مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد: زنان نباید از بیمه و دیگر حمایتهای اجتماعی محروم باشند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نباید زنان این استان از حمایتهای اجتماعی به ویژه بیمه تأمین اجتماعی محروم باشند.
به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، به منظور تبیین و تشریح مقررات مربوط به بیمه زنان خانه دار ، نشست تخصصی با حضور مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد.
در این نشست که در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، عباس نورمحمدی، برخورداری از مواهب سیاست های اجتماعی به ویژه بیمه های اجتماعی را حق بانوان دانست و گفت : زنان وظایف مهمی چون مدیریت خانه و مراقبت و تربیت فرزندان را بر عهده دارند ونقش آنان در توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست ؛ در حالی که از حقوق و درآمد مشخص و رسمی برخوردار نیستند .
مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود : اکثریت زنان به دلیل اینکه بیرون از دایره اشتغال رسمی و بازار کار هستند ، از پوشش بیمه اجتماعی برخوردار نیستند و این امر ، مخاطرات مربوط به آنان را در صورت پیش آمدن شرایطی چون طلاق افزایش می دهد ؛ بنابراین امروزه زنان در همه جای دنیا نیاز مبرم به حمایت های اجتماعی به ویژه بیمه تامین اجتماعی دارند .
وی اظهار داشت : با وجود آنکه مزایای مبتنی بر مشارکت با پرداخت سهم بیمه برای همه شاغلان در نظر گرفته شده است ، اما به دلیل اینکه دسترسی زنان به بازار کار محدودتر است ، زنان کمتری در مقایسه با مردان ، شرایط و امکان برخورداری از این مزایا را دارند و دسترسی آنان به مزایای تامین اجتماعی محدودتر است .
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود : بیمه های اجتماعی فراگیر در قالب نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و با هدف پوشش بیمه ای مشاغل غیررسمی ، خویش فرمایان ، زنان خانه دار و سایر گروه هایی که مشمول بیمه های اجتماعی نیستند طراحی شده است و انتظار می رود با اجرای مطلوب آن ، شاهد بیشترین تاثیرگذاری در جهت تامین امنیت معیشتی زنان و جلوگیری از فقر آنان باشیم .
وی مشمولان قانون بیمه زنان خانه دار را زنان و دختران دارای ١٨ تا ۵٠ سال سن بیان کرد و گفت : کسانی که بالاتر از ۵٠ سال سن دارند نیزدر صورت داشتن سابقه بیمه پردازی ، این سابقه به حداکثر سن آنان افزوده می شود . به عنوان مثال ، چنانچه فردی ۵۴ ساله باشد و چهار سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد ، می تواند از بیمه زنان خانه دار بهره مند شود . البته زنان خانه داری که حداقل ١٠ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند ، بدون لحاظ شرایط سنی می توانند نسبه به ارایه درخواست و انعقاد قرارداد اقدام کنند .
نورمحمدی گفت : بنابراین بانوانی که قبلا در جایی مشغول به کار بوده اند و دارای سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی هستند و به هر دلیلی ارتباط بیمه ای آنان قطع شده است و به کار اشتغال ندارند ، می توانند بیمه خود را با عنوان بیمه زنان خانه دار ادامه دهند و از مزایای آن برخوردار شوند .
وی افزود : متقاضیان می توانند با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی محل سکونت خود ، با ارایه درخواست و تحویل مدارک لازم ، از حمایت های بیمه ای این سازمان برخوردار شوند .این مدارک شامل اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی و سه قطعه عکس خواهد بود .
وی حمایت هایی را که مشمولان می توانند از آن برخوردار شوند شامل مستمری های بازنشستگی ، ازکارافتادگی و فوت اعلام کرد و گفت : متقاضیان هنگام ارایه درخواست می توانند یکی از سه نرخ ١٢ ، ١۴ و ١٨ درصد را انتخاب کنند و حق بیمه آن را در هر ماه بپردازند و از مزایای مربوط به آن بهره مند شوند و البته امکان پرداخت حق بیمه هم به صورت ماهانه و هم به صورت دوره های سه ماهه ، شش ماهه و یک ساله وجود دارد .
نورمحمدی افزود : به منظور پرداخت حق بیمه ، نیازی به مراجعه حضوری فرد به شعب تامین اجتماعی نیست و متقاضیان می توانند پس از ثبت نام و تحویل مدارک ، با دریافت نام کاربری و رمز عبور ، با مراجعه به نشانی اینترنتی http://www.samt.tamin.ir نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند .
وی در باره مبلغ قابل پرداخت به عنوان حق بیمه ماهانه نیز گفت : چنانچه بانوان خانه دار هنگام ارایه درخواست ، نرخ حق بیمه ١٢ درصد را انتخاب کنند ، از مزایای بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی برخوردار می شوند که حداقل مبلغ حق بیمه آن در سال جاری (١٣٩٧) حدود یک میلیون و ٣٣٣ هزار ریال است . چنانچه نرخ ١۴ درصد را برگزینند ، از بازنشستگی و مستمری مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگی برخوردار می شوند و می بایست ماهانه حدود یک میلیون و ۵۵۵ هزار ریال پرداخت کنند و در صورتی که نرخ حق بیمه ١٨ درصد را انتخاب کنند ، از مزایای بازنشستگی ، مستمری مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگی و هم چنین ازکارافتادگی (در صورت بروز حادثه یا بیماری و از دست دادن توانایی خود) برخوردار خواهند شد و حداقل مبلغ حق بیمه آن نیز در سال جاری حدود دو میلیون ریال خواهد بود .
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت : با توجه به تغییر نوع زندگی و شرایط جوامع امروزی ، برای زنان نیازهای جدید ایجاد شده است و باید با توجه و در نظر گرفتن این نیازها ، اقدامات مورد نیاز انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شود .
آذر صفایی نیا اظهار داشت : بسترسازی برای تعالی خانواده و تعالی اجتماعی از اولویت های حوزه امور بانوان است و ارتقای توانمندی زنان و رفع دغدغه های معیشتی و درمانی زنان ، به ویژه کسانی که از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند ، در این زمینه بسیار مهم است .
وی افزود : موضوع بیمه زنان خانه دار برای ما بسیار اهمیت دارد ، زیرا معتقدیم به عنوان یکی از حقوق شهروندی زنان به شمار می رود و باید اقدامات لازم از جمله اطلاع رسانی گسترده در این زمینه صورت گیرد . بنابراین انتظار داریم مشاوران امور بانوان در فرمانداری ها ، دستگاه های اجرایی ، رسانه ها و فعالان امر بانوان اقدامات لازم را به عمل آورند تا زمینه بهره مندی هرچه بیشتر بانوان از این طرح فراهم شود .
انتهای پیام/د