پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

شهردار شیراز طی سه هفته چهار معاون خود را تغییر داد تا احتمالاً شاهد تحول جدی‌تر در رویکردهای مدیریتی کلان‌شهر شیراز باشیم؛ اما این تحولات احتمالی، شیراز را به کدام سمت خواهند برد؟

سید احسان اصنافی - شهردار شیراز

سید احسان اصنافی – شهردار شیراز

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب، سید احسان اصنافی شهردار شیراز پس از آنکه با حواشی زیاد کرسی نایب رئیسی شورای ششم را واگذار کرد و بر بالاترین مسند مدیریت اجرایی شهر راز تکیه زد، دست‌کم در عزل و نصب‌های مدیران ارشد رویکردی ملایم از خود نشان داد اما در ادامه آرام آرام فضای عزل و نصب‌های شهرداری نیز دست‌خوش تغییر و تحول شد.

در حوزه معاونت‌های شهرداری شیراز؛ اصنافی دو ماه پس از استقرار در میدان شهرداری، حمید کشتکار و ناصر رضایی، دو تن از مدیران جوان شاغل در بدنه شهرداری را به ترتیب به عنوان سرپرستان معاونت خدمات شهری و شهرسازی و معماری انتخاب کرد؛ کشتکار و رضایی جایگزین محمدرضا محمدحسن‌پور و جواد بهادری شدند. (بیشتر بخوانید)

اواسط آبان‌ماه با حکم شهردار شیراز، سعید مصفا، به عنوان معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، جایگزین محمدهادی هاشم‌پور شد.

سه روز بعد از این انتصاب، حکم مصطفی مشفقیانِ جوان برای ریاست سازمان فرهنگی، احتماعی و ورزشی شهرداری شیراز آمد؛ سازمانی که رئیس آن جایگاه هفتمین معاون شهردار را نیز دارد، پیش از مشفقیان تحت مدیریت مرتضی جعفری قرار داشت. (بیشتر بخوانید).

هشتم آذرماه، شهردار شیراز یکی دیگر از مدیران جوان را به عنوان معاون خود برگزید؛ اصنافی حکم سرپرستی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز را -که تا پیش از این تحت مدیریت مسعود طهماسبی بود- برای محسن حدیقه جوانی امضا کرد تا روند انتصاب مدیران جوان و عمدتاً از بدنه شهرداری، پررنگ جلوه کند.

** چرخش شهردار در انتصاب مدیران جوان

اما اندکی بعد، شهردار شیراز با صدور چهار حکم متوالی، چرخشی معنادار داشت؛ اصنافی با احکام جدید خود، سه تن از سرپرستان جوان تازه منصوب شده را تغییر داد و یکی دیگر از حساس‌ترین معاونت‌ها را به یکی از نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران سپرد.

شهردار شیراز در واپسین روزهای دی‌ماه، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز را منصوب کرد تا هادی شه‌دوست شیرازی پس از انتصاب عجیب در واپسین هفته‌های دولت قبل در مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، یک بار دیگر به شهرداری برگردد و شانس خود را در یک حوزه جدید در شهرداری امتحان کند.

در ادامه روند برگشت به عقب اصنافی از انتصاب مدیران جوان، او پس از ۱۰۰ روز، فرصت را از حمید کشتکار و ناصر رضایی گرفت و غلامرضا غلامی و محمود صفایی را به ترتیب به عنوان معاونان خدمات شهری و شهرسازی و معماری منصوب کرد.

در این میان از نکات قابل توجه در انتصاب غلامی و صفایی این بود که این دو مدیر با سابقه، از همان ابتدا گزینه‌های اصلی این دو معاونت قلمداد می‌شدند؛ با این حال اگر از دست‌کشیدن اصنافی از حمایت از مدیران جوان بگذریم، اینکه چرا اصنافی دو معاونت شهرداری را دست‌کم یکصد روز با سرپرست نگه داشت و دست آخر همان گزینه‌های روز نخست را در این مسؤولیت منصوب کرد، جای سؤال دارد.

** انتصاب محمد امین بحث‌برانگیزترین انتصاب اصنافی

شهرداری شیراز

 اما یکی از انتصاب‌های بحث‌برانگیز شهردار شیراز، آخرین انتصاب او بود؛ جایی که محمد امین به سمت معاون فنی و عمرانی جایگزین اسماعیل صالحی شد.

امین دارای مدرک دکترای مدیریت صنعتی – استراتژی صنعتی است و یکی از مهمترین سوابق او مدیریت پروژه‌های جنوب کشور و استان فارس در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) عنوان شده است.

امین همچنین مدیر پروژه پل کابلی ولیعصر (عج) بود؛ پروژه‌ای که سر و صدای زیادی به پا کرد اما پس از بهره‌برداری با انتقادات گسترده‌ای از سوی برخی از شهروندان و کارشناسان همراه شد؛ این انتقادات اغلب به هزینه‌های زیاد پروژه در آن مقطع خاص و مهمتر از آن ناکارآمدی در کنترل ترافیک و انتقال ترافیکی سنگین‌تر به محدوده‌های اطراف آن معطوف می‌شد. برخی نگران‌اند که نگرش پل‌سازی و بتن‌محوری در مدیریت شهری شهر راز، بار دیگر تقویت شود.

با این حال، نکته مهمتری که باعث انتقادات از این انتصاب شد، وابستگی یا دست‌کم سوابق برجسته معاون جدید فنی و عمرانی شهرداری شیراز به قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده است؛ چرا که این قرارگاه به مثابه بازوی قدرتمند سپاه پاسداران، هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی ایران ازجمله شهرداری کلان‌شهر شیراز نیز به حساب می‌آید.

حالا منتقدین می‌گویند نماینده بزرگترین پیمانکار طرف قرارداد شهرداری، اکنون به سمتی منصوب شده که خود ناظر بر فعالیت‌های همان پیمانکار است؛ موضوعی که می‌تواند مصداق یا دست‌کم شُبهه‌ی تعارض منافع را پررنگ کند.

این موضوع وقتی حساسیت‌برانگیزتر می‌شود که ارقام و تعهدات قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار در چند پروژه از جمله پروژه خط دو قطار شهری و بزرگراه شهید سلیمانی، به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد.

البته در اینکه این قرارگاه به نوعی وابسته به نظام و سپاه محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر اجرای بسیاری از پروژه‌های کلان شهری و ملی را بر عهده گرفته است شکی نیست اما به‌هرحال قانون جایگاه کارفرما و پیمانکار را مشخص کرده و اینجا شهرداری، به عنوان کارفرما و ناظر بر عملکرد قرارگاه به حساب می‌آید و از این رو این انتصاب را اگر هم خلاف قانون نبوده نباشد، دست‌کم می‌توان نوعی کم سلیقگی توصیف کرد.

علاوه بر این، در آینده آنگونه که احتمال قریب به یقین می‌رود، قراردادهای بزرگ دیگری بین شهرداری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد خواهد شد که بخش عمده تصمیم‌سازی در این باره در حوزه اختیار معاون عمرانی شهرداری است و بنابراین انتخاب فردی از مدیران این سازمان شبه‌دولتی بزرگ، می‌تواند شائبه تعارض منافع را شدت بخشد.

به هر روی، اینک و پس از ۶ ماه، سید احسان اصنافی -به جز محمدعلی راضی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی- همه شش معاون دیگر شهرداری شیراز را با حکم خود منصوب کرده و او بیش از گذشته باید پاسخگوی شورای شهر و شهروندان شیراز در نحوه مدیریت این کلان‌شهر باشد.

گزارش از: سجاد بنام/ پایان