حرفهای مهم نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در مقابل استاندار (قسمت سوم) طرح تفکیک جنسیتی معلمان تنها در کهگیلویه و بویراحمد کامل اجرا شد/ مغازهدار ما هم با فرد فارسی زبان برخورد خوبی دارد ولی با لرزبان ندارد/ در آزمایشگاه خودم سراغ آزمایشگاه خوب را از من میگیرند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با سید موسی خادمی، حرفها و پیامهای مهمی داشت؛ برخورد متفاوت مردم این استان به محض اینکه میبینند فردی فارسی زبان است، اجرای داوطلبانه و شش دانگ طرح تفکیک جنسیتی معلمان در این استان، و عدم اعتماد و احترام به نخبگان از سوی برخی مردم تا جایی که در یکی از بهترین آزمایشگاهها از مسئول آن سراغ آزمایشگاه خوب را میگیرند، نمونههایی از این مسائل و حرفهای مهم بود.
به گزارش ریواس از کهگیلویه و بویراحمد، در نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با استاندار و معاونین او، با دستور کار ماندگاری نخبگان در این استان، محمدرضا رحیمی، نیز در سخنانی اظهار کرد: سازمانها و نهادهایی که باید از نخبگان حمایت کنند، نگاه آییننامهای و کتابی دارند در حالی که میشود با کمی انعطاف و فراتر از وظیفه مشکلات را برطرف کرد.
رئیس دانشگاه یاسوج، افزود: موضوع نخبگان و ماندگاری آنها در استان موضوعی پیچیده با چالشهای همیشگی است و در حال حاضر آمار بالایی از فرار نخبهها داریم.
مدیران اجرایی اعتقادی به نخبگان ندارند
وی با انتقاد از این موضوع که برخی مدیران نخبگان را گستاخ و پرتوقع میدانند، گفت: این موضوع برای عدم آشنایی مدیران با روحیه حساس نخبگان است.
رحیمی افزود: در بدنه اجرایی این استان، اعتقادی به اثربخشی نخبگان نیست و کمتر مدیری برای اقدامات و تصمیماتش نظر یک نخبه را میپذیرد.
وی با بیان اینکه پول و مادیات یک بخش کار است و احترام و جایگاه نخبگان بخش دیگر، ادامه داد: امیدواریم تشکیل این شورا نقطه آغازینی برای حمایت، جذب و ماندگاری نخبگان باشد و اینگونه نباشد که سالها دور میز بنشینیم و مانند از ظرفیتهای توریسم، صنعت، آب و … در کهگیلویه و بویراحمد بگوییم.
انتقاد از طرح موضوع بومی و غیربومی بودن
بعد از وی نوبت به شکرالهی، استاد دانشگاه یاسوج رسید؛ او هم با انتقاد تلویحی از بحث بومی و غیربومی، گفت: هر جا که شاغل شدیم همانجا بوم و وطن ما است و من که از سال ۸۲ در این استان مشغول هستم با جان و دل در حال کار کردن هستم.
دبیرستانهای دخترانه ما چرا از وجود معلم مرد محروم است؟
وی امکانات را یک رکن مهم در جذب و جلوگیری از مهاجرت نخبگان دانست و ابراز داشت: چرا شهر یاسوج حتی یک کانون زبان برای تحصیل فرزندان نخبگان نداشته باشد و دانشگاه مادر این استان، کوی دانشگاه نداشته باشد.
شکرالهی ادامه داد: چرا نباید دانشگاه مادر ما حتی کوی دانشگاه هم نداشته باشد و این مشکل دست کی را میبوسد؟
وی گفت: دبیرستانهای دخترانه اینجا از وجود معلم مرد محروم هستند و این تا حد زیادی نوعی محرومیت تحصیلی است در حالی که یک دانشآموز دختر بدون معلم مرد در طول تحصیل در مقطع دبیرستان، بلافاصله در دانشگاه روی کلاسی مینشیند که استادش مرد است.
طرح تفکیک جنسیتی معلمان فقط اینجا شش دانگ اجرا شد
این استاد برتر دانشگاه یاسوج با بیان اینکه این طرح تفکیک جنسیتی معلمان تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد، به صورت داوطلبانه و شش دانگ اجرا شد.
وی با اذعان به برخی توانمندیهای زنان، تصریح کرد: از آنجا که هر شغلی برای زنان، شغل دوم محسوب میشود، معلمان مرد به افزایش کیفیت تحصیلی در دبیرستانهای نمونه دختران کمک شایانی میکند به طوری که این نقیصه برای فرزندان نخبگان مشکلاتی ایجاد کرده است.
با یک اعتراض، فرد نخبه اعلام میشود
شکرالهی به شیوه انتخاب دانشآموزان برتر در دبیرستان دانشگاه هم انتقاد کرد و گفت: این انتخابها سالم نیست و گاها با اعتراض افراد، اسامی منتخبین تغییر میکند و معترضین به عنوان نخبه معرفی میشوند.
بعد از دکتر شکرالهی نوبت به دکتر یزدانپناه رسید؛ او نیز صحبتها و درد دلهای زیادی داشت.
برخی مردم و مدیران هنوز تردید دارند که مگر اینجا هم نخبه دارد؟
این استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: ظلم مردم به خود و برخی بیتوجهیها در عقبماندگی مزمن کهگیلویه و بویراحمد نقش دارند که تحلیل آنها زمان زیادی میخواهد.
وی با ذکر برخی مثالها از نوع برخوردهای مردم با نخبگان افزود: هنوز برخی تردید دارند که مگر این استان هم نخبه دارد؟
دیدگاه “میشود” را تقویت کنیم
یزدانپناه با بیان اینکه این استان نخبگان زیادی دارد، یادآور شد: دیدگاه “میشود” را باید در این استان تقویت کنیم و قدر توان نخبگان خود را بدانیم؛ برگزاری کنگره خون که تا قبل از آن همه میگفتند کی به یاسوج میآید و بعد با آن ابهت و مهمانان برجستهای از کشورهای جهان برگزار شد، نمونهای از این “میتوانیمها” است.
در آزمایشگاه خود من از من سراغ آزمایشگاه خوب را میگیرند
وی با ابراز تعجب گفت: هنوز در این شهر مردم در خود آزمایشگاه من، از خودم میپرسند که آقای دکتر آزمایشگاه خوب جایی سراغ نداری، برویم!!
مغازهدار ما هم با فرد فارسی زبان برخورد خوبی دارد ولی با لرزبان ندارد
وی ادامه داد: متأسفانه در این استان حتی مغازهدار ما وقتی یک نفر لری حرف میزند، برخورد بدی دارند ولی همان فرد اگر فارسی حرف بزند با احترام زیاد با او برخورد میکنند که این فرهنگ بسیار تأسفآور و نوعی خود کمبینی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: شما مگر جریانات علیه بچههای لر در شیراز و اصفهان را نمیبینید؛ هر کسی که اینجا اهل خدمت است بومی اینجا است و هر کسی نقشی در خدمتهای ماندگار دارد نخبه است.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: بومی استان کهگیلویه و بویراحمد کسی نیست که لری حرف میزند بلکه هر کسی قصد خدمت دارد، منشأ خدمت است را باید هم جذب کنیم و هم قدرش را بدانیم.
نخبه باید آزادی و امنیت فکری داشته باشد
یزدانپناه تصریح کرد: یک نخبه باید آزادی فکری و امنیت فکری داشته باشد تا به راحتی بروز دهد و در تصمیمگیریها جایگاه داشته باشد.
وی با انتقاد از برخی مدیران که نخبگان و صاحبان ایده را فاقد روحیه جهادی میدانند، ابراز داشت: هر کسی در این استان محروم کار میکند، روحیه جهادی دارد و باید او را تشویق کنیم و به او امتیازاتی دهیم.
کوی استاد بسازید و حتی به نخبگان بفروشید
این استاد برجسته دانشگاه خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد این استان برای صاحبان اندیشه و نخبگان، کوی استادان را با همه امکانات احداث کنند و حتی به آنها بفروشند که میتواند در جذب و ماندگاری نخبگان بسیار اثر گذار باشد.
یزدانپناه گفت: تنها چیزی که یک نخبه را از این استان میبرد، خانواده و زن و بچه است که امکانات و رفاه اینها میتواند یک نخبه را در این استان ماندگار کند.
انتهای پیام/ک
خوب ای نخبه ها را کی و چه وقت جمع کردند. چرا افراد خاصی فقط دعوت میشوند؟