پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

 مسی   رهای جایگزین محور اصلی یاسوج – شیراز که به علت رانش بی‌سابقه زمین مسدود شده،  در حالی اعلام شد که همه‌ی مسؤولان دو استان  فارس و کهگیلویه و بویراحمد بر مشکلات جدی مسیرهای فرعی اذعان دارند.

 به گزارش ریواس جنوب، محمد حسین نصیری راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با اعلام خبر رانش زمین در ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه و مسدود شدن محور یاسوج به شیراز، گفته بود که «در کیلومتر ۲۰ محور یاسوج – شیراز (گردنه مله شوره) طول ۵۰۰ متر از کوه رانش ہو ریز کرده است.»

«شاهرخ کناری» فرماندار بویراحمد رانش زمین را «در یک مساحت ۱۰۰ متری و ارتفاع ۳۰ متری» اعلام کرد.

همزمان مسؤولان راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند که به علت خیس و نامطلوب بودن وضعیت زمین انجام عملیات بازسازی با مشکل مواجه است.

به گفته مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت رانش جاده به گونه‌ای بود که آواربرداری باید از سمت شیراز صورت گیرد؛ احتمالاً منظور آن‌ها این بوده که با توجه به عدم امکان تردد مسؤولان استان فارس برای حل مشکل همکاری کنند.

 «علیرضا سیاه‌پور» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با رد این اظهارنظر، گفت: رانش زمین در محدوده جغرافیایی فارس نیست و محورهای استان فارس هیچ‌گونه مشکلی برای تردد ندارند.

اما سرانجام «علی محمد احمدی» استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده فرعی و قدیمی یاسوج- شیراز در منطقه تنگ سرخ (گردنه وزگ ماه پرویز) را به عنوان محور جایگزین مسیر اصلی اعلام کرد.

او همچنین از حوزه معاونت عمرانی استانداری و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آن استان خواست که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ایجاد راه دسترسی و میان‌بر در محدوده منطقه مله شوره برای عبور اضطراری مسافران اقدام کنند.

احمدی در همین حال به مردم و مسافرانی که از استان فارس قصد سفر به کهگیلویه و بویراحمد را دارند توصیه کرد که تا اطلاع ثانوی از مسیرهای منتهی به مناطق جنوبی از سمت قائمیه – نورآباد – بابامیدان وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شوند.

ضمن اینکه به گفته‌ی مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد، مسیر قدیمی جاده کاکان از سمت آبشار تنگ تامرادی که از مسیرهای قدیمی است نیز می‌تواند راه دسترسی و گزینه دیگری برای مسافران و مردم استان فارس در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در عین حال تأکید کرد که متولیان امر به هیچ وجه بر روی این محور فرعی، قدیمی، روستایی و البته سخت‌گذر با پیچ‌های خطرناک سرمایه‌گذاری نکنند و بیشترین تمرکز باید بر روی رفع مشکل و بازگشایی مسیر اصلی باشد.

موضوعی که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس معتقد است که برای اصلاح دائمی این مشکل حدود یک ماه زمان نیاز است.

به هر حال روشن است که محور اتصال مرکز دو استان همسایه فارس و کهگیلویه و بویراحمد، هرگز نمی‌تواند چنین مشکلاتی را تحمل کند و مسؤولان دو استان می‌بایست حداکثر جدیت و در صورت لزوم همکاری را در رفع مشکل مسیرهای اصلی به کار گیرند.

انتهای پیام/ سجاد بنام