دفاع سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز از عملکرد شورا؛ منظور شعار انسانمحوری شورای پنجم شیراز، نقطه مقابل خودرومحوری است نه نگاه اومانیستی/ شهرداری شیراز در دورههای گذشته در حوزه فعالیتهای انسانمدارانه دستاوردی نداشته است/ مدیریت فعلی شهر شیراز در کنار سازههای بتنی به روان انسانها هم توجه کرده است/ شعار انسانمحوری در شیراز را نخبگان جریان اصلاحات برگزیدهاند
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شعار انسانمحوری در شورای پنجم شیراز را نخبگان جریان اصلاحات برگزیدهاند، گفت: منظور شورای پنجم از شهر انسانمحور، نقطه مقابل شهر خودرو محور بوده است نه نگاه اومانیستی غربی.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب، «سعید نظری» در نشست فصلی با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره برخی مواضع و دیدگاهها در باب شعار انسانمحوری شورای پنجم شیراز، ابراز کرد: شورای پنجم با لیست امید از جریان اصلاحات در سال ۹۵ و ۹۶ و با شعار انسانمحوری وارد صحنه رقابت انتخاباتی شد؛ در آن زمان این شعار بر اساس مطالعاتی تعیین شد که نخبگان جریان اصلاحات آن را برگزیده بودند.
*منظور شورای پنجم از شهر انسانمحور، نقطه مقابل شهر خودرو محور بوده است*
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تعاریف متعدد درباره معنای شهر، تصریح کرد: برخی شهرها را بر اساس تعداد جمعیت، برخی بر اساس مساحت و گاه بر اساس فیزیک و کالبد آن تعریف میکنند؛ اما وقتی در قرآن از شهر یاد میشود با مفهومی مواجهیم که انسان توسعهیافته در آن حضور مییابد.
نظری با اشاره به اینکه در قرآن از مدینهالنبی، مدینهالصالح، مدینهالنوح یا امثال آن یاد میشود، گفت: میتوان نتیجه گرفت که قرآن شهرها را به انسانها میشناسد و منظور شورای پنجم از مفهوم شهر انسانمحور، نقطه مقابل شهر ماشینمحور بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: برخی به دنبال رقابتهای سیاسی، انسان را انسان اومانیستی غربی تعریف کردهاند؛ درحالیکه چنین نیست.
او توضیح داد: شهرداری شیراز در دورههای گذشته توانایی خود را در اجرای پروژههای سختافزاری بزرگ، فارغ از اینکه موفق و مؤثر بودند یا نه، نشان داد؛ اما در حوزه فعالیتهای انسانمدارانه دستاوردی نداشت؛ این در حالی است که شورای پنجم امکانی را فراهم کرد که بر اساس آن، فضاهای انسانمحور نیز تعریف شود.
*توزیع عادلانه امکانات شاخصه انسانمداری است*
نظری توزیع عادلانه امکانات را از شاخصههای انسانمداری دانست و افزود: در این زمینه باید به ایجاد پردیس تئاتر نصر در منطقه کمتربرخورداری بین مناطق ۷ و ۳ و ۱۱ شهرداری اشاره کرد یا از پردیس سینمایی در فلکه کوزهگری یاد کرد که زمانی محل تجمع اشرار بود.
او با بیان اینکه شهرداری شیراز در کنار سازههای بتنی به روان انسانها نیز توجه کرده، ابراز داشت: توسعه اندیشه انسان در دستور کار این مجموعه شهری است و بر اساس آن، توسعه باغات، ایجاد شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک و نیز تردد ایمن افراد ناتوان در نظر گرفته شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ارتباط اقدامات صورتگرفته مطابق شعار انسانمحوری شورای اسلامی شهر شیراز را با آنچه در سند ۲۰۳۰ آمده است، قویاً رد کرد و گفت: تمامی اقدامات بر اساس مفاهیم قرآنی و نگاه امام و رهبری به انسان صورت گرفته و از مطالبات آنان استخراج شده است.
*دانشگاهها در حوزه طرحهای جامع عملکرد بسیار ضعیفی داشتهاند*
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز مشکل اصلی در به ثمر ننشستن طرحهای جامع را عملکرد نامطلوب دانشگاههای کشور دانست و گفت: دانشگاهها در این حوزه بهشدت ضعیف عمل میکنند و قابلیت پاسخگویی به نیازهای جامعه و شهر را در حوزه مدیریت شهری ندارند.
نظری با بیان اینکه اصطلاحاتی همچون طرح جامع یا تفصیلی در حوزه مدیریت شهری معنا ندارد، گفت: در این زمینه باید از طرحهای استاتیک و دینامیک یاد کرد؛ زیرا با سرعت رشد علم و فناوری، نمیتوان از امروز برای ۱۰ سال آینده تصمیمگیری جامعی کرد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه به عدم انجام تعهدات درباره طرحهای جامع از سوی دانشگاههای بزرگی همچون دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: طرحهایی که شهرداری از این مراجع معتبر علمی دریافت کرده است، عمدتا ناقصاند.
او با بیان اینکه طرح جامع حملونقل، سرمایه انسانی، گردشگری، اقتصادی و توسعه فرهنگی و اجتماعی که قرارداد آنها در شورای چهارم با دانشگاههای کشور بسته شده، ابتر مانده یا به نتیجه نرسیده است؛ اظهار کرد: اساتید دانشگاهها بهشدت به این طرحها بیتعهدند و آنها را به دانشجویان دورههای ارشد یا دکتری واگذار میکنند؛ از سوی دیگر، دانشجویان نیز قادر به ارائه آمار و دادهها و راهکارهای اساسی نیستند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: روند این است که دانشگاه یکی دو پژوهش صورت میدهد و به بخشی از تعهدات خود عمل نمیکند، در مرحله بعد سر قیمت چانهزنی میکند و در نهایت با افزایش هزینهها آنچه حاصل میشود فقط پر و پیمان کردن رزومههای استادان است.
نظری با اشاره به اینکه عمده طرح های جامع و تفصیلی که به دانشگاهها سپرده شده، کپی است، ابراز کرد: با مقایسه طرحهای جامع گردشگری شهرداری شیراز، تهران، تبریز و مشهد که در قالب کتابچههایی چند جلدی ارائه شده، درمییابیم که آنچه تغییر کرده، فقط نام شهرهاست و هیچ رویکرد جدیدی در این طرحها لحاظ نشده است؛ همچنین اطلاعات آماری این منابع بسیار ضعیف است و بهروزرسانی نمیشود.
نظری دلایل یادشده را علت معطلماندن طرحهای جامع در دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز معرفی کرد و بیان داشت: برخی از این طرحها با صرف هزینههای هنگفت در کمیسیون ماده ۳۸ ابطال شد یا اگر تحویل داده شد، در نهایت، شمایی کلی از وضعیت شهرداریهاست که بدون ارائه راهکار تهیه شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با انتقاد از عملکرد دانشگاه شیراز در زمینه ارائه طرح جامع حملونقل، گفت: این طرح سالهاست از سوی دانشگاه شیراز در رفتوآمد است و تاکنون نتیجهای به همراه نداشته است.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر تهیه طرحها به جای دانشگاهها به شرکتهای مشاور سپرده شده است، اظهار کرد: ملاک عمل شهرداری هماکنون در حوزه شهرسازی، ساماندهی باغات و مدیریت پسماند آن طرحی است که شرکتهای مشاور تهیه کردهاند.
*اگر بازارچههای شهرداری بتواند هزار تومان هم از قیمت میوه و ترهبار بکاهد، خدمتی به شهروندان محسوب میشود*
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این نشست با اشاره به ساماندهی و ایجاد بازارچههای میوه و ترهبار از سوی شهرداری، بیان کرد: در حوزه بازارچهها و بارفروشان فقط شرایط مافیای حاکم بر میدان میوه و تره بار شیراز بر قیمت میوه اثر نمی گذارد، بلکه قیمت میوه تابعی از شرایط اقتصادی کشور، گران بودن هزینه تولید، حملونقل و سرمایه انسانی است.
به گفته نظری گرچه این مسائل وجود دارد، نمیتوان نسبت به این وضعیت بیتفاوت ماند؛ چراکه اگر شهرداری بتواند میوه را هزار تومان هم ارزانتر به دست مردم برساند، شهروندان بیشتری از این نعمت بهرهمند میشوند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: تصمیم به ایجاد ۲۲ میدان یا بازارچه میوه و ترهبار در شیراز بر همین اساس بوده است و اساسنامه و آییننامه مصوب سال ۱۳۷۹ نیز این امکان را برای شهرداریها فراهم کرده که در این قضیه ورود کند.
وی با بیان اینکه غرفههای یادشده از یکونیم میلیون تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان در مناطق مختلف قیمتگذاری شده است، اظهار کرد: با این اقدام، از هزینههای توزیع میوه در شهر کاستیم و هزینه اجارهبها و عوارض را از آن کم کردیم.
نظری ابراز داشت: همچنین مصوب کردهایم که در این واحدهای صنفی از ترازوهای دیجیتال هوشمندی استفاده شود که قیمتگذاری آن بهصورت روزانه و مرکزی تعیین شده و کمیتهای متشکل از نماینده شهردار، رئیس سازمان میادین، شورای شهر، نماینده سازمان صمت و نماینده سازمان جهاد کشاورزی بر این فرایند نظارت میکند.
وی ابراز امیدواری کرد که مجموع این اقدامات بتواند مشکلات موجود را در زمینه تامین میوه و تره بار بکاهد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین اعلام کرد که تاکنون ۱۴ غرفه آماده شده است و تا پایان اسفندماه غرفههای بیشتری با تایید فرمانداری واگذار خواهد شد.
*سامانه شفافیت شهرداری شیراز سدی در برابر سودجویی دلالان است*
او در بخش دیگری از سخنانش ایجاد سامانه شفافیت را سدی برای بسیاری از دلالها دانست و گفت: طرح تفصیلی شهر شیراز در دسترس عموم است و افراد میتوانند درباره میزان افزایش هر پلاک اطلاعات لازم را از سایت دریافت کنند که این موضوع راه را بر سودجویی دلالان بسته است.
نظری ابراز داشت: امروز بسیاری از مردم، آژانسهای املاک و دفاتر ماده ۳۳ با این مباحث آشنایی کامل دارند و مهندسان مشاور و معمار و طراح در این زمینه آگاهاند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اذعان کرد که سامانه شفافیت آنگونه که مد نظر بوده است، نیست؛ اما میتواند در همین حد از بروز فساد تا میزان زیادی جلوگیری کند.
وی از اصحاب رسانه درخواست کرد با نظارت بر این سامانه، از همه ارکان شهرداری پرسشگری کنند و خواهان بهروز شدن مداوم آن باشند.
*فرهنگسرای مادر، بر اساس فشارهای یک عضو یا فرد خاصی در شورای چهارم ساخته شده است*
نظری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره بلااستفاده ماندن فرهنگسرای مادر، گفت: این مجموعه که شامل سالن تیراندازی، باشگاه سوارکاری و زمین چمن است، در بوستان مادر واقع در منطقه پنج شهرداری شیراز قرار دارد؛ متاسفانه پیمانکار این فرهنگسرا و بوستان که عملیات اجرایی آن در دوره چهارم انجام گرفته بود، در اجرای این پروژه تخلفاتی صورت داده بود.
وی تصریح کرد: در همین زمینه باید به بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیونی اشاره کرد که برای تاسیسات در نظر گرفته شده بود و درنهایت به ۲ میلیارد تومان تبدیل شد.
نظری با بیان اینکه مشکل اصلی فرهنگسرای مادر که موجب هدررفت سرمایه شده، نبود برنامهریزی و یا اعمال فشار برای اجرای آن بوده است، اظهار کرد: مکانیابی نامناسب این مجموعه معضلی بسیار بزرگ است؛ بدینصورت که برای دسترسی به این مجموعه باید بلواری پرخطر را طی کرد.
وی ادامه داد: به نظر میرسد این مجموعه بر اساس فشارهای یک عضو یا فرد خاصی در شورای چهارم ساخته شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بروز بیماری کرونا نیز مزید بر علت تعطیلی این مجموعه شده، اظهار کرد: درست پس از رسیدگی به تخلفات پیمانکار، کرونا از راه رسید و تمامی فرهنگسراها را تعطیل کرد و هماکنون ساختمان این مجموعه فرهنگی به صورت موقت در اختیار سازمان آرامستانهاست که با تکمیل ساختمان شهرداری شیراز در جوار رودخانه خشک به آن مکان منتقل خواهند شد و از فرهنگسرا در کاربرد اصلی آن استفاده خواهد شد.
*ارتباطات شهرداری و شورا در دوره پنجم با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس توسعه یافته است*
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به پرسشهای حوزه فرهنگی، به ارتباط موفق با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: با تغییر مدیریت این مجموعه ارتباطات شهرداری و شورا با بنیاد حفظ آثار و باغموزه دفاع مقدس توسعه یافت.
نظری که معتقد است از ۲۰ سال پیش میبایست برای توسعه باغموزه دفاع مقدس سرمایهگذاری میشد، اظهار کرد: اگر از همان زمان سالانه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به این مجموعه اختصاص داده میشد و این مبلغ امروز با احتساب تورم به سه میلیارد تومان میرسید تا به امروز شیراز از بزرگترین و زیباترین موزه دفاع مقدس در خاورمیانه برخوردار بود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این مجموعه طی سالها رها شده بود، ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که تاکنون اتفاق خاصی روی نداده است؛ اما زحمات کشیدهشده درخور شأن مردم شیراز در حوزه دفاع مقدس نیست.
*دستگاههای دیگر، شهرداری را در باغموزه دفاع مقدس کمک کنند*
نظری وجود پل کابلی ولیعصر را که بر این مجموعه سایه انداخته است، از اقدامات نادرستی خواند که این موزه را تحتالشعاع قرار داده و اظهار داشت: افزون بر این، چند هکتار زمین و تعدادی مغازه در اطراف این مجموعه قرار دارد که تملک آنها با دو یا سه میلیارد تومان ممکن نیست.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری نمیتواند بهتنهایی این زمینها را تملک کند، خواستار مشارکت دستگاههای مرتبط شد و بیان کرد: استاندار فارس نیز برای تملک زمینها دستورات ویژهای داده است که بخشی از آن بر عهده راه و شهرسازی و بخشی دیگر بر عهده شهرداری است.
او ادامه داد: در این میان، شهرداری در تملک مغازهها به وظایف خود عمل کرده است؛ اما راه و شهرسازی در این اقدام ناتوان مانده؛ از همین رو در حال رایزنی هستیم که توافقاتی را صورت دهیم که بر اساس آن بتوانیم با تهاتر با راه و شهرسازی در این زمینه اقدامی اساسی ترتیب دهیم.
نظری با اشاره به اینکه بخش دیگری از زمینهای یادشده در تملک شخصی حقیقی است، گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ متر از این اراضی آزاد شده و لایحه آن ظرف یک هفته آینده با عنوان سلب قابلیت استفاده عمومی از شهرداری به شورا ارائه خواهد شد و برای آزادسازی مابقی نیز در تلاش برای راضی کردن مالک هستیم.
او همچنین به پیوست زمینهای زیر پل کابلی به باغموزه دفاع مقدس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این مهم بهزودی به ثمر خواهد نشست.
*اختصاص بودجه ۸۰ میلیارد ریالی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شیراز*
نظری درباره طراحی نشان هویت بصری شهر شیراز نیز توضیح داد و بیان کرد: در طراحی این نشان، آنچه همه بدان اذعان داریم، برجستگی نقش سومین حرم اهل بیت (ع) است و به این موضوع بهصورتی ویژه نگاه شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز توافق برای اجرای ۱۶ برنامه مشترک با بنیاد حفظ آثار و نیز اختصاص بودجه فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مبلغ ۸ میلیارد تومان از کل بودجه ۱۴۰۰ و همکاری در ساخت فیلم سینمایی و سریال شهید دوران را از دیگر اقدامات فرهنگمدارانه شورا و شهرداری شیراز در دوره پنجم برشمرد.
انتهای پیام/