پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

شورای بحران کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر راه نکات مهمی داشت؛ جنس درخواست‌های مدیران و نمایندگان و قول‌های وزیر راه، مواضع ضد رسانه‌ای آقای استاندار، تجلیل‌ها از مدیریت آگاهانه احمدی و همکارانش در سیل اخیر، نقش دهیاران، صحبت‌های سانسور شده نماینده منابع طبیعی و حرف مهم مدیرکل بحران به آقای وزیر، صحبت‌های خاص عدل هاشمی پیرامون سپاه و مردم چاروسا و دیشموک که جز خدا کسی را ندارند، نقش قرارگاه خاتم الانبیا در ۲۸ سال معطلی یک پروژه ملی و پیمانکارانی که با یک تلفن، بیل و بولدوزرشان را به کمک مردم آوردند، برخی از این نکات بود.

 

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، تنها کمی بعد از اعتراض شدید نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور مبنی بر نفرستادن نماینده‌ای به استان سیل زده کهگیلویه و بویراحمد، حسن روحانی، وزیر راه و شهرسازی را به این استان فرستاد تا ببیند سیل بر مردم این دیار چه کرده است.

محمد اسلامی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری بعد از بازدیده از چندین پروژه، در شورای مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد شرکت کرد.

در ابتدای این نشست، عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با ارائه گزارشی از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به این استان گفت.

او همچنین از پیمانکاران بخش خصوصی برای کمک به مدیران دولتی در مدیریت سیل اخیر قدردانی کرد.

معاون عمرانی استاندار افزود که حقیقتا پیمانکاران ما با یک تماس تلفنی هر امکانات و ماشین‌آلاتی که داشتند را بسیج کردند و به کمک آمدند.

او همچنین از علی داوودی و همکارانش در مدیریت دو سد مهم این استان و تأمین امنیت مناطق زیردست آن‌ها هم قدردانی کرد.

بعد از او، شاهرخ کناری به نمایندگی از همه فرمانداران گزارش داد و در صحبت‌هایی که بوی وحدت و همدلی می‌داد از مشکلات همه شهرستان‌ها بدون نگاه جغرافیایی گزارش خلاصه و مفیدی ارائه کرد.

فرماندار بویراحمد از دهیاران این استان نیز تمجید کرد و گفت عمده دهیاران این استان در قد و قواره یک دستگاه تمام و کمال اجرایی در جریان سیل عمل کردند و اقدامات کارسازی انجام دادند.

او گفت که استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استان پربارش کشور و شهر یاسوج پنجمین شهر پربارش دنیا بوده اما با مدیریت آگاهانه‌ای که در سیل اخیر صورت گرفت با وجود حجم بی‌سابقه بارش‌ها که در برخی نقاط به یک هزار و ۴۰۰ میلی‌متر در دو روز رسید و کوهستانی بودن این استان اما شاهد کمترین تلفات جانی بودیم و این به لطف خدا وهمکاری مردم بوده است.

مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد

کناری از برخی روستاها از جمله مورصفای دشتروم هم گفت که اهالی در آن روزها با قایق تخلیه شدند و همچنین روستاهایی که در کهگیلویه، باشت و بویراحمد به شدت در معرض رانش زمین هستند.

بعد از او الیاس تاج‌الدینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش های  شدید فروردین ماه امسال به بخش های زراعت، باغداری، آبزی پروری کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خسارت را وارد کرده است.

عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل راه و شهرسازی این استان سخنران بعدی بود که نکته مهم حرف‌های او درخواست از وزیر برای چهارخطه کردن راه‌هایی بود که بار ترافیک چندین استان بزرگ کشور را تحمل می‌کنند.

نستهن مقدم، شهردار یاسوج نیز به نمایندگی از شهرداران این استان صحبت کرد.

 

بعد از این افراد نوبت به عدل هاشمی رسید تا شمرده و تیتروار، چند درخواست شسته رفته از وزیر داشته باشد.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ ابتدا از مدیریت استاندار در سیل اخیر به شدت قدردانی کرد و گفت: اگر نبود مدیریت خوب آقای احمدی و بازوی توانمندش آقای فیلی بدون شک شاهد تلفات جانی و مالی به مراتب بیشتری در کهگیلویه و بویراحمد می‌بودیم.

او به وزیر گفت که سیل ویرانگر و بحرانی در استان‌های لرستان و گلستان، خسارات ما را کمرنگ کرد اما حق هم همین بود که همه امکانات برای دیگر هموطنانمان که شرایط بحرانی داشتند، بسیج شوند.

هاشمی‌پور که خودش زمانی از بدنه سپاه پاسداران بود به تمجید از این نهاد در سیل اخیر پرداخت و گفت که وقتی قاسم سلیمانی در کنار مردم مصیبت دیده جنوب چادر می‌زند به آن حرف امام می‌رسیم که اگر سپاه نبود، کشوری هم نبود.

او بعد از این مقدمات گفت آقای وزیر من چهارتا کار بیشتر از شما نمی‌خواهم.

یکی این جاده پاتاوه دهدشت است که دیگر شرم می‌کنم اسمش را بیاورم چون که چهاردهمین سالگرد شروع این پروژه است که خودم در سال ۸۵ در قرارگاه خاتم شروعش کردم.

واقعا در تاریخ راهسازی ایران نمی‌گنجد که یک پروژه در سال ۷۳ در سفر رهبر معظم انقلاب شروع شود، آن هم ۶۳ کیلومتر ولی این همه طول بکشد.

از سال ۸۵ که پروژه رسما شروع شد، سالی ۶ درصد از این پروژه و ماهی نیم درصد کار شد!

او گفت که وزیران و استانداران زیادی آمدند و رفتند و گفتند اما من امیدوارم پرونده این پروژه در دوره وزارت شما بسته شود و نه وزیر بعدی و نه استاندار بعدی – که البته ان شاالله که آقای احمدی نمی‌رود- از این قصه تکراری، نشنوند.

نماینده مردم کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی ادامه داد: آقای وزیر با آن روحیه میدانی و فنی که از شما سراغ دارم اگر بخواهید می‌توانید این کار را تمام کنید به شرطی که یک مجری خوب مشخص شود که با لحاظ همه موانع یک زمان‌بندی مطمئن مشخص کند که نه دوباره ۶ ماه بعد دوباره بگوییم زمان‌بندی جدید پروژه!

هاشمی ادامه داد: خواسته دوم من از شما جاده چاروسا و دیشموک است که دو بخش هستند با ۳۵ هزار جمعیت که در سیل اخیر هم آسیب جدی دیدند اما این مردم به غیر از خدا هیچ کسی را ندارند.

واقعا مردم رودریش و آجم و … به جز خدا کسی را ندارند البته من از بچه‌های هلال‌احمر تشکر می‌کنم که در این ایام، محموله‌های غذایی برای این مردم بردند که جانشان حفظ شود اما حقیقتا کسی را ندارند.

اولین نماینده‌ای بودم که در چهل سال گذشته به این مناطق رفتم؛ ۱۶۰ خانوار هستند که حتی راه هم ندارند.

مردم این دو بخش چاروسا و دیشموک حتی یک راه درست و حسابی هم ندارند؛ گاز این مناطق تأمین شد و جای شکر دارد اما راه دیشموک، قلعه ردیسی، جاورده به دهدشت باید ملی شود و به جاده پاتاوه دهدشت وصل شود تا مردماین دیار از بن‌بست خارج شوند و جلوی مهاجرت بی‌رویه گرفته شود.

تکمیل مسیر این دو بخش از طریق جاده دم عباس و تنگ چویل هم مورد تأکید و ضروری است و ۱۱ سال است که فقط یک پل و ۶ میلیارد پول می‌خواهد.

خواسته بعدی من، جاده لنده به تشان و بهمئی است که خدا کمک کرد دقیقه ۹۰ ماده ۲۳ آن حل شد؛ فقط ۳۴ کیلومتر راه است اما الان مردم مجبورن ۱۲۰ کیلومتر را بروند تا دوباره دور بزنند به استان خودمان بیایند.

خواسته بعدی من، ورودی‌ شهرهای حوزه انتخابیه‌ام هست که هفت سال است همه نصفه و نیمه رها شدند و چهره این شهرها را زشت کرده است.

من در تهران هم این خواسته‌ها را از شما داشتم، کمک کنید، آقای وزیر.

غلام‌محمد زارعی که خود بانی سفر وزیر به این استان بود، بعد از عدل هاشمی به چند موضوع مهم اشاره کرد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی همانند نماینده کهگیلویه از مدیریت استاندار و دیگر مدیران تمجید کرد و گفت که رمز عبور از بحران اخیر اقدامات مجاهدانه و کمک‌های خاموش به مردم، حضور نظامیان در صحنه و مهم‌تر از آن صبوری و تحمل شهروندان بوده است.

بازدید وزیر راه از کهگیلویه و بویراحمد

وی تصریح کرد: امروز آقای وزیر به استان آمد تا گام دوم برداشته شود و در مسیر تحقق برخی اهداف اقدامات عملی صورت گیرد.

وی مسئله اساسی این استان را بحث راه دانست و گفت هم از این منظر و هم از باب شناخت و علاقه آقای وزیر به این استان، حضور وی بسیار راهگشا خواهد بود.

زارعی به مرور خاطرات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان اشاره کرد و گفت در جلسه آن روز وقتی استاندار وقت صحبت کرد و از کوتاه‌تر شدن ۲۷۰ کیلومتری مسیر اصفهان به بندر امام گفت؛ معظم‌له به صراحت فرمودند که در این استان و در حوزه راه‌ها هر چقدر که سرمایه‌گذاری کنید و کار کنید، برای کل کشور است و همه نفع می‌برند و امروز به حرف آن روز معظم‌له رسیدیم که استان ما چه باری از ترافیک شمال به جنوب را تحمل می‌کند و چقدر در اقتصاد و حمل و نقل کشور نقش‌آفرین است.

وی مسیر بندر بوشهر به مرکز کشور، بندر امام به تهران، کریدر شمال به جنوب و مسیر جنوب به مشهد، را بخشی از اهمیت این استان در حوزه راه‌های کشور برشمرد و توضیح داد: وقتی اتوبوس‌های استان یزد برای سفر به جنوب ترجیح می‌دهند به دلیل کوتاهی مسافت، مسیر درجه ۲ اقلید به یاسوج را انتخاب کنند به این معنی است که در کهگیلویه و بویراحمد باید آزادراه و بزرگراه ساخت و در این حوزه کار کرد و قطعا آقای وزیر این موضوع مهم را قبول دارد و درک می‌کند.

وی همچنین به موضوع راه‌آهن اقلید به یاسوج هم اشاره کرد و گفت: قطعه اول این پروژه با ۸۰ درصد پیشرفت و طول ۲۰ کیلومتر در حال انجام است که خواسته من شروع قطعات بعدی بدون از دست دادن زمان هستیم چرا که این پروژه به نفع کل کشور است.

بعد از صحبت‌های نماینده بویراحمد، معاون منابع طبیعی این استان که دید از همه چیز صحبت شد اما از موضوع اصلی یعنی علت این سیل‌ها و تبدیل نعمات خداوند به بلایا، کسی حرف نمی‌زند، اجازه صحبت خواست اما نه آقای استاندار و نه معاون اجازه صحبت به آقای جنگلی داده نشد اما او اصرار کرد و با اشاره آقای وزیر، در نهایت شروع به صحبت کرد.

دلیل اصلی اجازه ندادن به نماینده منابع طبیعی برای صحبت کردن، اعتقاد استاندار به نظم در جلسات بود چرا که برنامه سخنرانی برای منابع طبیعی از قبل پیش‌بینی نشده بود اما این یک حقیقت تلخ است که منابع طبیعی و محیط زیست برای مدیران تصمیم‌گیر ارشد، اهمیت چندانی ندارد که اگر داشت نه سیل ویرانگر می‌آمد و نه این همه سرمایه در بستر رودخانه‌ها ویران می‌شد.

او از خشم طبیعت در اثر تخریب منابع ملی می‌گفت اما استاندار صحبت او را قطع کرد و گفت بگویید که خلاصه بگویید مشکل چیست و چه باید کرد؟

معاون منابع طبیعی تصریح کرد: حرف من همین است که اگر می‌خواهید جلوی این حوادث قهری را بگیرید و اثرات آن را کم کنید، جلوی تخریب ظالمانه طبیعت و ویلاسازی‌ها و زمین‌خواری‌ها در کوه و دره را بگیرید.

آقای استاندار هم با این کلمه که “متشکرم”، تلویحا بر بی‌اهمیت بودن این صحبت‌ها مهر تأیید زد اما این حرف‌ها روی وزیر و در صحبت‌های پایانی او اثر خود را گذاشتند.

علی‌محمد احمدی، بعد از او میکروفن را روشن کرد و ابتدا به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و از راه‌ها و پل‌های نیمه‌جان و ناایمن این استان گفت و تأکید کرد که اگر سیل هم نبود در این حوزه نیازمند کار جدی و تقویت زیرساخت‌های پیر و فرسوده داریم که تنها به عنایت و حمایت ویژه دولت می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما بعد از این باز به مواضع ضدرسانه‌ای خود ادامه داد و در جمله‌ای بدون نام بردن از رسانه‌های پای‌کار، گفت: ما به کمک صدا و سیما و تقریبا بدون هیچ کمک دیگری از کشور توانستیم، سیل اخیر را مدیریت کنیم! واجازه ندهیم که روستائیان ما احساس تنهایی و بی‌کَسی کنند.

او همچنین ویژه از راهداری قدردانی کرد و گفت که تقریبا همه اذعان دارند که راهداری و حمل و نقل ما درا ین ایام بسیار خوب عمل کرده و به شکل ویژه راه‌ها را باز کرد و پای کار بود.

وحید محمدی‌تبار آخرین نفری بود که قبل از استاندار و وزیر صحبت کرد و موضوع بسیار مهمی را اشاره کرد.

مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت که آقای وزیر اگر می‌خواهید یک ریال هم به سیل‌زدگان ما کمک کنید، کمکی باشد که تخصیص آن هم آمده باشدنه اینکه فط یک اعتباری باشد روی کاغذ!

محمدی‌تباربا بیان اینکه ما تخصیص می‌خواهیم نه تصویب، تصریح کرد: من می‌توانم شرمنده شهردارانی شوم که تأسیسات شهری آنان نابود شده اما هرگز نمی‌توانم شرمنده آن پیرزنی باشم که از چهار گوسفندش که همه زندگی‌اش بودند، سه گوسفند را آب با خودش برد.

حقیقتا آقای وزیر نمی‌توانیم شرمنده این‌ها شویم؛ کاری کنید.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آخرین نفری بود که صحبت کرد.

او گفت که بعد از یک دهه خشکسالی بر این سرزمین تشنه بارید اما برای خسارات ناشی از آن نیز دولت برنامه دارد.

او همچنین گفت که آقای روحانی من را فرستاد تا پیام سلامش به مردم این استان را ابلاغ کنم  و گزارشی از خسارت سیل برای او ببرم.

فرستاده رئیس‌جمهوری قول داد که خسارات این استان را با جدیت پیگیری می‌کند و مردم نگران نباشند.

او بعد از اشاره به جاده مهم یاسوج به شیراز از فرودگاه یاسوج و پیگیری‌های نماینده مردم بویراحمد و دنا گفت و افزود: آقای زارعی اشاره نکردند اما او از من قول گرفت که پروازهای این فرودگاه را افزایش دهیم و من که اصلا حتی موافق تعطیلی یک روزه این پروازها بعد از آن حادثه نبودم، تهران که رسیدم یکی از کارهای اصلی من همین خواهد بود که از طریق ماهان که پروازهای ایمنی دارد تعداد پروازهای یاسوج را بیشتر کنیم.

او در مقابل خواسته آقای زارعی و عدل هاشمی در مورد جاده پاتاوه به دهدشت، هم گفت که از خدا می‌خواهم که خودم این پروژه را در موعد مقرر یعنی پایان سال ۹۸ افتتاح کنم.

اسلامی تصریح کرد: خود آقای هاشمی هم به قرارگاه خاتم النبیا نزدیک است او هم بخواهد که قرارگاه این پروژه را فعال کند خودم هم با مسئولان آن صحبت می‌کنم.

او قول داد یک مجری قوی و کاربلد برای این پروژه انتخاب کند تا بلکه به موقع تمام شود.

وی همچنین قول داد که چهارخطه کردن راه‌های کهگیلویه و بویراحمد را در اولویت کاری قرار دهد و برای تأمین اعتبار آنها تلاش کند.

وزیر راه همچنین برای پروژه بزرگ راه‌هن اقلید به یاسوج نیز قول داد که برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار تلاش کند؛ او گفت برای به ثمر رساندن این پروژه راهی جز این نداریم و نباید منتظر اعتبارات دولتی بمانیم.

آقای وزیر اسم مدیران کل این استان از جمله مدیرکل راهداری و بحران را با تسلط بیان می‌کرد و معلوم بود که شناخت خوبی از این استان و مدیران آن دارد.

او همچنین در پاسخ به دغدغه مدیرکل بحران گفت که دغدغه اصلی دولت، تخصیص اعتبارات برای جبران خسارات است تا حتما اجرایی شود و کسی شرمنده نشود.

انتهای پیام/بنام-ک