مدیر مخابرات فارس: ۱۳ سال است تعرفهی تلفن ثابت افزایش نیافته است/ اگر در تعرفهها تجدیدنظر نشود، در ارائه خدمات مطلوب با مشکل مواجه میشویم
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
مدیر مخابرات منطقه فارس، با دفاع از عملکرد این شرکت، وجود برخی مشکلات ازجمله بروز قطعیها یا کاهش کیفیت مکالمه و اینترنت را به ناهمخوانی هزینه و درآمد مخابرات و ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت طی ۱۳ سال گذشته میداند.
به گزارش ریواس جنوب، فرشید ایزدی، امروز سهشنبه سوم خرداد در یک نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به عملکرد شرکت مخابرات منطقه فارس، گفت: طی ارزیابی سالانه شرکت ملی مخابرات ایران در پایان سال ۱۴۰۰، مخابرات فارس توانست برای نخستین بار در میان سه استان برتر کشور قرار گیرد که جای افتخار دارد.
به گفته او، این ارزیابی بر اساس ۳۰ شاخص انجام شده که استان فارس در برخی شاخصها ازجمله روابط عمومی جایگاه نخست کشور را ازآن خود کرده و در مجموع در مقام سوم قرار گرفته است.
** عبور تعداد مشترکان بهروزترین فناوری ارتباطی در شیراز از مرز ۹ هزار مشترک
به گفته مدیر مخابرات منطقه فارس، سال گذشته در این استان حدود ۳۴ هزار تلفن ثابت جدید فعال شده است و ۴۷ هزار مشترک اینترنت پرسرعت (ADSL)، یک هزار و ۸۵۹ مشترک اینترنت VDSL و ۲ هزار و ۳۸۹ مشترک اینترنت FTTH به مجموع مشترکان این بخشها افزوده شد.
بنا بر اعلام توضیحات فنی مهندس ایزدی؛ اینترنت ADSL که ازجمله پر استفادهترین اینترنت ثابت طی سالهای گذشته بوده، تا حداکثر ۱۷ مگابایت اینترنت در اختیار مشترک قرار میدهد که بر اساس متغیرهایی ازجمله کیفیت سیم مسی استفاده شده و فاصله مشترک از مرکز، اغلب با کاهش سرعت و پهنای باند مواجه میشود؛ در این نوع اینترنت، ارتباط مشترک تا مرکز ارائه اینترنت از طریق سیم مسی برقرار میشود.
اما در نوع VDSL، در حد فاصل مرکز مخابرات تا کافو (در منطقه محل سکونت مشترک) به جای سیم مسی از فیبر نوری استفاده میشود که موجب کاهش مشکلاتی مانند فرسوده شدن کابلهای مسی و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات و افزایش سرعت اینترنت تا ۵۰ یا ۶۰ مگابایت میشود.
همچنین در نوع FTTH که بهروزترین فناوری ارتباطی در جهان محسوب میشود، از مرکز مخابرات تا منزل مشترک به جای سیم مسی به طور کامل از طریق فیبر نوری ارتباط برقرار میشود که به ارائه اینترنت با سرعت و پهنای باند بسیار وسیعتر منجر میشود.
مدیر مخابرات منطقه فارس با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود در برخی نقاط از این استان، تنها امکان ارائه خدمات ADSL وجود دارد، تصریح کرد: استفاده از اینترنت نوع FTTH مستلزم برقراری فیبر نوری تا منزل مشترک توسط مخابرات و مودم خاص است و در مجموع تاکنون ۹ هزار و ۲۲۸ مشترک در استان فارس از فناوری FTTH بهرهمند شدهاند.
وی ادامه داد: مطابق برنامهریزی شرکت مخابرات فارس، ایجاد ۲۰ هزار مشترک باند پهن اینترنت برای استان فارس طی سال جاری در نظر گرفته شده است که امیدواریم محقق شود.
بر پایه آمارهای ایزدی، همچنین سال گذشته ۹۲ سایت جدید تلفن همراه در استان فارس شامل ۳۵ سایت در شهرستان شیراز (۳۱ سایت در شهر شیراز و ۴ سایت در روستاهای حومه) و ۵۷ سایت در سایر شهرستانهای فارس ایجاد شد و تعداد ۳۱۱ سایت نیز ارتقا یافته است.
این مقام مسؤول اضافه کرد: هدفگذاری ما برای سال جاری نیز ایجاد ۱۹۲ سایت تلفن همراه جدید در استان ازجمله ۹۰ سایت در شهرستان شیراز است.
به گفته ایزدی، در سال گذشته بیش از ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده و در سال جاری ادامه خواهد یافت.
** دلیل اصلی مشکلات تلفن و اینترنت در فارس چیست؟
مدیر مخابرات منطقه فارس در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، در واکنش به مشکلاتی ازجمله برخی قطعیها، کندی سرعت و یا پشتیبانی ضعیف در خصوص تلفن و اینترنت ثابت؛ ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت پس از گذشت ۱۳ سال پیاپی را زمینهساز مشکلات مالی این شرکت و در ادامه کندی توسعه در بخش زیرساختی و مشکلاتی در ارائه خدمات دیتا دانست.
ایزدی با یادآوری اینکه هزینه ایجاد هر یک خط تلفن ثابت بیش از ۱۶ هزار تومان است و میانگین درآمد هر خط کمتر از ۶ هزار تومان، اضافه کرد: هزینهها تنها به دایر کردن یک خط محدود نمیشود، بلکه نگهداری، تعمیرات و ارائه خدمات بر بستر تلفن ثابت، هر یک هزینههای مستمر دیگری دارد و روشن است که تأمین این هزینهها با تعرفههای ۱۳ سال قبل امکانپذیر نیست.
ایزدی، بهبود وضعیت کیفی و گسترش خدمات و سرعت گرفتن توسعه خطوط تلفن ثابت را منوط به تغییر وضعیت تعرفهها اعلام کرد و گفت: واقعیت این است که چنانچه در تعرفههای فعلی تجدید نظری صورت نگیرد، در ارائه خدمات، نگهداری، پشتیبانی و توسعه خدمات مخابراتی به ویژه در حوزه تلفن و اینترنت ثابت دچار مشکل جدی خواهیم بود.
او، نصب برخی تجهیزات غیرمجاز از سوی شهروندان را از دیگر دلایل برخی قطعیهای تلفن دانست و تصریح کرد: اگرچه همانطور که گفته شد شبکه مخابرات نیاز به تعمیر و توسعه دارد اما عمده قطعیهای ناگهانی مکالمات ناشی از نصب و استفاده برخی از شهروندان از تجهیزات تکرار کننده در اطراف مشترک اتفاق میافتد.
** تعهدات خود را در پوشش ارتباطی در جادههای استان انجام دادهایم
مدیر مخابرات فارس در ادامه در واکنش به عدم راهاندازی تلفن ثابت برای برخی از متقاضیان روستایی شهرستان شیراز، تأکید کرد: توسعه تلفن ثابت در مناطق روستایی حاشیه شهرها بر عهده وزارت ارتباطات است.
ایزدی درباره پوشش ناقص جادهای در فارس هم با تأیید وجود برخی نقاط کور در برخی محورهای بینشهری این استان، یادآور شد: دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تکلیف خود را در پوشش بیش از ۹۰ درصد از مسیرهای جادهای انجام دادند و طبق تفاهمهای منعقد شده پوشش نقاط کور جادهای باقیمانده توسط اپراتورها اما با هزینه وزارتخانه انجام خواهد شد.
** شهروندان برای تکمیل پوشش ارتباطی، در نصب دکلهای مخابراتی همکاری کنند
او با تاکید دوباره بر اینکه تجهیزات ارتباطی دارای استانداردهای بینالمللی است و سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات در شهرها نسبت به اندازهگیری تشعشعات اقدام میکنند، یک بار دیگر از همه هم استانیها و به ویژه شهروندان شیراز درخواست کرد که در نصب دکلهای مخابراتی با شرکت مخابرات همکاری کنند تا پوشش ارتباطی کامل شود.
** وضعیت متفاوت تعرفههای شرکتهای خدماترسان؛ برای مردم یا علیه مردم؟
به گزارش ریواس جنوب، اگرچه قضاوت در خصوص عملکرد مخابرات بر عهده مردم و البته با شاخصهای اصولی و آمارهای صادقانه صورت میگیرد اما بر اساس اظهارات امروز و پیشین مدیر مخابرات فارس (اینجا بخوانید)؛ به نظر میرسد گلایه او در خصوص ثابت ماندن تعرفههای خدمات تلفن ثابت با وجود هزینههای بالا و میل اجتماعی کم نسبت به این خدمات، جای تأمل دارد.
در شرایطی که مردم سالانه به صورت محسوس و نامحسوس شاهد افزایش چشمگیر نرخهای خدمات دیگر ازجمله آب، برق و گاز هستند، در این میان ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش سرسامآور قیمت تجهیزات، هزینههای زیادی را بر دوش شرکت مخابرات تحمیل کرده است.
البته انتظار شهروندان در این باره، نه افزایش تعرفهها و نرخها، بلکه حمایت دولت از شرکتهای ارائهدهنده خدمات در حوزه مهم ارتباطات (تلفن و اینترنت) است.
علاوه بر این موضوع، چالشهای دیگری نیز بر مشکلات شرکت مخابرات در مسیر ارائه خدمات با کیفیت به مردم، پشتیبانی مطلوب و توسعه متوازن، اثر گذاشته است؛ چالشهایی ازجمله تحریمها و مشکل در واردات تجهیزات مورد نیاز، سرقت تجهیزات موجود و مقاومت شهروندان در نصب دکلهای مخابراتی به دلیل آنچه که نگرانی از انتشار پارازیت میدانند.
بر پایه تحلیل ریواس جنوب، با نگاه به وضعیت متفاوت شرکتهای مختلف خدماترسان ازجمله آب، برق، گاز و مخابرات، میتوان دریافت که شرکت مخابرات با هر عملکردی، برای ارائه خدمات در حوزه تلفن و اینترنت با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند.
به طور خاص نحوه مواجهه مجلس و نهادهای دولتی و حاکمیتی با اینترنت طی سالهای اخیر، موجب نگرانی مضاعف مردم در این باره شده است؛ به گونهای که بخشی از جامعه گمان این را دارد که عدم حمایت از خدمترسانی مطلوب به مردم در این حوزه، متأثر از سیاستهای کلان است.
شما چه فکر میکنید؟
انتهای پیام/ سجاد بنام
گوش ما دیگه پر شده و این تکنیکها دیگه تکراری شده میخاید گرون کنید بکنید دیگه کشش ندید