پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

آیین تودیع محمدهادی ایمانیه و معارفه حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس، که صبح یکشنبه ۲۲ مهرماه برگزار شد، با حاشیه‌هایی هم همراه بود؛ از غیبت برخی گزینه‌های استانداری تا فضای کاملاً مردانه‌ای که البته بیشتر به تغییر دولت از «چهاردهم به سیزدهم» شبیه شده بود تا برعکس!

به گزارش خبرنگار ریواس جنوب؛ حاضران در این آیین که به میزبانی استانداری دولت سیزدهم اما با مدیریت وزارت کشور دولت چهاردهم برگزار شد، به دو بخش تقسیم شده بودند؛ سخنرانان و صفوف ابتدایی سالن که اغلب به اصولگرایان و وابستگان دولت قبل اختصاص یافت و بخش دیگر حضار عادی که احتمالاً دل به تغییر مدیریت‌ها بسته‌اند.

با این حال، مراسمی که در آن هر دو استاندار سابق و فعلی برای ابراز احساسات عاطفی خود از خانواده‌هایشان مایه گذاشته بودند، نقطه‌ی پایانی شد بر دو ماه تنش و عطش در فارس و البته شروع چالش سخت نخستین استاندار دولت مسعود پزشکیان در این استان پهناور.

در ادامه، روایت خبرنگار ما از حواشی آیین تودیع و معارفه استاندار فارس را می‌خوانید:

تودیع و معارفه استاندار فارس

–  جلسه با تأخیر زیاد و پس از معطلی دست‌کم یک ساعتی مهمانان مراسم در ورودی سالن، آغاز شد.

–  حضور برخی از رقبای حسینعلی امیری برای تصدی مسؤولیت استانداری فارس جالب بود؛ همانطور که غیبت برخی دیگر هم مورد توجه و تحلیل سیاسی قرار گرفت!

–  چهره‌های شناخته شده تشکیلاتی از جریان‌های سیاسی مختلف، در این برنامه حضور کمرنگی داشتند؛ برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب فارس هم که از استاندار جدید حمایت کرده بودند در جلسه حضور نداشتند. در مقابل، به نظر می‌رسید حامیان پزشکیان در ستادهای انتخاباتی شهرستان‌های مختلف فارس، جای خالی دیگران را پر کردند.

–  افراد متعددی از اقوام مختلف ساکن فارس اعم از ترک، لر، عرب و… در مراسم حاضر شدند؛ استاندار جدید فارس هم که قومیت کُرد دارد، رنگ تازه‌ای به رنگین‌کمان اقوام فارس بخشید!

–  جلسه تودیع و معارفه استانداری فارس هم، به شدت مردانه بود. بعید است تعداد مهمانان زن از تعداد انگشتان دست فراتر رفته باشد.

–  برخلاف بسیاری از جلسات تودیع و معارفه دیگر، این مراسم با همت معاونت سیاسی استانداری، با نظم خوبی برگزار شد؛ شاید مدیریت صدور کارت ورود، دقت در تعداد دعوت‌نامه، ممانعت از حضور خارج از ظرفیت و استفاده از نمایشگرهای دیواری در بیرون از سالن، از دلایل این نظم قابل قبول بود.

–  تشریفات و تعارفات زیاد و طولانی شدن سخنرانی‌ها و زمان مراسم، همچنان بلای جان حضار است!

–  برنامه به‌طور زنده از شبکه استانی فارس و شبکه سراسری خبر، پخش شد.

–  اجرای پرهیجان مجری برنامه و جهت‌دهی به فضای جلسه توجه را به خود جلب کرد اما توصیف‌های اغراق‌آمیز او در تمجید از مقامات، اجرای متفاوت‌اش را تا حدودی زیر سؤال برد.

–  قزل‌سفلی معاون سیاسی استانداری هم به صورت اغراق‌آمیزی مدیر مافوق خود را ستود؛ ایمانیه هم بعداً جبران کرد و در سخنرانی خود تلویحاً یادآوری کرد که از آوردن این مدیر از بسیج به معاونت سیاسی امنیتی استانداری، راضی بوده است.

–  رییس مجمع نمایندگان فارس که ترجیح داده بود در وقت خود از روی نوشته‌ی مکتوب سخنرانی کند، استرس عجیبی داشت؛ این در حالی است که محمدمهدی فروردین به عنوان نماینده فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس، حتماً بارها در چنین موقعیتی پشت میکروفن رفته بود!

–  انتقادات صریح فروردین که از نمایندگان اصولگرای فارس به شمار می‌رود، نسبت به وضعیت فعلی فارس، جالب و قابل تأمل بود.

–  استاندار سابق فارس در بخشی از سخنان خود گفت که «پس از انتخاب مؤمنی به عنوان وزیر کشور نفس راحتی کشید که کشور دچار تندروی نخواهد شد». ایمانیه همچنین از استاندار جدید فارس خواست که «بدون توجه به جریان‌های سیاسی استان را مدیریت کند». این گفته‌ی او به مذاق برخی از اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان خوش نیامد، چرا که معتقدند خود ایمانیه در زمان سکانداری فارس، بهایی به جریان سیاسی مقابل نداده بود.

–  درخواست استاندار سابق برای تمدید دورکاری در فارس با تشویق حضار همراه شد؛ حاضرانی که البته اغلب کارمند بودند و طبیعی است از دورکاری (بخوانید بیکاری!) استقبال کنند.

–  ایمانیه در دفاع از عملکرد خود در حوزه جوانگرایی به شوخی گفت که «در برخی جلسات از دربان می‌خواست شناسنامه‌ها را کنترل کند و افراد بالای ۴۰ سال را راه ندهد!» با وجود انتقادات زیادی که به مدیران جذب‌شده در استانداری فارس در دولت سیزدهم می‌شد، اما به نظر می‌رسد عملکرد ایمانیه در جوانگرایی واقعاً قابل دفاع است.

–  یکی از حضار که لباس عشایر به تن داشت، بارها در میانه‌ی جلسه درخواست صلوات می‌کرد. او البته به این بسنده نکرد و در میانه‌ی سخنرانی وزیر کشور هم از جای خود برخاست و با صدای بلند و احساسی، البته به جای مطالبه‌گری از وزیر، به تحسین و تجلیل مدیران پرداخت. یکی از اهالی قشقایی به خبرنگار ما گفت با اینکه او لباس ترکی به تن داشت اما از عشایر عرب فارس بود.

–  وزیر کشور که چهره‌ای نظامی است، آرامش عجیبی در تُن صدای خود داشت. آنقدر که برای دقایقی فضای سالن گویی به کلاس مدیتیشن بدل شده بود!

–  اسکندر مؤمنی اعلام کرد که حسینعلی امیری اولویت نخست کارگروه تعیین استانداران بود. این خبر آقای وزیر، با روایت‌های دو ماه پرچالش گذشته در فارس، همخوانی نداشت.

–  زمان مراسم بیش از هرچیز به تمجید از عملکرد و خدمات و خاطرات دولت سیزدهم گذشت. لحن و ادبیات استاندار جدید فارس هم شدیداً تحت‌الشعاع گفتمان وفاق ملی قرار داشت. آنقدر که اگر کسی بدون اطلاع قبلی وارد جلسه می‌شد احتمالاً تصور می‌کرد دولت از چهاردهم به سیزدهم تغییر کرده است!

–  «لهجه استاندار خبر می‌دهد از سر درون!». امیری که بر پایه سوابقش در فارس، علاقه‌اش به این استان و شناخت زیادی که دارد گفته «زاده فارس نیست اما فارسی حسابش کنیم»، همچنان ته‌لهچه شیرین کُردی‌اش را بر زبان دارد. به گونه‌ای که هرکس با این لهجه آشنا باشد می‌تواند تشخیص دهد استاندار جدید فارس اصالت «کُردی» دارد.

–  امیری به بازگویی خاطراتی از زمان مدیریت قبلی‌اش در دادگستری فارس و سفرهای بین‌المللی‌اش پردخت؛ جایی که به گفته او، برخی از سران کشورهای دیگر ایران را به نام فارس می‌شناختند.

–  استاندار جدید فارس در بخشی از سخنانش به نوعی لو داد که یکی از همراهان وزیر کشور و مشاور فعلی‌اش، مدیرکل اسبق اطلاعات در استان فارس بود.

–  هر دو استاندار سابق و فعلی، به نظر می‌رسد برای تخلیه حس عاطفی خود، از خانواده‌های خود مایه گذاشتند!
استاندار سابق فارس گفتگوهای خود با مادر و همسر و فرزندانش پس از اعلام خبر تغییر در استانداری فارس و تعیین جایگزین‌اش را روایت کرد و استاندار جدید هم از مرام و معرفت کم‌نظیر فارسی‌ها در سال ۸۰ برای تشییع مرحوم پدرش در دروازه قرآن شیراز گفت. هر دو روایت هم تشویق حضار را در پی داشت.

–  مانند بسیاری از مراسمات تودیع و معارفه مقامات بلندپایه؛ خودنمایی‌ها، حساسیت‌ها روی محل نشستن و همچنین لابی‌های پیش و پس از مراسم (احتمالاً به شوق خدمت به مردم!) قابل توجه بود.

–  تشویق‌‌های همزمان استانداران سابق و جدید فارس از سوی حضار، نشان داد که فارسی‌ها، برخلاف بسیاری دیگر، از قضا هم خوش استقبال‌اند و هم خوش بدرقه! حالا توپ در زمین حسینعلی امیری است…

پایان/ سجاد بنام


مشروح اخبار را اینجا بخوانید: