تفاوت هایی که آمارهای سوانح رانندگی را کم و زیاد می کند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
آمارها نشان می دهند در کهگیلویه و بویراحمد تعداد تلفات تصادفات در حین انتقال به بیمارستان ها بالاست اما مسئولان دستگاه های امدادی در حوادث رانندگی بر این باورند وضعیت استان در این شاخص تفاوتی با کشور ندارد و افزایش آمارها ناشی از تفاوت در تعاریف میان دستگاه های مرتبط است.
به گزارش ریواس جنوب و به نقل از ایرنا، معاون عمرانی استاندار در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت بر اساس آمارها ۴۸ درصد کشته ها در صحنه تصادف و ۵۲ درصد در حین انتقال به مراکز بیمارستانی ثبت شده اند.
عزیز فیلی تاکید کرد آمار ۵۲ درصدی آمار بالایی است که باید علوم پزشکی حساسیت بیشتری روی آن نشان بدهد و بررسی کند افزایش تلفات در روزهای تعطیل ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات و پزشک متخصص است و یا به افزایش تعداد سفر و به تبع آن افزایش سوانح بر می گردد.
استان تفاوت چشمگیری با کشور ندارد
با این حال اما سرپرست اورژانس کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است آمار تصادفات در استان بالاست اما آمارهایی که تلفات را در صحنه و یا در مسیر اعلام می کنند چندان علمی نیستند و استان در این شاخص خیلی با کشور تفاوت ندارد.
محسن جلیل می گوید:اگر یک تا دو درصد آمار تلفات حین انتقال در استان بالاتر از کشور باشد، بخشی منشا فرهنگی دارد به عنوان مثال در این استان وقتی تشخیص صد درصدی فوت داده می شود باز هم خانواده و فامیل متوفی اصرار به انتقال به بیمارستان دارند .
وی اضافه می کند: در چهار حالت جدا شدن سر از بدن، کبودی وابسته به جاذبه در بدن ،متلاشی شدن و یا جمود نعشی مرگ قطعی سر صحنه تایید می شود در غیر این صورت تشخیص قطعی مرگ امکان ندارد و ناگزیر به انتقال مصدوم یا فوتی هستیم.
جلیل ادامه می دهد :همین که فرد مصدوم یا فوتی به آمبولانس انتقال داده شود باید در بیمارستان نوار قلب گرفته شود و نظر پزشک در آمار مصدومان انتقالی به بیمارستان ثبت می شود و همین موضوع باعث می شود آمار تلفات حین انتقال بالا برود.
رتبه دوم کشوری در شاخص پوشش اورژانس جاده ای
رئیس اورژانش کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند در دنیا هر ۱۵ کیلومتر یک پایگاه اورژانس وجود دارد که در ایران هر ۳۵ کیلومتر است و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه دوم پوشش اورژانش جاده ای کشور قرار دارد.
وی یادآوری می کند نیروهای اورژانس و فوریت های پزشکی از دانش خوبی برخوردارند و آمبولانس ها مجهز به دستگاه های پیشرفته هستند و در بیمارستان ها نیز علاوه بر تجهیزات و امکانات ، کادر پزشکی با کیفتی وجود دارد.
جلیل ادامه می دهد: در تعطیلاتی مانند نوروز شاید پزشکان متخصص به نسبت سایر فصول کمتر باشد اما چون بیمارستانهای استان دولتی هستند پس در طول تعطیلات پرسنل بیمارستان مطابق شیفت بندی کار می کنند و مرکز و یا بخشی تعطیل نمی شود.
نعش کش و آمبولانس تفاوت دارند
البته این موضوعی است که معاون هلال احمر استان می گوید راه حل این سوء تفاهم این است میان نعش کش و آمبولانس حمل مصدوم تفکیکی قائل شد.
مسعود وکیلی ادامه می دهد: موارد احساسی و هیجانی که اطراف حادثه رخ می دهد نیز گاهی امداد رسانی را دشوار می کند و از سویی ورود افرادی که دانش امداد ندارند باعث افزایش خسارت و اختلال در امداد رسانی می شود.
وی یادآوری می کند: باید توجه داشت بخشی از مصدومان حوادث توسط اورژانس، بخشی توسط هلال احمر و بخشی نیز توسط خود مردم منتقل می شود و این موضوع نیز باید در بررسی ها مورد توجه قرار بگیرد.
در ادامه این نشست مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گزارشی از میزان تردد در جاده های استان در ۴ ماهه اول امسال و مقایسه آن با سال ۹۷ ارایه داد.
محمد حسین نصیری راد می گوید: در ۴ ماهه اول سال۹۸ بیش از ۱۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تردد در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲٫۳ درصدی را نشان می دهد.
یاسوج اصفهان و یاسوج بابامیدان پر خطرترین محور مواصلاتی استان
وی بیشترین تلفات جاده ای را مربوط به محورهای یاسوج- اصفهان، یاسوج – بابامیدان و سه راهی سپیدار دهدشت عنوان می کند و می افزاید: بر اساس شاخص تقسیم تعداد کشته به طول مسیر این محورها به عنوان پر خطر ترین محورهای استان در ۴ ماهه اول شناخته می شوند.
نصیری راد یادآوری می کند: ۴۴ درصد تلفات به راه های اصلی، ۲۵ درصد راه های فرعی و پنج درصد به راه های روستایی مربوط است
به گفته وی ۵۶ درصد سوانح ناشی از برخورد وسیله با وسیله و ۳۱ درصد ناشی از واژگونی و خروج از جاده است که این موضوع اهمیت یک طرفه کردن کحورهای استان و تسریع در چهار بانده کردن مسیرها را نشان می دهد.
نصیری راد ادامه می دهد:علت عمده تلفات در محورهای اصلی استان تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و در محورهای مناطق کوهستانی نیز وجود قوس های افقی و قائم با شیب بالا و محدودیت دید باعث تخطی از سرعت مطمئنه و عامل انحراف و در نتیجه برخورد و یا واژگونی خود رو می شود.
به گفته نصیری راد حدود ۶۵ درصد تلفات را جوانان و میانسالان تسکیل می دهند ضمن آنکه ۵۷ درصد متاهلین و ۷۶ درصد از کشته شدگان مرد هستند که همین آمار خود گویای تبعات یک تصادف است.
وی ادامه می دهد آمارها نشان می دهد شاخص میزان تلفات در روزهای تعطیل ۲٫۷ برابر روزهای غیر تعطیل است.
اما یکی از آمارهای ارایه شده در این نشست مربوط به تعداد مجروحان تصادفات است که آمار پزشکی قانونی و پلیس از یک هزار و ۲۴۱ نفر در ۴ ماهه اول حکایت داشت این در حالی است که آمارهای اورژانس ۳ تا چهار برابر بود.
سرپرست اورژانس می گوید: پلیس ، مرجع اعلام آمار تصادفات، پزشکی قانونی مرجع اعلام آمار فوتی ها و اورژانس ۱۱۵ مرجع اعلام آمار مصدومان است.
محسن جلیل ادامه می دهد: تعداد مصدومان در ۴ ماهه اول ۴ هزار و ۷۴۲ مورد بوده است که ۴۲ نفر فوتی و مابقی به مراکز بیمارستانی انتقال داده شده است.
وی اضافه می کند: در هر تصادفی که تلفات داشته باشد سایر سرنشینان خودرو اگر در صحت و سلامت هم باشند در بیمارستان مورد معاینه قرار می گیرند و برای این افراد پرونده تشکیل می شود.
جلیل می گوید: گاهی افراد تصادف می کنند اما بنا به دلایلی از جمله فامیل بودن، توافق، عدم نیاز به استفاده از بیمه و غیره اقدام به تشکیل پرونده نمی کنند و این موارد باعث می شود آمار پلیس و اورژانس متفاوت باشد.
در این نشست نبود شماره واحد برای اطلاع رسانی حوادث رانندگی،نبود کیلومتر شمار یا جی پی اس در جاده ها ، نبود پوشش مخابراتی در جاده ها، مشکلات بیمه ای و حقوقی در تصادفات و کنار نرفتن خودرو ها از سطح جاده ها تا زمان حضور پلیس،فقدان مدیرت واحد هنگام رسیدگی به وضعیت تصادف از نارسایی ها و کمبود های مدیریت تصادف ها در استان عنوان شد.