پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیش از سه ماه پیش به مدیرکل راه و شهرسازی دستوری داد که هرگز روی عمل و اطاعت ندید.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، کمتر دفعاتی بوده که پیرامون عملکرد یک مدیر، عمده فرمانداران یکصدا معترض باشند ولی در مورد حسن فدایی، این اتفاق افتاد و فرمانداران کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام او را متهم به بی‌توجهی به شهرستان‌های تحت فرمانشان کردند.

بررسی این موضوع ازسوی استاندار موجب شد تا او مدیرکل راه و شهرسازی را موظف به سرکشی ماهانه به این شهرستان‌ها و گزارش آن از سوی فرمانداران شد.

این دستور که از سوی فرمانده اجرایی این استان صادر شد، هرگز اطاعت نشد و کسی به آن وقعی ننهاد.

با پیگیری موضوع از سوی خبرنگار ریواس جنوب مشخص شد که مدیرکل راه و شهرسازی در این سه تا ۴ ماه گذشته فقط یکبار آن هم به اجبار با معاون وزیر راه از مسیر کهگیلویه گذشت و از طریق دیشموک به استان خوزستان رفت و البته جاده سوق را هم بازدید کرد.

موضوعی که فرماندار لنده و کهگیلویه هم آن را تأیید می‌کنند.

شهرستان بهمئی هم که علت عمده بی‌توجهی مدیران ارشد به عدم پیگیری‌های مؤثر مدیران و فرماندار آن برمی‌گردد، از این موضوع مستثنا نبود هرچند رحمانی در پیگیری این موضوع حتی حاضر به پاسخگویی هم نشد.

در این بین علاوه بر موضوع زمین ماندن دستور استاندار، مسائل دیگری نیز اهمیت دارند.

از ادعای خواسته‌های نابحق تا توجیه عجیب برای نرفتن به لنده

حسن فدایی در پاسخ به عدم سرکشی‌اش به شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه بزرگ، می‌گوید: می‌روم اما به شرط آنکه از من خواسته ناحق و غیرقانون نکنید!.

او همچنین این ضعف بزرگ را به حاشیه‌سازی‌های خبرنگاران مرتبط کرد و در سخنان عجیبی گفت که وقتی به این شهرستان‌ها می‌روم، خبرنگاران آماده ضبط صحبت‌ها و عکس گرفتن‌ها هستند و اگر گفتم آقای فرماندار سلام، آن را ضبط می‌کنند و من از این عادت‌ها ندارم.

موضع عجیبی که آدم را به شک می‌اندازد که مگر چه خواسته ناحقی در لنده یا یا کهگیلویه وجود دارد و مگر قرار است فدایی چه بگوید که خبرنگاران ضبط کنند یا نکنند!

نه دستور استاندار و نه قول فدایی هیچکدام عملی نشدفدایی حسین راه4

نشانه این بی‌توجهی‌ها آشکار است چرا که به اذعان فرمانداران کهگیلویه و لنده در این دو شهرستان پروژه فعالی در حوزه راه حداقل تا دوماه قبل نبوده و یا یک یا دو مورد بوده است.

با این وجود، مدیرکل راه و شهرسازی علت نرفتنش به شهرستان‌های مذکور را با این سخنان عجیب توجیه کرد ولی با دستور استاندار قول داد که ماهانه از این شهرستان‌ها بازدید کند؛ اما نه دستور استاندار و نه قول فدایی هیچ کدام عملی نشدند.

سه کیلومترهایی که مردم را منتظر گذشته است

همه این‌ها در حالی است که مردم این شهرستان‌ها کم‌توقع‌ترین افراد هستند و به کمترین‌ها راضی هستند؛ در لنده، سه کیلومتر راه، سه سال طول می‌کشد و بهره‌برداری از آن مردم را خوشحال می‌کند؛ در قلعه‌رئیسی کمتر از ۶ کیلومتر راه هموار، ۲ سال به طول می‌انجامد، در سوق سال‌ها مردم بخاطر یک پیچ نیمه‌کاره می‌میرند، در بهمئی سهم راه‌ها از پول هنگفت نفت آن منطقه به بیراهه می‌رود و در دیشموک همه از کم‌لطفی فدایی به این شهر کوچک می‌گویند و ده‌ها دلیل دیگر برا اثبات کم‌لطفی متولیان راه و شهرسازی به کهگیلویه بزرگ.

تاجگردون از حمایت فدایی چه هدفی را دنبال می‌کرد

بی‌پولی همیشه دلیل خوبی برای کم‌کاری‌ها بوده است اما روزی که غلامرضا تاجگردون عدم جذب سهمیه قیر این استان را دلیلی برای ضعف جهانگیری و فدایی را نیروی مناسبی برای گرفتن حق این استان در بخش راه می‌دانست؛ قطعا نمی‌خواست که او توانش را برای راضی نگه‌داشتن خودش به خرج دهد.

شاید تاجگردون نمی‌خواست که فدایی حمایت بی چون و چرایش را اهرمی برای پوشاندن ضعف‌ها و برخی بی‌توجهی به مطالبات بر حق مردم کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی کند.

شاید تاجگردون انتظار داشت که فدایی به جای حاشیه و توجیه‌ها، راهکاری برای راه‌های این استان پیدا کند نه اینکه دست روی دست بگذارد تا کهنگی مطالبات پیمانکاران و عمر پروژه‌های زخمی حوصله مردم باحوصله این دیار را به سر ببرد.

هر چند این تقصیرهای بزرگ بر جای مانده از مدیران قبلی هستند ولی حداقل انتظار از حسن فدایی این است که چند پروژه کوچک مثل اتصال پل لنده به جاده پاتاوه دهدشت، ورودی جاده قلعه‌رئیسی و قتلگاه‌های جاده سوق و راه‌های روستایی دیگر مناطق این نقطه از استان را در اولویت قرار دهد و فکری به حال آن‌ها کند.

شاید در این ضلع از استان، کمتر کسی منتظر کلنگ‌زنی جدید در بخش راه باشد بلکه امید مردم به اتمام همین پروژه‌های نیمه‌کاره است.

_________________

یادداشت از کریم بنام

_________________

انتهای پیام/ک-ب