معلم
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
انجمن اسلامی معلمان ایران با صدور بیانیه ای به مناسبت دوازدهم اردیبهشت، روز معلم و شهادت استاد مطهری، ضمن تقدیر از تلاش های دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست داخلی و خارجی خواستار اتخاذ راهکارهای قانونی و ضمانت شده برای مشارکت معلمان، دانش آموزان و مردم در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی از صدر تا ذیل آموزش و پرورش شد.
متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب قرار گرفته بدین شرح است:
درود و سلام بر تمامی معلمان و فرهنگیان، آنان که حیات خویش را در گرو رشد، شکوفایی و شادابی دانش آموزان خود می دانند، یاد و خاطره معلمان شهید و ایثارگر و در پیشاپیش آنان شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر و معلم همیشه زنده دکتر شریعتی را گرامی داشته و روز معلم را به تمامی همکاران گرامی تبریک عرض می نماییم.
به ملت بزرگ ایران و در پیشاپیش آنان فرهنگیان عزیز به ویژه اعضای محترم انجمن اسلامی معلمان که باحضور حماسی خویش در سرتاسر کشور حماسه تاریخی هفتم اسفند ۹۴ و دهم اردیبهشت ۹۵ راخلق و موجب یاس و ناامیدی بدخواهان شدند، ادای احترام نموده و به منتخبین عرض می کنیم اینک نوبت شماست که امانت داری و قدرشناسی خویش را با دفاع ازحقوق مردم و تلاش برای اجرای قانون اساسی و به صورت خاص مشکلات اقتصادی مردم و جامعه فرهنگیان نشان دهید.
در این جا لازم می دانیم از تلاش های دولت محترم در حوزه داخلی و خارجی به ویژه درمناسبات بین المللی و موفقیت های هسته ای تیم مذاکره کننده و اعلام مواضع صریح رئیس جمهور در موضوع حقوق ملت و حرمت حریم خصوصی مردم تشکر و تقدیر نماییم.
روز شوراها را به تمام اعضای شوراهای شهر و روستا تبریک گفته و از دولت و منتخبین ملت در مجلس دهم درخواست می کنیم در اجرای اصول فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نهاد شوراها را که فرصتی شایسته برای تحقق مشارکت مردم در اداره کشور است تقویت نموده و امکان توسعه اختیارات شوراهای شهر و روستا و مدیریت یکپارچه شهری را فراهم نمایند.
روز و هفته معلم فرصتی است تا نگاهی دوباره به نقش و جایگاه معلم و نظام آموزش و پرورش در نظام و برنامه توسعه کشور داشته باشیم.
اگر چه نامگذاری یک روز یا یک هفته به نام معلم می تواند نشانه ای از توجه به جایگاه معلم باشد، لیکن به نظر می رسد صرف نامگذاری نمی تواند مبین شأن و مقام معلم در جامعه باشد، در نوشته ها ، تحقیقات و اظهار نظرهای عام و خاص تاکنون از معلم و جایگاه آن زیاد سخن رفته است و اگر چه جامعه ، همچنان معلم را از گروه های مرجع خود می شناسد، لیکن آنچه در عمل دیده می شود، نگران کننده و مایه تأسف است . روز و هفته معلم باید فرصتی برای بازنگری در نگرش و توجه دولتمردان و قانونگذاران و ارزیابی عملکرد آنان و مدیران از طرفی و معلمان از طرف دیگر باشد. در این جهت توجه دولت و مسئولین و به ویژه منتخبین ملت در مجلس دهم را به موارد زیر جلب می نماییم.
۱- بدون توجه به نقش و جایگاه آموزش و پرورش در نظام و برنامه توسعه کشور امکان نقش دهی مناسب شأن و منزلت معلمان وجود ندارد. بنابراین ضروری است که ضمن مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش و پرورش در نظام های مختلف، دولت و نمایندگان ملت با تغییر نگاه نسبت به آموزش و پرروش از نقش و جایگاه آن در توسعه تجدید نظر نموده و متناسب با آن سیاست گذاری و قوانین و مقررات را اصلاح و اجرا نمایند.
۲- در صورت تحقق مورد فوق، نقش و جایگاه معلمان به عنوان عنصر اصلی تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شده و بر این اساس نظام گزینش، آموزش و ارتقاء و منزلت معلمان جایگاه واقعی و شایسته خویش را پیدا خواهد کرد.
۳- بدون جلب مشارکت معلمان، دانش آموزان و مردم در اداره آموزش و پرورش امکان تحول بنیادین و اساسی در آموزش و پرورش وجود ندارد. بر این اساس راهکارهای قانونی و ضمانت شده این مشارکت در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی از صدر تا ذیل آموزش و پرورش باید مشخص و بر اجرای آن نظارت شود.
۴- تحقق امر مشارکت معلمان در اداره آموزش و پرورش دارای فواید و آثار پرخیر و برکتی است که فرصت پرداختن به آن در این مجال نیست و در این زمینه تحقیقات و پژوهش های متعددی موجود که قابل دسترسی است. برای تحقق این مهم توجه به یکی از خواسته های بهحق معلمان، تأسیس سازمان حرفه ای معلمان است که بتواند مشارکت معلمان را در اداره آموزش و پرورش و سرنوشت شغلی آنان محقق کند. بنابراین از مجلس دهم انتظار می رود به این مهم توجه و آن را عملی نماید. بدیهی است تشکیل فراکسیون قوی فرهنگیان می تواند از موجبات تسریع در این زمینه باشد.
۵- علیرغم تأکیدات فراوان، نظام آموزشی ما تا کنون نتوانسته است دانش آموزان ما را برای زندگی شایسته آنچنان که شایسته یک نوجوان و جوان ایرانی مسلمان است تربیت کند. به نظر می رسد استفاده از تجربیات دیگر کشورها و ویژگی های جامعه و فرهنگ بومی در کنار هم می تواند زمینه دستیابی به این مهم را فراهم کند.
۶- از جمله وظایف و مسئولیتهایی که در قوانین و مقررات متوجه معلمان است، پرورش سعه صدر و تحمل آرای دیگران در برخورد اندیشه ها، پرورش روحیه احترام به شخصیت فرد، مراعات حقوق مادی و معنوی آنان، تقویت بینش سیاسی نسبت به مسایل ایران و جهان، رشد دادن و تقویت روحیه عدالت پذیری و عدالت گستری و ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیضات ناروا و حمایت از مظلومین و مستضعفین و تقویت روحیه دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه ای همگانی و متقابل می باشد. اینها بخشی از وظایفی است که در قانون و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر عهده معلمان گذاشته شده است، برخورداری از حقوق، تضمینات و امنیت لازم برای تحقق این مهم امری ضروری و تعیین کننده است.
۷- ما می دانیم و بر این امر واقفیم که مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی دولت فراوان است و تلاشهای دولت را برای بر طرف کردن این موانع به ویژه در موضوع برجام قدر می نهیم، لیکن درخواست اجرای عدالت و منع تبعیض و نابرابری در هر شرایطی از وظایف دولت به مفهوم عام است. آنچه امروز مشهود و آشکار است وجود تبعیض های ناروا و غیر قانونی است که بین معلمان و دیگر کارکنان مشابه وجود دارد و گویا به یک قاعده متعارف تبدیل شده است. در این میان بازنشستگان رنج و درد بیشتری را متحمل می شوند، از دولت و مجلس انتظار می رود اول به تبعیض های موجود در تهیه و تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم و سایر مصوبات خود پایان دهند و دوم دولت خود را موظف به اجرای قوانین و تأمین حقوقی که در قوانین عادی برای فرهنگیان و بازنشستگان پیش بینی شده است، بداند.
۸- از مقامات مسئول در خواست می کنیم، به مناسبت هفته معلم، زمینه آزادی معلمان بازداشتی و زندانی را براساس قانون و اصل عدالت قضایی و توجه به مسئولیت های سنگین معلمین در انجام وظایف محوله فراهم آورند.
۹- نظام اداری آموزش و پرورش اعم از ادارات شهرستانها و مناطق و ادارات کل استانها و حوزه های ستادی حجیم، ناکارآمد و غیر پاسخگو می باشند. این نظام نمی تواند زمینه رشد مدارس و فرهنگیان را فراهم نماید، شعارهای تکراری برای محور قراردادن مدرسه و برنامه تاکنون عملیاتی نشده است. ساختار اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش نیاز به بازنگری و اصلاح بنیادین دارد و این امر ممکن نیست مگر دولت و مجلس و مهمتر از همه اینها وزارت آموزش و پرورش با استفاده از تجربیات و مطالعات برای تحقق آن اقدام کنند.
پرسش همیشگی این است آیا نمی توان یا مجموعه اداری کوچکتر اما کارآمدتر و با انگیزه زمینه کارآمدی نظام آموزشی را فراهم کرد؟
۱۰- هزینه آموزش های غیر رسمی از قبیل جزوات و کتابهای کمک آموزشی، آزمونهای مختلف، کلاسهای خصوصی و… برای خانواده ها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و حکایت از این دارد که مدرسه و نظام آموزشی ناکارآمد و ناتوان از انجام وظایف خود است، ضمن اینکه مأموریت اصلی که همانا تربیت شهروند شایسته و برخوردار از مهارت های زندگی اجتماعی و فردی است به فراموشی سپرده شده است.
درپایان، انجمن اسلامی معلمان ایران همراه با دیگر مجموعه های فرهنگیان آمادگی خویش را برای هر گونه همکاری در تحقق موارد فوق اعلام می دارد.
انجمن اسلامی معلمان ایران
انتهای پیام/ ب