اعلام موضع رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استانها درباره یک قانون پرحرف و حدیث: مستثنی شدن شهرداران از قانون منع بهکارگیری بازنشستگان هم منشأ قانونی دارد هم مصلحتی
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استانها معتقد است هم از منظر ملاحضات قانونی و هم از منظر مصالح عمومی کشور، شهرداران مشمول قانون منع بهکارگیری بازنشتگان نمیشوند.
به گزارش ریواس جنوب، در ماههای اخیر بحثها در خصوص قانون منع بهکارگیری بازنشستگان به یکی از سوژههای جدی سیستم اداری کشور تبدیل شده است.
این قانون که از سوی مجلس تهیه شد و به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است، با استقبال بسیاری از کارشناسان مواجه شد اما اختلافنظرهای زیادی در مورد استثنائات این قانون بالا گرفت.
یکی از مصادیق پرحرف و حدیث در این زمینه، شهردار جدید تهران است که خود تنها ۴ ماه است مدیریت پایتخت را برعهده گرفته است.
** مرجع تصمیمگیری قانون شوراهاست
اما در همین زمینه، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استانها از دو منظر مختلف اظهار موضع کرده است.
سید عبدالرزاق موسوی در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اهمیت قانون شوراها، نحوه بهکارگیری و نصب و عزل شهرداران را تابع این قانون دانست و گفت: بند یک ماده ۸۰ قانون شوراها این اجازه را میهد که شهرداران تابع قانون منع بهکارگیری بازنشستگان نباشند که علاوه بر آن، اصل مصلحت منافع عمومی حکم میکند شهرداران را از این قانون مستثنی بدانیم.
موسوی افزود: فلسفه وجودی شهرداری و شهرداریها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و در بحث مدیریت شهری یا مدیریت محلی که بعضا حکومت محلی هم گفته میشود، ایجاب میکند که این نهاد از یک استقلال حقوقی خاصی برخوردار باشد. واقعیت هم این است که شهرداریها در بحث مقررات استخدامی و اداری استقلال حقوقی خاصی دارند.
** منشا مشروعیت قانونی شهرداران، خود مردم هستند
نماینده شورای عالی استانها در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شهرداریها از منابع عمومی مردم استفاده میکنند، منتخب مردم هستند و در واقع منشا مشروعیت قانونی آنها، خود مردم هستند بنابراین باید بپذیریم که یک تفاوتی در نحوه برخورد آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته دوم که متاثر از همین موارد است قانونی تحت قانون شوراها به تصویب مجلس رسیده است که این قانون مستند به قانون اساسی است که فصلی جداگانه را به شوراها اختصاص داده است. لذا به طور طبیعی میطلبد که ما به قانون شوراها به طور خاص نگاه کنیم. به عنوان مثال، در مقررات و ضوابط بهکارگیری شهرداران دیده میشود که بسیاری از شهرداران کارمند دولت نیستند و نبودند و وقتی فردی کارمند دولت نباشد نمیتوانید یک رابطه استخدامی برای آن تعریف کنید و آن را تابع نظام استخدامی و اداری دولتی کنید.
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استانها با تأکید بر اینکه شهرداران مشمول قانون منع بهکارگیری بازنسشتگان نمیشوند، توضیح داد: من معتقدم قانون شورا، یک قانون خاص است، نحوه بهکارگیری، نصب و عزل و خاتمه کار شهردار در این قانون پیشبینی شده و از هر منظر نگاه کنیم، شهرداران مشمول قانون منع بهکارگیری بازنشستگان نمیشوند.
موسوی درباره جمعبندی شورای عالی استانها درباره این موضوع نیز گفت: در این باره در کمیسیون بحث نشده که بگویم این نظر رسمی شورای عالی استانها است اما من به عنوان مسئول کمیسیون حقوقی و فردی که در این زمینه مطالعات حقوقی دارم، معتقدم که قانون خاص که همان بند یک ماده ۸۰ قانون شوراها است، این اجازه را میهد که شهرداران تابع قانون منع بهکارگیری بازنشستگان نباشند.
** اغلب حقوقدانان معتقدند شهرداران استثنا هستند
وی با اشاره به بحثهای صورتگرفته در بین حقوقدانان و پیرامون قانون منع به کارگیری بازنشستگان، عنوان کرد: بسیاری از حقوقدانان برجسته کشور در این باره اظهارنظر کردند که عمده نظریات آنها میگوید شهرداران مشمول این قانون نمیشوند.
** مصلحت هم حکم میکند شهرداران دستکم در این دوره استثنا شوند
این حقوقدان در ادامه به قاعده حقوقی مصلحت منافع عمومی، اشاره کرد و گفت: یک قاعده در حوزه حقوقی داریم و آن اصل مصلحت و منافع عمومی است، واقعیت موضوع این است که این اصل حکم میکند که ما شهردارها را از این قانون مستثنی بدانیم، دستکم در این دوره باید مستثنی شوند.
** تغییر شهرداران، میتواند مدیریت شهری کلانشهرها را وارد چالش کند
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استانها اضافه کرد: تغییر شهرداری که در شوراها و برای کلانشهرها انتخاب شده میتواند مشکلات فراوانی برای مدیریت شهری ایجاد کند و تبعات این نوع تصمیمگیریها ممکن است مدیریت شهری را ملتهب کند و خیر عمومی چنین تغییراتی را درست نمیداند؛ درباره تهران هم که بحث ویژه است و متفاوت از کل کشور است اما در عین حال من معتقدم که از جنبه مصلحت عمومی که یک قاعده حقوقی محسوب میشود، تغییر زودهنگام تعدادی از شهرداران مورد بحث، خلاف منافع عمومی شهروندان چند ده میلیونی این کلانشهرهاست.
به گزارش ریواس جنوب، آن چیزی که بیش از گذشته مورد نگرانی کارشناسان و مردم قرار گرفته است اثرات برخی تغییرات در سطح کلان و در موارد خاص است. از جمله کلانشهر تهران که محمدعلی افشانی، خود در حالی اردیبهشتماه امسال سکان شهرداری تهران را در دست گرفته است که عمر مسؤولیت شهردار پیش از او نیز تنها ۹ ماه بوده است و تغییر دوباره در این مسؤولیت میتواند به تزلزل بسیار خطرناک در مدیریت بزرگترین شهر کشور منجر شود. هرچند که در اثرات بسیار خوب کلیات این قانون، کمتر کسی تردید دارد.
انتهای پیام/ سجاد بنام