پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/

تعدادی از نهادهای صنفی دانشگاهی کشور، به حسن روحانی نامه نوشتند.

به گزارش ریواس جنوب، در این نامه که به امضای بیش از ۳۰ نهاد صنفی دانشگاهی رسیده است موضوعات مهمی مطرح و از رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران تقاضای رسیدگی شده است.

متن کامل این نامه که دکتر محمدجواد عابدینی، رئیس دانشکده مهندسی شیراز و عضو شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی کشور در اختیار ریواس جنوب قرار داده، بدین شرح است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و ادای احترام،

در ابتدا انتخاب جناب عالی را با رأی قاطع ملت بزرگ ایران به ریاست جمهوری تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم و امیدواریم در دورۀ دوم ریاست جمهوری در پیش‌بردِ برنامه‌های خویش و گسترش تدبیر و امید در جامعه بیش از پیش موفق باشید. در ادامه به نمایندگی از بخش قابل توجهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مهم­ترین دغدغه­‌ها، مشکلات و همچنین انتظارات به‌حق و قانونی ایشان را به استحضار جناب عالی می رسانیم؛ امید آنکه مورد توجه قرار گیرد.

برنامۀ مفصل جناب عالی برای انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه بخش ۱،۲،۴ آن یعنی «مشکلات آموزش عالی» نشان از اشراف جناب‌عالی به مشکلات و معضلات آموزش عالی کشور است؛ موضوعاتی از قبیلِ «توجه سطحی و شعاری به تحقیقات و فناوری» ، «عدم تعیین تکلیف وضعیت رؤسا و سرپرستان دانشگاه‌های کشور»، «استفاده از ظرفیت‌های هیأت‌های امنا دانشگاه‌ها» و «تعدد مراجع سیاستگذاری و مجری در حوزۀ علم و فناوری» که در برنامۀ شما آمده، از جمله دغدغه‌های اصلی اعضای هیأت علمی نیز هست.  مسألۀ «دانشگاه اندیشه‌ورز» که در بند ۱،۴،۶ به عنوان یکی از سه بنیانِ اصلی برای اجرای برنامۀ علم و فناوری ذکر فرموده‌اید، نشان‌دهندۀ توجه ژرف شما به نقش بسیار مهم و اثرگذار نهاد دانشگاه و آموزش عالی در اجرای این برنامه است. ما ضمن تأیید مواردِ یادشده در برنامه جناب‌عالی و تأکید بر اجرای آن‌ها، به عنوان تعهدات اجتماعی ریاست جمهوری منتخب، لازم می‌دانیم مواردی را جهت تکمیل برنامۀ فوق و اجرای هرچه بهتر آن خدمت­تان اعلام نماییم:

  1. اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور در سال‌های اخیر به ویژه پس از شروع دوره اول ریاست جمهوری جناب‌عالی با ایجاد و گسترش تشکل‌های صنفی در تعداد قابل توجهی از مراکز علمی – پژوهشی، سعی در گسترش حوزه جامعه مدنی داشته و تلاش نموده اند از این طریق به بهبود فرآیندهای مرتبط با اعضای هیئت علمی کمک نمایند. ولی مهمترین مشکل پیش روی تشکل های صنفی مشخص نبودن جایگاه آن‌ها در ساختار وزارت علوم و مؤسسات تابعه است. یکی از مهمترین خواسته‌های ما ارائۀ تعریفی روشن از جایگاه این تشکل‌ها و نحوۀ فعالیّت و چگونگی مشارکت و همفکری آنها در امور مربوط به آموزش عالی کشور است. یقیناً تأیید می‌فرمایید که حضور متشکل و سازمان‌یافتۀ اعضای هیأت علمی، حاوی بار عظیم علمی و اجرایی است که می‌تواند به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند مورد استفادۀ مدیران آموزش عالی کشور در تمامی سطوح قرار گیرد. شورای هماهنگی این تشکل‌ها آمادگی دارد هر گونه کمکی در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع را به حوزۀ ریاست محترم جمهوری و وزارت علوم ارائه نماید تا سازوکار مناسبی برای قانونمندشدن و رسمیت یافتن این تشکل‌ها به عنوان نهادی مدنی و غیر دولتی فراهم شود.
  2. متاسفانه در یک دهه گذشته نه تنها استقلال دانشگاه ها بیشتر نشده، بلکه علاوه بر تمرکزگرایی شدیدتر، شاهد دخالت نهادهای غیر دانشگاهی در تصمیمات دانشگاه‌ها بوده‌ایم. دانشگاهیان انتظار دارند در گام نخست رؤسای دانشگاه‌ها، اعضای هیأت­های امنا و اعضای کمیسیون­های تخصصی توسط خود دانشگاهیان انتخاب شوند.
  3. همانگونه که مستحضر هستید در یک دهه گذشته میزان تورم با میزان افزایش حقوق اعضای هیات علمی اختلاف فاحشی داشته و همین امر موجب کاهش شدید قدرت خرید آنها شده است. جناب‌عالی به خوبی واقف هستید که نبود احساس امنیت مالی در بین اعضای هیات علمی باعث می‌­شود بازده فکری و علمی ایشان به طور محسوسی کاهش یابد زیرا برای جبران هزینه‌های زندگی ناچار به رفتن به سمت و سویِ مسألۀ حق التدریس یا پروژه‌هایی فراتر از توان عادی خود هستند. امید است در دولت دوازدهم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود تا اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با فراغ خاطر بیشتری تمامی توان علمی خود را در اختیار پیشرفتِ جامعۀ علمی قرار دهند. از طرفی تفاوت قابل توجه در دریافتی حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دو وزارتخانه متولی آموزش عالی که هر دو گروه تابع مقررات تقریبا یکسانی هستند، عادلانه به نظر نمی‌رسد.
  4. یکی از شاخص‌های دانشگاه بالنده توجه هم‌زمان به دو جنبۀ کمیّت و کیفیّت است. دانشگاهیان انتظار دارند در دولت دوازدهم ابتدا روند افزایش بی‌رویۀ تأسیس دانشگاه‌ها، تعداد دانشجویان به خصوص در دوره­های تحصیلات تکمیلی و پردیس‌های دانشگاه‌ها متوقف شود. سپس توجه ویژه‌ای به بهبود کیفیّت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها صورت گرفته و نگاه به دانشگاه ها سمت و سوی کاملا علمی پیدا کند.
  5. یکی از مشکلات اصلی اغلب اعضای هیأت علمی که در طی ۱۵ سال اخیر جذب شده‌اند تغییر صندوق بازنشستگی به ویژه در سال های ۹۳-۹۲ است. متأسفانه در این سال­ها برای تغییر صندوق بازنشستگی از تأمین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری هزینۀ گزافی بر اعضای هیأت علمی تحمیل شده است. پیگیری های مکرر از طریق وزارت عتف تا کنون بی نتیجه مانده است و نیازمند دستور ویژۀ جناب عالی جهت رفع این معضل است که نزدیک به ۲۰۰۰ عضو هیأت علمی درگیر و دخیل در آن هستند.
  6. تعامل و ارتباطات متخصصان رشته‌های علمی کشور با دانشگاه‌ها و مؤسسات برتر جهانی موجب افزایش سطح علمی دانشگاه‌ها می‌شود و به استادان کشور کمک می‌کند در مرزهای روبه جلوی دانش حرکت کنند. برای این منظور باید ساز و کارها و تسهیلات برای تبادل بهتر و بیشتر استاد و دانشجو با دانشگاه‌های برتر جهان فراهم گردد. تکاپوی کشور چین مبتنی بر تعاملات بین المللی استادان با کشورهای پیشرفته و در نتیجه پیشرو شدن این کشور در مرزهای دانش، تجربه‌ای قابل توجه است.
  7. دانشگاه مخزن اندیشه و خردورزی است؛ دانشگاهیان می توانند با تحلیل نقّادانۀ امور، هم‌فکری­های ارزشمندی به دولت‌مردان در ابعاد مختلف داخلی و خارجی ارایه دهند. ایجاد اتاق‌های فکر در دانشگاه‌های مختلف و نظرخواهی از دانشگاهیان یکی از شیوه‌های مشارکت دانشگاهیان در تصمیم های کلان حکومتی است. گره خوردن رسالت دانشگاه با مسائل و مشکلاتِ عینیِ جامعه در همۀ زمینه‌ها موجب می‌شود برای حل آنها، قطب‌های دانشگاهی «موضوعی‌ـ‌منطقه‌ای» در پهنۀ جغرافیای ایران تشکیل شود تا در طراحی، تدوین و اجرای راهبردهای گوناگون یاور دولت باشند.
  8. یکی از سیاست‌های مطلوب که همواره در دانشگاه‌ها حاکم بوده، امکان ادامه تحصیل دانشجویان از شهرها و مناطق مختلف کشور در دانشگاه­های دور و نزدیک بوده است. چنین سیاستی باعث آشنایی دانشجویان با فرهنگ‌های مختلف مردم کشور، ایجاد پیوندهایی بین دانشجویان و در نهایت انسجام و یکپارچگی فرهنگی- ملی بیشتر مردم کشور می‌شد. متأسفانه با اجرای سیاست بومی‌گزینیِ دانشجو در دولت قبل، ضربۀ سنگینی به این کارکرد دانشگاه‌ها وارد شده است. لذا درخواست می شود برای  پیشگیری از زیان­های بیشتر، دستور فرمایید این فرآیند به شیوه سابق بازگردد.
  9. موضوع دیگری که از دغدغه های اصلی اعضای هیئت علمی می‌باشند انتخاب وزیری توانمند برای اجرای برنامۀ اعلام شده جناب عالی و پیشبرد اهداف آن است. شکی نیست اگر یک برنامۀ خوب به نحو مناسبی اجرا نشود نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. یکی از ابزارهای مهم در اجرای این  برنامۀ ارزشمند، حضور مدیری توانا و مسلط به امور آموزش عالی کشور است. در این خصوص نیز تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی با توجه به تجارب کاری خود و شناختی که از حوزۀ آموزش عالی کشور دارند، آماده‌اند تمام تجارب و نظرات دل‌سوزانه و کارشناسانۀ خود را در اختیار جناب عالی قرار دهند. امید است که با تدبیر جناب عالی و پشتیبانیِ سازمان‌یافتۀ اعضای هیأت علمی، وزیری از بدنۀ آموزش عالی برگزیده شود تا چرخۀ آموزش عالی کشور با سرعتی بیش از پیش در راستای توسعه کشور به پیش رود.
  10. همانطور که مستحضر هستید در دولت های نهم و دهم روند استخدام و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها دستخوش تغییرات اساسی شده است به نحوی که نقش دانشگاه ها کاهش و گروه های آموزشی تقریبا نادیده گرفته شده اند .از حضرتعالی درخواست می نماییم این روند اصلاح و دانشگاه ها وگروه های آموزشی در این روند به جایگاه واقعی و تعیین کننده خود بازگردند.

موفقیت جناب عالی را در راه خدمت به میهن اسلامی، اجرای اوامر مقام معظم رهبری و اجرای برنامه‌های خردمندانه، از درگاه ایزد یکتا خواستاریم.

امضا کنندگان: نهادهای صنفی دانشگاهی به ترتیب الفبایی موسسات:

انجمن صنفی اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

شورای عالی صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه بناب

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه بجنورد

هیات موسس کانون صنفی استادان دانشگاه بیرجند

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کشور

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

انجمن اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه دامغان

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان

کانون صنفی استادان دانشگاه سیستان و بلوچستان

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران- واحد دانشگاه شیراز

انجمن صنفی اساتید دانشگاه صنعتی کرمانشاه

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی تحصیلات تکمیلی کرمان

کانون صنفی استادان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

شورای صنفی اساتید دانشگاه کاشان

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه گلستان

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان

کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه هرمزگان

انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه یاسوج

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد

انتهای پیام/ سجاد بنام