پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز معتقد است که نگاه شورا و شهرداری فعلی در بستنِ بودجه سال آینده، منطقی و در جهت منافع مردم بوده است.

او همچنین با اشاره به وضعیت درآمدی نه‌چندان مناسب شهرداری‌ها، تصریح کرده که باید بحث درآمدهای پایدار شهرداری مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد؛ موضوعی که در صورت تحقق، شهروندان را در ازای دریافت خدمات شهرداری، ملزم به پرداخت عوارض شهرداری به‌صورت تکلیفی و منظم می‌کند.

سید عبدالرزاق موسوی – رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز

 «سید عبدالرزاق موسوی» در گفتگو با ریواس جنوب در تشریح کلیاتی از اولین لایحه بودجه دوره فعلی شهرداری، گفت: «بودجه ۹۷ شهرداری شیراز حدود ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده اما با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای خود شهرداری نیست، به لحاظ اصولی نمی‌توان آن را در قالب بودجه محاسبه کرد؛ به طور دقیق‌تر بودجه ۹۷ را باید حدود ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بدانیم.»

او دلیل اصلی کاهش اندک بودجه ۹۷ نسبت به سال قبل را به وضعیت فعلی منابع درآمدی شهرداری ازجمله ساخت و ساز مربوط دانست و اضافه کرد: «عناوین اصلی درآمدهای شهرداری شامل عوارض عمومی، عوارض اختصاصی، مؤسسات انتفاعی، اموال و املاک شهرداری و کمک‌های سازمان‌ها است که عمده‌ترین آن عوارض ساخت و ساز است. این عوارض هم اگرچه نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته اما به دلیل رکود شدید این صنعت، درآمدهای شهرداری هم تحت تأثیر قرار گرفته است.»

موسوی ادامه داد: «از طرف دیگر برخی از منابع درآمدی بودجه سال آینده کاهش و یا به طور کامل قطع شده است؛ مثلاً آرای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال برخی از مصوبات شورا، در حد قابل ملاحظه‌ای برخی از درآمدهای شهرداری را حذف کرده است.»

** عناوین درآمدی شهرداری‌ها، دارای اشکالات اساسی است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز عناوین درآمدی شهرداری‌ها را دارای اشکالات اساسی توصیف کرد و گفت: «با نگاه اجمالی به منابع درآمدی، می‌بینیم که به جز عوارض و ساخت و ساز و درصدی از مالیات بر ارزش افزوده، منبع دیگری مثال سرمایه‌گذاری یا مشارکت مردم دیده نمی‌شود و متأسفانه این یک اشکال اساسی است؛ قانون اختیاراتی را به شورای شهر و شهرداری داده که برای ارائه خدمات به شهروندان بهای آن و یا عوارض مربوط به آن را دریافت کند اما چون این موضوع به صورت شفاف و دقیق در قانون تصریح و تصویب نشده کاملاً اجرا نمی‌شود.»

او افزود: «باید بدانیم که اگر قرار است مشکلات شهرداری حل شود باید از طریق درآمدهای پایدار حل شود؛ البته بحث لایحه درآمدهای پایدار در حال حاضر در مجلس مانده و هنوز تصویب نشده است. بر اساس این راه درآمدی، شهروندان همانطور که پول آب، برق و گاز پرداخت می‌کنند عوارض مربوط به خدمات شهرداری را هم پرداخت می‌کنند که این موضوع باید به شکل قانونی حل شود.»

نماینده مردم شیراز در پارلمان محلی ادامه داد: «نکته مهم دیگر این است که منابع درآمدی شهرداری در هر حالتی به عوارضی گره می‌خورد که آن خود به وضعیت مردم برمی‌گردد. مثلاً عوارض نوسازی بر اساس مصوبه وزارت کشور نسبت به سال قبل افزایش زیادی پیدا کرده و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم هرگونه افزایش عوارض برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

او گفت: «اینجا همان نقطه چالشی است که نقش شورای عالی استان‌ها در کنار وزارت کشور پررنگ می‌شود.»

** شاکله‌ی بودجه ۹۷ شهرداری شیراز تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام است

موسوی در بخش دیگری از گفتگو، با اشاره به برخی از کلیات بودجه ۹۷ شهرداری شیراز، اظهار داشت: «اگرچه مطالعات مقدماتی برای یک سری طرح‌ها در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده اما شاکله‌ی این بودجه تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام است و بنابراین می‌توان آن را بودجه‌ای انقباضی و بسته‌ای دانست که فضاهای جدید چندانی در آن تعریف نشده است.»

او با دفاع از این رویکرد تنظیم بودجه سال آینده شهرداری شیراز، تصریح کرد: «در حال حاضر یک سری پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح شهر مانده که اگر به اتمام نرسد هم هزینه‌های مازادی ایجاد می‌کند و هم ظاهر شهر را زخمی و نازیبا جلوه خواهد کرد.»

موسوی در پاسخ به این سؤال که “ممکن است عدم تعریف پروژه‌های جدید موجب ذهنیت‌های منفی افکار عمومی شود”، تأکید کرد: «شهرداری و شورای شهر می‌تواند در بودجه خود پروژه‌های جدیدی تعریف کند و روی همین پروژه‌های جدید پیش برود اما ما می‌دانیم که این نگاه در وضعیت فعلی خلاف منافع مردم است و نباید برای اهداف تبلیغاتی پروژه‌های ناتمام دیگری را روی پروژه‌های قبلی انباشته شود. ما باید منافع مردم را در نظر بگیریم و به سمتی برویم که بر مبنای قضاوت‌های منطقی و واقعی شهروندان عمل کنیم نه فضاهای تبلیغاتی. هم شورا و هم شهرداری این روش را انتخاب کردند که فکر می‌کنم کار عاقلانه‌ای بوده است.»

** زمان کم، تأثیری در کیفیت بررسی بودجه نخواهد گذاشت

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز در بخش پایانی اظهارات خود، گفت: «از آنجایی که بودجه ۹۷ با چند روز تأخیر تحویل شورا شده و روند بررسی در کمیسیون‌های مختلف، تطبیق در کمیسیون تلفیق و نهایتاً تصویب در صحن علنی، پروسه‌ای زمان‌بر است و قانون هیچ تأخیری از شورا را نمی‌پذیرد، بنابراین ما مکلف هستیم که با جلسات فوق‌العاده و فشرده بررسی و تصویب بودجه ۹۷ را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه به اتمام برسانیم.»

موسوی در واکنش به امکان تأثیر زمان کمتر اعضای شورا بر کیفیت بررسی بودجه توسط آن‌ها، تصریح کرد: «اگر اعضای شورا با توان و وقت بیشتری تلاش کنند امیدواریم که با نهایت دقت و بدون مشکل بودجه بررسی و تصویب شود.»

==========
گفتگو از سجاد بنام

انتهای پیام/ س۲۵۳۹