پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

روایت مدیری که هر چه می‌دَود، نمی‌رسد؛ ناگفته‌هایی از راه و راهداری

ریواس جنوب/ واقعیت آن است که برخی شاخص‌های حوزه راه و راهداری در کهگیلویه و بویراحمد تکانی هرچند کوچک خورده و چهره جاده‌های استان کمی بهتر شده است اما اینکه چرا ما همچنان از ابتدایی‌ترین استانداردهای جاده‌ای محرومیم، روایتی است که از زبان مدیرکل جوان راهداری شنیدنی است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، بر اساس آمار رسمی پلیس راه کشور، تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۲.۶ درصد کمتر شده است و از حیث میزان کاهش آمار تصادفات فوتی، رتبه ششم کشور شدیم.

 

اقداماتی چون نصب نیوجرسی و‌ جداکننده، نصب تابلوهای هشداری، آشکارسازی نقاط خطرناک، رفع نقاط حادثه‌خیز و… در چند سال اخیر بسیار بهتر از چهار دهه اخیر کار شده به طوری که فقط در یک قلم، در نوروز سال ۱۴۰۰ استان ما در محور یاسوج به اصفهان ۱۴۰ کشته داشتیم اما این رقم در نوروز ۱۴۰۲ به صفر رسیده است که می‌توان این اقدام  را در کنار کاهش ۱۲.۶ درصدی کل تصادفات فوتی در این استان، انقلاب راهداران کهگیلویه و بویراحمدی نام نهاد.

 

در واقع راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در استانی که حتی یک متر آزادراه و راه استاندارد ندارد با چنین اقداماتی به ویژه جداکننده‌های مسیر رفت و برگشت، روشنایی در نقاط پر حادثه، خط‌کشی و اقداماتی از این دست توانسته تا حدی چهره این استان را از حیث محورهای ارتباطی بسیار بهتر کند.

 

شاهکار عملکرد راهداری را می‌توان در رفع نقاط حادثه‌خیز محورهای ارتباطی دانست که در این ایام ۱۳ نقطه پرخطر با ده‌ها تصادف فوتی که از مصوبات کشوری بودند در دستور کار قرار گرفتند و ۸ نقطه کاملا اصلاح شدند.

 

از نقاط حادثه‌خیز مصوب استانی نیز تاکنون ۴۰ نقطه رفع خطر شدند و ۶۰ نقطه جدید شناسایی که در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار برای اصلاح هستند و این‌ها اقدامات ارزشمندی است.

 

عملکردهای قابل دفاعی که نباید از نقش راهبری و حمایتی معاون عمرانی استاندار در موفقیت آنها غافل شویم.

 

در یکی دو سال اخیر ۴۶ کیلومتر نیوجرسی و جداکننده در محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.

 

در راه‌های روستایی فقط در سال گذشته ۶۱ کیلومتر جاده بهسازی و آسفالت شد و ۱۲۱ کیلومتر نیز روکش آسفالت شد و این کار امسال نیز ادامه دارد و تاکنون ۲۳ کیلومتر بهسازی و روکش شده است.

۳۵۰ پروژه فعال راهداری در حال حاضر در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 

این‌ها ماحصل گفت‌وگوی ما با پیمان‌جو، مدیرکل جوان و پرانرژی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 

او در پاسخ به این سوال که با وجود این عملکرد اما نارضایتی از حوزه راه زیاد است، گفت: کاملا درست است و بسیاری از گلایه‌های مردم به حق است و شایستگی آن‌ها بیشتر از اینهاست اما حقیقتا راهداری پای کار است و کوتاهی نمی‌کنیم اما هم شما رسانه‌ها هم مردم بدانید که دلیل اینکه هر چه کار می‌کنیم، مثل بقیه استان‌ها نمی‌شویم و نارضایتی زیاد است این است که ما چندین دهه از بقیه استان‌ها عقب هستیم و با هر سرعتی هم که برویم به آنها نمی‌رسیم بنابراین نارضایتی‌ها و نقایص جاده‌های ما به معنی کم‌کاری راهداری نیست.

 

پیمان‌جو ادامه داد: وظیفه اصلی ما ایمن‌سازی و تقویت جاده‌های موجود است اما به ساخت جاده نیز ورود می‌کنیم و خدمات خوبی در این زمینه داشتیم اما همان‌طور که گفتم با مقصدی که باید برسیم، فاصله داریم.

مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: مطلبی در سایت ریواس جنوب خواندم که مدیران زیر کولر هستند و به داد مردم نمی‌رسند اما شما ببینید کل اعتبارات من برای راه روستایی ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن نیز نهایتا تخصیص نمی‌یابد بنابراین به اندازه اختیارات و امکانات از من کار بخواهید، با این اعتبارات فقط می‌شود ۱۰ کیلومتر راه ساخت چرا که ساخت هر کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد برابر است با ۳۵ کیلومتر در سایر استان‌ها و این محدودیت بسیار جدی است اما در مقابل بیشترین مطالبه و نارضایتی نیز در همین راه‌های روستایی است.

 

پیمان‌جو گفت: من نه زیر کولرم نه از کار و روحیه جهادی خسته‌ام اما با قاطعیت می‌گویم اگر اعتبار باشد هیچ محدودیتی در اجرا نداریم و ظرفیت و انگیزه و توان لازم در راهداری برای جذب و اجرای هر میزان ساخت و ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های استان فراهم است.

 

وی تصریح کرد: با همه این محدودیت‌ها اما راهداری در حال حاضر در بسیاری از جاده‌های استان پروژه فعال دارد و در این مسیر باید از پیمانکاران بخش خصوصی که همکاری خوبی در به نتیجه رسیدن پروژه‌ها دارند، قدردانی کنم.

 

مدیرکل راهداری در پاسخ به این سوال ریواس جنوب که آیا تاکنون اعتبار پروژه‌ای را تحت فشارهای سیاسی و منطقه‌ای جابجا کردید؟ گفت که امکان ندارد و هر پروژه یک کد اختصاصی دارد که اعتبار آن باید در همان پروژه خرج شود و حتی یک مورد هم وجود ندارد.

 

پیمان‌جو در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدام خودجوش مردم روستای الگن در پر کردن چاله‌چوله‌های راه روستایی‌اشان گفت: در این زمینه با ما تماسی گرفته نشد اما در مجموع از این اقدام مردمی و خودجوش، نه تنها ناراحت نشدیم بلکه از افرادی که چنین کاری کردند، قدردانی می‌کنم و آنها را راهداران افتخاری خود می‌دانیم.

 

وی گفت: در بخش قبلی هم توضیح دادم اعتبارات ما محدود است و از ۶ هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه‌های استان چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن روستایی است و واقعا امکان اینکه به همه مطالبات به حق مردم پاسخ مثبت دهیم، نیست اما در این مورد خاص اگر تعداد لکه‌ها و چاله‌ها زیاد باشد باید روکش آسفالت شود.

 

مدیرکل راهداری تصریح کرد: بخشدار، دهیار و فرماندار آن منطقه این پروژه را یا هر جای دیگری که چنین نیازی وجود دارد را در شورای برنامه‌ریزی شهرستان پیگیری و برای آن اعتبار بگذارند تا بلافاصله برای اجرا، اقدام کنیم.

 

وی از مدیر روابط عمومی‌اش خواست تا افرادی که اقدام به لکه‌گیری راه روستایی خود کردند را شناسایی و از آنها تجلیل کند چرا که شاید همین اقدام آنها جلوی یک تصادف را بگیرد.

 

مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش دردل‌های خودمانی هم داشت و گفت که انتظار ما از مردم این است وقتی سنگی در جاده‌ای می‌بینند یا ایرادی جایی هست، به جایی که فورا عکسی می‌گیرند و می‌گویند راهداری خواب است و کجاست و این‌ حرف‌ها، با سامانه ۱۴۱ ما تماس بگیرند و اطلاع دهند تا همکاران من در اسرع وقت در محل حاضر شوند و رفع خطر کنند.

 

پیمان‌جو یادآور شد: من بچه استانم و خودم هم روزانه در همین جاده‌هایی که مردم تردد می‌کنند، در رفت و آمدم، اگر خطری باشد برای من هم هست و بنابراین آرزوی من این است که بهترین و ایمن‌ترین جاده‌ها را داشته باشیم، وقتی جاده‌ای ایمن است و استاندارد، من بیش از هر شخص دیگری لذت می‌برم اما چه کنیم که چاله‌چوله‌ها زیاد است و اعتبارات محدودند.

 

انتهای پیام/