بیمه نامه شخص ثالث کارت الکترونیکی می شود
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی بیمه نامه های کاغذی شخص ثالث با کارت های الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش ریواس جنوب؛ به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» گفت: اکنون بیمه شخص ثالث به صورت کاغذی به همراه تعدادی کوپن ارایه میشود که مشکلاتی را برای بیمهگذاران و شرکتهای بیمه به همراه می آورد و متناسب با فناوری های روز نیست.
وی افزود: بیمهمرکزی طرح جایگزینی بیمهنامههای کاغذی با کارتهای الکترونیک را در دستور کار قرار داده که با توجه به ابعاد مختلف آن، گستردگی بیمههای شخص ثالث در کشور و شمار قابل توجه سازمان ها و نهادهای درگیر هنوز در مرحله مطالعه و امکان سنجی است.
وی تاکید کرد با اجرای این طرح، شبکه فروش شرکتهای بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می کنند و در پایان، به جای بیمه نامه کاغذی، کارت الکترونیکی می دهند.
همتی یادآوری کرد: تغییر شکل بیمهنامههای شخص ثالث از شکل کاغذی به کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمهنامه به صورت اینترنتی است.
** فروش محصولات بیمه ای در قالب استارتاپ ها مورد تایید بیمه مرکزی نیست
همتی تاکید کرد «عرضه انواع بیمه توسط شرکت های آی.تی معروف به استارت آپها مورد تایید بیمهمرکزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.
رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: چنانچه عرضه خدمات بیمهای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی درباره سایر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مسوولیتی ندارد.
وی یادآوری کرد: فعالیت این شرکت ها میتواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد. آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، شیوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی که درخواست این شرکت ها واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام می کند.
** رفع ابهام از فعالیت های بازاریابی بیمه توسط نمایندگان فروش بیمه های عمر
وی افزود: بر این اساس این نمایندگان که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کردهاند میتوانستند در هر نقطه و مکانی مانند دفتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفتر پیشخوان، بازاریابی بیمه را انجام دهند.
«نامه نگاری اخیر بیمهمرکزی در این زمینه ابلاغیه جدید نیست و فقط پاسخ یک استعلام به شمار می رود».
همتی گفت: تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفتر پیشخوان و مرکزهای مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفترهای پیشخوان در نظر ندارد.
آیین نامه شماره ۵۴ مربوط به نمایندگی فروش بیمه های عمر شورای عالی بیمه است که در اجرای بند ۵ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۸۵ تصویب شد.
در ماده۸ این آیین نامه آمده است «نماینده فروش به داشتن محل کار ملزم نیست».