پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

در ادامه‌ی روند توجه موسی خادمی به توسعه‌ی اقتصادی استان، وی امروز میزبان یک میهمان کشوری دیگر بود تا ثابت کند در هیاهوی سیاسی این روزها، اولویت اول شخص اول اجرایی استان همچنان تولید و صادرات هست. موضوعی که می‌تواند زیربنای فعالیت‌های آتی در استان را شکل دهد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در نشست کارگروه صنایع دستی استان حاضر شد و صحبت‌های مسئولان استانی را شنید والبته حرف‌های مهمی هم داشت.

به گزارش ریواس؛ بهمن نامور مطلق عصر امروز در نشست کارگروه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شرکت کرد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست وضعیت صنایع دستی را برای اطلاع این مسئول کشوری تشریح کرد. .موسی خادمی

۳میلیارد تومان امسال به بخش صنایع دستی پراخت شده‌است

موسی خادمی رشد اعتبارات بخش صنایع دستی در دو سال اخیر را بسیار محسوس دانست و گفت: در سال ۹۱ تنها ۷۵ میلیون تومان به این بخش اختصاص یافت در حالیکه اعتبارات تخصیص یافته به بخش صنایع دستی در سال ۹۴ به رقم قابل توجه ۳میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: تا کنون بیش از ۲ میلیارد تومان از کل اعتبار جذب شده‌است.

توسعه‌ی صنایع دستی از مسیر تدوین سند راهبردی می‌گذرد

استاندار در بحث صنایع دستی، رونق تولید، تجارت و نهایتاً صادرات محصولات را مهم عنوان کرد و بیان داشت: دستیابی به این مهم مستلزم تدوین سند جامع راهبردی است. وی خواستار طراحی این برنامه با پایه‌ی دانش بنیان شد و اضافه کرد: فاکتورهای مهم در صنایع دستی یعنی تولید،تجارت و صادرات در این طرح بایستی قابل ارزشیابی و با خروجی مشخص باشد.

موسی خادمی تولید بدون توجه به مقوله‌ی صادرات را غیراثربخش خواند و گفت: باید زمینه تولید محصولات با کیفیت و خلاقانه و مناسب با بازارهای هدف صادراتیفراهم شود که در این مسیر توجه به هنرمندان حوزه‌ی صنایع دستی هم بسیار حیاتی است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از خاستگاههای صنایع دستی کشور هست

خادمی توجه معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را به بافت زندگی روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد جلب کرد و اظهار داشت: این استان یکی از خاستگاههای صنایع دستی کشور هست و با توجه به جمعیت بالای روستایی و عشایری و تجارب ارزشمند در تولید محصولات صنایع دستی می‌تواند یکی از استان‌های هدف کشور باشد و از این حیث نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری است.

توانایی برندسازی بین‌المللی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور برندسازی را لازمه‌ی موفقیت در حوزه‌ی صنایع دستی عنوان کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قابلیتهای متعدد در حوزه‌ی صنایع دستی با اندکی برنامه‌ریزی توانایی ایجاد یک برند تجاری بین‌المللی و جهانی را دارد.
بهمن نامورمطلق از اداره کل میراث فرهنگی خواست نشست‌های هم‌اندیشی با فعالان و هنرمندان صنایع دستی همچنین مسئولان اجرایی استان ماهیانه یا دست کم دوماه یکبار برگزار نماید.

به هر ترتیب این نشست هم به پایان رسید و باید دید مهره‌های خادمی در این میدان پربازده و مهم در امر توسعه‌ی اقتصادی استان چگونه بازی می‌کنند و آیا می‌توانند با وجود اعتبارات نسبتاً خوب این بخش بخشی از بازارهای بین‌المللی را فتح نمایند؟

…………………………….

گزارش از : رحیم بنام

……………………………