به منظور رسیدگی به شکایات بهداشتی مردم؛ راه اندازی سامانه نظارت و ارتباطات مردمیِ ۱۴۹۰ در کهگیلویه و بویراحمد
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
معاون فنی مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به راهاندازی سامانه مدیریت نظارت و ارتباطات مردمی در حوزهی بهداشت، گفت: درصد قابل توجهی از مردم استان، از خدمات نظارتی و ارتباطی حوزهی بهداشت اطلاع کافی ندارند.
به گزارش ریواس نیوز، محمدرضا گلابی با اشاره به جزئیات خدمات سامانه مدیریت نظارت و ارتباطات مردمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: در حال حاضر امکان ارائهی خدمات بهصورت تلفنی فراهم شده است که بر این اساس، ارباب رجوع میتواند درخواست خود را با استفاده از شماره تماس ۱۴۹۰ به کارشناسان و مسئولان مستقر در وزارت بهداشت منتقل نماید.
وی افزود: خدمات سامانهی مدیریت نظارت و ارتباطات مردمی در حال حاضر به حوزهی خدمتیِ سلامت محیط و کار (بهداشت محیط و حرفهای)، محدود شده است که یقیناً در ادامه گسترش خواهد یافت.
گلابی با بیان اینکه مطابق سیاست وزارتی، باید در سریعترین زمان ممکن به درخواستهای مردمی در این زمینه پاسخ داده شود، اضافه کرد: فرایند گردش کار سامانه، شامل دریافت درخواست از طرق مختلف، ثبت درخواست بهصورت مکانیزه، ابلاغ و توزیع درخواست به واحدهای عامل و رسیدگیکنندهی سازمانی و اعلام نتیجه به وزارتخانه است.
این مسئول ادامه داد: در حالت مطلوب، میبایست تمامی راههای ارتباطی از جمله تلفن، فاکس، پیامک، پست الکترونیک، مکاتبه، پورتال، سایت سازمانی، مراجعه حضوری، صندوقهای ارتباطی و سایر راههای تماس برای ارائهی درخواستهای مردم به مسئولان بهداشتی امکانپذیر باشد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان در ادامه به گستردگی حوزهی بهداشت در استان اشاره و تأکید کرد: سامانه مدیریت نظارت و ارتباطات مردمی (۱۴۹۰) از جمله خدماتی است که اگر بسیاری از مردم از شرح وظایف آن اطلاع پیدا کنند، در کاهش مشکلات بهداشتیِ محیط خود و توسعهی سلامت در استان بیش از پیش سهیم خواهند شد.
گلابی در پایان یادآور شد: با توجه به کمبود بازرسین بهداشت محیط و حرفهای به نسبت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، کارگاهها و غیره در استان، مشارکت مردم در ارائهی گزارشات، شکایات و درخواستهای خود به مسئولین میتواند به بهبود خدمات بهداشتی در سطح استان منجر شود.
گفتنی است این سامانه به دریافت و پاسخگویی به درخواستها و گزارشات مردمی در حوزههای مختلفی از جمله بهداشت محیط مراکز و اماکن، مواد غذایی، بهداشت آب و فاضلاب، کنترل حشرات و جوندگان و عوامل بیولوژیک، بهداشت محیط روستاها، عوامل زیانآور محیط کار، خدمات سلامت کار، بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، سیستم مدیریت سلامت محیط در مدارس، بهداشت هوا و کنترل هوا، بهداشت محیط بیمارستانها، پسماندها، بیماریهای منتقله از آب و غذا و شکایت از شرکتهای سودجو خواهد پرداخت.