پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

استان فارس با فاصله قابل توجه و معنی داری از تهران، در مقام نخست را در فوتی های ناشی از حوادث رانندگی کشور دارد؛ جایگاهی که حتماً نمی‌توان به آن افتخار کرد!

به گزارش ریواس جنوب، بر جای ماندن ۷۹۰ پیکر بی جان در جاده ها و خیابان های شهر و روستاهای استان فارس براثر تصادف رانندگی در ۶ ماهه نخست امسال در این استان جای تامل دارد.

اینکه چرا فارس رکورددار تصادفات رانندگی در سطح کشور و دارای مقام نخست فوتی در تصادفات است بارها در محافل رسانه ای و همایشها و کنگره های علمی بررسی شده است، بارها متخصصان و صاحبنظرانی از حوزه های مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کنگره ای علمی این مساله را بازگو کرده اند اما متاسفانه تغییر محسوسی در این آمار نگران کننده تلفات جاده ای دیده نشده است و این همایش ها و کنگره ها خروجی در سطح جامعه نداشته اند.

آخرین آماری که پزشکی قانونی استان فارس از تصادفات و فوتی های آن در استان فارس منتشر کرده، مربوط به ۶ ماهه اول امسال بوده است .

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در این باره گفت: ۷۹۰ نفر براثر تصادف رانندگی در ۶ ماهه نخست امسال در این استان جان خود را ازدست دادند و این استان مانند سال های گذشته در مرگ های ناشی از تصادف رانندگی رتبه نخست در سطح کشور را دارد.

دکتر سعید غلامزاده گفت: این آمارنسبت به مدت مشابه پارسال که تعداد فوتی ها ۷۸۹نفربود، افزایش یک درصدی را در سطح استان نشان می دهد.

ازمجموع کشته شدگان حوادث رانندگی در ۶ ماهه نخست امسال ۶۲۲نفر مرد و ۱۶۸نفر زن بوده اند .

بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۶ ماهه اول امسال، استان فارس در تعداد فوتی ناشی از سوانح رانندگی با ۷۹۰ نفر فوتی با فاصله قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارد و پس از استان فارس، استانهای تهران با ۶۴۹ فوتی و خراسان رضوی با ۶۴۷فوتی در رتبه های بعدی قرار دارند.

تعداد مصدومان تصادفات رانندگی نیز نسبت به پارسال ۱٫۱ درصد افزایش داشته است در ۶ ماهه اول امسال ۱۳هزارو ۹۵نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس بر جای مانده که در کشور پس از استانهای تهران ،خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم است .

بر اساس آمار های موجود هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران می‌میرد و براساس اخبر منتشر شده ، سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، که علاوه بر از بین رفتن سرمایه‌های انسانی هرساله هزینه‌های هنگفتی نیز صرف این حوادث می‌شود. بر این اساس سالانه ۳۹ میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین می‌رود.

بر اساس آمار پزشکی قانونی فارس، این استان پارسال هم با یک هزار ۴۵۸ نفر فوتی ناشی از تصادف رتبه نخست کشور را در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است در صورتی که این میزان در سال ۹۴، یک هزار و ۳۷۴ نفر بوده که نشانگر رشد در این زمینه است.

همچنین تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در استان فارس روند افزایشی داشته به‌گونه‌ای که براساس آمار پزشکی قانونی استان فارس در مصدومان سوانح ترافیکی بعد از استان‌های تهران و خراسان رضوی سال گذشته در رتبه سوم قرار داشته است.

مسئولان پلیس راهور استان فارس نخستین و مهم‌ترین عامل در تصادفات را خطای انسانی اعلام می‌کنند و معتقدند که ابزارهای قهری مانند جریمه نمی‌تواند به صورت صددرصد در کاهش تصادفات موثر باشد.

آنها بر آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیکی تاکید دارند و تحقق این امر را موثرترین و ماندگارترین روش برای کاهش تصادفات و رانندگی صحیح ذکر می‌کنند.

مسئولان قضایی استان فارس افزایش ایمنی خودروها به‌ویژه خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ و بهبود وضعیت راه‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در نقاط پر تصادف و ایمن‌سازی آنها را در کاهش تصادفات موثر می دانند و معتقدند ، حضور و نظارت ویژه پلیس راهور و افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و نظارتی، نصب تابلو و علائم ترافیکی، ایجاد گارد ریل و مکانیزه کردن پل عابر پیاده می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح رانندگی و با کاهش خسارات جانی و مالی مؤثر باشد.

احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه ۵۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان فارس مربوطه به شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم و داراب بوده است اظهار داشت: یک هزار و ۷۶ نفر در شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم، داراب، اقلید، فیروزآباد، نورآباد، نی‌ریز و آباده در سال ۹۵ به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از تصادفات ۵۸ درصد به علت ضربه به سروصورت بوده است.

رحمانیان با بیان اینکه بیشترین آمار متوفیان تصادفات سرنشینان و راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بیشترین تلفات عابر مربوط به شهرستان شیراز، مرودشت، کازرون و پر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت و داراب است.

رحمانیان افزود: حدود ۱۰ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور مربوط به استان فارس است درحالی‌که ۶ درصد جمعیت کشور ساکن فارس است؛ همچنین ۷۴٫۷ درصد از حوادث منجر به فوت در معابر برون‌شهری و ۲۵٫۳ درصد در معابر درون‌شهری به وقوع پیوسته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بیان کرد: استان فارس رتبه اول در کشته‌ها در معابر برون‌شهری و رتبه چهارم در کشته‌های معابر درون‌شهری را دارد و بیشترین تعداد متوفیان مربوط به فصل تابستان به دلیل افزایش سفر و کمترین آن مربوط به فصل زمستان به علت کم بودن سفرها و سردی هوا است.

رحمانیان خاطرنشان کرد: خودروهای پراید، پژو پارس و پژو ۴۰۵ بالاترین آمار تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و شیراز بالاترین نرخ تصادفات منجر به فوت دراین خودروها داشته است.

مهم‌ترین علت تصادف عدم توجه به جلو در حین رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه (۳۴٫۸ درصد)، نقص سیستم روشنایی معابر (۲۳ درصد)، استفاده از سیستم صوتی در حین رانندگی (۱۴٫۲ درصد) و نقص فنی خودرو از ناحیه سیستم روشنایی (۱۲ درصد) بوده است.

وی با بیان اینکه تخطی از سرعت مطمئن ۲۶ درصد، خستگی و خواب‌آلودگی ۱۸ درصد، انحراف به چپ ۱۴ درصد و تغییر مسیر ناگهانی ۳ درصد از دیگر دلایل تصادفات بوده اظهار کرد: یکی از علل مرگ‌ومیر ضربه وارده به سر است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد توسط سرنشینان موتورسیکلت می‌تواند در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادف مؤثر باشد.

رئیس سمینارهای بین المللی کاهش سوانح ترافیکی و رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس نیز بر لزوم افزایش مراقبت های بیمارستانی و توسعه خدمات اورژانس برای کاهش تلفات رانندگی بعد از وقوع تصادف تاکید کرد و بیان داشت: با افزایش پایگاه های جاده ای، لازم است کیفیت مراقبت ها را بالا ببریم و آمارها نشان می دهد که می توان از بخش مهمی از این مرگ و میرها، پیشگیری کرد.

دکتر کامران باقری لنکرانی اظهار داشت : ۷۰ درصد حوادث ترافیکی، به دلیل خطای انسانی است و باید محیط ترافیکی، شامل وسیله نقلیه، جاده، راه های دسترسی و وسیله نقلیه عمومی، ایمن تر و حمایت کننده سلامت کاربران خود شوند.

رئیس سمینارهای بین المللی کاهش سوانح ترافیکی با بیان اینکه در یک سال، ۵۰۰ هزار فرد در تصادفات کشور مجروح و از این تعداد، ۱۵ درصد آن، ناتوان و معلول می شوند گفت: مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات، افزایش پیدا کرده که لازم است، مدیریت شهری، به سوی انسان محوری برود. حدود ۵۶ درصد مرگ و میر تصادفات ترافیکی ، در گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال و مهم ترین دلیل مرگ و میر در افراد میانسال ، تصادفات جاده ای است.

معضل بالا بودن شمار تصادفات رانندگی و تلفات آن دراستان فارس ابعاد مختلفی دارد ، ابعادی که به آموزش ، ایمن سازی خودرو ، توسعه جاده ای و مسایل دیگر ارتباط پیدا می کند ، موضوعی که نباید آن را از ذهن دور داشت این است که باید همه مردم و مسئولان و صاحبان صنعت و همچنین مراکز بهداشتی درمانی و پلیس دراین زمینه احساس مسئولیت بیشتری کنند و از کنار آمارهای تکان دهنده بی تفاوت نگذرند.

گزارش از نیکنام خشنودی/ایرنا

انتهای پیام/ سحر محمدزاده