پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

سیروس باقری، دانش‌آموخته معماری و فعال در حوزه عمران با ارسال متنی خطاب به معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از چند اقدام ساده برای کاهش ترافیک مرکز این استان گفته است.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، او نوشت؛

قبل از هر چیز از زحمات پژمان نیک‌اقبالی معاون سابق عمرانی کهگیلویه و بویراحمد قدردانی و ضمن خوش‌آمدگویی به معاون جدید، نکاتی را از باب یادآوری پیرامون یک مشکل اساسی و بزرگ شهر یاسوج طرح می‌کنم به این امید که توجه به آن‌ بتواند کارنامه پربار عزیز فیلی را در این استان نیازمند خدمات، پربارتر از قبل کند.

بدون شک مشکلات زیادی در حوزه عمرانی با توجه به محدودیت اعتبارات و سختی کار در مناطق کوهستانی وجود دارد اما در این فرصت فقط به یک مشکل مهم با ارائه چند اقدام ساده می‌پردازم.

ترافیک شهر یاسوج، یکی از اولویت‌دارترین مشکلات این شهر است؛ هیچ پارکینگی به ویژه در نقاط مرکزی شهر وجود ندارد و ادامه بی‌توجهی به این موضوع شهر را در آینده نه چندان دور قفل خواهد کرد.

علاوه بر کمک و حمایت از شهرداری برای احداث چند پارکینگ طبقاتی، اجباری کردن احداث پارکینگ در پروژه‌های جدید و همه املاک شخصی و اجرای این دستور می‌تواند مثمرثمر باشد.

همچنین، تأمین اعتبار و استفاده از سرمایه‌گذاران خصوصی برای احداث تقاطع‌های همسان و غیرهمسان و زیرگذر و روگذر نیز از ضرورت‌های فعلی این شهر است.

در این چند سال، اقدامات خوبی برای احداث چند پل در ورودی شهر انجام شده و در دوره استاندار جدید نیز شتاب گرفتند اما واقعیت این است روند اجرایی پل سوم و چهارم که  در گلوگاه ورودی و خروجی یاسوج و می‌توانند بار ترافیکی را تا حدی کاهش دهند، بسیار کند است.

روند فزاینده رشد جمعیت و خودرو در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاب می‌کند که نه تنها به پل سوم و چهارم بلکه به پل فرسوده شماره یک که هر لحظه بیم حادثه در آن وجود دارد، باشیم.

جاده کمربندی شهر که شاه‌کلید اصلی ترافیک و از دغدغه‌های مردم و مسافران قابل توجه  شهر یاسوج است، هنوز اجرایی نشده و در برخی نقاط عرض آن از ۴۵ متر به ۳۰ و ۳۵ متر کاهش پیدا کرده که ضروری است به طور کامل و طبق نقشه اجرا شود تا بلکه در حوزه معضل ترافیک، راهگشا باشد.

همچنین در حال حاضر، ترافیک مناطق نجف آباد و اکبرآباد در خروجی شهر یاسوج به طرف شیراز، امان مردم را بریده و یک ترافیک کور شده است اما با یک اقدام ساده می‌توان این مشکل را حل کرد.

در میدان هفت‌سین به سمت خروجی ضلع غربی، طبق نقشه مصوب شهرداری، خیابانی ۲۰ متری طراحی شده که از دوره چندین شهردار پیشتر وجود داشته و حتی بخش کمی از آن کار شده اما آن را رها کردند.

نکته قابل توجه این است که این خیابان ۲۰ متری میدان پرترافیک هفت‌سین را به مسیر فعلی پل سوم بشار وصل می‌کند و در کاهش ترافیک و روان کردن آن بسیار مهم است.

اقدامات عمرانی که به آن‌ها اشاره شد، به ویژه در حوزه ترافیک، عمدتا راهکارهای ساده‌ای هستند که یا قبلا در طرح و نقشه بوده و یا اعتبارات مصوب دارند و به راحتی می‌شود آن‌ها را احیا کرد و به ضوح نقش آن‌ها را در کاهش معضلات فعلی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کرد.

بدون شک، مهندس عزیز فیلی با این اقدامات می‌تواند کارنامه قابل توجهی از خود در این حوزه به جا بگذارد.

ان شاالله در فرصت دیگری، به ضرورت چند اقدام عمرانی دیگر در سایر مناطق استان اشاره خواهم کرد.

انتهای پیام/ باقری