پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

 سرعت‌گیر یا سرعت کاه یا دست‌انداز، گزاره‌های مختلفی هستند که در بحث ترافیک شهری بسیار شنیده می ‌شوند و به‌عنوان ابزاری برای کاهش سرعت در معابر شهری نصب می‌شود.

در نصب بسیاری از این سرعت کاه‌ها، استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر موجب شده است تا نه‌ تنها این ابزار فایده‌ای در کاهش سرعت داشته باشند بلکه گاها با کارکرد معکوس، سبب افزایش ریسک، هزینه و اختلال در ترافیک شده و نهایتاً به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل شوند.

رعایت نکردن سرعت مجاز خلاف است، سرعت مجازی که اندکی از رانندگان و  به خصوص رانندگان کم سن و سال و فاقد گواهینامه آن را رعایت نمی کنند و موجب می شود تا برخی از مسوولین بدون نگاه کارشناسی، به خاطر عدم توجه بعضی از رانندگان به قانون، در سطح خیابان های اصلی شهرها و روستاهاسرعت گیر نصب کرده است، سرعت گیرهایی که گاه، باعث ایجاد تصادف و ترافیک نیز می شود.

در این بین در برخی از مکان هاییکه تقریبا همه مردم موافق نصب سرعت گیر هستند، قوانین اداری مانع از نصب سرعت گیر و کاهش خطرات احتمالی می شود.

در بخش چاروسا و روستای جاورده، مدرسه ابتدایی شهید خورند که بیش از ۱۲۰دانش آموز دختر و پسر دارد در جایی واقع شده است که سرعت زیاد خودروها در مسیری که همراه با یک سراشیبی تند هست ؛ هر لحظه  وقوع یک حادثه  برای بچه های ابتدایی که خود نیز بازی گوش هستند را محتمل کرده است.

اولیای برخی از این دانش آموزان در تماس با این پایگاه خبری از مسوولین خواستند تا اگرچه سال تحصیلی جاری رو به اتمام است اما برای برطرف کردن ریشه ای موضوع چاره ای بیندیشند.

محمد ماهیاری، رییس اداره راهداری کهگیلویه در این زمینه گفت: به استناد بخشنامه وزراتی نصب هرگونه دست انداز بالای دو و نیم سانتی متر در محورهای اصلی و فرعی ممنوع است.

وی گفت: در روستاها دهیارها می توانند با مسولیت خود دست انداز پلاستیکی نصب کنند.

ماهیاری در پاسخ به سوالی که چرا در برخی از محور ها دست انداز آسفالتی وجود دارد گفت که در حوزه تحت مدیریت من چنین چیزی نیست.

محمد شکوهی، رئیس آموزش و پرورش چاروسا در این خصوص گفت: تقاضای خاصی از طرف اولیا به ما نرسیده است ولی ما  مناطق حادثه خیز را قبلا برای مدیران مربوطه فرستادیم

شکوهی ادامه داد: پارسال از شورا و دهیاری روستا هم تقاضا کردیم که اقدام کنند و آنها گفتند چون در محدوده روستا بوده گفتند که برای نصب اجازه نمیدهند و جلساتی که با آنها داشتیم ولی اقدامی نشد.

شکوهی افزود: امیدواریم همه مسولان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

خسرو پورحجازی عضو شورای روستای جاورده نیز گفت: من خودم رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه ابتدایی شهید خورند هستم و همواره در تمام جلسات این بحث و دغدغه را داشته ایم.

پورحجازی گفت: باتوجه به تصادفات منجر به فوت در این قسمت، اولیای زیادی نگران خطرات احتمالی برای فرزندان خود هستند اما تاکنون هیچ مسوولی به نگرانی های آنان توجه نداشته است.

احمد بدره دهیار روستای جاورده نیز گفت: بعد از دریافت دغدغه های اولیای دانش آموزان به اتفاق اعضای شورا پیگیری های زیادی داشتیم اما به نتیجه ای نرسیدیم چرا که مسولان مرتبط همکاری لازم را نداشتند.

بدره گفت: مسولان شهرستانی به ما گفتند که با مسوولیت خود در مقابل خطرات احتمالی از نصب دست انداز پلاستیکی استفاده کنید.

وی ادامه داد: نصب دست انداز پلاستیکی اولا فقط قسمت آسفالت جاده را پوشش می دهد و رانندگان با این شرایط از قسمت خاکی تردد می کند، دوما هزینه سرعت گیر پلاستیکی بسیار بالا است که باتوجه به عمر اندک آنها کار به صرفه ای نیست.

وی گفت: امیدوارم که مسوولان مرتبط برای این قسمت از جاده که با جان این همه دانش آموز درگیر است چاره ای بیندیشند.

انتظار است با توجه به اینکه این محدوده در سال های گذشته تصادفات منجر به فوت و قطع عضو داشته است، هر اداره ای مسول نصب و مجوز دادن سرعت گیرها است هر چه سریعتر نسبت به حل دغدغه ی بخش عظیمی از اهالی روستای جاورده اقدام کنند.

گزارش از: عظیم بنام