پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

مطلب ارسالی/

*ریشه در خاک*

بخش هفتم
*شرح چشم انداز و عملکرد مهندس عدل هاشمی پور در حوزه راهسازی و حمل و نقل جاده ای؛*

در شش بخش گذشته عملکرد مهندس عدل هاشمی پور نماینده مجلس دهم شهرستان های چهارگانه، به عوامل مختلف توسعه و تطبیق عملکرد با چشم انداز چهارساله ایشان، به جمع بندی شش مهم آب کشاورزی و شرب، صنعت و معدن، گازرسانی، برق، آموزش و پرورش پرداختیم.
در ادامه به مقوله ای مهم و اساسی می رسیم که در آثار بزرگان از علل عقب ماندگی نسل ها و ممالک و بالاخص ایران ما به کرات آمده و آن مقوله راه یا حمل و نقل می باشد‌؛ بی گدار نگفته ایم پیشرفت در تمامی بخش های یاد شده منوط به توسعه در این بخش است.
توسعه زیرساخت‌ های حمل‌ و نقل مناسب، افزایش ظرفیت منطقه در جذب سرمایه گذار و نتیجتا انگیزه و تمایل سرمایه‌ گذاران برای سرمایه‌ گذاری در نواحی شهری و روستایی _عشایری به خصوص در بخش‌های گردشگری، تولیدی، صنایع تبدیلی و تکمیلی را فراهم می آورد.
با احداث زیرساخت‌های جدید حمل‌ و نقل ارزش زمین در مناطق شهری و روستایی افزایش، اشتغال بیشتر، مهاجرت کمتر، هزینه های تولید کمتر و نتیجتا با کاهش قیمت های تمام شده، رقابت در بازار بیشتر و رفته رفته روستاها و شهرهای کوچک خود را واقع در درب های ورودی بازارهای بزرگ جهانی خواهند یافت.
در این بخش مطابق معمول به شرح عملکرد مهندس عدل هاشمی پور در سه بخش توسعه راههای شهری (زمینی و هوایی)، روستایی و عشایری پرداخته و بنا بر اصل پاسخگویی به موکلین، عملکرد ایشان را در مظان قضاوت مردم قرار خواهیم داد؛

_ جاده ملی دهدشت_پاتاوه؛ کریدور شمال به جنوب(شهرضا–بهبهان):
پیشرفت فیزیکی این جاده در سال ۹۵ و همزمان با سفر رئیس جمهور ۵۰ درصد ذکر شد. با مقایسه روند احداث این طرح بزرگ و راهگشا در عرصه ملی و استانی می بینیم از سال ۷۳ تا ۸۶ پروژه کمتر از ۲۰ کیلومتر در مناطق غیر کوهستانی و مابین سالهای ۸۶ تا ۹۵ پروژه پس از ۲۲ سال به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می رسد؛ اما با وجود فشارهای بسیار تحریمی و افت شدید نقدینگی دولت در کمتر از ۴ سال پروژه به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر در مناطق کوهستانی می رسد.
۱_ قطعه اول این محور از گندی خوری تا لوداب افتتاح شد.
۲_ اختصاص ۷۰ میلیارد تومان با پیگیری های نماینده از دفتر مقام معظم رهبری برای شتاب بخشی در اجرای جاده ملی پاتاوه_دهدشت که برای تکمیل قطعه سوم این طرح هزینه خواهد شد.
۳_ قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر که دارای ۱۱ دهنه پل به طول هزار و ۱۰۰ متر و ۵ تونل جمعا به طول ۵۲۰۰ متر است؛ همه تونل های این طرح بازگشایی و تردد در حال انجام است. با توجه به بارندگی های اخیر و ریزش ارتفاع بالای تونل، بازگشایی به تاخیر افتاد اما در صورت ادامه با روند چهار سال اخیر، از نظرگاه متخصصین امر، در سال جاری به فضل الهی افتتاح خواهد شد.
۳_ اتصال لنده به جاده ملی دهدشت_پاتاوه (پل تراب)؛
سال ۹۳ کلنگ زنی و تا قبل از شروع دوره نمایندگی سردار هاشمی پور تنها کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ و تیر های آن آماده نصب هست و امروز با سربلندی بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
_ کلنگ زنی جاده لنده به تشان؛
(فاز اول مبلغ پیمان ۴۷ میلیارد تومان انعقاد و حدود ۲ کیلومتر خاک برداری انجام شد.)
_ جاده دهدشت_سوق؛
{شهر، بخش و روستای چنگلوا، سوق و دهدشت و حتی لنده گواهند، تنها برکت و سایه حضور مهندس هاشمی پور بر جاده خون سبب شد تا پس از ۲۰ و اندی سال جاده سوق چهار بانده، روکش و خط کشی شود.}
_ جاده چرام_دهدشت؛
{۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی}
_ واریانت آب حیات؛
{بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی}
کد اجرایی واریانت آب حیات درسال ۹۷ از سپیدار جدا و مستقل شد و در حال حاضر دارای ردیف بودجه ای مشخص میباشد؛ پیشتر به نام‌ پروژه یاسوج_سپیدار و سپیدار_آب حیات رسمیت داشت اما هم اکنون در بودجه مستقل به نام واریانت آب حیات سندیت دارد.
_ جاده دیشموک به تنگ چویل و پل خاص؛ با پیگیری مهندس هاشمی ۶ میلیارد تومان از طریق وزارت نفت به جاده تنگ چویل اختصاص داده شد که پل رود ایک تکمیل گردید و پل تنگ چویل با بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
_ ردیف دار کردن چهارخطه دهدشت_پادوک در بودجه سال ۹۹؛ سال ۹۸ مجوز پروژه اخذ و در سال ۹۹ در بودجه قرار گرفت لازم به توضیح است طی ۲ الی ۳ ماه آینده فرایند مناقصه پروژه انجام خواهد گرفت.

_ *توسعه جاده های روستایی*
_عملکرد مهندس هاشمی پور مختص به پروژه های بزرگ نبود بلکه در هر جایی از جمله جاده های روستایی که مردم را در مضیقه و تنگنا گذاشته و در فصول مختلف موجب مشقت ملت می شد، پای عدل هاشمی پور به میان می آمد. در موارد ذیل به اهم این موارد می پردازیم:
_ جاده دمه در بخش سرفاریاب؛قرارداد طرح از طریق مناقصه با پیمانکار به مبلغ پیمان ۱۴ میلیارد تومان منعقد و عملیات کلنگ زنی صورت گرفت سپس روند کار از سمت میان تنگان آغاز گردید.
_ جاده برفکون در بخش چاروسا؛
۱۰ کیلومتر جاده توسط دستگاه های مکانیکی وزارت نفت که به همت مهندس هاشمی پور پای کار آمدند، انجام و این جاده هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد است.
_ جاده روستای بلربیشه؛ بهسازی و آسفالت با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال انجام کار است.
_ جاده تنگ صولک؛ بهسازی و آسفالت بصورت کامل انجام گرفت.
_ روکش جاده چنگلوا_سوق؛ به طور کامل انجام شد.
_ جاده پاقله–دژکوه؛ زیرسازی انجام و هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد است.
_ جاده لیراب دیشموک؛ به طور کامل انجام شد.
_ جاده امامزاده یحیی(ع)؛ زیرسازی به طور کامل صورت گرفت.
_ جاده رودریش_آجم؛
به طول ۶ کیلومتر عملیات خاکبرداری توسط دستگاه های مهندسی شرکت نفت انجام شد و سر جمع دو کیلومتر از جاده ی مذکور باقی مانده است.
_ پروژه ۲۲ روستا در سطح شهرستان بهمئی در سال ۹۶ با پیگیری های نماینده محترم شهرستان های چهارگانه با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان رسما کلنگ زنی گردید. مدت اجرای پروژه ۱۲ ماه و محل تامین اعتبار وزارت نفت می باشد.
در این پروژه روستاهای:
۱_ پشت کوه طهماسب به طول ۷ کیلومتر
۲_ اسلام آباد بابا احمد به طول ۱۵۰۰ متر
۳_ سر لیکک به طول ۱۵۰۰ متر
۴_ تنگ ابدال به طول ۷۰۰ متر
۵_ سر گرک به طول ۱۰۰ متر و ابنیه فنی
۶_ گرمانشاد به سمت سرآسیاب به طول ۳۰۰۰ متر
۷_ بنه آخوند به طول ۲۵۰۰ متر
۸_ پاراه هیرمی ۲۲۰۰ متر
۹_ پاراه هیرمی ۲۲۰۰ متر
۱۰_ مورون ۱ به طول ۹۵۰ متر
۱۱_ مورون ۲ به طول ۶۰۰ متر
۱۲_ گچ بلند به طول ۹۰۰ متر
۱۳_ برم الوان به طول ۵۰۰ متر
۱۴_ نرمیانه به طول ۵۰۰ متر
۱۵_ کچلون به طول ۵۰۰ متر
۱۶_ منیزور به طول ۳۰۰۰ متر
۱۷_ مونگیره به طول ۴۰۰ متر
۱۸_ نرمون به طول ۶۰۰ متر
۱۹_ سید صالح به طول ۱۸۰۰ متر
۲۰_ بنه پیر به طول ۵۰۰۰ متر
۲۱_ بادام دان به طول ۶۰۰ متر
۲۲_ نارستان به طول ۱۰۰۰ متر
را شامل می گردد.
لازم به ذکر است روستای گچ بلند به قرارداد اضافه و موران ها سرجمع و تحت عنوان یک روستا آورده شده است. از روستاهای فوق الذکر سرگرک، برم الوان هیچ گونه عملیاتی انجام نشده و بنه پیر فقط سه کیلومتر زیر سازی شده (بخشی از آن در سیل سال قبل از بین رفته) و مابقی طبق قرارداد و در برخی با اعمال ۲۵ درصد قرارداد عملیات اجرایی انجام و اجرا گردید.
_ باند اضطراری دهدشت همانا اتفاقی نادر و بی بدیل در راه و حمل و نقل کهگیلویه ای بود که پس از چهار دهه در مطالبات راههای روستایی و عشایری و حتی شهری مانده بود؛ راه هوایی می توانست صدای زنگ امید توسعه در دیار کهگیلویه را به صدا در آورد و با کد دار شدن در بودجه ۹۹ به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان این صدا واضح و مبرهن شنیده شد. در پروژه مذکور دیوار کشی انجام اما کماکان معارضاتی وجود دارد که برای برطرف شدن موانع، نیاز به وجود مشاور امر می بود که به دلیل اشاعه ویروس کرونا و لغو ماموریت های بازرسی، حضور مشاور به تعویق افتاد.
بهسازی و آسفالت روستاهای شهرستان های چهارگانه مستلزم تامین قیر می بود که وجود مهندس هاشمی پور در کسوت نائب رئیسی کمیسیون انرژی مجلس مستوجب تسریع در روند آسفالت روستاها با مساعدت ادوات وزارت نفت در بخشی از پروژه های شهری و روستایی گردد؛ در ادامه و به اختصار به معرفی عملکرد نماینده در راههای ۳۸ روستای مناطق مختلف کهگیلویه بزرگ و در بخشی دیگر نتیجه عملکرد مهندس هاشمی پور و با تامین اعتبار بنیاد مسکن و تعامل با قائم مقام بنیاد کشور مهندس شاملو علاوه بر تعامل با وزارت نفت می پردازیم:

لیرتلخک، تل مرغ، صنوگان، چهاب، فیلگاه، خلیفه ای، دزک، آدرکان، تل زری، دم مهد، دهنوتل مرغ، دره لبک، جاورده، سادات مشهدی، دوریزگان، کلایه علیا، خیارکار، چنگلوا، طولیان، کلایه سفلی، راک، برج علیشیر، چیر، چهارمه سفلی، چهارمه علیا، دشت مازه، دره گلالی، بی منجگان، ضرغام آباد، کوشک ابول، چغل، نهضت آباد، روشن آباد، سرپری، دارگنده، اکبرآباد، تنگ صولک، چاهبردی و لیرتلخک به صورت کلی جمعا به متراژ ۵۳۸۳۳۷ متر مربع و جمعا به مبلغ هزینه شده ۲۳۹۸۵۶ میلیون تومان(۲۴ میلیارد تومان) تعداد ۴۶۹۴ خانوار از نعمت راه آسفالته روستایی برخوردار شدند.

_ *ترویج و توسعه جاده های عشایری*
عشایر ذخایر انقلاب است اما نه از روی کاغذ و نه در کلام بلاعمل؛ این را مهندس هاشمی پور در چهار سال نمایندگی اش به مثابه گذشته نه چندان دورش در توجه ویژه به مساعدت توأمان به عشایر نشان داد. در پایان مقوله به عملکرد مهندس هاشمی پور در حوزه راه عشایر به اختصار و به معرفی می پردازیم.
_ احداث جاده درغک_کوه سیاه؛
_ احداث جاده چاسخار شهرستان چرام؛ مناطق کوهستانی توسط دستگاه های شرکت نفت تعریض و خاک برداری شد و برای بقیه مراحل سه مرحله به مناقصه رفتند ولی بنا به هر دلیلی پیمانکاران برای شرکت در مناقصه مع الاسف استقبال نکردند و کماکان نیازمند نگاه ویژه به عشایر محترم چاسخار شهرستان چرام هستیم.
_ ادامه احداث جاده طسوج؛
حدود ۱۰ کیلومتر توسط بنیاد مسکن آسفالت گردید و بقیه کار تا امامزاده گلبهار در حال انعقاد قرارداد مجدد با بنیاد مسکن می باشد.
_ احداث جاده بردکره_لرزو به رودریش؛
_ تعریض وخاک برداری جاده دلی مهرنجان به طول ۱۵ کیلومتر
_ تعریض و خاک برداری دلی خیارکار؛
_ تعریض وخاک برداری و رفع موانع حادثه خیز جاده چاسخار؛ (آب برم به گراب)
_ تعریض، خاک برداری و تعمیر جاده بیدانجیر؛
_ احداث جاده لیکک_جایزان؛
در سال ۹۶ کلنگ زنی شد. مجموعا به طول ۲۵ کیلومتر و ۱۲ کیلومتر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. دارای دو فاز که فاز اول ۶ کیلومتر و دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و فاز دوم نیز با پیمانکار پروژه قرارداد منعقد شده است.
_ افتتاح جاده لیکک به ابوالفارس رامهرمز؛ پس از آنکه سال ۹۷ کلنگ زنی شد؛
_ تکمیل چهار بانده لیکک به سه راهی تشان؛ در آبان ۹۵ کلنگ زنی شد.
_ تکمیل روکش جاده دهدشت_سرفاریاب
_ تکمیل روکش جاده سوق_لنده
_ تکمیل روکش جاده قلعه دختر به جاورده ،چاروسا و دیشموک که تا دشت قاضی انجام شده است.
_ جاده دم عباس به دشت آزادی و پاتاوه_دهدشت به طول ۷ کیلومتر و اعتبار ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کلنگ زنی شد.
_ پیشرفت ۸۰ درصدی ورودی دهدشت به سمت چرام؛ تنها قسمت محوله به وظایف شهرداری باقی مانده است.
_ ورودی به سمت طولیان با سفری که استاندار داشتند قول برگزاری مناقصه دادند.

اوست که شما را از زمین پدید آورده است و خواست که آبادانش دارید.
آیه ۶۱ سوره هود