تدارک برای اتصال ریلی فارس-خوزستان و تکمیل حلقه ارتباطات جنوب
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
ایجاد خط جدید ریلی بین استانهای فارس و خوزستان که قطب گاز و نفت ایران محسوب میشوند و همچنین تکمیل خطوط ریلی جداگانه در حال احداث بین فارس با استانهای بوشهر و کرمان نوید شکوفایی راه آهن در جنوب کشور را مطرح کرده است.
سالانه میلیونها نفر مسافر و میزان قابل توجهی بار بین استانهای جنوبی کشور جابجا و یا از این منطقه به سایر استانهای کشور منتقل می شود که شنیده شدن صدای سوت قطار در این خطه میتوان بخش قابل توجهی از این مسافران و صاحبان بار را به سمت خود بکشاند که راه آهن را بعنوان ایمن ترین شیوه حمل و نقل برگزینند.
در حال حاضر سه پروژه ریلی قابل توجه که نویدگر اتصال فارس به سه استان جنوبی و جنوب شرقی است در حال انجام و یا تعیین تکلیف نهایی قرار دارد که شامل اتصال فارس از طریق ریل به استانهای خوزستان،بوشهر و کرمان میشود.
تکمیل این پروژههای کلان نه تنها شکوفایی ریلی را در جنوب کشور رقم خواهد زد بلکه موجبات کاهش مصرف انرژی و تلفات جادهای و همچنین رونق گردشگری را نیز در پی دارد.
در حال حاضر حدود ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در استان فارس وجود دارد که با تکمیل سه پروژه ذکر شده رشد قریب به ۲۰۰ درصدی راه آهن این استان رقم خواهد خورد.
تعیین تکلیف تا یکماه
به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس،جلسه پیگیری راه آهن حوزه گازی به حوزه نفتی و اتصال فارس به خوزستان با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس و ادارات کل راه و شهرسازی و راه آهن این استان و با حضور تعدادی از فرمانداران شهرستانهایی که در این مسیر ارتباطی قرار دارند برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد با توجه به اینکه پروژه، ماده ۲۳ ( ۳۲ برنامه چهارم و ۲۱۵ برنامه پنجم) را اخذ کرده و ۱۰ سال است عنوان آن در جدول ۱۹ قانون بودجه درج اما تاکنون تعیین تکلیف نشده، طی یک ماه آینده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و اداره کل راه و شهرسازی استان بطور جدی پیگیری و حتی الامکان در پیوست یک قانون بودجه درج شود.
طول این مسیر ارتباطی حدودا ۵۰۰ کیلومتر است و با توافق وزرای راه و شهرسازی و نفت، قرار است ۵۰ درصد هزینه اجرای پروژه از منابع داخلی وزارت نفت تامین شود.
جنوب استراتژیک با راهآهن شیراز – عسلویه – بوشهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پیش از این به ایرنا گفت: راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر نیز یکی دیگر از پروژه های در حال احداث فارس است.
محمود رضایی کوچی با تاکید بر اهمیت تکمیل این پروژه ریلی گفت: با توجه به توسعه استراتژیک منطقه عسلویه و بوشهر،ترانزیت کالا ،وجود تجهیزات و منابع نفت و گاز در این منطقه و اتصال به بندرها، ایجاد ارتباط ریلی بین استان فارس و استان بوشهر بسیار مهم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: پیش بینی می شود در سال اول بهره برداری از راه آهن شیراز-بوشهر ۸۰۰ هزار مسافر و ۳ میلیون تن کالا جابه جا شود و در سال بیستم نیز ۲ میلیون نفر مسافر جابه جا و ۶ میلیون تن کالا از این مسیر و با استفاده از ریل حمل شود.
وی اظهار داشت: طول مسیر راه آهن شیراز-بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که ۳۱۰ کیلومتر آن در فارس و مابقی در استان بوشهر قرار دارد.
رضایی با بیان اینکه این مسیر ریلی از بوشهر به سمت عسلویه با طول ۲۰۵ کیلومتر تداوم خواهد داشت،گفت: این مسیر ریلی در استان فارس از راه آهن مرودشت شروع می شود و در ادامه از ایستگاه های رحمت آباد،ایزدخواست، فتح آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، اهرم (Ahram) به بوشهر منتهی خواهد شد.
وی ادامه داد: محور اهرم به سمت عسلویه بصورت شاخه ای منشعب و عملیات اجرایی این طرح از چند مسیر آغاز شده و در مجموع این مسیر به ۱۳ قطعه تقسیم شده که کار ساخت در ۵ قطعه آن به طول ۲۲۵ کیلومتر شروع و پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود ۹ درصد است.
رضایی اضافه کرد: بخش هایی از کار احداث این مسیر در استان فارس و قسمت هایی در استان بوشهر آغاز شده است و ساخت پروژه راه آهن شیراز-بوشهر از طریق فاینانس خارجی دنبال خواهد شد.
به سمت جنوب شرق
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه ساخت طرح های ریلی جملگی با اعتبارات ملی انجام می شود، گفت: پروژه ریلی گل گهر-شیراز یکی از طرح های اثرگذار جنوب کشور محسوب می شود که در حمل بار بین استان هرمزگان،کرمان و فارس نقش کلیدی دارد و با اجرای این پروژه فارس از مسیری دیگر به شبکه ریلی ایران نیز متصل خواهد شد.
وی راه اندازی هر یک از پروژه های ریلی در حال احداث فارس را دارای مزیت هایی دانست و افزود: اتمام طرح های ریلی این استان در کاهش ترددها در سطح جاده و در پی آن کاستن از سوانح جاده ای تاثیر بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: به جز جابه جایی ایمن مسافر،گسترش راه آهن نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و توسعه صنعتی منطقه دارد که به واسطه آن می توان مواد خام صنایع این استان را تامین و تولیدات را با استفاده از آن ارزانتر حمل کرد.
وی ادامه داد: خط ریلی گل گهر-شیراز از پروژه های کلانی است که ساخت آن حوالی سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.
رضایی افزود: این خط ریلی از ایستگاه راه آهن گل گهر سیرجان در استان کرمان واقع در محور راه آهن بافق – بندرعباس انشعاب گرفته و در ادامه از قطروئیه شهرستان نی ریز، استهبان، فسا و سروستان عبور خواهد کرد و در نهایت با خط ریلی در حال احداث شیراز-عسلویه-بوشهر متصل می شود.
وی طول این خط ریلی در حال ساخت را ۳۴۵ کیلومتر عنوان کرد و گفت: ساخت این مسیر به لحاظ جابه جایی مسافر و حمل کالا و بارهایی از جمله سنگ آهن کارخانه گل گهر سیرجان و انتقال آن به کارخانه فولاد خوزستان و بندرعباس بسیار اهمیت دارد.
ریلگذاری کاهش تلفات جادهای
وی با اشاره به آمار زیاد تلفات جاده ای در فارس گفت: با راه اندازی خط آهن گل گهر-شیراز حجم زیادی از عبور و مرور خودروهای سنگین در این مسیر مواصلاتی کاهش و در نتیجه آن سوانح ترافیکی نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد و در کنار آن سنگ آهن و اقلام مورد نیاز کارخانه های فولاد استان فارس نیز با احداث این مسیر تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر از این خط ریلی در حال ساخت در استان کرمان و ۳۱۵ کیلومتر از طول این مسیر در استان فارس واقع شده،گفت: این پروژه یک خطه است که ساخت آن در ۴ قطعه تعریف شده که قطعه ۳ و ۴ آن به طول ۱۹۰ کیلومتر حدفاصل شهرستان های نی ریز،استهبان، فسا و سروستان و شیراز است که ساخت این مسیر عملیاتی شده و پیشرفت فیزیکی قطعات ۳ و ۴ این طرح عمرانی حدود ۶۵ درصد است.
وی با اشاره به اینکه قطعه ۱ و ۲ این مسیر از شهرستان نی ریز تا گل گهر سیرجان به طول ۱۵۵ کیلومتر امتداد دارد،افزود: کل پروژه در حال احداث راه آهن شیراز-گل گهر ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شکوفایی گردشگری جنوب با قطار
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی فارس پیشتر در خصوص تکمیل پروژههای ریلی این استان به ایرنا گفته بود: با بهرهبرداری از پروژه راهآهن اقلید – یزد، مثلث گردشگری فارس – اصفهان – یزد تکمیل خواهد شد.
حسن نوروزی افزود: هماینک در استان فارس خطوط ریلی اقلید – یزد، سورمق- اقلید- یاسوج، شیراز- بوشهر، شیراز- بندرعباس و شیراز- گلگهر در دست اجرا است که در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به فارس بر افتتاح راهآهن اقلید- یزد تا پایان امسال تاکید شد.
وی ادامه داد: علاوه بر خطوط اصلی ریلی، چندین خط فرعی ریلی نیز نیاز است که به صنایع بزرگ این استان متصل شود تا به کاهش هزینه تولید و حمل و نقل کالا کمک کند.
او اظهار داشت: هماینک در بخشهای مختلف ۱۵۲ طرح و پروژه ملی با ویژگی استانی در فارس در دست پیگیری است که بهرهبرداری از آنها تحولات چشمگیری را رقم خواهد زد.
انتهای پیام/ منبع اصلی