ناگفتههای «سیدرضا عسکری» در باره رد صلاحیت «سید باقر» تا رابطه با «حاج زارع» و مدیران قومیتی
پایگاه خبری-تحلیلی ریواس جنوب (rivasjonoob.ir)/
شورای نگهبان به هیچ وجه بعد از مرحله دوم تایید صلاحیت نخواهد کرد، چون رد صلاحیت قطعی است و از لحاظ قانونی هم هیچ فرصتی برای اعتراض وجود نخواهد داشت و ما به احترام موسوی تا ۲۲ بهمن ماه ۹۴ منتظر ماندیم اما تایید صلاحیت اتفاق نیفتاد و با تاخیر تصویب و کاندیدای جایگزین معرفی شد که یک فرایند کلی و روش تعریف شده ای بود.
به گزارش ریواس جنوب پس از اعلام تشکیل حزب اتحاد ملت که ترکیبی از اصلاح طلبان شناخته شده در سطح کشور و استان است گفتوگویی با «سیدرضا عسکری» نایب رئیس این حزب در استان پیرامون مسایل مختلف استان انجام دادیم که مشروح این گفتوگو در ادامه میآید.
*عملکرد دولت در کشور و استان*
– سیاست داخلی دولت دارای نواقصاتی است که باید رفع شود/ باید فکری به حال مدیریت های غیرهمسو با دولت در استان شود
*به عنوان یک فعال سیاسی و حامی دولت، عملکرد دولت در این چند سال در سطح ملی و استان کهگیلویه و بویراحمد را چگونه ارزیابی می کنید؟
با تشکر از شما و همه رسانه هایی که در فرایند اصلاح طلبی زحمت میکشید، اصلاح طلبان رسانه ها را به عنوان چشم تیز بین جامعه و ناظر بر عملکرد مسئولین و دولت و فعالان سیاسی به رسمیت می شناسند ، ما نظارت رسانه ها را به عنوان یک عامل مثبت و کنشگری مطمئن برای سلامت کار اجرائی و سیاسی و عملکرد دولت و مسئولین می دانیم.
به نظر من عملکرد دولت در سطح بین المللی و سیاست خارجی قابل قبول، وعملکرد موفقی بوده است. به دلیل اینکه دولت، اولویت اول خود را بر سیاست خارجی و حل مشکل تحریم ها و مسئله هستهای قرار داد، عملکرد دولت در این بخش خوب بود.
در حوزه داخلی عملکردهای ضعیف و نواقصی وجود دارد، و دولت باید در این فرصت باقیمانده که فرصت زیادی هم نیست آنها را مرتفع کند. در حوزه اقتصاد دولت باید کارهایی در این مدت انجام دهد و برای حل بیکاری و اشتغال جوانان فکری کند.
در سطح استان تغییرات از لحاظ کمی قابل قبول بوده، و در سطح نسبتا خوبی انجام شد (اگر نگویم سطح وسیع، اما سطح نسبتا وسیعی انجام شد) اما معتقدیم به لحاظ کیفی نواقصی وجود دارد که امید است در این فرصت باقیمانده مدیریت استان خصوصا استاندار محترم برای این موضوع تدبیری بیندیشد. در زمینه چینش نیروها، بخشی نیروهایی هستند که در انتخابات ۹۲ از دولت حمایت کردند و همسو با دولت هستند اما بخشهایی نیز از نظر ما با دولت همسو نبودند، و نیاز به اصلاحاتی وجود دارد، و بخش هایی از دستگاه ها هم به اندازه کافی (و مطلوب) همسو با دولت نیستند،لذا در تعدادی از دستگاهها تحولات جدی و قابل قبولی انجام نشده باید فکری برای این مدیران شود. در زمینه توسعه و عمران استان رویکرد مدیریت کلان استان و شخص استاندار را قابل دفاع می دانیم، ولی عملا نیاز به تلاش بیشتر هست و باید کارهای بیشتری برای توسعه استان صورت گیرد. در این زمینه بعضی از دستگاهها پویا وپای کار نیستند که امیدواریم با تدبیر استاندار محترم و یک پوست اندازی جدید تبدیل به احسن شود و شاهد شتاب بیشتری در پیشرفت همه جانبه استان باشیم.
*انتصاب های قومیتی*
– محور انتصابات در استان نگاه قومیتی نیست.
*در مورد چینش نیروها بحث قومیت مدتی خیلی پررنگ بود که چند ایل و طایفه، پست های اصلی را بین خود تقسیم کردند و دیگران نادیده گرفته شدند، در این خصوص چه نظری دارید؟
باید بپذیریم که استان ما یک استان قومی، قبیله ای و عشیره ای است و اصل قومیت گرایی وخویشاوندی می تواند در موضوعات مختلف استان اثرگذارباشد، این از گذشته بوده و مربوط به امروز هم نیست، در انتخابات شوراها مولفه اصلی قومیت بوده و این در استان ما تا حدی پذیرفته شده است. حزب اتحاد ملت و خود من به عنوان یک فعال سیاسی و عضو این حزب، هم از نگاه شخصی و هم از نگاه حزبی، این نوع گرایش ها را گرایش های کهنه و متحجرانه از نظر سیاسی می دانم. در دولت تدبیر وامید بخشی از مدیریت های استان در همین راستا منصوب شدند و من انکار نمی کنم ولی معتقدم در حدی نبود که به آن دامن زده شد. بعضی از جوسازی ها و شایعه پراکنی ها خلاف واقع هست و نمی شود گفت که کاملا انتصابات استان بانگاه قومیتی بوده، در بررسی هایی که داشتم درصد کمی از انتصابات که تا حالا در دولت تدبیر امید صورت گرفته با نگاه قومیتی بوده، و همین هم عمدتا از طریق نمایندگان انجام گرفته و مدیریت استان نگاه قومیتی رقیق تری داشته، در نگاه بعضی نمایندگان این نگاه قومیتی غلیظ تر وشدید تر بوده است. من نگاه قومیتی شدید را رد می کنم و نمی پذیرم. معتقدم همیشه باید در قضاوت ها انصاف و تعادل داشته باشیم.
ماهم در مواردی انتصاب های قومی و عواقب آن را به استاندار محترم یادآوری کردیم و استاندار هم انصافا توجه کردند و در برخی موارد جلوی آن را گرفتند. در مجموع می توان گفت که محور انتصابات نگاه قومیتی نیست.
– مدیریت استان از مدیران حذف شده دلجویی و از ظرفیتشان استفاده کند
*درموردترکیب مدیران حوزه ستادی استانداری، مدیران کل که در حوزه استانداری هستند مدیران جریان اصلاح طلب که از استانداری و دیگر دستگاهها حذف شدند چه نظری دارید؟
ما از همه مدیرانی که در دستگاه های مختلف استان منصوب شدند به نوعی حمایت می کنیم، اما این حمایت نسبی است. در حوزه استانداری باید از نیروهای هزینه داده اصلاح طلب بیشتر حمایت می شد. در استان ما حامیان آقای روحانی در سال ۹۲ اصلاح طلبان بودند، به غیر از اصلاح طلبان در سطح استان ،شاید تعداد انگشت شماری ازگرایشهای دیگر به آقای روحانی رای داده باشند و اکثر قریب به اتفاق رای دهندگان به آقای روحانی اصلاح طلبان بودند. باید از نیروهای اصلاح طلب هزینه داده در استان حمایت بیشتری می شد، متاسفانه بعضی از این دوستان در حوزه استانداری و دیگر دستگاهها حذف شدند. از جمله مدیرانی که متاسفانه حذف شدند می توان به دکتر شاپور رمضانی سرپرست دانشگاه یاسوج، که از نیروهای خوب، شجاع و اصلاح طلب بوده و هست نام برد. اکثر دوستان اصلاح طلب در حوزه دانشگاه و دانشگاهها دلخور و نگران این موضوع هستند، باید قدر نیروهای هزینه داده را بدانیم، و از استاندار و سایر مدیران دستگاهها انتظار می رود که در این فرصت باقیمانده حتما به سراغ نیروهای هزینه داده اصلاح طلب بروند و از این ظرفیتها به نحو احسنت دلجویی و استفاده شود. من این نقد را وارد می دانم البته این نقد به هیچ وجه نفی کننده سایر زحمات استاندار محترم و دیگر دوستان نخواهد بود، ما ضمن حمایت، نقد را به عنوان یک عامل سالم سازی برای سلامت کار همیشه در دستور کار داریم، استاندار محترم و مدیران گرامی نیز باید از نقد استقبال کرده و برای سالم سازی عملکرد خود و پیشرفت کار، به آن توجه و عمل کنند.
– دفاع از منافع جمعی اصلاح طلبان و حامیان دولت
*آیا اصلاح طلبان، در خصوص برخی پست های مدیریتی با استاندار معامله ای کردند؟
طرح این سوال بیشتر به یک شوخی سیاسی میماند،اصلاح طلبان از ابتدای شروع به کار دولت، فرایند تعامل با استاندار را بر اساس مشورت و با نظر خواهی از دوستان با یک پوشش نسبی در سطح استان انجام داده و مذاکراتی با استاندار محترم داشتیم. این مذاکرات عمدتا بر محور مطالبات اصلاح طلبان و حامیان دولت بود که تغییراتی در جهت مطالبات مردم در حوزه قدرت و دستگاههای اجرایی صورت بگیرد. در راستای این بحث بخش زیادی از انتصابها، از بین نیروهای متمایل به اصلاح طلبان و گرایش اصلاح طلبی بوده، و در طول این مدت که با استاندار مذاکره داشتیم در مورد فرد یا افراد خاصی مذاکره نکردیم بلکه همیشه از منافع جمع و اصلاح طلبان و حامیان دولت دفاع کردیم(البته اشاره کنم که مذاکرات انجام شده قبل از تشکیل حزب اتحاد وشورای هماهنگی صورت گرفته و تحت عنوان حزب وشورای هماهنگی مذاکره نداشتیم )، جاهایی به دنبال این بودیم که در دستگاه های اجرایی حامیان دولت و یا نیروهای هم سو با دولت و با گرایش اصلاح طلبی منصوب شوند، و در جایی بود که حتی مخالفت کردیم با نیروهایی که مخالف دولت بودند و قصد داشتند با منفعت طلبی پست های مدیریتی را در اختیار بگیرند و در دولت نفوذ کنند، متاسفانه بعضی از دوستان که قضاوت منصفانه ای نداشتند و انتقادهایشان دوستانه نبود بر بعضی از موضوعات دامن زدند،باید اشاره کنم که حتی بعضی از دوستان اصلاح طلب از گرفتن مسئولیت در دوره سه ساله گذشته امتناع ورزیدند و مصلحت را بر این دیدند که از گرفتن پست دولتی امتناع کنند و با نگاه ایجاد فضای کاری مناسب تر برای مدیریت استان این نوع تصمیم را اتخاذ نمودند. مجموعه دوستانی که با استاندار تعامل داشتند همواره با نگاه کمک به دولت ، و حتی جاهایی که از گرفتن پست امتناع کردند برای حمایت از دولت بوده؛ تا فضای آرام و بهتری برای کار کردن مدیریت استان بوجود بیاد.
– نمره قبولی به مدیریت دکتر خادمی
*عملکرد استاندار را چگونه ارزیابی می کنید؟
از نگاه ما بین استاندارهایی که تا کنون در استان داشته ایم، آقای خادمی ویژگی های خوبی داشته و قابل دفاع هست و می توان با وی کار کرد. استاندار فردی متخصص و توانمند هستند در زمینه تخصص دانشگاهی در جایگاه خوبی قرار دارند. سلیم النفس و صبور هستند، و تلاش کردند که با همه گروه های سیاسی تعامل داشته باشند، مخصوصا حامیان دولت، و همیشه توجه زیادی به مطالبات حامیان دولت داشتند تلاش خوب و شبانه روزی برای پیشرفت استان داشتند، و دیدیم که در طول دوره چند ساله خود مداوم به دنبال توسعه و پیشرفت استان بوده اند، و در مواردی که انتقاد غیر منصفانه از ایشان می شود عکس العمل خشن نشان نداده و به دنبال حذف و دشمن تراشی نبودند. استاندار گرایش اصلاح طلبی دارند و می شود در دایره اصلاح طلبان ایشان را تعریف کرد نسبت به کار کردی که داشتند،به صورت نسبی یکی از مدیران بومی موفق بودند. نمی خواهیم اغراق کنیم و نمره بیست بدهیم ولی نمره قبولی می گیرند ویژگیهای خوبی دارند و اعتقاد دارم می شود با این استاندار خوب کار کرد. به تمام فعالان سیاسی خصوصا اصلاح طلبان توصیه میکنم برای پیشرفت و توسعه استان به استاندار کمک کنند. باید کاری کنیم که در استان تثبیت مدیریت داشته باشیم، و به سمت همگرایی، هم فکری و همدلی گام برداریم تا شاهد پیشرفت استان در سالهای آینده باشیم.
– مردم و حامیان دولت از عملکرد مدیران اصلاح طلب رضایت ندارند
*عملکرد مدیران منسوب به جریان سیاسی اصلاحات در شهرستان ها و استان را چگونه می بینید؟
اول باید بدانیم که این دولت، دولت اصلاحات نیست و مورد حمایت اصلاح طلبان است، و با حمایت اصلاح طلبان بر سر کار آمد. نباید نگاه جامعه بر این باشد که عملکرد این دولت مساوی با دولت اصلاح طلبان است. ما ضمن تاکید بر این موضوع حامی دولت هستیم، اصلاح طلبان معتقدند حمایت از دولت می تواند به پیشرفت استان و کشور کمک کند. در مورد مدیران اصلاح طلب؛ من احساس می کنم اصلاح طلبان و حامیان دولت و جامعه از عملکرد مدیران اصلاح طلب رضایت کامل ندارند و باید تلاش بیشتری شود، البته این حرف مطلق نیست. معتقدم باید اصلاحاتی صورت بگیرد و انتظارداریم استاندار محترم در این راستا واکاوی و ارزیابی داشته باشند وحتما تجدید نظری صورت بگیرد. با توجه به اینکه در دولت تدبیر وامید از همه نیروهای سیاسی استفاده شده اینکه نهادهای مختلف قدرت در انتصاب مدیران نقش داشته اند مخصوصا نمایندگان مجلس که در استان ما هم، همه اصلاح طلب نبودند و بیشتر آنها اصولگرایی بودند، نمیتوان همه مدیران را اصلاح طلب نامید، ضمن اینکه با این مدیران تعامل داشته و داریم و در حد ضرورت مسائل و مشکلات مهم مردم را به آنها منتقل می کنیم و تلاش در جهت اصلاح امور بوده اما مجموعه مدیران استان تماما اصلاح طلب نیستند. پس این عملکرد را نباید کامل به پای اصلاح طلبان گذاشت.
*انتخابات مجلس*
– مجمع برآیندی از همه اصلاح طلبان بود
*پیرامون عملکرد اصلاح طلبان بویراحمد در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۹۴ حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. چه اتفاقی افتاد؟
در مورد فرایند تصمیم گیری اصلاح طلبان درانتخابات اسفند ۹۴ قبلا توضیح دادیم. فرآیند معرفی کاندیدا و تدوین لیست امید چند مرحله داشت، مرحله اول تشکیل شورای سیاست گذاری در سطح کشور بود، مرحله دوم تشکیل شورای سیاست گذاری(شورای هماهنگی جبهه اصلاحات) درسطح استان ها و مرحله سوم تشکیل مجمع اصلاح طلبان در سطح شهرستان ها وحوزه ها بود. درحوزه بویراحمد و دنا مجمع اصلاح طلبان متشکل از نمایندگان احزاب اصلاح طلب (احزاب عضو شورای هماهنگی در استان) و چهارده نفر عضو انتخابی، که به نمایندگی،از اصلاح طلبان بویراحمد و دنا بود تشکیل شد و در مجموع این مجمع متشکل از سی و یک نفر بود، در این فرایند تقریبا به صورت عمومی با یک ساز وکاری، تقریبا همه اصلاح طلبان حضور داشتند، در سطح کشور شورای سیاست گذاری با محوریت خاتمی و ریاست عارف و در استان ها هم شورای هماهنگی به نوعی تریبون اصلاح طلبان و مجموعه ای از نمایندگان احزاب اصلاح طلب پرچمدار این موضوع بودند، و در این فرایند افراد نقش کمتری داشتند، این فرایند طبق دستور العمل های کشوری که به استان ها داده شد انجام گرفت و تصمیم گیری در خصوص کاندیداها، به خود حوزه ها واگذار شد. مجمع با سی و یک نفر عضو که چهارده نفر عضوانتخابی هم بودند، و به صورت دمکراتیک انتخاب شده و با رای مخفی قریب۸۵۰ نفری (که دعوت شده بودند) از اصلاح طلبان تشکیل شد ، بنابراین در این فرایند افراد موثر نبودند، و طبیعی بود که بنده به عنوان رئیس مجمع اصلاح طلبان بویراحمد و دنا، ممکن است به عنوان سخنگو مواضعی اعلام کرده باشم اما نظر شخصی نبوده بلکه جمع تصمیم گیر بود، در این فرایند،در شروع تبلیغات و بعد از ردصلاحیت ها با امضاء میثاق نامه توسط کاندیداهای تایید صلاحیت شده، کسانی که پذیرفتند در این فرایند ورود پیدا کنند (که این فرایند اختیاری بود و اجباری نبود) در دستور کار قرار گرفتند و از میان افرادی که در این چهارچوب در دستور کار مجمع قرار گرفتند کاندیدای لیست امید در بویراحمد و دنا انتخاب شد پس این موضوع به یک فرد ارتباط پیدا نمی کرد بلکه تصمیم گیرنده مجمع اصلاح طلبان بودند.
– چون تطمیع نشدم تخریب شدم
*شایعاتی در مورد شخص شما بود که از جمله تماسهای مشکوک، تطمیع و … در خصوص این شایعات چه نظری دارید؟
از این موضوع تقریبا یکسال گذشته است و ضرورتی به نبش قبر در مورد بداخلاقی ها یا شایعات خلاف واقع نیست ولی جهت تنویز اذهان مردم خوبمان عرض کنم.
تماسهای زیادی در آستانه شروع تبلیغات انتخابات با بنده گرفته شد که کاندیدای لیست امید در حوزه مشخص شود ولی چون تطمیع نشدم ممکن است خروجی یک مقدار خارج از انتظار و غیر منتظره بوده باشد، خروجی بر اساس یک فرایند منطقی و یک چارچوب مشخص و تعریف شده بود و کسانی که در آن چارچوب قرار می گرفتند می توانستند توسط مجموعه اعضاء پذیرفته بشوند ودرنتیجه میتوانستند شانس خروجی داشته باشند، لذا چون ما و مجموعه تطمیع نشدیم خروجی تا حدی غیر منتظره بود به همین دلیل با مخالفت هایی روبرو شد و جوسازی ها و شایعاتی علیه من و مجمع شد که خود جوسازان هم می دانستند و می دانند که خلاف واقع بودند و بی انصافی شد، اما هیچ تماس مشکوک خاصی در کار نبوده، من این موضوع را رد می کنم.
– آقای موسوی فرایند جمعی و اجماع را چند ماه قبل از انتخابات پذیرفته بود
*عده ای معتقدند شما با این اعلام زودهنگام عملا چراغ سبزی به شورای نگهبان برای رد صلاحیت قطعی سید باقر موسوی دادید؟
بازهم تاکید میکنم زمان زیادی از انتخابات گذشته و شاید ضرورت واکاوی این موضوعات نباشد. اما شایعاتی شد و در این بین هم شایعات مخرب و غیراخلاقی هم شد و گاها بد اخلاقی ها باعث آزار دوستان هم شد، اولا در رابطه با این فرایند یکی از کسانی که در مسیر تدوین این فرآیند،سازوکاراجماع و طبیعتا معرفی کاندیدای امید جزو افراد موثر بود آقای موسوی بوده، آقای موسوی هم کاندیدای اول اصلاح طلبان به صورت مخفی و نانوشته بود و توافقی ثبت نام کردند و قبل از انتخابات دوستان در مجمع هم به نوعی روی ایشان توافق کرده بودند که اگر موسوی تایید می شد یقینا کاندیدای لیست امید در بویراحمد و دنا بودند، موسوی هم کاندیدای مجمع بودند هم عضوء میز انتخابات استان بودند، اعضای میز استان متشکل از هشت نفر از سه حوزه بویراحمد، کهگیلویه بزرگ و گچساران و در تهران مستقر بودند و یک نفر هم به نمایندگی از استان در آن جلسه شرکت می کرد. ما آن مجموعه هشت نفری را به عنوان نمایندگان مجمع اصلاح طلبان در میز استان پذیرفتیم و آقای موسوی یکی از آن هشت نفر بود، ایشان در یک فرایند تعریف شده و چارچوب مشخص در تصمیم گیری حضور داشتند، هم در فرایند تصمیم گیری و آیین نامه ها را در جریان بودند و هم سیاست گذاری ها و نحوه تصمیم گیری و همینطور از اول بحث فرایند جمعی و اجماع را پذیرفته بودند، اینکه با آقای موسوی مشورت نشد صحت ندارد ،دو جلسه در استان و بیش از سه جلسه در تهران که با آقای موسوی و دوستان داشتیم بحث هایی شد و فرایند کلی اجماع و تصمیم گیری شورایی و به رسمیت شناختن مجمع حوزه ها به بحث گذاشته شد و به عنوان یک فرایند پذیرفته شد، بنابراین این موضوع واقعیت ندارد و خلاف واقع است. در مورد خروجی که چرا این شد، ما در قالب سیاست گذاری های کلی و در مورد شورای نگهبان، بعد از ثبت نام کاندیداها در حوزه بویراحمد و دنا، احتمال ردصلاحیت موسوی را از اول فرایند شروع انتخابات لحاظ کردیم، خود موسوی و شورای هماهنگی و مجمع اصلاح طلبان در سطح استان وشهرستان به این موضوع توجه داشتند که احتمال رد کاندیدهای تراز اول از جمله موسوی خیلی بالاست و لذا به همین دلیل توصیه کردیم در حوزه بویراحمد ثبت نام اصلاح طلبان گسترده باشد. در مرحله اول که آقای موسوی ردصلاحیت شد این موضوع برای همه اصلاح طلبان مخصوصا شورای هماهنگی و مجمع اصلاح طلبان استان مسجل شد و خود آقای موسوی هم به احتمال قوی و با توجه به مذاکراتی که باهم داشتیم به این موضوع واقف بودند که تایید صلاحیت وی ممکن نیست، اما باتوجه به شرایط استان و خواست و مطالبات دوستان به احترام آقای موسوی تا رد صلاحیت مرحله دوم نیز منتظر ماندیم حتی بعد از رد صلاحیت مرحله دوم پنچ روز فرصت ایجاد کردیم و منتظر ماندیم که اگر به صورت انفرادی یا با ساز وکارهای دیگری این اتفاق بیفتد از ایشان حمایت همه جانبه شود، اما همه می دانستند که بعد از ردصلاحیت مرحله دوم امکان تایید صلاحیت نزدیک به صفر است. شورای نگهبان به هیچ وجه بعد از مرحله دوم تایید صلاحیت نخواهد کرد، چون رد صلاحیت قطعی است و از لحاظ قانونی هم هیچ فرصتی برای اعتراض وجود نخواهد داشت و ما به احترام موسوی تا ۲۲ بهمن ماه ۹۴ منتظر ماندیم اما تایید صلاحیت اتفاق نیفتاد و با تاخیر تصویب و کاندیدای جایگزین معرفی شد که یک فرایند کلی و روش تعریف شده ای بود.
– در صورت نیاز به نماینده مردم کمک می کنیم
*رابطه جریان سیاسی شما و اصلاح طلبان با حاج زارعی نماینده فعلی در چه حدی است؟
اصلاح طلبان ملی فکر می کنند و استانی عمل می کنند. در رابطه با شهرستان ها، بخصوص بویراحمد، منتخب مردم محترم و جایگاه ایشان را به رسمیت می شناسیم و امیدواریم به عنوان نماینده مردم قدمهای خوبی برای استان و شهرستان بردارند. اصلاح طلبان در هر جایی که بحث پیشرفت و توسعه استان باشد به نمایندگان استان کمک خواهند کرد.
*سفر رئیس جمهور به استان*
– منافع عمومی مردم و کمک به توسعه استان؛ انگیزه ای برای دعوت مردم به استقبال شد
*در خصوص سفر رئیس جمهور به استان خیلی ها نگران بودند که ممکن است که استقبال خوبی از رئیس جمهور صورت نگیرد شما به شخصه در این برنامه چه نقشی داشتید قبل از اینکه نقشی داشته باشید فکر می کردید استقبال پرشور باشد؟
پنجاه روز قبل از سفر رئیس جمهور به استان در شورای حزب اتحاد ملت در خصوص این موضوع بحث شد. حزب اتحاد با توجه به سیاست گزاری کلی که دارد بنا بر حمایت از دولت با حفظ نقد از درون داشته و دارد. در این سفر ما دو مسئله را مد نظر قرار دادیم، اول منافع استان و اینکه سفر رئیس جمهور یک فرصتی برای استان هست و برای پیشرفت و توسعه استان باید تلاش کرد از این فرصت به خوبی استفاده شود، دوم اینکه استقبال از هئیت دولت در کمک به استان تاثیر بسزای داشته و دارد. در آن شرایط ما برای برگزاری شکوهمند استقبال از رئیس جمهور (که می تواند به استان کمک کند) تصمیم بر دعوت مردم به استقبال از دولت و حضور در این سفر گرفتیم.
– سازماندهی قریب ۱۰۰۰ نفر در ستاد استقبال از رئیس جمهور
*شما به عنوان هماهنگ کننده در ستاد استقبال به صورت کلی چه کارهای انجام دادید؟
ستاد استقبال را بیست و یک و روز قبل از سفر تشکیل دادیم، این ستاد را با ده کمیته وکارگروه شکل داده و در دو مکان مشخص مستقر کردیم. در طول مدت باقی مانده از سفر، بیست و چهار جلسه به صورت محدود و گسترده برگزارکردیم. مردم و گروهای مرجع را در یازده صنف و گروه سازماندهی کردیم و حدود هزار نفر از مردم حامی دولت و اصلاح طلبان را به صورت مستقیم سازماندهی کردیم، چند مانور داشتیم که مهمترین آنها مانور شهری بود که یک روز قبل از سفر انجام شد. هشت چادر تبلیغاتی و اطلاع رسانی در سطح شهر راه اندازی کردیم، که این چادرها به مدت سه شبانه روز کامل فعالیت داشتند و در ایجاد انگیزه بین مردم بسیار موثر بودند، بیانیه های متعددی از طرف گروها، احزاب سیاسی، مسئولین و ستاد مرکزی استقبال صادرشد،
جادارد ازهمه کسانی که در این کار بزرگ نقش آفرینی کردند تقدیر و تشکر کنم،امیدوارم این سفر یک قدم خوبی در جهت توسعه استان باشد.
*در تصمیم گیری ها در سطح استان، جریان سیاسی اصلاح طلب مورد مشورت قرار می گیرد؟
بگویم حامیان دولت بهتر است. اصلاح طلبان محور اصلی حامیان دولت بودند، و یکی از اولویت های مهم حزب اتحاد ملت حمایت از دولت (با نگاه انتقاد از درون) است. برای حزب اتحاد منافع کشور و مردم بر منافع حزبی اولویت دارد و این طبیعی است که منافع اکثریت بر اقلیت اولویت داشته باشد. حزب اتحاد به دنبال توسعه اصلاح طلبی و حمایت از اصلاح طلبان هست، حزب اتحاد ملت به طور کلی به حمایت همه جانبه از بیرون و نقد از درون و حفظ اتحاد در سطح جامعه و تلاش برای اتحاد اصلاح طلبان و حامیان دولت معتقد است و باید این روند ادامه پیدا کند تا شاهد پیشرفت کشور باشیم. ما اگر مورد مشورت هم قرار نمیگرفتیم هم همین استراتژی ها رابه خاطر مصلحت های مهمتر دنبال میکردیم، اما در خصوص سوال شما اگر بگوییم تعامل بهتر است،
جواب بنده این است که بله ما یک تعامل سازنده(که البته تاکنون تحت نام حزب و شورای هماهنگی نبوده ) با لحاظ همین رویکرد پیش گفته داریم و انشاءالله هم ادامه پیدا میکند.
*اشتغال و بیکاری جوانان*
– بیکاری جوانان مهمترین دغدغه حزب اتحاد ملت است
*بسیاری از هواداران دولت یازدهم جوانان هستند، جوانانی که در دولت قبل حذف شدند و نتوانستند شغل مناسبی به دلایل مختلف بدست بیاورند، چه کاری برای این معضل انجام شد،خود شما چقدر مراجعه کننده برای اشتغال جوانان دارید؟
بحث اشتغال جوانان یکی از مشکلات حاد کشور هست و بنده نیز در این رابطه مراجعات زیادی داشته ام، اگر مسئله بیکاری حل نشود می تواند عاقبت بسیار بدی داشته باشد، برخلاف بعضی از شایعات خلاف واقع که در سطح رسانه ها مطرح شد، یکی از برنامه ها و دغدغه های اساسی دوستان در حزب اتحاد ملت حمایت از جوانان است، و اعضای حزب اتحاد ملت همیشه حامی جوانان بودند و هیچ وقت دست از این حمایت برنداشتند، و حزب اتحاد واقعا نگران بیکاری و عدم اشتعال جوانان هست، ما از ماه ها پیش با مدیریت استان و استاندار محترم جلسات متعددی داشتیم (عمدتا در قالب ستادسفر رئیس جمهور).یکی از اولویت های مهم حزب در جلسات داخلی بحث اشتغال جوانان بوده و در حال حاضر هم هست، ما با مدیریت استان بحث اشتغال را بارها به عنوان یکی از معضلات جدی مطرح کردیم و تقاضا کردیم به صورت رسمی بحث اشتغال در دستور کار باشد و کار ویژه روی این موضوع انجام گیرد، حزب اتحاد ملت اعتقاد دارد بحث بیکاری جوانان یکی از مشکلات اساسی کشور است و باید دغدغه جدی همه مسئولین باشد، در استان ما هم به دلیل اینکه زمینه سرمایه گذاری خصوصی نسبت به سایر استان ها کمتر وجود دارد اعتقاد داریم استاندار محترم و مدیریت استان باید روی بحث اشتغال وقت بگذارند و کار کنند. ما حاضریم بیشترین وقت مفید حزب را روی بحث اشتغال جوانان قرار دهیم به دلیل اینکه جوانان سرمایه های انسانی کشور هستند خصوصا استان ما که یک استان جوان هست و نباید این سرمایه ها از بین بروند. باید به نحو مطلوب از این جوانان که سرمایه استان هستند استفاده کرد، ما بارها روی بحث اشتغال جوانان جلسه داشته و امیداوریم بتوانیم به حل مشکلات جوانان کمک کنیم.البته بیکاری از دولت قبل به این دولت رسیده و اگر در دولت قبل ما مشکل بیکاری نداشتیم امروز به این صورت مشکل بیکاری حاد نبود، و با همه اینها ما مسئول هستیم و باید تمام توان خود را بکار بگیریم تا مشکلات بیکاری جوانان عزیزمان را حل کنیم.
*تغییر نام استان*
*موضوع تغییر نام استان دوباره مطرح شده است. شما موافق تغییر هستید یا مخالف؟
بنده فعلا بنای اظهارنظر مشخص ندارم. این موضوع تاکنون چندبار مطرح شده و دوباره مسکوت مانده است. معنقدم باید کار کارشناسی و پژوهشی دقیق و عمیقی روی این موضوع انجام شود چون ابعاد مختلفی دارد و باید در این مورد دقت و ظرافت های لازم به خرج داده شود.
*انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۹۶*
بدون هیچ پیش شرطی از روحانی حمایت می کنیم
*جریان سیاسی اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری بخصوص شورای شهر چه برنامه هایی دارند؟
اصلاح طلبان در همه انتخاباتها برنامه وکارکرد داشته اند و طبیعی است که فعالان سیاسی و احزاب یکی از فعالیتهای اصلی شان حضور و نقش آفرینی در انتخابات است، در انتخابات ریاست جمهوری و شورا در سال ۹۶ اصلاح طلبان فعالیت پررنگ تری نسبت به انتخابات گذشته خواهند داشت، مخصوصا که حزب اتحاد ملت در انتخابات ۹۶ ریاست جمهوری و شوراها رسما ورود پیدا خواهد کرد. اصلاح طلبان در سطح استان با توجه به ترکیب جمعیتی استان و شرایط موجود، محور را بر تشویق مردم و بالا بردن مشارکت در انتخابات قرار می دهند و کارهای خاصی هم انجام خواهیم داد، در شهرهای بزرگ کار کردهای مشخصی خواهیم داشت و با توجه به شرایط شهرستان ها تصمیماتی خواهیم گرفت که در آینده اعلام خواهیم کرد. در انتخابات ریاست جمهوری حزب اتحاد ملت در همه کشور و در استان نگاهش ایجاد اتحاد، همدلی و انسجام بیشتر در قالب شورای سیاست گذاریست که از چند ماه گذشته اعلام کردیم که این حزب، حامی دولت هست و در انتخابات ۹۶ کاندیدای حزب رئیس جمهور فعلی جناب آقای روحانی است و در این راستا ضمن اینکه دست از مطالبات اصلاح طلبان برنخواهیم داشت همه دوستان اصلاح طلب را به همدلی و انسجام دعوت می کنیم، ما هیچ پیش شرطی برای رئیس جمهور نداریم و پیش شرط از نطر ما بلا موضوع است. من معتقد هستم ضمن حمایت می شود مطالبات را دنبال کرد.
– تصمیم به ورود به انتخابات شوراها به استانها واگذار شده است
*ممکن است در استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل بافت قومیتی شما به صورت مستقیم در انتخابات شرکت نکنید یا برنامه مشخصی برای حضور در انتخابات شورای شهر دارید؟
ما تجربیاتی داریم، از این تجربیات استفاده خواهیم کرد و با توجه به شرایط استان و شهرستانها تصمیم خواهیم گرفت، شورای سیاست گذاری این موضوع را به خود استان واگذار کرده، بخشی از کار ها در حوزه استان به وسیله شورای هماهنگی، مورد بحث قرار گرفته و حزب اتحاد هم خود به صورت مشخص کارکردی خواهد داشت. و تمام تلاش حزب اتحاد ملت در جهت تقویت انسجام و اتحاد می باشد.
سخن پایانی؟
روی سخن پایانی ام با اصلاح طلبان است که باید عاقل و هوشیار باشند و از هم جدا نشوند، ما باید متحد و منسجم باشیم تا بمانیم. اصلاح طلبان باید بدانند که موفقیت آنها در حفظ اتحاد همدلی است. با اینکه می دانیم اشکالات و نقایص قابل توجهی در دولت و عملکرد مدیران محترم استان وجود دارد باید به خاطر مصالح بزرگتر ائتلافی که بوجود آوردیم را حفظ کنیم و از ائتلاف و انسجام اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حراست کنیم . این اوج خواسته بنده و حزب اتحاد ملت است. سپاس مجدد ازشماوهمه رسانه های شریف و آگاهی بخش.
———————————-
گفتوگو: محمود آرام