«شروعی سخت» در «پایان راه»؛ «حسین فدایی»ِ کهنهکار با «نیمهراه»های استان چه میکند؟
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
کمتر از دو ماه است که حسین فدایی سکان مدیریت بزرگترین نهاد و سازمان استان کهگیلویه و بویراحمد را از حیث میزان اعتبار و پراکندگی کار، بر عهده گرفته است. اداره کل راه و شهرسازی که سازمان متولی بستر سازی توسعه، محسوب می شود.
حسین فدایی در دوره پایانی خدمت خود، سکاندار سازمانی شده است که از همه جهات با استاندارد های کشوری فاصله بسیار زیادی دارد. از ۷۰۰ کیلومتر بزرگراهی که حداقل قابل تصور برای این استان است کمتر از ۱۰۰ کیلومتر ساخته شده است و در زمینه راه روستایی هم رتبه آخر را بین استان های کشور دارد. در این شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۲ درصد رشد داشته و هنوز از استاندارد ۷۶ درصدی کشور بسیار عقب مانده است. شاخص راههای فرعی و اصلی هم جایگاهی بهتر از آخر را برای ما به ارمغان نیاورده است و به طور کلی میانگین شاخص برخورداری در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه راه ۴۳ درصد اعلام شده است. بر اساس قانون ۲۰ کیلومتر ورودی شهرها بایستی چهار خطه باشند که تقریباً هیچ یک از شهر های استان اجرائی شدن این قانون را به خود ندیده است. تاثیری که انجام این مهم بر رونق گردشگری دارد نیز بر همگان آشکار است.
همه ی عقب ماندگی های ذکر شده را وقتی به این مسائل گره بزنیم می بینیم که کار سختی پیش روی حسین فدایی واقع شده است:
وجود بیش از ۴۰ منطقه برفگیر در استان که از این حیث جزو برفگیر ترین استانهای کشور هستیم ، همچنین هزینه سه تا چهار برابری راهسازی در این منطقه کوهستانی به نسبت میانگین کشوری همه و همه بیانگر لزوم سختکوشی در راه رسیدن به راه مطلوب می باشد.
موضوع بالاتر بودن هزینه احداث و نگهداری راهها در استان، چانه زنی را به یکی از خصیصه های گریز ناپذیر مدیر کل راه و شهرسازی تبدیل کرده است و حسین فدایی چه دلش بخواهد و چه نخواهد باید بتواند با استفاده از هنر مذاکره و چانه زنی اعتبارات سه برابری را جذب کند تا صرف احداث و ترمیم و یا نگهداری راهی به میزان مشابه استانهای دیگر نماید. درست است که همه مدیران کل استان نیازمند آراستگی به این هنر هستند اما این مشخصه بایستی در «حسین فدایی»ِ راه، بارزتر باشد.
مناطق برفگیر استان هم سدِ راه مدیر کل راه قرار گرفتند و این معضل، تجهیز بیش از پیش استان را به امکانات پیشرفته راهداری، ضروریتر مینماید. امکانات حال حاضر راهداری استان به هیچ عنوان جوابگوی رفع مشکلات نیست و این کمبود امکانات بار اصلی را بر روی راهداران تلاشگر قرار داده است و نیروی انسانی باید جور کمبود امکانات و تجهیزات را بکشد. با تجهیز راهداری به امکانات لازم، حسین فدایی دو هدف را نشانه گیری خواهد کرد : یکی اینکه سرعت خدمات رسانی به مردم استان به ویژه روستا نشینان را افزایش خواهد داد و دیگری رضایت پرسنل تحت امر خود را بواسطه برداشتن بار اضافی از روی دوششان، فراهم می کند.
آنچه که موجب نومیدی یا بی اعتمادی مردم شده است طولانی شدن پروژه هایی است که مردم سالیان سال در دست اقدام می بینند و با آلودگی سمعی و بصری عملیات آنها دست و پنجه نرم می کنند. از جمله این پروژه ها می توان به جاده دهدشت – پاتاوه به عنوان رکورددار، همچنین به پروژه بهسازی جاده باشت – چرام و دو بانده کردن مسیر دشتروم اشاره کرد. مدیر کل راه در زمینه کاهش زمان بهره برداری پروژه ها هم بایستی تدبیر ویژه ای بینیشد. کاهش زمان بهره برداری هم رفاه مردم را در پی خواهد داشت و هم هزینه های دولت را که از جیب ملت برداشته می شود، کاهش می دهد.
در همه شهر های و روستا های استان نیاز به احداث و یا بهسازی راهها احساس می شود که مستلزم بررسی تیم کارشناسی مسوول ارشد حوزه راه و شهر سازی استان است و لازم است پس از شناسایی مشکلات، اولویت بندی اعتباری و زمانی کنند و تقویم عملیاتی و اجرایی آن را نیز به مردم اعلام کنند. اما در این میان یکی از قدیمی ترین بخش های این استان – لنده – نیازمند توجه جدی مدیر کل راه و شهرسازی است. بخشی که از سال ۱۳۰۵ بخشداری داشته و از قدمت تاریخی کهنی برخور دار است. اما در مسیر پیشرفت هایی که به برکت انقلاب اسلامی در این استان بوجود آمد شهرستان لنده کمترین سهم از توسعه را داشته و عمده مشکلات این شهرستان مربوط به عدم توسعه راههای ارتباطی است، معضلی که لنده را در یک بن بست ارتباطی قرار داده است. پل موگر در شهرستان لنده از سال ۸۸ تا کنون هنوز معطل بهره برداری مانده است و بهسازی جاده موگرمون هم پیشرفت قابل قبولی نداشته است. جاده عروه هم چشم براه اقدام تمام کننده مسوولین است. اما مهمتر از همه، پروژه محور ارتباطی لنده به جاده اصفهان است که تنها ۱۲ کیلومتر بوده و با اندک اهتمامی از سوی مسوولان بخشی عمده ای از مشکلات حوزه راه این شهرستان مرتفع می شود. کارشناسی خروج لنده ی تاریخی و با جمعیت بالغ بر ۲۵ هزار نفر از بن بست هم از جمله انتظارات از حسین فدایی است.
همه پروژه های بیان شده در کنار برطرف نمودن ضعف خطوط هوایی ، حل مشکلات راههای زمینی و ایجاد شبکه راه آهن، همچنین توجه به پروژه محور باغچه – سادات که این روزها ترافیک بالایی را به خود می بیند، برگ های ناخوانده از کتاب راه ،راه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید منتظر ماند و دید حسین فدایی از پس خواندن آنها بر می آید یا نه.