پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

آخرین شب از دومین سال «سوگواره حدیث نینوا» به همت چهار حزب اصلاح طلب فارس و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در تالار احسان شیراز برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» قرآن‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» قرآن‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ریواس جنوب به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در دومین شب از مراسم سوگواره حدیث نینوا با اشاره به مطالعات انجام شده در نیم قرن اخیر درباره فلسفه عاشورا گفت: تحقیقات و کتاب‌های منتشر شده در نیم قرن اخیر از حیث بررسی علل و فلسفه قیام عاشورا با آنچه پیش از آن در تاریخ آمده متفاوت است.

ایازی ادامه داد: مثلا سید بن طاووس که یکی از معتبرترین مقتل‌ها را در لحوف آورده، معتقد است شهادت حسین بن علی از یک رابطه عاشق و معشوق نشات گرفته و حسین دوست داشته شهید شود و یا عده‌ای دیگر معتقدند حسین شهید شد تا مردم بر شهادت حسین گریه کنند و مورد عفو خداوند قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات و کتاب‌های ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که امام حسین کاری هدفمند انجام داده، این هدف قابل شناسایی است، هدف حسین برای ما قابل استفاده است و به صورت فردی و اجتماعی می‌تواند در زندگی ما الگو باشد و از طرفی بهترین منبع برای شاخت حماسه حسینی، سخنان حضرت در مدینه، مکه، میان راه و کربلاست.

این قرآن پژوه به سه اندیشه مهم در مورد قیام عاشورا در دوران معاصر اشاره و اضافه کرد: علی شریعتی در کتاب «شهادت»، آیت‌الله صالحی نجف آبادی در کتاب «شهید جاوید» و شهید مرتضی مطهری در کتاب مشهور «حماسه حسینی» هر کدام سه دیدگاه بر اساس سخنان امام حسین(ع) در مورد علت های وجودی قیام عاشورا مطرح می‌کنند.

ایازی ادامه داد: دکتر شریعتی معتقد است که امام حسین(ع) رفته تا کشته شود و به جملات و کلام امام استناد می‌کند که امام حسین(ع) شهادت را به عنوان راهی برای اعتراض به وضعیت حکومت وقت در پیش گرفته است.

به گفته وی، آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی در کتاب شهید جاوید تشکیل حکومت اسلامی را مهمترین هدف امام حسین(ع) دانسته است.

استاد ایازی به اندیشه‌های شهید مطهری نیز اشاره و اضافه کرد: در اندیشه شهید مطهری اصل و آرمان امام حسین(ع) در قیام عاشورا اصلاح‌طلبی در امت نبوی است که با ایستادگی در برابر یزیدیان و امویان آغاز می‌شود. مطهری معتقد است جامعه اسلامی راه خود را کج کرده بود و امام حسین(ع) قصد اصلاح این مسیر را داشت.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بیان امام حسین(ع) پیش از قیام و در طول مسیر مدینه تا کربلا ابراز عقیده کرد: امام حسین(ع) مرتبا در بین مردم و در طول مسیر راه خود، اصلاحات را اصل اساسی حرکت خود معرفی می‌کند.

این استاد دانشگاه و حوزه به طرح مساله بازگشت به قرآن از سوی سیدجمال اشاره و تاکید کرد: شخصیت‌هایی همچون سیدجمال اسدآبادی و امام خمینی(ره) به دنبال بازگشت قرآن به جامعه بودند، بر این اساس که مردم قرآن را دوست دارند اما توان بهره گیری از معارف آن را ندارند و این اصل انحطاط جوامع اسلامی است.

وی اضافه کرد: امروز هم باید بپذیریم به جای اینکه برای قرائت و نگارش زیبای قران جایزه بگذاریم، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی مدنظر قرآن را ترویج دهیم اما قرآن را با خط معمولی بنویسیم.

ایازی گفت: یک جلد قرآن در خانه کافیست به شرط آنکه توان ترویج و گسترش عدل و عدالت اسلامی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متخصص تخریب مفاهیم دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شده‌ایم، به برسی مفهوم انفاق در قرآن پرداخت و گفت: در ادبیات عرب انفاق به معنای پرکردن چالش‌ها و خلاهای اجتماعی است اما واقعا این همه نذورات محرم به چه میزان انفاق و به چه میزان اسراف است؟ چرا به فکر اصلاح رفتارهای اجتماعی و فردی نیستیم؟ اگر در باب عزاداری به تغییرات فکر می‌کنیم باید به دهها مورد دیگر مثل انفاق هم بر اساس خرد دینی فکر کنیم.

این پژوهشگر حوزه دین، امام حسین(ع) را بارزترین الگوی امر به معروف و نهی از منکر دانست و ادامه داد: امام حسین(ع) برای مبارزه با ستم قصد امر به معروف و نهی از منکر کرد نه برای یک نخ مو!

این استاد حوزه با انتقاد شدید از بی توجهی‌های عمومی نسبت به منکرات رایج شده در جامعه ابراز کرد: داستان دینداری امروز ما به جایی رسیده که به هاله نور و سواستفاده از مفاهیم انتظار و فساد و اختلاس سه میلیاردی دامن زده و در چنین شرایطی نسل جوان از دین گریزان می‌شود.

ایازی با بیان اینکه سخنان امام حسین در هر حوزه‌ای اعم از حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی الگوست، بر ضرورت تشکیل کانون‌های شناخت و معرفی مفاهیم درست دین تاکید و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) مرگ را زیباتر از همزیستی با کانون‌های ظلم می‌دانست و تعبیر مرگ به زیبایی گردن بند دختران جوان می‌کند به شرط آنکه زیربار ذلت نرود.

گفتنی است این مراسم که با شعرخوانی و مرثیه سرایی همراه بود، در دو شب به همت ۴ حزب اصلاح طلب اتحاد ملت ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس برگزار شد.