پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

۷۰ روز از مسئولیت استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد گذشته و او بسیار بیشتر از هیجانات ناشی از آمدن یک استاندار جدید، موج انداخته و توانسته راهی که برای شروعش آمده را در افکار عمومی و در بین مدیران جا بیندازد؛ رفتار برخی مدیران نیز در این مدت پیام‌هایی دارد تا سرنوشت این استان با علی‌محمد احمدی برای بسیاری از تحلیلگران مهم و قابل بحث باشد.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، علی‌محمد احمدی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیامده تا به عنوان یک مدیر ناموفق این مسئولیت را به پایان ببرد او قطعا می‌خواهد موفق‌ترین استاندار تاریخ کهگیلویه و بویراحمد باشد و برای این مهم تلاش هم خواهد کرد.

احمدی نمی‌خواهد که در این استان آخرین تجربه استانداری و مدیریت خود را در سطوح بالا سپری کند بنابراین آنگونه که خودش هم می‌گوید با برنامه و شناخت قبلی و مطالعه خم و چم‌های این استان آمده است.

بدون شک استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مایل نیست از او به عنوان یک مدیر بداخلاق و عبوس یاد شود و مدیران او را حامی و فرمانده دلسوز خود ندانند بنابراین احمدی این چیزها را می‌داند.

اما برای ایجاد این ارتباط مؤثر بین مقام اول اجرایی و نماینده دولت با دیگر مدیران موانع زیادی هم هست که با مدیریت درست و مهم شماردن پیشرفت این استان از هر دو طرف می‌شود به موقع و به درستی ایجاد شود.

احمدی قطعا سرنوشت دیگر استانداران را در این استان مطالعه کرده و نمی‌خواهد با رفتارهای پوپولیستی و عامه‌پسند، محبوبیت کسب کند بلکه بر اساس آنچه گفته است می‌خواهد ساختارهای معیوب اداری را اصلاح کند، ارباب رجوعان در ادارات راحت‌تر کارهای خود را پیگیری کنند و مردم نقش مدیر و مدیریت قوی در ادارات این استان را، بیشتر لمس کنند؛ او از استاندارانی که در این استان به خوبی استقبال شدند و به شکل بدی، بدرقه شدند، شنیده است و این سرنوشت را برای خودش رقم نمی‌زند.

بنابراین استاندار جدید برای موفق شدن در تغییر بنیادی ساختارهای غلطی که مردم در ادارات این استان از آن‌ها به ستوه آمدند نیازمند همکاری و همراهی افکار عمومی، رسانه‌ها و مهم‌تر از آن مدیران توانمند و اهل کار این استان است و برای این مهم نیز باید تلاش کند؛ مدیرانی که در مسئولیت‌های خود خوب عمل کردند را حفظ کند و آنها را با خودش هماهنگ کند و برای جایگزینی مدیران ضعیف‌تر و ناموفق نیز بر اساس شعارهایش، فارغ از زد و بندهای رایج فعلی اقدام کند.

فضای موجود در این استان نیط حاکی از آن است که بسیاری از مدیران این روزها از رسانه‌ها و فضای افکار عمومی برای موجی که استاندار جدید این استان برای تحرک بیشتر آنها انداخته، نگرانند؛ موجی که بیشتر توپ را در میدان مدیران انداخته است.

این یک واقعیت است و مدیران نباید ناراحت شوند که کهگیلویه و بویراحمد از برخی مدیران ضعیف و نامناسب برای مسئولیت‌های مختلف رنج برده است؛ عمده مدیران در این استان تلاشی برای راحت شدن مردم در پیگیری اموراتشان در ادارات انجام ندادند و برای حفظ صندلی‌های مدیریتی خود با رویه‌های غلط موجود کنار آمدند و حتی آن را تشدید هم کردند.

در هر اداره‌ای که آشنا و پارتی نباشد کار مردم انجام نمی‌شود، به مردم عادی “نه” زیاد گفته می‌شود، از سرمایه‌گذاران حمایتی نمی‌شود و کارهای ساده ماه‌ها و سال‌ها معطل یک امضا و یک تصمیم می‌مانند.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد این دردها را خوب فهمیده است و روی آن‌ها دست گذاشته و می‌خواهد تغییر دهد، تغییری که بدون شک هزینه برایش دارد اما گویا او این ریسک را پذیرفته و مصمم است.

در سوی دیگر، مدیران فعلی این استان اکنون باید بین تعامل و تقابل با احمدی یکی را انتخاب کنند، انتخابی که بدون شک از سوی مدیران توانمند و کاربلد، “تعامل” خواهد بود.

مدیران خوب در این استان هم کم نیستند اما برخی ضعف‌ها در ادارات به ساختارها و حتی نوع مدیریت استاندار و استانداری به عنوان فرماندهی و هماهنگ‌کننده بر می‌گردد.

در مثالی ساده باید بگوییم چه دلیلی وجود دارد که موضوع تصفیه‌خانه شرکت آب و فاضلاب شهری در منطقه چم‌خانی و منازعه با دانشگاه علوم پزشکی سه سال به طول بینجامد بعد یک روزه با مدیریت استاندار جدید، رفع شود؟

چه دلیلی دارد دوسال ۱۰ تولیدکننده زن شاغل در گلخانه‌های فرودگاه یاسوج را جان به لب کنیم و این همه مسئول برای آن وقت بگذارند، حل نشود بعد با یک جلسه یکساعته از سوی استاندار جدید حل شود؟

مگر او چه کار کرده است؟ آیا این راه درستی نیست که شروع شده است؟

هیچ گاه قصد دفاع چشم بسته از استاندار را نداریم و هرجا او هم ایرادی داشته باشد حتما با مردم طرح خواهد شد اما واقعیت آن است که این رویه کاری او، اینجا جواب می‌دهد و باید به او کمک کنیم.

تنها پاشینه آشیل این رویکرد مطلوب استاندار، حفظ حرمت مدیران و توجه به جایگاه و توانمندی آن‌ها است که باید به آن توجه بیشتری شود و هر جا ضعفی هم بوده، اصلاح شود.

اگر مدیران ما به موقع و با وقت شناسی در جلسات حاضر شوند، برای موضوعی که جلسه می‌گذارند اطلاعات و تسلط کافی داشته باشند، پای هر مصوبه‌ای را امضا می‌کنند بدانند باید آن را اجرا کنند، مصوبات و قول‌های خود را اجرایی کنند و بیهوده و بدون دلیل کار مردم را پشت سر نیندازند و شخصا” در جلسات حاضر شوند، آن وقت اگر استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد به مدیری اخم هم کرد، این رسانه‌ها هستند که اولین مخالفین و منتقدین او خواهند شد.

نکته دیگر اینکه مدیران در جلسات باید آنقدر اعتماد به نفس و تسلط کاری داشته باشند که جواب سوالات و ابهامات مطرح شده در جلسات را بدهند، از خود و برنامه و عملکردی که داشتند دفاع کنند و اگر واقعا” کاری را انجام دادند سر خود را بالا بگیرند و به خوبی از آن دفاع کنند و بدانند که استاندار اتفاقا” از این مدیران خوشش می‌آید.

این نگرانی هم از سوی برخی مدیران وجود دارد که آقای استاندار به آن‌ها وقت صحبت کردن نمی‌دهد، قطعا اگر اینگونه باشد، این رفتار استاندار قابل تحمل نیست اما بررسی‌ جلسات و برخوردها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

مدیران در این مورد خاص نیز باید بدانند در جلسات تصمیمات بزرگ گرفته می‌شوند، بهتر است کاربردی و عملیاتی در راستای آن تصمیم حرف زده شود، از تشکر و قدردانی و قرائت حدیث و آیه خودداری کنند و دقیقا در راستای دستور کار حرف بزنند.

مدیران باید بدانند که جلسات کنونی استانداری، حرف کلی و توضیح عمومی نیاز ندارند بلکه باید دقیقا” در راستای موضوعی که باید تصمیم گرفته شود، مصوباتی که قبلا مصوب شدند و مدیر موظف به آن‌ها هستند، صحبت کنند؛ هر جا هم کاری نکردند، صادقانه بگویند نکردیم، نشد، نتوانستیم.

به عنوان مثال برخی مدیران این استان بعد از بخش‌نامه واگذاری پروژه‌ها و برخی خدمات ادارات به بخش خصوصی، لیستی از پروژه‌ها را به استاندار معرفی کردند که می‌خواهند آنها را به مردم واگذار کنند و این را پذیرفتند بعد در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد همان مدیری که خودش تأیید کرده که فلان خدمت را به بخش خصوصی می‌دهم در پاسخ استاندار می‌گوید که بخش خصوصی توان انجام این کار را ندارد!

استاندار قطعا در چنین مواردی عصبانی می‌شود و تذکر می‌دهد؛ می‌شود استاندار هم از کنار آن رد شود، چایی بخورند و با یک لبخند بروند برای جلسه‌ای بعدی آماده شوند و پول‌هایی که از بابت این جلسات می‌گیرند!

یا مدیری که با یک تولیدکننده، قرارداد می‌بندد و تعهدی را امضا می‌کند، بعد چون فکر می‌کند قدرت دارد بدون هیچ دلیل قانونی زیر آن می‌زند!

یا مدیری که امروز در جواب یک استعلام مجری یک طرح می‌نویسد بلامانع است و ۴۸ ساعت بعد می‌نویسد مشکل دارد!

یا مدیری که بدون هیچ دلیلی پاسخ یک نامه را دو ماه به تأخیر می‌اندازد؛ در چنین مواردی نمی‌شود از مدیران تشکر کرد.

مدیری بوده که در جلسات قبلی استانداری پای مصوبه را امضا کرده که دوماه برای بدهی برق و آب و گاز فلان واحد تولیدی مهلت دهد اما روز بعد رفته و قطع کرده است.

مدیر بانکی بوده که مصوب کرده به فلان واحد تولیدی تسهیلات دهد به راحتی زیر قولش می‌زند.

این‌ها همه برای این است که جا افتاده است که مصوبات، بار اجرایی و تعهدی ندارند و برای رفع تکلیف هستند؛ و استاندار جدید رویه متفاوتی دارد؛ او در هر جلسه ابتدا سراغ مصوبات قبل را می‌گیرد و اجرا نشدن آن را نمی‌پذیرد مخصوصا اگر کم‌کاری و سهل‌انگاری در کار باشد.

یا مدیری که به راحتی بودجه اداره‌اش برگشت می‌خورد و در مقابل سوال استاندار هیچ پاسخی ندارد.

مثال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

وقتی صدها درخت در جنگل‌های این استان قطع می‌شود و می‌خواهند که از چشم استاندار دور بماند و او متوجه می‌شود، وقتی مدیری عمدا” معارضین را برای انجام نشدن یک پروژه تحریک می‌کند، وقتی مدیری ده‌ها قوم و خویش خود را استخدام می‌کند، مدیری که همه قراردادهای مالی اداره‌اش را با افراد خاص می‌بندد،  مدیری که در جلسات بدون رعایت شأن جلسه هر وقت می‌خواهد در حرف بقیه می‌پرد، مدیری که خودش به جلسه نمی‌آید معاونش را می‌فرستد، این‌ها واقعا” عصبانیت و ناراحتی هم دارد و نباید انتظار داشت استاندار در مقابل کم‌کاری‌ها مهربانی کند.

احمدی البته همان‌طور که اشاره شد اگر تا حال هم ایراداتی بود، و اکنون می‌خواهد موفق‌تر جلو برود، قطعا” برای همه مدیران و شخصیت آن‌ها احترام می‌گذارد و فضایی معقول با پذیرش عمومی در سیستم اداری را حاکم می‌کند.

احمدی همچنین بهتر است که نظام تشویق را هم در کنار تنبیهات و تشرهای خود به برخی مدیران در دستور کار قرار دهد و هر جا هم مدیری خوب عمل کرده است مورد تشویق قرار گیرد تا انگیزه‌ها از بین نرود.

او برای رسیدن به اهدافش و تکان دادن این استان باید فضای خشک اداری ایجاد نکند و گاهی هم لبخند بزند، تشکر کند و از برخی کارهای خوب ابراز رضایت کند.

نکته دیگری که می‌تواند به تثبیت اوضاع و مقبولیت سبک مدیریتی جدید استاندار در سیستم اداری این استان منجر شود، انتخاب ترکیب نهایی و اصلی تیم احمدی است؛ اگر مدیری قرار است تغییر کند و استاندار به این نتیجه رسیده است نباید معطل کند.

انتخاب هر سه معاون استاندار در چند روز آینده تا حد زیادی به این امر کمک می‌کند اما بلاتکلیفی مدیران در ماندن یا رفتن هم بسیار مؤثر است؛ احمدی نباید در شروع کار مدیران را در خوف و رجا نگه دارد هر چند مدیر خوب مدیری است که تا یک ثانیه قبل از رفتنش هم با جان دل کار می‌کند اما بهتر است که مدیرانی که از آنها رضایت وجود دارد برای ابقا مطمئن باشند و فرصت‌ها بیش از این برای تغییر مدیران ضعیف و یا نامناسب با مسئولیت واگذار شده، از بین نرود و این تغییرات خیلی سریع انجام شود.

پیشنهاد می‌شود پروسه تغییر مدیران نهایتا در سه گام و به صورت تجمعی انجام گیرد تا حواشی ناشی از این تغییرات انرژی استان و تیم مدیریتی را نگیرد؛ یعنی اینکه مدیرانی که باید تغییر کنند با هم و در یک روز یا یک هفته تغییر کنند و ابقای مدیرانی که کارنامه بهتری داشتند نیز یکجا انجام گیرد.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد این را هم به خوبی می‌داند که شعارها و برنامه‌هایش در این ۷۰ روزی که به این استان آمده، توقعات از او را بالا برده و مردم و افکار عمومی به شدت منتظر نوع نگاه او به مدیران انتخابی است؟

برای مردم بسیار مهم است که استاندار جدید تا چه اندازه به نمایندگان وابسته است و حرف‌شنوی دارد؟

نکته‌ای که می‌توان با اطمینان گفت این است که اگر در  این مقطع زمانی، ارتباط موثر و صمیمانه کاری بین استاندار و مدیران به وجود آید، برخی ایرادات رفتاری استاندار اصلاح شود . فضای افکار عمومی همچنان پشتیبان سیاست‌های جدید مدیریتی علی‌محمد احمدی باشند شاید بتوان به تغییراتی اساسی به نفع مردم در سیستم اداری این استان رقم بخورد.

—————————-

یادداشت از کریم بنام

—————————

انتهای پیام/