پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

شهردار شیراز با اشاره به داشته های تاریخی و فرهنگی این شهر گفت: شیراز پیشینه تاریخی بسیار بلندی دارد و در چند دهه گذشته در حد شان و منزلت این شهر ظرفیت ایجاد نکردیم.

 به گزارش «ریواس جنوب» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در جمع اعضای هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضرورت توجه به مبحث ترافیک در مهندسی شهری را یادآور شد و گفت: معتقدم با مهندسی مجدد می توانسیتم خاطره تاریخی مشترک مردم را حفظ و حس تعلق شهروندی ایجاد کنیم اما متاسفانه گاهی با ایجاد سازه های عجیب و غریب، برخی از مهمترین و زیباترین میادین شهر که خاطره تاریخی و مشترک مردم بوده اند را از بین بردیم.

* هم شهرداری مقصر است و هم نظام مهندسی!

شهردار شیراز با اشاره به پیشینه فکری مکتب شیراز و مقاومت هنر این شهر در مقابل حمله مغول گفت: در زمینه مهندسی شهری نیز سال های مدیدی است که از جریان های فکری فاصله گرفته ایم و هرچه حرف هم در این زمینه داشته ایم مربوط به دوره های تاریخی دیگر است؛ متاسفانه در خیلی از عرصه ها نمی خواهیم پیشگام باشیم. در این رابطه هم شهرداری و هم سازمان نظام مهندسی تقصیر دارند.

* ما نیازمند جریان جدیدی در حوزه نظام مهندسی استان و شهر شیراز هستیم

اسکندرپور تصریح کرد: شیراز با مکتب فکری خود در عرصه های متفاوتی پیشگامی کرده و درحال حاضر حرف برای گفتن دارد. ما نیازمند جریان جدیدی در حوزه نظام مهندسی استان و شهر شیراز هستیم و این موضوع باید از سازمان نظام مهندسی استان آغاز شود.

* صرف ایجاد پل، روگذر، زیرگذر و حتی مترو و تراموا نمی‌تواند حس خوب زندگی به شهروندان منتقل کند

شهردار شیراز با اشاره به حضور تعداد قابل توجه مهندسان معمار و شهرساز جوان در شهرداری گفت: امیدوارم با فرصت جدیدی که مدیریت شهری ایجاد کرده شاهد تغییرات جدیدی در نوع نگاه مهندسان معمار و شهرساز باشیم چرا که صرف ایجاد پل، روگذر، زیرگذر و حتی مترو و تراموا نمی تواند حس خوب زندگی را به شهروندان منتقل کند؛ بلکه ما باید تلاش کنیم شهروندان در شهر آرامش داشته باشند و این حس آرامش را معماران و شهرسازان باید ایجاد کنند.

* شیراز فاقد زیبایی بصری است 

اسکندرپور شیراز را فاقد زیبایی بصری از منظر شهری دانست و گفت: معماران ما و طراحان شهری باید در حوزه بصری شهر تغییرات محسوسی ایجاد کنند چرا که در حال حاضر حتی در خیابان های اصلی شهر آشفتگی بصری داریم و من نمیدانم چرا دوستان معمار ما اینقدر ساده از کنار این مسائل رد می شوند.

* حس زندگی در بافت تاریخی شیراز بیشتر از خیابان‌های درجه یک است!

وی با اشاره به حس خوب زندگی در بافت تاریخی شیراز گفت: من از مهندسان شهرساز سوال می کنم آیا آشفتگی بصری که در خیابان های درجه یک شهر داریم در بافت تاریخی هم مشاهده می شود؟ به هیچ عنوان؛ چراکه ما وقتی در بافت تاریخی حرکت می‌کنیم یک نظم چشم نواز و حس خوب زندگی را در این قسمت از شهر به خوبی لمس می‌کنیم اما در خیابان های درجه یک این حس به خوبی به شهروندان منتقل نمی شود.

* خروجی کار نظام مهندسی و شهرداری شیراز در بیست سال اخیر در حوزه شهرسازی موفق نبود

شهردار شیراز استفاده از خرد جمعی در حوزه مهندسی شهری را یک ضرورت دانست و گفت: خروجی کار نظام مهندسی و شهرداری شیراز در بیست سال اخیر در حوزه شهرسازی خروجی موفقی نبوده است و من فکر می کنم یک دلیلش این است که ما در سال های گذشته خیلی فرد گرا شده ایم حتی نظام مهندسی ما دچار فرد گرایی شده و این موضوع به شدت آسیب زا است.

مهندس اسکندرپور توجه به محله محوری را در معماری گذشتگان نقطه قوت طراحان شهری دانست و گفت: در معماری های اخیر، محله مرکز ثقل تجمعات نیست بلکه عمدتا به گونه ای طراحی شده که مردم تقریبا همدیگر را نمی بینند. کافی است مهندسین شهری شیراز زمانی کوتاه در بافت تاریخی شهر پیاده روی کنند، ببینند که چقدر حس آرامش به آن ها دست می دهد و باید بگویم این آرامش نتیجه کار معماران شهری در گذشته است.

* امکان پیاده‌روی گردشگران در این شهر، تقریباً غیرممکن است!/ سه محور گردشگری پیاده در دست اقدام

شهردار شیراز امکان پیاده روی گردشگر در این شهر را تقریبا غیرممکن دانست و گفت: مدیریت جدید شهری موضوع زندگی پیاده در شهر را دنبال می کند که برای این منظور سه محور را در نظر گرفته است، محور دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، محور کوچه باغ های قصردشت به طول چند کیلومتر و محور تاریخی زند که عملیات اجرایی محورهای یاد شده در ماه های آینده شروع خواهد شد.

* احیای بازار وکیل شمالی در دستور کار شهرداری

اسکندرپور با اشاره به نقش بازار وکیل در اقتصاد شهری شیراز گفت: متاسفانه گاهی اوقات با تغییر سیاست ها به راحتی داشته های شهری را فراموش می کنیم یک نمونه آن بازار وکیل شمالی است. من به عنوان شهردار هر وقت آن را می بینم تاسف می خورم بازاری متروکه با جنس های درجه دهم! چون کسی در بازار حضور ندارد نتیجه اش همین می شود، لذا در یکی از نتایج هدف گذاری انجام شده برای محور پیاده راه زند، احیای بازار وکیل شمالی است.

* جریان فکری مکتب شیراز می‌تواند ادامه پیدا کند

شهردار شیراز تقویت مشخصه های معماری و شهرسازی شهر را از جمله برنامه های مدیریت جدید شهری دانست و گفت: سازمان مهندسی این تلقی را داشته باشد که مدیریت جدید شهری متعلق به آن هاست، بنابراین حیثیت جامعه مهندسی و سازمان نظام مهندسی را پاس بدارید و هر جا فرآیندها اشکال دارد کمک کنید تا حل شود چراکه فرآیندها باید اصلاح شود تا شهروندان کمتر اذیت شوند.

اسکندرپور در پایان خطاب به هیات رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: از شما می خواهم که شیراز را دریابید. معتقدم جریان فکری مکتب شیراز می تواند در حوزه معماری و عمرانی  و حتی شعر، موسیقی و ادبیات ادامه پیدا کند و رویدادهایی مثل روز شیراز نیز می تواند بهانه خوبی برای این موضوع باشد و امیدوارم که شما نیز در کنار ما شاخصه های معماری و شهرسازی شهر را تقویت کنید.

انتهای پیام/ سجاد بنام