پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مدیر آموزش و پرورش چاروسا سال‌های اخیر مدیریتش در این منطقه محروم را همراه با بی‌پولی‌های زیادی می‌داند اما می‌گوید با تدبیر و به کمک مدیریت مشارکتی و مشورتی توانستیم بسیاری از مشکلات آموزشی این منطقه را حل کنیم؛ او حق همکاران و محصلین چاروسا را بیش از این حرف‌ها می‌داند و از تحقق وعده‌های خیرین مدرسه‌ساز و بنیاد برکت می‌گوید. شکوهی در پایان مصاحبه گریزی هم به سختی‌های عزل و نصب‌ها در پیکره عظیم این نهاد زد و از چگونه مدیر شدنش گفت.شکوهی

محمد شکوهی، رئیس اداره آموزش و پرورش چاروسا متولد ۱۳۴۹ در روستای آبچندار است، در سال ۶۹ وارد دانشگاه تربیت معلم شده و بعد از اتمام تحصیل، ۲ سال در مدارس بی سیدون بعنوان مربی تربیتی تدریس میکرد و یکسال هم مسئول امور تربیتی نمایندگی اداره آموزش و پرورش منطقه چاروسا بود.

وی بعد از اتمام مدرک کارشناسی در رشته مدیریت آموزشی مدت ۷سال در اداره آموزش و پرورش زمان اصلاحات مشغول بکار بود و در دو سال پایانی دولت اصلاحات بعنوان معاون پشتیبانی اداره ای منصوب شد که ریاست آن را علی محمد رزمخواه بعهده داشته است. شکوهی بعد از پایان دولت اصلاحات بمدت ۸سال معاون هنرستان فنی و حرفه ای قلعه رئیسی بودو حدود دوسال و پنج ماه هست که با حکم هادی زارع پور سکاندار آموزش و پرورش چاروسا شده است.
رئیس فعلی اداره آموزش و پرورش چاروسا حدود ۱۲سال در شورای شهر قلعه ریسی و چند سال عضویت در شورای بخش و شهرستان را نیز در کارنامه خود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب به مناسبت هفته دولت و نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید مصاحبه مشروحی با محمد شکوهی،رئیس اداره آموزش و پرورش چاروسا داشته است.

در این مصاحبه سعی برآن بوده تا به مسایل رفاهی فرهنگیان، دانش آموزان، کیفیت آموزش در مدارس چاروسا و مسائل مختلف آموزش و پرورش پرداخته شود.
مشروح مصاحبه ریواس جنوب با محمد شکوهی،رئیس اداره اموزش و پرورش چاروسا را در ادامه می خوانید:

 چند سال مدیر آموزش و پرورش چاروسا هستید؟ عملکرد و توفیقات خود را در طول مدت مدیریت تان بیان کنید.
با سلام و تبریک هفته دولت و تشکر از شما که این وقت را در اختیار بنده گذاشتید.حدود دوسال و پنج ماه هست که اینجا مسئولیت گرفتم و در این مدت توفیقات خوبی داشتیم که جا دارد از همه ی دبیران،مدیران ، همه فرهنگیان و همکاران اداری خودم که با تمام توان برای کسب موفقیت تلاش کردند، تقدیر و تشکر کنم ولی در بعضی از واحدها توفیقاتی بدست آمد که از این همکاران به شکل ویژه تشکر می شود.
* مسابقات قران و نماز و عترت که مرحله ی کشوری آن در مشهد مقدس برگزار شد و دانش آموزی از این منطقه، در این مسابقات رتبه ی سوم رشته ی احکام را کسب کردند.
* کسب رتبه ی اول در جشنواره ی استانی نوجوان خوارزمی در محور زبان انگلیسی
* کسب ۵رتبه ی برتر کنکوری که یک نفر آن رتبه ی زیر ۱۰رو بدست آورد
* کسب رتبه ی۲دبیران ریاضی در مرحله ی کشوری
* کسب رتبه ی اول جشنواره ملاصدرا در بحث مقاله اقتصاد مقاومتی و راه یابی به مرحله کشوری
* ارتقاء ۷۸صدمی میانگین نمرات نسبت به خرداد گذشته
* پوشش ۱۰۰% دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و پوشش بالای ۹۸%در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم
* کسب رتبه دوم در آزمون پیشرفت تحصیلی در استان
*شرکت در مسابقات فوتسال مربیان ترببت بدنی و کسب عنوان سوم استانی
* اعزام ۱۵۸دانش آموز و ۱۰ همکار فرهنگی به اردوی راهیان نور
* اعزام و همراهی دانش آموزان اردوی علوی به تهران
*اجرای ازمون جهان بینی توحیدی مطهری بصورت انلاین بمدت ۵ روز و اجرای دورهای ضمن خدمت مدیران در طول سال
* برگزاری ستاد مقام معلم در منطقه و معرفی معلمان نمونه چاروسا
*اجرای فیلمنامه رشد بین المللی بمدت یک هفته و کسب رتبه دوم استان
* برگزاری دوره های ضمن خدمت فناوری اطلاعات به تعداد ۱۳۰ساعت برای فرهنگیان

و برنامهای در دست اقدامتان؟
* سازمان دهی و سامان دهی نیروی انسانی به بهترین شکل ممکن
* درامد زایی از فضاهای آموزش و پرورش بخصوص سالن ورزشی
* تاسیس و تجهیز پژوهش سرای دانش آموزی و تاسیس مرکز مشاوره و فعال نمودن مرکز دارالقران،تاسیس و راه اندازی ۱۷ مرکز پیش دبستانی ور مناطق روستایی

بفرمایید آموزش و پرورش چاروسا با چه تعداد دانش آموز و کادر آموزشی در حال فعالیت می باشد؟
حدود ۴۰۰نفر کادر آموزشی و پرورشی و حدود ۴هزار دانش آموز

مهمترین موانع و مشکلات منطقه در حوزه وظایف شما؟
– پراکندگی روستاها و پایین آمدن نرم دانش آموزی و مشکلات ایجاد شده در سازمان دهی
– نبود هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه
– پالایش رشته های موجود فنی و حرفه ای در هنرستان.(نبود نیروی متخصص)
– نبود فضای آموزشی در دو نقطه پرجمعیت قلعه رئیسی و جاورده
– کمبود نیروی تخصصی در دروس علوم پایه
– مهاجرت بی رویه و خروج نیروهای مستعد.(دانش آموزان و دبیران)
– کمبود یا نبود امکانات آموزشی و آزمایشگاهی و تجهیزات مدارس هوشمند

وضعیت ساختمان برخی از مدارس منطقه نامناسب است، که این می تواند سلامت دانش آموزان را در فصل پاییز و زمستان بخاطر سرما به خطر بیندازد، برنامه ی آموزش و پرورش برای این گونه موارد چیست ؟ مشکل بودجه دارید یا مشکل اجرایی ؟

زمانی که بنده مسولیت را بر عهده گرفتم این اداره حدود ۱۱ میلیون بدهکاری از قبل داشت و نیز مشکلات مالی و تحریم های ظالمانه باعث شد که بدترین سال مالی را در طول تاریخ آموزش و پرورش شاهد باشیم ولی خوشبختانه با تدابیری که بکار بردیم و حمایت های مدیرکل دلسوز آموزش و پرورش و معاونت محترم مالی و پشتیبانی و مدیرکل محترم نوسازی و همچنین حمایت خیرین مدرسه ساز توانسته ایم بسیاری از مشکلات مدارس چاروسا را مرتفع کنیم.

به طور مثال۸تا از مدارس شهر را ایزوگام کرده ایم که اگر این کار را نمی کردیم مدارس فرسوده می شدند و یا در بحث سرمایشی هیچ مدرسه ای نیست که از لحاظ امکانات سرمایشی دارای مشکل باشد چون همه ی مدارس را در این زمینه پوشش داده ایم و نیر در بحث گرمایشی با استفاده از شوفاژ ،مدارس پرجمعیت مانند دبیرستان شمس تبریزی جاورده و ابتدایی حضرت مریم س و فردوسی قلعه ریسی و همچنین مکان جدید اداره ی آموزش و پرورش را مجهز کرده ایم.

ضمن اینکه دبیرستان پروین اعتصامی هم که از قبل دارای شوفاژ بود در حال تعمیر و تکمیل آن هستیم.ولی مشکل اصلی و اساسی که ما داریم کمبود فضای آموزشی درخود شهر قلعه ریسی میباشد که باید در این زمینه فکر اساسی کرد،چون با این شرایط احتمالا تمام مدارس شهرمان دو شیفته خواهد بود.

از دیگر اقدامات در این زمینه، دو مدرسه در بی سیدون و دالون به بنیاد برکت واگذار شدند که انشالله قرار است مناقصه این مدارس بزودی برگزار گردد و کار احداث این مدارس شروع شود .

همچنین در سفری که جناب استاندار محترم و مدیرکل محترم به همراه اعضای موسسه بنیاد برکت به منطقه داشتند قرار بر احداث یک مدرسه شبانه روزی دخترانه در شهر قلعه رئیسی شد که باتوجه به آماده شدن زمین محل این مدرسه منتظر دوستان در این موسسه هستیم که انشالله کار را شروع کنند.

 بسیاری از فرهنگیان ورزشکار در تماس با این پایگاه خبری نسبت به اختصاص ندادن تایمی برای ورزش کردن در سالن ورزشی گله مند بودند ،برنامه شما در این زمینه چیست؟
واقعیت این است که همکاران فرهنگی ما حقشان بیشتر از این چیزا هست و باید بیشتر به آنها توجه شود،ولی با توجه به وسع منطقه و مشکلات مالی که در این مدت داشتیم،در دوسال گذشته مجبور شدیم سالن ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا به این طریق بتوانیم مشکلات مالی مانده از قبل را تا حدودی مرتفع کنیم که با این شرایط قاعدتا اختیار آن از دست ما خارج بود.

اما امسال سعی میکنیم با برنده مزایده جلسه ای ترتیب دهیم که فرهنگیان عزیز و ورزشکار ما بتوانند دو جلسه از وقت این سالن ورزشی استفاده کنند چرا که ورزش عامل نشاط و شادابی جامعه می باشد.

حال از موارد تخصصی چاروسا خارج شویم، شاید برای خوانندگان جالب باشد که بدانیم رئیس آموزش و پرورش چگونه معلم شد و سپس چطور مدیر اموزش و پرورش منطقه شده است ؟

عرض کنم خدمتتان من از همان اول اعتقاد و علاقه به معلمی داشتم و تمام تلاشم را کردم که معلم شوم و موفق شدم در رشته امور تربیتی وارد دانشگاه شوم و با وجودیکه شرایط خوبی برای ورود به جاهای دیگر مانند وزارت کشور را داشتم اما با توجه به علاقه ام به حرفه ی معلمی ترجیح دادم وارد آموزش و پروش شوم.
اما در مورد قسمت دوم که فرمودید چطور مدیر آموزش و پرورش شدم، عرض کنم واقعیت این است که من در تمام قسمت های آموزش و پرورش،حوزه مالی،حوزه مشاوره و تربیتی،حوزه آموزشی ،مدارس و هنرستان ها دارای تجربه بودم .

زمان اصلاحات هم معاون اداره بودم و نیز بانک اطلاعاتی که در اختیار حاج زارع پور گذاشته شده باعث شد که اعتماد ایشان نسبت به بنده جلب شود و من هم از تمام انرژی‌ام و توانم مایه می گذارم تا بتوانم جواب اعتماد حاج زارع پور را بدهم و چون در دولت تدبیر و امید از اول قرار بود کار به افرادی واگذار شود که دارای تجربه بودند، لذا این مسولیت را به بنده واگذار کردند.

 اقدام یا اقداماتی از طرف دیگران بوده است که شما را خوشحال و به اصطلاح دل گرمتان کند ؟
رغبت و انگیزه ای که در بعضی از همکاران می بینم که با چه شور و علاقه و انگیزه ای و بدون هیچ چشمداشتی کار میکنند به من دلگرمی می دهد.

با تمام وجود به این نیروها عشق می ورزم و آماده خدمت به آنها هستم.

مشورت با دیگران “در اجرای برنامه های شما چه جایگاهی دارد؟
من اعتقاد خاصی به مشورت دارم چون حدود۱۲ سال در شورای شهر بودم و بنای کار در شورا بر اصل مشورت هست.مدیریت من بر اساس مدیریت مشارکت پذیری است،زیرا اگر تصمیمی را جمعی بگیرند قطعا همه در آن تصمیم سهیم هستند و نسبت به آن تصمیم احساس مسولیت می کنند.به همین خاطر سعی میکنم در کارهایم از عقل و خرد همه کسانی که به نحوی به آنها دسترسی دارم استفاده کنم اما تصمیم نهایی را خودم خواهم گرفت

مدیران مدارس مقاطع مختلف را بر اساس چه معیارهایی انتخاب می کنید؟

انتخاب مدیران شرایط خاص خود را دارد و تاجائیکه زمینه مهیا باشد ومحدودیت نباشد و نیروی مورد نظر هم باشد سعی کردم از نیروهای متخصص ، باتجربه و کاردان و البته که سیاست های دولت تدبیر و امید و وزارت آموزش و پرورش را قبول داشته باشند استفاده کنم. که البته جا دارد تاکید کنم در خیلی جاها ما در انتخاب مدیران محدودیت داریم مثلا در جایی دوست داریم از فردی استفاده کنیم اما چون به حضور آن شخص در رشته تحصیلی خودش نیازمند هستیم مجبوریم قید مدیریت ایشان را بزنیم.

 به نظرشما چرا تغییر و تحول در اداره آموزش وپرورش همیشه با چالش و حاشیه همراه بوده است؟
من فکر میکنم بدلیل ارتباطاتی است که این وزارت با مردم دارد و در واقع فصل مشترک دولت و ملت است.

شما نگاه کنید حدود۱۳ میلیون دانش آموز ،حدود ۲۶ میلیون اولیا و بیش از یک میلیون فرهنگی با این وزارت ارتباط دارند و این موضوع خود به خود حساسیت را بیشتر میکند و از طرفی تمام جریانات سیاسی دوست دارند باتوجه به گستردگی این وزارت نیروهای خود را بکار ببرند و از طرف دیگر تغییر و تحول خودش نوعی مقاومت بوجود می آورد چون به یک سری ار افراد و یکسری از روش ها عادت شده است و قطعا تغییر آنان با مقاومت مواجه می شود و باعث ایجاد حاشیه میشود.

و آموزش وپرورش چاروسا چرا؟
اکثریت فرهنگیان چاروسا متقاضی پست مدیریت و معاونت هستند و از طرفی ما در بعضی از رشته ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و قطعا نمیشود از آنها در مدیریت استفاده کرد،جریانات سیاسی هم که هر کس به طریقی تلاش میکند فشار بیاورد تا نیروی خودش را تثبیت کند لذا این موضوع باعث ایجاد دلخوری در بین بعضی همکاران ما میشود.

اما خود همکاران هم باید انصاف را رعایت کنند چرا که اگر قرار باشد همه مدیر بشوند پس چه کسی تدریس کند؟ باید قبول کنیم که کار کار سختیست و باید گاهی گذشت و فداکاری هم داشته باشیم.

توقع شما از فرهنگیان منطقه چاروسا ؟

توقع از فرهنگیان داریم که با همدلی،اتحاد و وحدت در خدمت رسانی به دانش آموزان از هیچ کوششی دریغ نکنند و بدون توجه به مسائل سیاسی به فکر پیشرفت استعدادهای منطقه خود باشند

بنظر شما آموزش و پرورش دولت فانی با آموزش و پرورش دولت قبل تفاوت دارد؟
خیلی.من معتقدم اگر ۵ سیاست سازمان دهی،توسعه مشارکتهای مردمی،عملیاتی کردن بودجه،تمرکز زدایی وارتقاء مدیریت آموزشگاهی که وزیر اعلام کرد و در واقع با درایت خودشان که ناشی از آشنایی ایشان با زیر وبم آموزش و پرورش هست بدلیل حضور چندین ساله در این وزارت،دست روی نقاط ضعف گذاشتند و اگر همین ۵ سیاست را بطور کامل اجرا کنیم من معتقدم حتی مسائل معیشتی فرهنگیان حل خواهد شد.
برای مثال بحث سازمان دهی از قبل هم وجود داشت اما در این سه سال و حضور با برکت جناب آقای فانی سازمان دهی جان تازه ای گرفت و در واقع همین هم در راستای اقتصاد مقاومتی است،چرا که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در آموزش و پرورش بودند قطعا هزینه و بودجه ای بیشتر می طلبید، این در حالیست که با حضور ۷۵۰ هزار نفر هم میشود به نحو احسن آموزش و پرورش را اداره کرد که بحمدالله با حضور این وزیر با تدبیر ،کاردان، کاربلد و پخته قطعا آینده ای درخشان در انتظار فرهنگیان عزیز می باشد.

به مدیریت خودتان نمره چند می دهید؟
۱۸٫چون با توجه با موانع هایی که وجود داشت نشد تمام برنامه های خود را اجرا کنم.

نسبت به واژه های زیر اولین چیزی که به ذهنتان خطور میکند را بیان کنید.

چاروسا: کم برخوردار چون با وجود استعدادهای فراوان نمیشود گفت محروم
آمریکا: بد عهد،بدقول و دشمن دیرینه

برجام: فرصت بسیار خوب در اختیار کشور قرار داد
استیضاح فانی: کار درست و شایسته ای نیست.بخصوص اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم و به جای اینکه بگذاریم وزیری که مظلوم ترین و در عین حال متخصص ترین وزیر دوران آموزش و پرورش هست با آرامش به کارش ادامه دهد در آعاز سال دست به این حاشیه ها میزنیم.

اول مهر:انشالله شروع با نشاطی داشته باشیم
دانش آموز:سرمایه اصلی خانواده و جامعه
هادی زارع پور: مدیری اخلاق مدار،متخصص،متعهد،خوش برخورد و دلسوز که شبانه روز در حال تلاش وکوشش برای ارتقای اموزش و پرورش استان می باشد

__________________

مصاحبه از عظیم بنام

__________________

انتهای پیام/ع-ب